Onderzoeker
Bio
Als praktijkgericht onderzoeker duik ik met veel leergierigheid en bewondering in de beleidspraktijken van Vlaamse scholen en schoolbesturen. Professionalisering, leiderschap en personeelsbeleid zijn onderwerpen die mij erg boeien. Hoe kan je als school een aantrekkelijke werkgever zijn, zodat leraren bij jou willen komen werken en blijven? Hoe kunnen we toekomstige schoolleiders beter oriënteren en voorbereiden op hun rol? Wat betekent gedeeld leiderschap in de praktijk?
Onderzoeksaffiliaties
Thema’s onderzoek
- Duurzame loopbanen en leiderschap in onderwijs
Enkele referenties
- Barbier, K., De Greve, H., & Van Den Ouweland, L. (2024). Opvolgingsbeleid voor schoolleiders. Een praktische leidraad. Antwerpen: Karel de Grote Hogeschool. Te raadplegen via https://www.kdg.be/onderzoek/onderzoekscentra/toekomstgedreven-onderwijs/e-book-opvolgingsbeleid-voor-schoolleiders
- Van Den Ouweland, L., De Greve, H., & Boeve-De Pauw, J. (2021). Inspiratiegids job shadowing voor leiderschap in onderwijs. Wat? Waarom? Hoe? Antwerpen: Karel de Grote Hogeschool. Te raadplegen via https://data-onderwijs.vlaanderen.be/documenten/bestand.ashx?nr=13496
- Van Den Ouweland, L., De Greve, H., & Boeve-De Pauw, J. (2021). Job shadowing voor leiderschap in onderwijs. Wetenschappelijk rapport. Antwerpen: Karel de Grote Hogeschool. Te raadplegen via https://data-onderwijs.vlaanderen.be/documenten/bestand.ashx?nr=13495