Katelijne Barbier

Onderzoeker

Bio

Sinds 2022 werk ik aan de Karel de Grote hogeschool, waar ik binnen het onderzoekscentrum Toekomstgedreven Onderwijs praktijkonderzoek verricht naar duurzame loopbanen en (school)leiderschap. Mijn recente onderzoeksprojecten richten zich op: het functioneren van schoolbesturen in kaart brengen en optimaliseren, een opvolgingsbeleid voor directeurs opstellen en loopbaankansen voor leraren creëren. 

Ik ben daarnaast ook werkzaam aan de Universiteit Antwerpen, waar ik de afgelopen zes jaar expertise heb opgebouwd in het ondersteunen van cognitief sterk functionerende leerlingen in het onderwijs en in het professionaliseren van leraren via de methode Lesson Study. Dit is een methode waarbij leraren samen als onderzoekers aan de slag gaan in de eigen klas.

Onderzoeksaffiliaties

Thema’s onderzoek

  • Duurzame loopbaan
  • Leiderschap

Enkele referenties

  • Barbier, K., De Greve, H. & Van Den Ouweland, L. (2024). Opvolgingsbeleid voor schoolleiders: Een praktische leidraad. Onderzoekscentrum Toekomstgedreven Onderwijs.
  • Barbier, K., Struyf, E., Verschueren, K., & Donche, V. (2022). Fostering cognitive and affective-motivational learning outcomes for high-ability students in mixed-ability elementary classrooms: A systematic review. European Journal of Psychology of Education. https://doi.org/10.1007/s10212-022-00606-z
  • Bodvin, K., Barbier, K., Struyf, E., & Donche, V. (2020). Lesson Study: Samen de klaspraktijk voor leerlingen verbeteren. Acco Uitgeverij.