Bijscholingstraject van 5 sessies in academiejaar 2023-2024
Maak kennis met nieuwe inzichten om veranderprocessen vorm te geven binnen de sector van de kinderopvang.
-
Sta jij als leidinggevende of pedagogisch medewerker mee aan het stuur van een veranderproces of verschillende veranderprocessen?
-
Vraag je je soms af hoe anderen dat aanpakken en welke recente nieuwe inzichten er zijn om veranderprocessen vorm te geven?
-
Dan is de professionele leergemeenschap: bewust waarderend veranderen met aandacht voor verschil iets voor jou.
Samen met een tiental veranderaars uit andere organisaties binnen de sector (kinderdagverblijven, ondersteuningsorganisaties, buitenschoolse opvang,…) leren we gezamenlijk, onderzoeken we en verrijken we elkaars kennis en vaardigheden. Je zet experimenten uit in je eigen organisatie.
Gedurende vijf sessies van drie uur bouw je onder begeleiding van een expert aan nieuwe veranderpraktijken waarin je bewust aandacht hebt voor groepsprocessen en het hanteren van de veranderstrategie waarderend veranderen.
Nog vragen?
nele.vennekens@kdg.be
Praktisch
- Wanneer
- Reeks 1, telkens van 9 tot 12 u.:
- 23 oktober 2023
- 20 november 2023
- 15 januari 2024
- 19 februari 2024
- 25 maart 2024
- Reeks 2, telkens van 9 tot 12 u.:
- 8 december 2023
- 19 januari 2024
- 1 maart 2024
- 26 april 2024
- 7 juni 2024
- Reeks 1, telkens van 9 tot 12 u.:
- Waar
Campus Zuid, Brusselstraat 45, 2018 Antwerpen - Prijs
520 euro per persoon (inclusief boek 'Rebelleren kan je leren van Fanny Matheusen', toegang tot digitaal platform met boeiend werkmateriaal en lunch tijdens de laatste lesdag)
Voor wie
Personen die in kinderdagverblijven, initiatieven buitenschoolse opvang, huizen van het kind,… als interne of externe procesbegeleider veranderingsprocessen vormgeven of begeleiden.
In de professionele leergemeenschap kinderopvang dragen we zorg voor een gezonde mix tussen contexten waarin deelnemers werken (grote vs. kleine opvanginitiatieven), jaren ervaring binnen de sector, interne of externe ondersteuners, verantwoordelijken/organisatoren, pedagogisch coaches,…
Meer info
In het onderzoek veranderen in kinderopvangorganisaties gingen onze collega’s Sarah Loopmans, Lynn Mampuys en Nathalie Ruyssers de afgelopen twee jaar op zoek naar antwoorden op de vraag hoe we in de kinderopvang verandertrajecten succesvol vorm kunnen geven en welke materialen veranderaars daarbij kunnen gebruiken.
Wij leggen hier uit hoe we een professionele leergemeenschap vormgaven en je krijgt een sneak peak van de resultaten: een professionele leergemeenschap voor verandertrajecten in kinderopvangorganisaties.
Programma
-
Sessie 1: verkennen wat er nodig is om veranderprocessen vorm te geven gebaseerd op recente onderzoeksresultaten.
-
Sessie 2: kennismaking met de veranderstrategie waarderend veranderen.
-
Sessie 3: een eerste uitstap naar veranderen met aandacht voor verschil.
-
Sessie 4: verdieping veranderen met aandacht voor verschil.
-
Sessie 5: opgedane inzichten worden in een ontwerpsessie vertaald op maat van het werkveld.
In elke sessie is er ruimte om ervaringen uit te wisselen, nieuwe kennis op te doen en je eigen experiment te ontwerpen zodat je na de sessie meteen aan de slag kunt met de nieuwe inzichten in je eigen praktijk.
Lesgevers
Lynn Mampuys
- Lynn begeleidt in haar dagelijkse job als regionaal ondersteuner opvanginitiatieven bij het opzetten van veranderprocessen zodat organisatoren sterker worden in het beleidsvoerend vermogen.
- Daarnaast heeft Lynn een gezonde interesse in groepsprocessen. Ze zoekt actief naar verschillen binnen groepen en vindt het belangrijk dat alle stemmen gehoord worden.
- Lynn neemt de rol van procesbegeleider op tijdens de professionele leergemeenschap.
Nathalie Ruyssers
- Nathalie combineerde haar functie als onderzoeker en lector binnen de opleiding pedagogie van het jonge kind met haar rol als verantwoordelijke in haar eigen kinderdagverblijf.
- Vanuit deze combinatie en door het volgen van verschillende extra opleidingen over veranderen, bouwde ze inhoudelijke expertise en ervaring op in het begeleiden van veranderprocessen.
- Nathalie neemt de rol van expert op en zal regelmatig een gerichte inhoudelijke input tijdens de professionele leergemeenschap voorzien.