Onderzoeker
Bio
Na het behalen van zijn diploma Master in het Sociaal Werk, ging Jeroen aan de slag als wetenschappelijk medewerker bij de Universiteit Gent (Vakgroep Sociaal Werk en Sociale Pedagogie). Daar werkte hij de eerste drie jaar mee aan het MeMoQ-project, een grootschalig onderzoek naar de pedagogische kwaliteit in de Vlaamse kinderopvang van baby’s en peuters. In opdracht van Kind en Gezin ging Jeroen, samen met zijn collega’s, op zoek naar manieren om kwaliteit te definiëren, operationaliseren, meten, monitoren en bevorderen. Tijdens die eerste drie jaar aan de Universiteit Gent ontwikkelde hij, naast inhoudelijke expertise, heel wat vaardigheden als onderzoeker. Zo bekwaamde hij zich in diverse vormen van dataverzameling (observatie, survey) en -analyse én zette hij mee zijn schouders onder de ontwikkeling van allerhande wetenschappelijke en praktijkgerichte instrumenten. Jeroen bouwde o.a. mee aan het pedagogisch raamwerk, inspectie- en zelfevaluatie-instrument en een wetenschappelijk instrument om de pedagogische kwaliteit in kinderdagverblijven en bij onthaalouders te meten.
Na afloop van het MeMoQ-project vervolgde Jeroen zijn loopbaan aan de Universiteit Gent als doctoraatsstudent. Vier jaar later, in 2020, behaalde hij een Doctoraat in het Sociaal Werk. In zijn doctoraat verdiept Jeroen zich in het dominante kwaliteitsdiscours en de noties van ouderbetrokkenheid en respect voor diversiteit die het met zich meebrengt. Hij tracht daarbij dominante kaders en evidenties in vraag te stellen en, in een poging om een meer evenwichtig debat te creëren, op zoek te gaan naar alternatieve stemmen en perspectieven.
Sinds 2022 werkt Jeroen als onderzoeker aan het onderzoekscentrum Pedagogie in Praktijk. Hij werkte er ondertussen aan diverse onderzoeksprojecten, telkens in de sector van de kinderopvang van baby’s en peuters. Het gaat o.a. om evaluatieonderzoek naar de impact van pedagogische coaching, exploratief onderzoek naar de betekenis van sfeer en samenwerking op de werkvloer en actie-onderzoek ter versterking van werkplekleren.
Onderzoeksaffiliaties
Enkele publicaties
- Janssen, J., & Vandenbroeck, M. (2018). (De)constructing parental involvement in early childhood curricular frameworks. European Early Childhood Education Research Journal, 26(6), 813–832. https://doi.org/10.1080/1350293x.2018.1533703
-
Janssen, J., Spruyt, B., & Vandenbroeck, M. (2021). Is everybody happy? Exploring the predictability of parent satisfaction with childcare in Flanders. Early Childhood Research Quarterly, 55, 97–106. https://doi.org/10.1016/j.ecresq.2020.11.006
-
Vandenbroeck, M., Van Lancker, W., & Janssen, J. (2021). Sharing the caring responsibility between the private and the public: childcare, parental choice, and inequality. In Springer eBooks (pp. 361–375). https://doi.org/10.1007/978-3-030-73306-3_18