KdG Research Week: maak kennis met ons onderzoek

Van 28 tot 30 november 2023

  • Gratis workshops, keynotes en inspiratiesessies over het thema duurzaamheid:
    • Wat is duurzaamheid voor jouw organisatie?
    • Welke stappen kan je hierin zetten?
    • Wat kan ons praktijkgericht wetenschappelijk onderzoek daarin betekenen?
  • Sessies op maat van je sector: onderwijs, kinderopvang, bedrijven en industrie, de sociale sector, zorg, overheid en event professionals.
  • Met keynotes van leidende stemmen in het publieke debat, postersessie, open lab dag en receptie.

Dompel je onder in het praktijkgericht wetenschappelijk onderzoek van KdG en kom te weten wat dit voor jou en je organisatie kan betekenen.

Bekijk hier in één oogopslag ons uitgebreide programma

Keynotes en postersessie op donderdag

16 - 17.15 u.: plenaire sessie met Research talks

17.15 - 18.30 u.: receptie en postersessie

18.30 - 19.30 u.: plenaire sessie met Research Talks en panelgesprek

  • 18.30 - 18.55 u.: Circulaire economie opschalen door burgers te betrekken  - Nina Maat (Oprichter MUCE)
  • 18.55 - 19.00 u. Boodschap van Hilde Crevits (Viceminister-president van de Vlaamse Regering)
  • 19.00 - 19.30 u.: Panelgesprek met Veerle Hendrickx, Gunilla de Graef, Nina Maat, Fons Leroy en Caroline Vrijens, met als moderator Guy Tegenbos

Thematische sessies op dinsdag, woensdag en donderdag

Plan je sessie(s)

  • We organiseren 25 workshops, lezingen, presentaties en andere thematische sessies gedurende deze drie dagen, voor elk wat wils. 

Bekijk hier een schematisch overzicht

  • Schrijf je in voor meerdere sessies om je volledig onder te dompelen in ons onderzoek en wat dit voor jou kan betekenen. Volg je verschillende sessies? Wij zorgen voor koffie en lunch tijdens je pauzes.
  • Om keuzestress te vermijden, formuleerden we verschillende interessevelden:
    • Onderwijs ❶

    • Kinderopvang ❷

    • Sociale sector ❸

    • Zorg ❹

    • Overheid ❺

    • Bedrijven en industrie ❻

    • Event professionals ❼

  • Vergeet voor en na je sessies op donderdag niet aan te sluiten voor de plenaire lezingen met o.a. kinderrechtencommissaris Caroline Vrijens en arbeidsmarktexpert Fons Leroy.

  • Alle sessies vinden plaats op campus Zuid in Antwerpen, behalve de Open Lab dag. Deze vindt plaats op onze technologiecampus in Hoboken.

Sessies

Dinsdag 28 november

1. Open Lab dag (campus Hoboken)
16.00 - 21.00 u.

2. Uitwisseldag Pedagogisch coaches en regionaal ondersteuners provincie Antwerpen
9.00 - 14.00 u.

3. Refters en speelplaatsen: op weg naar een aangename middagpauze op school ❶❷
9.00 - 10.45 u.

4. iSTEM: jouw partner in STEM-onderwijs – presentatie van het aanbod en vertaling op maat van jouw team
11.15 - 13.00 u.

5. Professionele leergemeenschappen voor de kinderopvang: een kennismaking
14.00 - 16.30 u.

6. Workshop Digitale media en kinderen: wat is wijsheid? ❶❷❸
14.00 - 16.30 u.

7. Met teams spreken over jobbeleving: een gesprekshandleiding
14.00 - 16.30 u.

Woensdag 29 november 

8. Uitwisselingsnamiddag: in team samenwerken aan burgerschap
14.00 - 17.00 u.

Donderdag 30 november 

9. Impactgericht handelen: impactevaluatie als participatieve praktijk van kennisdeling en -productie
9.00 - 10.30 u.

10. Tussen wal en schip: een onderzoek naar de welzijnsbeleving bij binnenschippers
11.00 - 12.30 u.

11. Workshop Research waste vermijden in praktijkonderzoek: maatschappelijke noden en werkveldnoden als drivers voor onderzoek ❶❷❸❹❺❻❼
11.00 - 12.30 u.

12. Inclusieve evenementen: inzichten en actiepunten voor succes ❸❺❼
11.00 - 12.00 u.

13. Worldcafé Ondersteuning in ouderenzorg (doorlopende sessie) ❹
12.30 - 14.00 u.

14. Workshop Unboxing Inclusief Teamwerk ❶❷❸❹❺❻
12.45 - 14.00 u.

15. Duurzaam krachten bundelen voor kinderen en jongeren, in welzijn, onderwijs en vrije tijd ❶❷❸
13.00 - 15.30 u.

16. Workshop Over zin-zoeken in het werk via zinnelijk leren ❶❷❸❹
13.00 - 15.30 u.

17. Demo MyT Learning app (AI), Taalontwikkelend lesgeven via artificiële intelligentie
13.30 - 15.30 u.

18. Workshop Directeurstekort in onderwijs: Naar een proactief beleid rond leiderschapsopvolging en -ontwikkeling
14.00 - 15.30 u.

