Verantwoordelijke onderzoeksdomein Ondersteuningsnoden Leerlingen en Senior
Bio
Dr. Debbie De Neve is senior onderzoeker bij het onderzoekscentrum ‘Toekomstgedreven Onderwijs’ en verantwoordelijke van het onderzoeksdomein ‘ondersteuningsnoden van leerlingen’. Debbie heeft expertise in zowel fundamenteel als toegepast onderzoek over zorg en leerlingenbegeleiding in het onderwijs. Voor verschillende overheidsopdrachten (o.a. OBPWO 22.06 ‘Klasklimaat’, Kennishiaten voor brede basiszorg en verhoogde zorg) nam ze de rol op als (hoofd)promotor.
Daarnaast coördineerde ze meerdere praktijkgerichte wetenschappelijke onderzoeksprojecten (PWO). Haar onderzoeksoutput omvat niet enkel wetenschappelijke artikels, maar ook hoofdstukken in praktijkboeken, artikels in nationale (vak)tijdschriften en educatief materiaal bedoeld voor een breed publiek van onderwijsprofessionals. Debbie is naast senior onderzoeker ook lector in de Educatieve Bachelor Secundair Onderwijs.
Onderzoeksaffiliaties
Thema’s onderzoek
- Ondersteuningsnoden van leerlingen
Enkele referenties
- Artikel: De Neve, D., Bronstein, M. V., Leroy, A., Truyts, A., & Everaert, J. (2023). Emotion regulation in the classroom: A network approach to model relations among emotion regulation difficulties, engagement to learn, and relationships with peers and teachers. Journal of Youth and Adolescence, 52(2), 273-286. https://doi.org/10.1007/s10964-022-01678-2
- Artikel: De Neve, D., Leroy, A., Struyven, K., & Smits, T. (2020). Supporting formative assessment in the second language classroom: An action research study in secondary education. Educational Action Research, 30(5). https://doi.org/10.1080/09650792.2020.1828120
- Website: https://www.gezondleven.be/settings/gezonde-school/mentaal-welbevinden-op-school/gelukindeklas