Senior onderzoeker
Bio
Veerle Soyez is klinisch orthopedagoog, contextueel gezins- en systeemtherapeut, en doctor in de pedagogische wetenschappen (UGent, België). Zij volgt een bijkomende master public health (Imperial College London (UK)). Veerle Soyez was van 1996 tot 2011 voltijds verbonden aan de UGent (vakgroep orthopedagogiek).
Zij doctoreerde in 2004 met een onderzoek naar de impact van het betrekken van belangrijke anderen in de langdurige residentiële verslavingszorg. Daarna was ze een tijdlang werkzaam als klinisch-coördinator en therapeut in de verslavingszorg en als senior stafmedewerker geestelijke gezondheidsbevordering bij het Vlaams Instituut Gezond Leven vzw.
Vanuit haar functie als deeltijds professor aan de Vrije Universiteit Brussel (faculteit psychologie en educatiewetenschappen, sinds 2011) bleef ze evenwel steeds onderzoek doen in diverse preventie- en hulpverleningscontexten, in bijzonder de jeugdhulp.
Rode draad in haar werk is de focus op relationele continuïteit en de betekenis van verbindingen (‘linked lives’) in de levensloop (bijvoorbeeld tussen formele en informele netwerken en systemen, of wanneer transities plaatsvinden) met bijzondere aandacht hierbij voor veerkracht en mentaal welbevinden.
Veerle Soyez is sinds 2023 verbonden aan het onderzoekscentrum sociale inclusie van de Karel de Grote Hogeschool.
Onderzoeksaffiliaties
Thema’s onderzoek
- Jongeren en (jong)volwassenen met jeugdhulpervaring
- Relationele continuïteit
- Transities vanuit levensloopperspectief
- Gezondheidsongelijkheid / sociale determinanten van geestelijke gezondheidsbevordering en universele preventie
- Collectieve impact
Voorbeeld van samenwerking met terreinpartner
CANO Vlaanderen: dit project focuste op het co-creatief ontwikkelen van een ‘life story work’-praktijk voor jongvolwassenen die recent uitstroomden uit de jeugdhulp.
- Soyez, V. (2023). Live Story Work: Draaiboek voor procesbegeleiders. Brussel: Vrije Universiteit Brussel. Unpublished document.
- Website CANO Vlaanderen: Life story work - CANO Centrum voor Actieve Netwerkontwikkeling en Omgevingsondersteuning
- De narratieven van een aantal doorlopen trajecten vormden tevens de basis voor vier filmpjes aan de hand waarvan de impact van het begeleidingswerk in een CANO-voorziening belicht werd.
- Gerelateerd eindproduct van één van de life story work-trajecten (Stappen)
- Keuppens, D. & Keuppens W. (2023). Chelsea’s Blues. Documentaire Gent: Parcoeur vzw. Chelsea's Blues Official Trailer Nederlandse Ondertiteling
Vlaams Instituut Gezond Leven vzw. Als partnerorganisatie van de Vlaamse Overheid legt het Vlaams Instituut Gezond Leven de link tussen onderzoek en praktijk. Op basis van de meest recente inzichten uit de literatuur ontwikkelde ik, samen met collega’s en in nauwe afstemming met het werkveld, een basisinstrument voor ‘health literacy’ over mentaal welbevinden (‘de geluksdriehoek’), met hieraan gekoppeld een online toolbox voor burgers en verschillende materialen voor praktijkwerkers.
- Achtergrond over hoe en waarom de geluksdriehoek ontwikkeld werd
- Onderbouwingstekst: theoretische grondslagen voor de geluksdriehoek
- Soyez, V.; Verlinden, A.; Vanlessen, N; & Gielen, D. (2020). De geluksdriehoek (the happiness triangle): a model and related online platform for mental health promotion in Flanders. Brussel: Vlaams Instituut Gezond Leven vzw.
- Gerelateerde publicatie:
- Soyez, V., Van Brussel, L., Verlinden, A., Gielen, D. (2021): Communiceren over (positieve) geestelijke gezondheid: een kwestie van nuances. De geluksdriehoek als voorbeeld. Tijdschrift voor Positieve Psychologie. September, 2021(3), 38-48.
- In het project ‘Mentaal welbevinden in het onderwijs’ (waarvan ik projectcoördinator was) ontwikkelden we - in samenwerking met verschillende schoolactoren (scholen / leerkrachten / onderwijskoepels / …) ontwikkelden een toolbox voor leerkrachten om geestelijke gezondheidsbevorderende routines te installeren – gebaseerd op de competenties uit de geluksdriehoek: ‘Happy Snacks’.
- De Decker, E.; Gielen, D. & Soyez, V. (2022). Happy Snacks toolkit and related online website (Aan de slag met Happy Snacks | Gezond Leven; Happy Snacks: alle werkvormen | Gezond Leven). Brussel: Vlaams Instituut Gezond Leven vzw.
- Aan de eerste editie van de online klas interventie voor lagere scholen om Happy Snacks te implementeren - ‘Expeditie Geluk’- participeerden meer dan 3000 klassen. Expeditie Geluk | Gezond Leven
AWEL: in de context van het onderzoeksproject ‘Weerbaarheid en veerkracht bij kinderen en jongeren’ werd een conceptueel model voor ‘veerkracht’ ontwikkeld en hieraan gekoppeld een meetinstrument. Awel vzw was partner in dit project. Het meetinstrument wordt in verder onderzoek verfijnd.
- Soyez, V. (2023). Weerbaarheid en veerkracht bij kinderen en jongeren: Conceptanalyse en ontwikkeling van een meetinstrument. Eindrapport. Brussel: Department of Culture, Youth and Media.
Side Kick Sam Academy: podcast over eenzaamheid.
- Soyez, V. (2024). Sidekick Stories 23a, Eenzaamheid - de aflevering. Podcast van de Side Kick Sam Academy. DPG Media.
- Soyez, V. (2024). Sidekick Stories 23a, Eenzaamheid - de Q&A. Podcast van de Side Kick Sam Academy. DPG Media.
Enkele referenties
- Soyez, V. ; Gilligan R.; Arnau-Sabatès, L. ; Hojer, I.; Pazlorova, H.; Stodart, J.; Gilligan, R. (2024). Early work experiences, social inclusion and transition to adulthood: the voice of care-experienced young adults. Journal of Social Work. 24(4), 511-532.
- Baetens, I.; Van Hove, L.; Azadfar, Z.; Van Heel, M.; Korporowicz, M.; Soyez, V. (2024). The effectivity of a school-based early intervention targeting psychological complaints and nonsuicidal self-injury in adolescents. Journal of clinical medicine, 13(7), [1852].
- Johansson, H.; Sjöblom, Y.; Höjer, I., Arnau Sabatés L., Pazlarová H., Soyez, V.; Stoddart, J.; & Gilligan R. (2024). Exploring care leavers' agency in achieving entry into the world of work - a cross-national study in six countries. International Journal of Social Welfare, 33(1), 309-319.
- Soyez, V. (2023). Weerbaarheid en veerkracht bij kinderen en jongeren: Conceptanalyse en ontwikkeling van een meetinstrument. Eindrapport. Brussel: Department of Culture, Youth and Media.
- Kegelaers, J.; Baetens, I.; Soyez, V.; Van Heel, M.; Van Hove, L.; Wylleman, P. (2023). Strengthening Mental Health and Resilience through Schools (SMARTS): Protocol for a Participatory Design Project. Journal of Medical Internet Research (JIMR): Research Protocols.