19. Inspiratiesessie Crew Resource Management ❶❸❹❺❻
14.00 - 15.30 u.

20. Als ‘veel sterkte’ veel te weinig is: communicatie bij perinataal verlies
14.15 - 15.30 u.

21. Wat is de toekomst van mobiliteitsonderzoek in de stad? ❺❻
14.15 - 15.30 u.

22. Ondersteuningsavond voor voorzieningen die bij Mentes aangesloten zijn
19.45 - 21.45 u.

23. Workshop Happy Aging model
19.45 - 21.45 u. 

24. Creëren van een positieve teamsfeer in de kinderopvang en spreken met je team over jobbeleving ❷
20.00 - 21.30 u.

25. Workshop Digitale media en kinderen: wat is wijsheid? ❶❷❸
20.00 - 21.30 u.

Keynotes - meer info

Duurzaam praktijkgericht wetenschappelijk onderzoek: dromen én daden!

Onderzoeker KdG Research, Gunilla de Graef

Bij KdG durven we al eens groot te denken. Ook als praktijkgerichte onderzoekers. Maatschappij, milieu, onderwijs, steden, arbeidsmarkt: op al deze vlakken willen we duurzaam dromen, denken én doen.

We delen expertise, verbinden inzichten, ontwikkelen tools en versterken competenties. We interpreteren duurzaamheid in de breedste zin van het woord: als inhoudelijke focus (sociaal en ecologisch), als timeframe (langetermijngericht) en als manier van werken (interdisciplinair, co-creatief en transformatief).

De zes KdG-onderzoekscentra buigen zich samen over duurzaamheid als transversale focus. Gunilla de Graef ondersteunt de reflectie en concrete actie rond dit topic, als trekker van de werkgroep ‘Duurzaam Onderzoek’. Gunilla is zelf onderzoeker bij het centrum Publieke Impact waar ze zich specialiseert in inclusie en duurzaam organiseren.

Naar een duurzame en inclusieve arbeidsmarkt

Arbeidsmarktexpert Fons Leroy

De arbeidsmarkt wordt de komende periode geconfronteerd met belangrijke uitdagingen zoals de klimaatverandering, de vergrijzing, de verdergaande technologisering en digitalisering, nieuwe migratiestromen en een structurele krapte aan personeel. Hoe kunnen we in het licht van deze uitdagingen onze arbeidsmarkt duurzaam en inclusief inrichten? Welke referentiekaders zijn richtinggevend voor de toekomst? Welke vaardigheden zijn nodig om mensen wendbaar én weerbaar te maken in een wereld van veranderingen?

Fons Leroy is arbeidsmarktexpert en gewezen gedelegeerd bestuurder van de VDAB.

Hoe kunnen we de rechten van kinderen en jongeren aangrijpen om de wereld van morgen vorm te geven?

Kinderrechtencommissaris Caroline Vrijens

Caroline Vrijens verdedigt als kinderrechtencommissaris de belangen van kinderen en jongeren. Samen met haar team onderzoekt ze jaarlijks zo’n 1200 meldingen van mogelijke schendingen van kinderrechten en geeft ze beleidsadvies aan ministers en parlementsleden. In deze talk vertrekt Caroline vanuit de huidige levensomstandigheden van kinderen en jongeren op basis van het jaarverslag van Kinderrechtencommissariaat. Ze geeft ons perspectieven mee op een duurzame toekomst voor de jeugd, op basis van haar beleidsadviezen en gesprekken met kinderen, professionals en onderzoekers. Hoe kunnen we de rechten van kinderen en jongeren aangrijpen om vanuit de praktijk en het praktijkgericht onderzoek de wereld van morgen vorm te geven, voor en samen met de volgende generaties?

Circulaire economie opschalen door burgers te betrekken

Oprichter MUCE, Nina Maat

MUCE wil bijdragen aan het opschalen van de circulaire economie. Dit door bruggen te bouwen tussen burgers, bedrijven en kennisinstellingen dmv culturele activiteiten. MUCE deelt de leerlessen voor bedrijven en onderzoekscentra uit het eerste pop-up museum over circulaire economie. 

Nina Maat is oprichter en Executive Officer van MUCE.

Panelgesprek

Moderator journalist De Standaard, Guy Tegenbos

Elk van de uitdagingen die de sprekers schetsten in hun talk, van arbeidsmarktkrapte tot circulaire bedrijfsmodellen, situeert zich in domeinen waar KdG actief aan onderzoek doet.

  • Hoe kunnen inzichten vanuit praktijkgericht onderzoek nog meer hun weg vinden naar de praktijk? Hoe kunnen ze concrete oplossingen aanreiken?
  • Hoe zijn de verschillende uitdagingen rond duurzaamheid met elkaar verbonden? We dagen de panelleden uit om na te denken over de kansen die daar liggen.
  • Hoe neem je je medewerkers mee in het thema duurzaamheid en hoe kan dat je aantrekkingskracht als werkgever versterken?

