Senior Onderzoeker
Bio
Ik ben senior onderzoeker in het Onderzoekscentrum Toekomstgedreven Onderwijs en trekker van de onderzoekslijn ‘duurzaam leiderschap en loopbanen in onderwijs’. Mijn onderzoeksfocus omvat o.a.: leraren- en directeurstekort, aantrekkelijke loopbanen voor onderwijsmedewerkers, prestatiemanagement, schoolleiderschapsontwikkeling en -opvolging, leiderschapsteams en co-leadership, en de werking en rol van schoolbesturen. Naast het voeren van onderzoek, broed ik op onderzoeksideeën, werk ik aan onderzoeksvoorstellen en partnerschappen, en coördineer ik onderzoeksprojecten. Ik heb ervaring met een rijke mix aan onderzoeksmethodieken en zowel kleinschalige, praktijkgerichte onderzoeksprojecten als meer grootschalige Vlaamse en internationale onderzoeksprojecten.
Onderzoeksaffiliaties
Thema’s onderzoek
- duurzaam leiderschap
- loopbanen in onderwijs
Enkele referenties
- Barbier, K., De Greve, H., & Van Den Ouweland, L. (2024). Opvolgingsbeleid voor schoolleiders. Een praktische leidraad. Antwerpen: Karel de Grote Hogeschool. Te raadplegen via https://www.kdg.be/onderzoek/onderzoekscentra/toekomstgedreven-onderwijs/e-book-opvolgingsbeleid-voor-schoolleiders
- Van Den Ouweland, L., De Greve, H., & Boeve-De Pauw, J. (2021). Inspiratiegids job shadowing voor leiderschap in onderwijs. Wat? Waarom? Hoe? Antwerpen: Karel de Grote Hogeschool. Te raadplegen via https://data-onderwijs.vlaanderen.be/documenten/bestand.ashx?nr=13496
- Van Den Ouweland, L., Vanhoof, J., & Van den Bossche, P. (2019). Underperforming teachers: the impact on co-workers and their responses. Educational Assessment, Evaluation and Accountability, 31(1), 5–32. https://doi.org/10.1007/S11092-019-09293-9