Senior Onderzoeker
Bio
In 2012 studeerde ik af als schoolpsycholoog aan de KU Leuven en in 2013 behaalde ik mijn lerarendiploma. Vervolgens startte ik als onderzoeker op diverse projecten met als rode draad onderwijs aan leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften. In 2018 behaalde ik de titel van dr. in de psychologie (KU Leuven) en dr. in de onderwijswetenschappen (Universiteit Antwerpen). In mijn proefschrift onderzocht ik de impact van familiale kenmerken van leerlingen op het gebruik van zorg op school. Bij de zoektocht naar aangepast onderwijs voor cognitief sterke leerlingen werkte ik een Lesson Study-aanpak uit voor het Vlaamse onderwijs. Ik schreef mee aan diverse handboeken voor leraars (in opleiding).
Bij de Karel de Grote Hogeschool ben ik als senior onderzoeker verbonden bij het onderzoekscentrum Toekomstgedreven Onderwijs, waarbij mijn focus ligt op de onderzoekslijn ‘ondersteuningsnoden van leerlingen’. Ik voer zelf onderzoek uit, ik ondersteun junior onderzoekers en schrijf aan nieuwe onderzoeksvoorstellen.
Onderzoeksaffiliaties
Thema’s onderzoek
- Ondersteuningsnoden van leerlingen
Enkele referenties
- Bodvin, K., Barbier, K., Struyf, E., & Donche, V. (2020). Lesson Study: Samen de klaspraktijk voor leerlingen verbeteren. Leuven: ACCO. https://shop.acco.be/nl-be/items/9789463798440/Lesson-Study
- Bodvin, K., Cornelis, A., Mertens, E., Thys, S. Spilt, J., Vanblaere, B., Verachtert, P., Taelman, H. (2024). Een empirisch onderzoek naar de toepassing van effectieve praktijken voor taal, wiskunde en EF in het Vlaamse kleuteronderwijs. Onderzoeksrapport 2 bij het OBPWO-project Kwalitatief en Inspirerend Kleuteronderwijs. Beschikbaar via inspirerendkleuteronderwijs.be.
- Bodvin, K., Verschueren, K., Struyf, E. (2018). De rol van familiale achtergrond van leerlingen bij extra ondersteuning binnen en buiten de school. Welwijs 29(4), 15-18. https://www.welwijs.be/jaargangen/Jaargang%2029,%20nummer%204,%20december%202018.pdf