Thematische sessies - meer info

Dinsdag 28 november

1. Open Lab dag ❻
16.00 - 21.00 u.

Ben je benieuwd hoe het onderzoekscentrum Duurzame Industrie onderzoek in praktijk uitvoert, welke (unieke) toestellen we ter beschikking hebben en hoe we jouw bedrijf kunnen helpen? Bezoek dan op 28 november onze campus in Hoboken!

Het onderzoekscentrum Duurzame Industrie heeft 3 onderzoekslijnen:

  • Data science
  • Circulaire industrie
  • Duurzame energie

Binnen deze onderzoekslijnen komen o.a. volgende topics aan bod:

  • Valorisatie van afvalstromen uit voeding, landbouw en waterzuivering
  • Herfabricatie van mechatronische onderdelen

  • Optimalisatie van biomedische en chemische processen, mobiliteit, o.a. door gebruik van artificiële intelligentie
  • Elektrische aandrijvingen (auto's, fietsen ...) en alternatieve brandstoffen (vrachtwagens, scheepsvaart ...)

Tijdens de Open Lab dag kan je de onderzoekslabo's van chemie, biomedische, automotive en mobiliteit bezoeken. Onze onderzoekers nemen je graag mee in ons verhaal. 

Programma
  • 16.00 - 16.30 u.: Ontvangst met koffie
  • 16.30 - 17.15 u.: Inkijk in het onderzoeksprogramma en lopende onderzoeksprojecten van het onderzoekscentrum Duurzame Industrie door Jeroen Geuens (Hoofd onderzoekscentrum Duurzame Industrie)
  • 17.15 - 21.00 u: Bezoek labo's en receptie met broodjes 
Voor wie

Bedrijven uit de chemische, biomedische, automotive, IoT en mobiliteitssector

Praktisch

 

2. Uitwisseldag Pedagogisch coaches en regionaal ondersteuners provincie Antwerpen ❷
9.00 - 14.00 u.

Tijdens de uitwisseldag ontmoeten pedagogisch coaches en regionaal ondersteuners uit de provincie Antwerpen elkaar om van en met elkaar te delen en te leren.

Programma
  • 9.00 - 9.30 u.: Snelinfo over personeelswissels, cijfers en het nieuwe coachingsplan
  • 9.30 - 10.30 u.: Speeddates – leer de RO werking van onze partners kennen
  • 10.30 - 11.00 u.: Pauze
  • 11.00 - 12.30 u.: RO en PC samen aan de slag met handhavingen
  • 12.30 - 14.00 u.: Lunch en ontmoeting
  • 13.00 - 14.00 u.: Meet and greet met de vernieuwingsplannen van de opleiding PJK (indien gewenst)
  • 14.00 - 16.30 u.:
    • RO en PC’s sluiten aan bij workshops voorzien vanuit het onderzoekscentrum (Zie in programma nr. 5,6 of 7. Hier dien je je apart voor in te schrijven.)
    • Pluscoaches hebben een intern overleg
Voor wie

Regionaal ondersteuners provincie Antwerpen, Pedagogisch coaches provincie Antwerpen en pluscoaches, allen verbonden aan Mentes.

 

3. Refters en speelplaatsen: op weg naar een aangename middagpauze op school ❶❷
9.00 - 10.45 u.

Is de middagpauze op jouw school een bron van stress voor leerkrachten en andere toezichthouders? Vervelen kinderen zich? Is het te druk in de refter? Wil je komen tot een aangename speeltijd die als echte vrije tijd voelt voor kinderen en team? Dat kan! Maar hoe pak je dat aan? In deze nascholing krijg je inspiratie en concrete handvaten om de middagpauze op jouw school te verbeteren. 

Voor wie

Directeurs, zorgcoördinatoren en leraren uit het lager onderwijs, medewerkers van organisaties die middagopvang verzorgen op scholen.

 

4. iSTEM: jouw partner in STEM-onderwijs – presentatie van het aanbod en vertaling op maat van jouw team ❶
11.15 - 13.00 u.

Zet jij als leerkracht secundair onderwijs je eerste stapjes in STEM? Of maak je deel uit van een ervaren STEM-team, dat op zoek is naar antwoorden op specifieke vragen rond bv. evaluatie, nieuwe eindtermen of diversiteit? Of bevindt je team zich ergens tussenin? Om het even waar je staat in de ontwikkeling van STEM-onderwijs op jouw school, iSTEM biedt oplossingen en ondersteuning op maat van jouw noden!

Hierbij wordt er ingezet op drie pijlers: coaching, inspiratie en nascholing.
De cel iSTEM is een gesubsidieerd expertisecentrum voor STEM-onderwijs met leden uit de 5 Vlaamse universiteiten en verschillende hogescholen. iSTEM bevat een gevarieerd, laagdrempelig aanbod voor leerkrachten, coördinatoren en directies waarin jij en je team zelf de mate van coaching bepalen. Dit kan gaan van sterk begeleid tot volledig autonoom. Bovendien zijn de diensten van iSTEM niet prijzig, vaak zelfs gratis.

