Postgraduaat
Een geïntegreerde benadering van probleemgedrag: tussen verbinden en begrenzen.
- Leerkrachten worden steeds vaker geconfronteerd met leerlingen die moeilijk hanteerbaar gedrag vertonen op school.
- In dit postgraduaat van 20 studiepunten leer je naar de brede situatie en omgeving van de leerling te kijken om gedragsproblemen in de klas te kaderen.
- We gebruiken hiervoor inzichten uit het contextueel denken, de ontwikkelingspsychologie en de neurobiologie.
- We geven je handvaten om de band met je leerlingen te versterken in een positief en effectief klasmanagement.
- Enkel als kinderen zich veilig voelen op school en een vertrouwensband met de leerkracht hebben opgebouwd kunnen ze tot goed leren komen.
Dit postgraduaat wordt niet ingericht in academiejaar 2024-2025. Je kan wel inschrijven voor een alternatieve 5-daagse vorming over dit onderwerp.
Nog vragen?
- Kom naar een infomoment
- Download of bestel de brochure
- Contacteer leen.stoffels@kdg.be of bel +32 3 613 14 60
Hoe ziet de opleiding eruit?
Dit postgraduaat van 20 studiepunten is opgedeeld in 4 modules:
Module 1: De leerling en zijn context
Doorheen het postgraduaat staat het contextuele denken centraal. In een eerste module starten we dan ook door ons hierin te verdiepen. We kijken niet naar de leerlingen alleen maar nemen ook de context rond hen mee in beschouwing. Er wordt dieper ingegaan op contextuele begrippen zoals loyaliteiten, meerzijdig partijdigheid,…. In deze module wordt de basis gelegd voor de verdere modules en de rode draad doorheen het postgraduaat zichtbaar gemaakt.
Module 2: Het kind achter het gedrag
Moeilijk gedrag op school kan verschillende vormen aannemen. Kinderen die zich niet aan de afspraken houden en constant de les storen. Of leerlingen die net zoveel mogelijk onder de radar proberen te blijven.
In deze module onderzoeken we probleemgedrag vanuit verschillende pedagogische visies en invalshoeken. Je komt te weten wat probleemgedrag is en hoe je het in kaart kan brengen.
Module 3: De leerkracht die het verschil maakt
We kijken naar onszelf als leerkracht. We zoomen dieper in op de rol die we spelen en hoe we onszelf kunnen inzetten in het omgaan met probleemgedrag. We leren hoe je als leerkracht het verschil kan maken en wat dat betekent voor de leerling. We oefenen via een kijkwijzer bij filmfragmenten over ons gedrag als leerkrachten.
Module 4: Verbindend aan de slag
In deze module gaan we dieper in op een concrete, pedagogische aanpak van probleemgedrag. In een eerste luik gaan we preventief aan de slag met probleemgedrag. We doen dit op verschillende niveaus, school-, klas- en individueel niveau. We bieden hiervoor verschillende invalshoeken aan.
Verder gaan we het gedrag in de klas ook verklaren en tussenkomsten op maat aanbieden door de brede context en situatie van het kind in kaart te brengen. We maken kennis met verschillende interventies rond probleemgedrag. Tenslotte gaan we nog in op de fase na het gedrag, hoe gaan we nu verder als leerkracht, met de leerlingen, de klas en schoolbreed.
Intervisie
Doorheen de modules organiseren we intervisiesessies waarin we de inzichten uit de modules vertalen naar en aftoetsen aan casuïstiek uit de eigen praktijk.
Link met de praktijk
In de lessen en supervisiesessies van deze opleiding maken we steeds de vertaling naar je eigen ervaringen op je werkplek. We vertrekken vanuit cases die je zelf meebrengt of we vragen je om inzichten en methodes uit de lessen te testen in je eigen (klas)praktijk.
Daarom is het belangrijk dat je huidige job een link heeft met kinderen. Is dit niet het geval, dan loop je in functie van deze opleiding 4u per week stage in een professionele context.
Evaluatie
De evaluatie van dit postgraduaat gebeurt op basis van een portfolio waarin je aan de hand van praktische cases aantoont dat je de leerstof uit dit postgraduaat onder de knie hebt.
Voor wie?
Dit postgraduaat richt zich tot iedereen die verbonden is aan kleuter-, lager- en/of secundair onderwijs.
• Leerkrachten en directieleden in het gewoon- én buitengewoon onderwijs
• Zorgcoördinatoren en zorgbegeleiders in onderwijs
• Leerlingbegeleiders en graadcoördinatoren
• Medewerkers leersteuncentra
• CLB-medewerkers
• ....
Toelatingsvoorwaarden
Iedereen met een bachelor- of masterdiploma kan aansluiten bij deze opleiding.
Heb je geen of een ander diploma /getuigschrift ? Contacteer dan leen.stoffels@kdg.be voor een intakegesprek
Van wie krijg je les?
Bert Murawski
Bert was jarenlang directeur in het buitengewoon basisonderwijs voor kinderen en jongeren met ernstige gedrags- en emotionele stoornissen (Type 3). Vandaag is Bert een vaste waarde in verschillende verdiepingstrajecten voor leraren, waar hij gedrag van leerlingen steevast weet te verklaren aan de hand van inzichten uit het contextueel denken , de ontwikkelingspsychologie en de neurobiologie. Naast zijn job aan KdG is Bert adoptie- en pleegouder én begeleidt hij een school in Nepal.
Britt Jennen
Britt haar roots liggen zowel in het maatschappelijk werk, als in de pedagogische wetenschappen. En in haar lessen zal ze gedrags- en emotionele problemen dan ook steeds met inzichten vanuit beide academische domeinen behandelen.
Naast haar job bij KdG werkt Britt ook nog steeds als orthopedagoge in het buitengewoon secundair onderwijs én begeleidt ze kinderen, jongeren en ouders in haar eigen praktijk. Op die manier weet ze steevast actuele cases en voorbeelden mee te brengen naar deze opleiding.
Docent Bert geeft meer uitleg over het postgraduaat Gedragsproblemen in de klas.
Inschrijven
Je kan niet meer inschrijven voor dit postgraduaat.
Begin 2025 start een 5-daagse navorming over dit thema.
Alle informatie over deze navorming
Open aanbod KdG Academy
Een postgraduaat? Verkorte bachelor? Of studiedag? Vind de opleiding die bij je past.
Opleidingen op maat
Liever een opleiding afgestemd op de noden van je bedrijf of organisatie?
Contacteer Eve Baert via eve.baert@kdg.be of +32 3 613 14 68.