Lien Fret

Onderzoeker, stagebegeleider VEBASO en leerondersteuner

Bio

Lien Fret is geaggregeerde Master in de Taal- en letterkunde en specialiseerde zich in meertaligheid, taalontwikkeling en groeigerichte didactiek. Ze is onderzoeker rond (talige) noden van leerlingen in de grootstad, stagebegeleider in de Verkorte Educatieve Bachelor Secundair Onderwijs en brengt haar opvattingen rond inclusie in de praktijk als leerondersteuner.

  • Erasmus+-project GRIT (2019-2020): een methodiek om de Growth Mindset-theorie van Carol Dweck te implementeren in het grootstedelijk secundair onderwijs, met als doel vroegtijdig schoolverlaten tegen te gaan
  • PWO-project Frans+ex-OKAN=défi! (2020-2022): een pedagogisch-didactisch plan ter ondersteuning van ex-OKAN-leerlingen en hun leerkrachten Frans, met een bredere focus op taalontwikkeling van meertalige leerlingen
  • AMAI-fonds – MyT-Learning (2022): pedagogische en didactische ondersteuning van AI-software-ontwikkelaar Faktion bij de ontwikkeling van een live ondertitelingsapp die meertalige leerlingen én hun leerkrachten ondersteunt bij een beter begrip van vak- en schooltaal
  • Vlaamse overheid – Inspiratiegids voor taalstimulerende activiteiten Nederlands in de schoolvakanties en de buitenschoolse opvang voor kinderen en jongeren (2022-2023): een inspiratiegids met bouwstenen voor taalontwikkeling buiten de school
  • KdG - Effectieve evaluatie en rapportering in moderne vreemdetalenonderwijs (2023-2025): een inspiratiegids met handvaten voor effectieve evaluatie- en rapporteringspraktijken voor leerkrachten moderne vreemde talen in het secundair onderwijs, gevarieerd, gedifferentieerd, formatief en summatief, met feedback, om het leerproces van de leerlingen en de eigen onderwijspraktijk bij te sturen

Onderzoeksaffiliaties

Thema’s onderzoek

  • Noden van leerlingen in de grootstad
  • meertaligheid, talenonderwijs

Enkele referenties