Tijdens de sessie wordt een rondetafelgesprek gehouden om je noden in kaart te brengen en uitdagingen uit te wisselen. Nadien volgt een presentatie van het iSTEM-aanbod met verwijzing naar praktijkvoorbeelden. Tenslotte heb je de mogelijkheid om een intakegesprek te voeren met iSTEM-coaches waarin we specifiek de mogelijkheden bespreken voor jouw team.

Voor wie

Secundair onderwijs: STEM-leerkrachten, directies, coördinatoren

 

5. Professionele leergemeenschappen voor de kinderopvang: een kennismaking ❷
14.00 - 16.30 u.

Ondersteuners, coaches en verantwoordelijken in de kinderopvang hebben in hun organisatie zelden een collega die dezelfde taken opneemt. Zeker tijdens verandertrajecten missen ze uitwisseling met een collega of gelegenheden om te leren van collega’s. Een professionele leergemeenschap met collega’s uit andere opvangorganisaties kan een uitkomst bieden. In deze sessie delen we onze bevindingen uit een professionele leergemeenschap over verandertrajecten.

Voor wie
  • Iedereen die werkt in de kinderopvang.
  • Mentesmedewerkers Provincie Antwerpen.

 

6. Workshop Digitale media en kinderen: wat is wijsheid? ❶❷❸
14.00 - 16.30 u.

Digitale media zijn niet meer weg te denken uit de leefwereld van kinderen én van volwassenen. In internationale beleidsdocumenten en onderzoeksrapporten wordt beroep gedaan op kinderopvang om een rol op te nemen in de digitale educatie van de allerjongsten. Anders bestaat er een risico van ongelijkheid op latere leeftijd. De meningen, onderzoeken en adviezen vliegen je soms om de oren. Digitale media voor jonge kinderen, het is een controversieel thema, dat warme voorstanders en felle tegenstanders kent. 

Wat is wijsheid? In deze workshop denken we aan de hand van twee methodieken na over digitale media in pedagogische praktijken. Dé waarheid vind je er wellicht niet mee, een manier om over je pedagogische praktijk na te denken zeker wel. 

Deze workshop is gebaseerd op het praktijkgericht wetenschappelijk onderzoek DIGIPED: digitale pedagogie voor de opvang van kinderen tussen 0 en 6 jaar.

Voor wie
  • Iedereen die werkt in een professionele context waar kinderen aanwezig zijn.
  • Mentesmedewerkers Provincie Antwerpen.

 

7. Met teams spreken over jobbeleving: een gesprekshandleiding ❷
14.00 - 16.30 u

Het is niet gemakkelijk om met teams te praten over jobbeleving. Elk teamlid beleeft de job anders en vele aspecten spelen een rol. Tijdens een onderzoek naar jobbeleving ontwikkelden we samen met kinderbegeleiders vier beeldverhalen. Nu is er ook een gesprekshandleiding die helpt om deze beeldverhalen in te zetten in een constructief teamgesprek. In deze workshop leer je hoe je dat kunt doen.

Voor wie
  • Iedereen die in de kinderopvang werkt.
  • Mentesmensen Provincie Antwerpen die al op uitwisseldag zijn.

 

Woensdag 29 november 

8. Uitwisselingsnamiddag: in team samenwerken aan burgerschap ❶
14.00 - 17.00 u.

Doe op woensdag 29 november inspiratie op over hoe je in team kan samenwerken aan burgerschap. Kijk over de muur van jouw eigen school naar hoe andere scholen het aanpakken. 

Programma:
  • Toelichting van het praktijkonderzoek 'Teamgericht werken aan burgerschap' van het onderzoekscentrum Toekomstgedreven Onderwijs.

  • We stellen onze website voor waar je handvaten en ideeën kan vinden rond teamgericht werken aan burgerschap.

  • Daarna zijn er twee workshops voorzien over

    • Hoe organiseer jij burgerschap?

    • In team aan de slag met burgerschap

Voor wie

Leraren secundair onderwijs, coördinatoren burgerschap, directie en middenkader.

Schrijf je hier in

 

Donderdag 30 november 

9. Impactgericht handelen: impactevaluatie als participatieve praktijk van kennisdeling en -productie ❸
9.00 - 10.30 u.

Onder de titel ‘Impactevaluatie en impactgericht handelen in het Sociaal Werk’ voerde een samenwerkingsverband van onderzoekers van Karel de Grote Hogeschool, Universiteit Antwerpen, KU Leuven en SAM steunpunt Mens en Samenleving tussen januari 2021 en oktober 2022 een onderzoek uit over de uitdagingen voor sociaal werk bij dit thema (Sterk Sociaal Werk, 2020).

Het onderzoeksteam werkte een visienota uit, begeleidde twee trajecten via een actie-onderzoek en zette een lerend netwerk op waarin praktijkervaring, -kennis en -inzichten rond impactevaluatie uitgewisseld en verdiept werd.

In deze uiteenzetting stellen we een methode van impactevaluatie voor die gepast blijkt voor sociaalwerkpraktijken.

