Onderzoeker
Bio
Nikolett Szelei is onderzoeker in de pedagogische wetenschappen en voormalig leerkracht en kinderbegeleider. Ze is geïnteresseerd in meertaligheid, migratie, inclusie en sociale rechtvaardigheid op scholen, en hoe onderzoek onderwijssystemen kan ondersteunen om naar inclusie te streven. In haar doctoraat deed ze schoolonderzoek in Oostenrijk en Portugal naar de praktijken, conceptualiseringen en professionele ontwikkeling van leraren over culturele diversiteit.
Dan werkte ze aan de UGent in twee Europese projecten: één over het ondersteunen van het welzijn van migrantenstudenten op scholen (RefugeesWellschool) en een ander over het bieden van inclusieve zorg aan migrantenslachtoffers van seksueel geweld (INHeRE). Tussen 2022 en 2024 was ze hoofdonderzoeker van haar MSCA IF-project aan de KU Leuven. Dit project, Co-Lingual-S, gebruikte creatieve visuele methoden om meertaligheid thuis en op school te ondersteunen.
Ze is een nieuwe collega bij KdG, waar ze werkt aan twee projecten met betrekking tot werkplek leren in kinderopvang en natuurbeleving in de buitenschoolse opvang. Neem gerust contact op met Nikolett, zij hoort graag van u!
Onderzoeksaffiliaties
Thema’s onderzoek
- Pedagogische wetenschappen / meertaligheid
- Diversiteit
- Multiculturaliteit
- Sociale rechtvaardigheid
- Leraaropleiding
- Teacher learning
- Inclusie
- Migratie
- Gezin-school relaties
- Ouderbetrokkenheid
Enkele referenties
- Meertalig verhaalboekje (NL en EN): Co-Lingual-S project (2023). Ik spreek heel wat talen, en jij? / I speak many languages, how about you? https://colinguals.com/book/
- Blog Szelei, N. (2024). Multilingual books in the classroom? Yes, please! https://colinguals.com/multilinbooksintheclassroom/
- Wetenschappelijk artikel: Szelei, N., Ramaekers, S., Dekeyser, G., & Agirdag, O. (2024). Revisiting parental engagement: Creating, crossing, and blurring the boundaries of the home-school language divide. Linguistics and Education, 81, 101308 https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S089858982400041X