Onderzoeker/Lector
Bio
Vicky Lyssens-Danneboom is sociaal assistente (maatschappelijk werk) en doctor in de gezinssociologie (Universiteit Antwerpen).
Na een tewerkstelling van 12 jaar (1995 - 2007) als maatschappelijk werker in het psychiatrisch centrum Bethanië te Zoersel, ging ze, na het behalen van haar licentiaatsdiploma in de politieke en sociale wetenschappen, in 2007 als onderzoeker aan de slag in het Centrum voor Longitudinaal en Levensloop Onderzoek (CELLO) aan de universiteit van Antwerpen. Sinds september 2015 werkt ze als senior onderzoeker in het Onderzoekscentrum Sociale Inclusie aan de Karel de Grote Hogeschool.
In 2106 behaalde Vicky een doctoraat in de gezinssociologie met een onderzoek naar de sociale betekenis en juridische gevolgen van private relaties.
Vicky is, naast onderzoeker, ook docente in de opleiding sociaal werk aan de Karel de Grote Hogeschool.
Op vlak van onderzoek situeert haar expertise zich in het in beeld brengen van het cliëntperspectief aan de hand van kwalitatief leefwereldonderzoek, met als doel diepgaand inzicht te verwerven in ervaringen, behoeften en belevingen van kwetsbare groepen. Hoewel haar onderzoeksthema’s uiteenlopen, staat steeds de stem van deze groepen centraal, evenals de bredere maatschappelijke vraagstukken rond sociale ongelijkheid, inclusie en participatie. Deze thematieken vormen de rode draad in haar werk.
Vicky heeft onder meer onderzoek verricht naar duo-werkingen in Vlaanderen en de inzet van ervaringsdeskundigheid in het hoger sociaal onderwijs. Daarnaast heeft ze de afgelopen jaren ook onderzoekservaring opgedaan in de maritieme wereld.
Momenteel richt haar onderzoek zich op het bespreekbaar maken van gezinsplanning bij kwetsbare groepen, met bijzondere aandacht voor de rol van sociaal werkers, evenals de ervaren drempels en de mogelijkheden binnen de praktijk.
Onderzoeksaffiliaties
Thema’s onderzoek
- Buddy of duo-methodiek
- Ervaringsdeskundigheid in het hoger onderwijs
- Welzijnsbeleving bij binnenschippers
- Diversiteit en inclusie in de maritieme sector
- Gezinsplanning
Voorbeeld van samenwerking met terreinpartner
- Maatschappelijk werk en kinderopvang hand in hand. Een kwalitatief verkennend onderzoek waarin ouders, maatschappelijk werkers en coördinatoren van kinderopvangcentra getuigen over hun ervaringen met en nood aan samenwerkingsrelaties.
Maatschappelijk_Werk_en_Kinderopvang_hand_in_hand_Samenwerking_tussen_OCMW%27s_kinderdagverblijven_en_maatschappelijke_kwetsbare_ouders - Onderzoek naar de werkzaamheid van duo-werkingen in Vlaanderen. In samenwerking met o.m. Samenlevingsopbouw en Buddywerking Vlaanderen. Buddy, bondgenoot of maatje
- Welzijnsbeleving bij binnenschippers – een onderzoek in samenwerking met Caritas Vlaanderen en De Schroef vzw, opbouwwerk voor binnenschippers, naar de noden van binnenschippers in Vlaanderen - Project Binnenschippers, samen met De Schroef | Caritas
- Vlaams Agentschap Maritieme Dienstverlening en Kust – onderzoek naar inclusie, diversiteit en gelijkwaardigheid in de maritieme sector.
Enkele referenties
- Driessens, K., Natland, S., & Lyssens-Danneboom, V. (2024). Social innovation and service users’ involvement: enhancing the knowledge of social work. In: Social Work and Social Innovation. Emerging Trends and Challenges for Practice, Policy and Education in Europe. Wilken, J.P., Parpan-Blaser, A., Prosser, S., Van der Pas, S. & Jansen, E. (2024). Policy Press, 324p.
- Debyser, B., Driessens, K., Demolder, V., Vermeir, H., De Maeyer, J., Lyssens-Danneboom, V. & Van Steenberghe, T. (2023). Inbedding van ervaringskennis in sociaal-agogische en zorgopleidingen: kansen en uitdagingen. Journal of Social intervention, 32(4).
- Driessens, K. & Lyssens-Danneboom, V. (2022). Involving Service Users in Social Work Education, Research and Policy. A Comparative European Analysis. Policy Press, 268p.
- Driessens, K. & Lyssens-Danneboom, V. (2022). Service users as tandem partners in social work education. Driessens, K. & Lyssens-Danneboom, V. (2022). Involving Service Users in Social Work Education, Research and Policy. A Comparative European Analysis. Policy Press. 268p
- Van Robaeys, B., Van Hoorick, S. & Lyssens-Danneboom, V. (2022). Van zoekende student naar gedreven professional. Community service learning: een ervaringsgerichte onderwijsvorm. LannooCampus, 126p.
- Lyssens-Danneboom, V. (2022). Herkalibrering en herijking van het opbouwwerk voor binnenschippers. Onderzoeksrapport voor De Schroef vzw.
- Vanspauwen, N.; Deceuster, C., Lyssens-Danneboom, V. & Van der Elst, D. (2020). Diversiteit in de inzet en ontwikkeling van ervaringskennis. Een Verkennend Onderzoek in Vlaanderen en Brussel. Onderzoeksrapport. De Link vzw. p.53
- Van Robaeys, B., Lyssens-Danneboom, V. & Van Hoorick, S. (2019) Buddy@School : buddy's voor nieuwkomer-kinderen die de overgang naar de secundaire school maken . Welwijs : wisselwerking onderwijs en welzijnswerk / Majong [Leuven] - ISSN 1378-6121 - 30:4(2019), p. 19-21
- Driessens, K., Lyssens-Danneboom, V., & Depauw, J. (2019). Gebruikersperspectief. In M. Tirions, P. Raeymaeckers, A. Cornille, S. Gibens, J. Boxstaens, & Y. Postma (Eds.), #Sociaal Werk. (pp. 477-497). Leuven: Acco.
- Lyssens-Danneboom, V. & Van Robaeys, B. Bij mijn buddy kan ik mezelf zijn. https://sociaal.net/achtergrond/duo-werkingen
- Van Robaeys, B., & Lyssens-Danneboom, V. (2018). Kwetsbaar Verbonden. De duo-methodiek in Vlaanderen. Lannoo Campus. Leuven. 119 p.
- Van Robaeys, B., & Lyssens-Danneboom, V. (2017). Buddy-bondgenoot-of-maatje. Duo-methodiek kent forse opmars. http://sociaal.net/analyse-xl/buddy-bondgenoot-of-maatje