Voor wie

Sociaal Werkers en stafmedewerkers in sociaal werkpraktijken die interesse hebben in het thema ‘impactevaluatie of impactmeting’.

     

    10. Tussen wal en schip: een onderzoek naar de welzijnsbeleving bij binnenschippers ❸
    11.00 - 12.30 u.

    Aan de hand van een poster werpen we een licht op de relatief onbekende maar boeiende leefwereld van de hedendaagse binnenschipper in Vlaanderen. Vanuit het cliëntperspectief bespreken we de uitdagingen verbonden aan het varende bestaan, evenals de noden en verwachtingen van binnenschippers ten aanzien van het aanbod aan (welzijns)voorzieningen aan de wal  

    Voor wie

    Iedereen met een nieuwsgierigheid naar het reilen en zeilen in de weinig bekende maar bijzonder boeiende wereld van de binnenvaart(gezinnen).

     

    11. Workshop Research waste vermijden in praktijkonderzoek: maatschappelijke noden en werkveldnoden als drivers voor onderzoek ❶❷❸❹❺❻❼ 
    11.00 - 12.30 u.

    Als KdG-onderzoekers streven we ernaar praktijkonderzoek te voeren dat wetenschappelijk én maatschappelijk waardevol is. Iedere fase van een onderzoeksproces houdt echter risico’s/potentiële valkuilen in die kunnen leiden tot ‘research waste’, ofwel onderzoeksresultaten die niet bruikbaar zijn en/of verloren gaan.   

    Binnen deze workshop belichten we volgende topics: Wat is research waste? Wat is evidence based onderzoek voeren en hoe helpt het research waste te voorkomen? Hoe werken we hieraan in onze onderzoekscentra (en de uiteenlopende disciplines daarbinnen)? 

    We gaan in gesprek met de deelnemers rond hun ervaringen met, en visies op, het concept ‘research waste’. Welke oplossingen zien zij? Hoe gaan zij aan de slag met onderzoeksvragen die ontstaan in hun praktijk? Hoe kunnen onderzoekers en werkveld samenwerken om research waste zoveel mogelijk te voorkomen?  

    Sprekers

    • Hanne Sels - onderzoekscentrum Duurzame industrie
    • Marleen Corremans – OC Zorg in Connectie

    • Loth Van Den Ouweland – OC Toekomstgedreven Onderwijs

    Voor wie

    Iedereen.

     

    12. Inclusieve evenementen: inzichten en actiepunten voor succes ❸❺❼
    11.00 - 12.00 u.

    In deze sessie delen we de resultaten van het onderzoeksproject "Zij aan Zij", ondersteund door de Vlaamse Overheid en uitgevoerd door het onderzoekscentrum Publieke Impact. We bieden wetenschappelijke inzichten en praktische tips over zeven essentiële thema's die organisatoren kunnen helpen om hun evenementen aantrekkelijker te maken voor een divers publiek. De inzichten richten zich op het beantwoorden van de interesses, behoeften en verwachtingen van vrouwen in het algemeen, met bijzondere aandacht voor vrouwen met een migratieachtergrond.  

    In het tweede deel van deze boeiende sessie komen twee gastsprekers aan het woord. Ze delen hun waardevolle inzichten, ervaringen en concrete maatregelen om de diversiteit op evenementen te vergroten. We sluiten af met een Q&A.  

    Kortom, deze sessie biedt een unieke kans om te leren van experts en de inclusiviteit van jouw evenementen te versterken

    Sprekers
    • Yana Avramova - Onderzoeker, onderzoekscentrum Publieke Impact.

    • Ingrid Debatty - Medewerker communicatie en beeldvorming bij Atlas, integratie & inburgering Antwerpen en organisator van Atlas op het plein.
    • Patrick de Groote - Artistiek directeur en coördinator van Sfinks Mixed.
    Voor wie
    • Iedereen die betrokken is bij het organisatie van publieke evenementen, van grote muziekfestivals, stadsfestivals, cultuur-, sport- of netwerk-evenementen tot kleinere buurt- en straatfeesten.
    • Lokale besturen, profit en non-profit organisaties, event professionals, (praktijk)onderzoekers.
    • Iedereen die op zoek is naar praktische tips om de activiteiten van zijn/haar organisatie zo inclusief mogelijk te organiseren.

     

    13. Worldcafé Ondersteuning in ouderenzorg (doorlopende sessie) ❹
    12.30 - 14.00 u.

    De woonzorgcentra en bij uitbreiding de gehele ouderenzorg staat het water aan de lippen. Vanuit praktijkgericht wetenschappelijk onderzoek zetten wij in op ondersteuning bieden op dringende vragen binnen de sector. Één van deze vragen is: hoe kunnen we goede zorg blijven bieden binnen woonzorgcentra wanneer er veelal geen verpleegkundigen meer te vinden zijn binnen deze setting? Wij horen hier graag jullie mening en ideeën over! 

