Micro-credential
Google tools slimmer inzetten in je online marketing? In deze praktijkgerichte micro-credential leer je hoe je je zichtbaarheid vergroot, campagnes opzet en data vertaalt naar optimalisaties.
- Verschillende thema’s komen aan bod zoals:
- Strategisch gebruik van het Google-ecosysteem: hoe teken je met verschillende tools een geïntegreerde marketingstrategie uit?
- Lokale zichtbaarheid en klantenbinding via Google Business en Maps: hoe optimaliseer je een bedrijfsprofiel en trek je via lokale SEO klanten aan?
- Effectieve campagnes via Google Ads en YouTube advertenties: hoe start en optimaliseer je een campagne afgestemd op je doelgroep en marketingdoelen?
- Schrijven voor SEO en video content creëren: hoe schrijf je SEO-teksten en maak je marketingvideo’s die goed presteren op Google en YouTube?
- Datagedreven marketing via Google Analytics en Looker Studio: hoe analyseer je bezoekersdata en vertaal je die inzichten naar verbeteracties?
- Minder slides, meer praktijk.
- Je ontwikkelt en presenteert een marketingplan of campagneconcept waarin je Google tools integreert.
- Volledig online, zodat je kan leren waar en wanneer het je uitkomt.
- Flexibel te combineren met je werk, gezin of andere verplichtingen.
- Je hebt geen bachelor- of masterdiploma nodig om in te schrijven: iedereen kan deelnemen.
Al gekozen?
Nog vragen?
- Volg een online infosessie
- Contacteer Gijs Wyffels of Clo Willaerts via digitalbusiness@kdg.be
Hoe ziet je opleiding eruit?
Een micro-credential is een afgebakend en samenhangend geheel van leerstof.
- Deze micro-credential duurt 6 weken.
- Flipped classroom: je leert de theorie zelfstandig, we oefenen samen de praktijk.
- In het Teams-kanaal vind je lesmateriaal, waaronder leeslijsten, definities, handleidingen en best practices.
- Tijdens de interactieve live sessies via Teams zetten we in op wat echt telt: oefenen, vragen stellen en ervaringen uitwisselen.
- Reken per week op 2 uur online contactmomenten. De sessies worden ook opgenomen.
- Elke module rond je af met een opdracht. Je krijgt persoonlijke feedback van je docent(en).
Je toolbox verder uitbreiden? Combineer deze opleiding met één of meer andere micro-credentials over digitale tools.
Programma
Je hebt telkens les op dinsdag tussen 19 u. en 21 u.
- 16 september 2025 - Introductie en strategie:
- Je krijgt een overzicht van de tools in het Google-ecosysteem.
- Je leert hoe ze samenwerken in een marketingstrategie.
- De tools zet je in de praktijk in.
- 23 september 2025 - Schrijven voor SEO en marketingvideo's maken voor YouTube:
- Je leert SEO-vriendelijke content schrijven voor Google.
- Je duikt in de creatie van marketingvideo's voor meer zichtbaarheid op YouTube en andere platformen.
- 30 september 2025 - Google reviews, business profile en Maps:
- Je leert hoe je je lokale zichtbaarheid vergroot via Google Maps en hoe je je bedrijfsprofiel optimaal instelt.
- Je verdiept je in de impact op SEO en klantbeleving.
- 7 oktober 2025 - Google Ads en YouTube advertenties:
- Je ontdekt hoe je zoek- en videoadvertenties opmaakt via Google Ads.
- Je gaat verder in op campagnes, doelgroelinstellingen en prestatieanalyses.
- 14 oktober 2025 - Google Analytics & Looker Studio:
- Je krijgt inzicht in het gedrag van je websitebezoekers.
- Je gaat aan de slag met GA4 en bouwt overzichtelijke dashboards in Looker Studio.
- 21 oktober 2025 - Showcase en feedback:
- Je presenteert een voorstel of mini-campagne waarin je Google tools integreert.
- Je krijgt feedback en advies over next steps.
Voor wie?
Voor deze micro-credential zijn er geen specifieke toelatingsvoorwaarden. Je hebt geen bachelor- of masterdiploma nodig om in te schrijven.
Praktische informatie
Wanneer heb je les?
- Alle sessies vinden plaats op dinsdagavond, van 19 u. tot 21 u.
- De opleiding is volledig online via Teams, zodat je kan leren waar en wanneer het je uitkomt.
Kostprijs
- 595 euro (btw niet van toepassing)
Steunmaatregelen vanuit de Vlaamse Overheid
Deze opleiding komt in aanmerking voor:
Na je studie
Na het afronden van deze micro-credential heb je de juiste skills onder de knie om Google tools effectief in te zetten.
- Met je nieuwe expertise kan je een verschil maken voor je merk of onderneming dankzij tools zoals YouTube, Google Ads, Google Analytics, Looker Studio, Google Maps of Google Business.
Honger naar meer?
Breid je studietraject uit met extra micro-credentials over digitale tools. Sluiten perfect aan bij Groei met Google:
- Meer klanten via Meta: Instagram, WhatsApp en slimme advertenties (start september 2025)
- Slimmer werken met Microsoft: marketing, communicatie en Copilot (start november 2025)
- Creatief met Adobe: haal alles uit je Creative Cloud (start november 2025)
Op ben je op zoek naar het volledige plaatje? Dan is het postgraduaat Digital Business en Online Marketing iets voor jou. Die opleiding van een semester focust op een brede basis.
Meer weten?
Neem deel aan een infosessie
- Stel je vragen aan docenten en ontdek hoe het is om te studeren aan KdG
Volgende infosessie
- Google & Meta: woensdag 10 september 2025 om 19 u.
- Microsoft & Adobe: woensdag 29 oktober 2025 om 19 u.
De opleiding gaat door als er voldoende inschrijvingen zijn.
Inschrijven
STAP 1: start je inschrijving
- Duurt maar 1 minuutje en is nog volledig vrijblijvend.
- Je ontvangt eind juni 2025 een uitnodiging om je inschrijving af te ronden.
Ja, ik start mijn inschrijving voor 2025-2026
STAP 2: rond je inschrijving af
Eind juni 2025 sturen we je een mail met de uitnodiging om je inschrijving af te ronden, online of op de campus:
- Als je je online inschrijft, betaal je meteen een voorschot. De resterende studiekosten betaal je later via factuur.
- Bij inschrijving op de campus betaal je meteen alle studiekosten, of je kiest voor gespreide betaling.
STAP 3: start met je opleiding
- Je krijgt alle praktische info als je ingeschreven bent.
Open aanbod KdG Academy
Een postgraduaat? Verkorte bachelor? Of studiedag? Vind de opleiding die bij je past.
Opleidingen op maat
Liever een opleiding afgestemd op de noden van je bedrijf of organisatie?
Contacteer Nina Peeters via nina.peeters@kdg.be of +32 3 613 10 93.