    Spreker

    • Sophie Albrecht; geriatrisch verpleegkundige, Msc Gerontologie, Onderzoeker en Lector KdG
    Voor wie

    Medewerkers acute geriatrie, thuiszorg en thuisverpleging, lokale dienstencentra, woonzorgcentra, revalidatie centra.

     

    14. Workshop Unboxing Inclusief Teamwerk ❶❷❸❹❺❻
    12.45 - 14.00 u.

    Ervaringsgerichte activiteiten voor een sterk en inclusief team - sneak peak in een koffer vol mogelijkheden. Probeer je de betrokkenheid van je medewerkers te verhogen? Wil je de samenwerking binnen je teams optimaliseren? Zet je in op inclusie en interculturele competenties? Dan hebben wij een nieuwe interessante toolkit voor jou. 

    Het onderzoekscentrum Publieke Impact ontwikkelde het kennisplatform Inclusieve Organisaties met praktijkgerichte tools en bouwstenen voor o.a. werkgevers, teamleiders en HR-verantwoordelijken. Onderdeel van dat aanbod: een koffer met 22 ervaringsgerichte activiteiten die teamleiders toelaten om het inclusief samenwerken te versterken. De activiteiten zijn interactief, gekoppeld aan duidelijke leerdoelen en voorzien van inspiratie voor een gerichte nabespreking. Tijdens de unboxing-workshop maak je kennis met deze activiteiten en de kracht ervan om te komen tot inclusief teamwerk. 

    Voor wie

    Iedereen die wil inzetten op inclusief teamwerk.

     

    15. Duurzaam krachten bundelen voor kinderen en jongeren, in welzijn, onderwijs en vrije tijd ❶❷❸
    13.00 - 15.30 u.

    Kinderen en jongeren bewegen zich op één dag vaak in vele werelden waar ze in contact komen met verschillende professionals: ze gaan naar school (onderwijs), nemen deel aan een vrijetijdsaanbod (vrije tijd) en gaan naar opvang na school (welzijn). Als kinderen en jongeren leven in een complexe context, kan elk van die professionals veel voor hen betekenen. Maar als ze samenwerken, wordt die betekenis rijker in alle opzichten. In deze workshop delen we bevindingen uit drie projecten die bruggen slaan tussen domeinen en professionals.

    Voor wie

    Iedereen die in een praktijk voor kinderen of jongeren werkt in een multidisciplinair team of die een multidisciplinair team aanstuurt.

     

    16. Workshop Over zin-zoeken in het werk via zinnelijk leren ❶❷❸❹
    13.00 - 15.30 u.

    Emergent is een onderzoek over zin-zoeken in het werk. Hoe kunnen sociale professionals lang en gezond in hun werk blijven? Hoe kan zinnelijk leren hen hierin ondersteunen? In deze workshop kan je ervaren hoe op kunst- en op natuur-gebaseerde en belichaamde methodes je kunnen ondersteunen om zin te zoeken en te vinden in je werk. Hierna bespreken we de resultaten van het onderzoek waarin we drie interdisciplinaire teams, die pioniers zijn in zin-zoeken, uitnodigden als mede-onderzoekers in een participatief actieonderzoek. We namen diepte interviews af met alle individuele teamleden over hun huidige zin-zoekende sociaal werk praktijken en nodigden hen uit om in een zinnelijk leerruimte te experimenteren met op kunst- en natuur-gebaseerd en belichaamde methodes. We gaan graag met jou in dialoog over de resultaten en zoeken samen wat in jouw organisatie mogelijk is.  

    Voor wie

    Sociale professionals, beleidsmedewerkers en coördinatoren in het ruime welzijnsdomein.

     

    17. Demo MyT Learning app (AI), Taalontwikkelend lesgeven via artificiële intelligentie ❶
    13.30 - 15.30 u.

    Krachtig leren met AI!

    MyT, empowering students and educators 

    Met de MyT Learning app demo stellen we een intelligente tool voor die de lessen in het klaslokaal live ondertitelt in het Nederlands. Door de combinatie van gesproken en geschreven input leren leerlingen sneller de schooltaal en stijgt de spreekdurf en het zelfvertrouwen. Met de ondersteuning van de MyT Learning app verwerven leerlingen de schooltaal- en vaktaal in een authentieke context en in klasverband.

    Copilot Aico is een Ai assistent die zowel de leerlingen als de leerkrachten bedient. De copilot zorgt ervoor dat leerlingen via gepersonaliseerde interactie leersteun ontvangen. De leerkracht houdt steeds overzicht en verwerft inzicht in het leerproces van de leerlingen.

    Dit innovatieproject kwam tot stand met hulp van het Amai!-fonds. 

    Meer weten?

    Voor wie

    Leerkrachten basis- en secundair onderwijs, ondersteuners, IT-coördinatoren, schooldirectie en middenkader en iedereen met interesse in technologie en AI.

     

    18. Workshop Directeurstekort in onderwijs: Naar een proactief beleid rond leiderschapsopvolging en -ontwikkeling ❶
    14.00 - 15.30 u.

    Vind jij moeilijk kandidaten voor directiefuncties? Vind jij inzetten op leiderschapsopvolging en -ontwikkeling belangrijk, maar weet je niet hoe je eraan moet beginnen? Dan is deze workshop iets voor jou!

    In deze workshop zoomen we eerst in op het directeurstekort in Vlaanderen. We presenteren onderzoeksresultaten rond de interesse en ambities van leraren om directeur te worden en laten jou hierop reflecteren.

    Nadien denken we samen na over de noodzaak en de mogelijkheden/drempels om een opvolgingsbeleid in je eigen context vorm te geven, en welke acties waardevol kunnen zijn. We geven we je ook de kans om met andere directeurs/bestuursleden in gesprek te gaan en kennis, ideeën en ervaringen uit te wisselen. We sluiten deze workshop af met een aanzet tot enkele concrete acties.

    Voor wie

    directeurs, coördinerend directeurs, bestuursleden.

     

    19. Inspiratiesessie Crew Resource Management ❶❸❹❺❻
    14.00 - 15.30 u.

    Crew of Crisis Resource Management (CRM) waaide van de luchtvaart over naar de gezondheidszorg: een beproefd concept dat aan de basis van veilig vliegen ligt, én aan die van patiëntveiligheid.

    CRM zet vooral het belang van niet-technische vaardigheden en menselijke factoren in de kijker. De focus ligt op multidisciplinaire teamwerking en hoe we deze teamwerking naar een hoger niveau kunnen tillen. 

    Spreker

    • Margo Wouters – Lector verpleegkunde en onderzoeker, EuSIM getraind in Nederland
    Voor wie

    Voornamelijk teams die veel en nauw moeten samenwerken. 

     

    20. Als ‘veel sterkte’ veel te weinig is: communicatie bij perinataal verlies ❹
    14.15 - 15.30 u.

    Elke zorgverlener binnen de moeder-kindzorg wordt tijdens zijn carrière geconfronteerd met de zorg voor ouders die een kind (gaan) verliezen of verloren zijn. Ouders van sterrenkinderen geven aan dat zij nog te vaak op goed bedoelde maar ongepaste communicatie van zorgverleners stuiten. Zorgverleners geven op hun beurt aan te zoeken naar concrete handvaten om op een goede manier te communiceren met de ouders in deze moeilijke periode. Deze workshop wil zorgverleners stimuleren om hun ervaringen met communicatie rondom perinatale sterfte te delen. Na groepsbespreking van casussen en voorbeelden worden de vuistregels besproken. Deelnemers gaan aan de slag met rollenspel met vaste scenario's om vertrouwen te krijgen gespreksvoering.  

    Spreker

    • Fien Jansens: lector vroedkunde en onderzoeker
    Voor wie

    Zorgverleners die in contact komende met zwangere vrouwen en hun gezin.

     

    21. Wat is de toekomst van mobiliteitsonderzoek in de stad? ❺❻
    14.15 - 15.30 u.

    Voor deze sessie slaan de onderzoekscentra (OC) Publieke Impact en Duurzame Industrie de handen in mekaar en duiken we dieper in het thema van duurzame mobiliteitstransformatie in de stad. We delen met jou de recentste inzichten van onze onderzoeksprojecten rond duurzame en slimme mobiliteit.

    • Liese Exelmans (OC Publieke Impact) stelt de resultaten voor van de gids “Wegwijs in evenementenmobiliteit”. Dit project onderzocht hoe evenementbezoekers een vervoerskeuze maken en hoe we die keuze kunnen beïnvloeden zodat ze vaker de wagen laten staan.
    • Remco van Schadewijk (OC Duurzame Industrie) stelt het project “bAIcycle” voor. Met behulp van Artificial Intelligence en gemotiveerde fietsende burgers trachten ze de kwaliteit van de fietspaden in kaart te brengen.  

    In een tweede deel van deze sessie vormen ze samen met Bart Busschaert (Scelta Mobility) en Gert Trekels (Sentigrate) een panel, beide respectievelijke partners uit de onderzoeksprojecten. Het panel zal reflecteren

    • welke toepassing deze resultaten kunnen hebben voor de uitdagingen van stedelijke- en evenementenmobiliteit,
    • welke mobiliteitstrends zich voordoen in de stad van de toekomst
    • en hoe deze beantwoord kunnen worden met praktijkgericht wetenschappelijk onderzoek.  
    Voor wie

    Steden en gemeenten, mobiliteitsprofessionals.

     

    22. Ondersteuningsavond voor voorzieningen die bij Mentes aangesloten zijn ❷
    19.45 - 21.45 u.

    Workshop 1: nieuwe vergunningsvoorwaarden: kwaliteitsbeleid

    Op welke manier zorg jij voor betrokkenheid en participatie van gezinnen?  Wat communiceer je naar gezinnen als inspectie je een bezoek bracht of je een inspectieverslag hebt ontvangen? Zit jij met deze vragen? Schrijf je dan in voor deze sessie.

    Tijdens deze sessie ontdek je het belang van transparante communicatie met ouders en hoe je dit kan aanpakken. 

    Workshop 2: omgaan met grenzen

    Omgaan met gedrag en emoties van kinderen is moeilijk, je zal het vast wel herkennen. Hier gaan we dieper op in tijdens deze workshop. We bekijken hoe we kunnen omgaan met de emoties en het gedrag van kinderen:

    • Wat betekent het gedrag?
    • Hoe kunnen we het gedrag van kinderen begrijpen?
    • Hoe kunnen we ermee omgaan?
    • En hoe leren we kinderen omgaan met hun emoties?

    In deze workshop onderzoeken we dit en trachten we praktische tips aan te rijken om in je opvang mee aan de slag te gaan.

    Prikkelt het al? Schrijf je dan snel in, de plaatsen zijn beperkt!

    Voor wie

    Alle medewerkers van voorzieningen die bij Mentes aangesloten zijn.

     

    23. Workshop Happy Aging model ❹
    19.45 - 21.45 u. 

    Geef als expert in ouderenzorg jouw input over het door Cubigo ontwikkelde model over hoe oudere volwassenen actief betrokken te maken in hun daginvulling. Het doel van de workshop is een kritische reflectie te geven op het model en aan te geven aan welke parameters er prioriteit moet gegeven worden.

    Daarnaast gaan jullie samen op zoek naar wie de belangrijkste stakeholders zijn in dit model.  

    Sprekers

    • Lizzy Evens, medewerker Cubigo; project manager
    • Sophie Albrecht; geriatrisch verpleegkundige en gerontoloog, Onderzoeker en lector aan KdG
    Voor wie

    Medewerkers in thuiszorg en WZC.

      

    24. Creëren van een positieve teamsfeer in de kinderopvang en spreken met je team over jobbeleving ❷
    20.00 - 21.30 u.

    In deze sessie belichten we twee verschillende manieren om te bouwen aan je team: werken aan de sfeer en in gesprek gaan over jobbeleving.

    Kinderen voelen het. Ouders voelen het. Een coördinator voelt het. De sfeer in een team in de kinderopvang heeft zeker niet alleen invloed op de teamleden zelf. Een fijne sfeer kan een zware job verlichten en omgekeerd kunnen gespannen verhoudingen je dag verzuren, zeker in de kinderopvang waar medewerkers voortdurend samenwerken. We onderzochten op welke manieren teams sfeer beheren en delen deze kennis graag met jullie.

    Het is niet gemakkelijk om met teams te praten over jobbeleving. Elk teamlid beleeft de job anders en vele aspecten spelen een rol. Tijdens een onderzoek naar jobbeleving ontwikkelden we samen met kinderbegeleiders vier beeldverhalen. Nu is er ook een gesprekshandleiding die helpt om deze beeldverhalen in te zetten in een constructief teamgesprek. In deze workshop leer je hoe je dat kunt doen.

    Voor wie

    Iedereen die in de kinderopvang werkt.

     

    25. Workshop Digitale media en kinderen: wat is wijsheid? ❶❷❸
    20.00 - 21.30 u.

    Digitale media zijn niet meer weg te denken uit de leefwereld van kinderen én van volwassenen. In internationale beleidsdocumenten en onderzoeksrapporten wordt beroep gedaan op kinderopvang om een rol op te nemen in de digitale educatie van de allerjongsten. Anders bestaat er een risico van ongelijkheid op latere leeftijd. De meningen, onderzoeken en adviezen vliegen je soms om de oren. Digitale media voor jonge kinderen, het is een controversieel thema, dat warme voorstanders en felle tegenstanders kent. 

    Wat is wijsheid? In deze workshop denken we aan de hand van twee methodieken na over digitale media in pedagogische praktijken. Dé waarheid vind je er wellicht niet mee, een manier om over je pedagogische praktijk na te denken zeker wel. 

    Deze workshop is gebaseerd op het praktijkgericht wetenschappelijk onderzoek DIGIPED: digitale pedagogie voor de opvang van kinderen tussen 0 en 6 jaar.

    Voor wie
    • Iedereen die werkt in een professionele context waar kinderen aanwezig zijn.

    Praktisch

    • Wanneer: dinsdag 28 tot donderdag 30 november 2023
    • Waar:
      • KdG campus Zuid, Brusselstraat 45, 2018 Antwerpen
      • (De Open Lab dag op dinsdag vindt plaats op KdG campus Hoboken, Salesianenlaan 90, 2660 Antwerpen)
    • Prijs:
      • Gratis
      • Inschrijven is verplicht

    Ik schrijf me in

    Contacteer ons

    Heb je nog vragen? Mail nele.vennekens@kdg.be.

    Inschrijven

    Meer weten, samenwerken of een persvraag?

    Je kan bij KdG Research bijvoorbeeld terecht voor:

    • Onderzoeksdata en expertise die antwoorden bieden op jouw praktijkvragen.
    • Tools die je direct kunt toepassen in je bedrijf of organisatie.
    • Bijscholingen en een netwerk van experten.
    • Onderzoek, advies en begeleiding op maat van jouw organisatie.

    Contacteer ons vrijblijvend