Educatieve bachelor in het Kleuteronderwijs
- Je helpt kleuters groeien, letterlijk en figuurlijk. Je gaat samen met hen op ontdekkingsreis. Ze gaan op zoek naar hun talenten, ze leren samen spelen, ze krijgen goesting om naar school te gaan. Vroeg begonnen, is half gewonnen!
- Je werkt in kleine leergroepen van maximaal 10 studenten kleuteronderwijs. Je krijgt een eigen leertrajectbegeleider.
- Geen grote, onpersoonlijke aula’s. Je volgt altijd les in je klasgroep.
- Je staat te popelen om met kleuters aan de slag te gaan? Mooi zo, want vanaf het eerste jaar loop je al stage. Altijd in dezelfde school. Zo leer je de kleuters kennen – en zij jou – en word je echt lid van het team.
- In het eerste jaar werken we met een periodesysteem. Zo stapelt de leerstof zich niet op, en is je werk (én je examens) mooi gespreid over een heel jaar.
- Go west. Of zuid, noord of oost. In het buitenland ervaring opdoen is goud waard. En ook wel fun natuurlijk.
- Basisscholen in Antwerpen en ver daarbuiten snakken naar gemotiveerde kleuterleidsters en -leiders. Je gaat niet lang moeten zoeken naar werk.
Heb je al een diploma van een professionele of academische bachelor of master op zak? Dan kan je deze opleiding in een verkort flextraject volgen.
Al gekozen? Start je inschrijving
Meer weten over deze opleiding?
- Infodag op zaterdag 15 maart: ontvang een reminder
- Chat met Yana, Emma en Louanne, studenten Kleuteronderwijs
- Volg een les mee
- Download of bestel een brochure
- Kom langs voor een rondleiding
Hoe ziet de opleiding eruit?
Elk jaar in je opleiding kleuteronderwijs is georganiseerd rond drie 'vakkenclusters'.
Cluster 1: input
Hier tonen we je het grotere plaatje. Je ontdekt hoe kinderen leren en zich ontwikkelen. Je ontdekt ook wat goed onderwijs en de rol van een kleuterleid(st)er is. Je komt er alles te weten over de ervaringsgerichte didactiek.
Je verdiept je in taal, beweging, wereldoriëntatie, wiskundige initiatie, muzische vorming en godsdienst. Daarna leer je hoe je kleuters in al deze domeinen laat groeien.
Cluster 2: regie
Hoe word je de leerkracht die je graag wil zijn? We staan stil bij jouw leerproces en je ontdekt hoe je je studie het best aanpakt.
Via verschillende leerroutes werken we aan tal van vaardigheden die je nodig hebt tijdens je opleiding en je toekomstige job. Denk aan: taal, plannen en organiseren, ICT ...
Cluster 3: praktijk
Leerkracht kleuteronderwijs word je pas écht in de klas, tussen de kleuters.
Stage staat vanaf dag één centraal. Al doende leer je! Tijdens je eerste jaar spendeer je 5 weken in een vast kleuterklasje. Van meespelen, over observeren en kleine activiteiten begeleiden, tot écht de klas overnemen voor een hele week.
Tijdens projectwerken op de campus of daarbuiten, bereiden we samen je stages voor én kiezen we een bijzondere focus. Bijvoorbeeld: een voorstelling voor kleuters beleven en verwerken, doelgericht spelen in hoeken, kinderen begeleiden in een klassikale activiteit, een week rond een thema organiseren ...
Het derde en laatste jaar is een gemeenschappelijk jaar met de bachelor Lager Onderwijs. Die combinatie zorgt niet alleen voor extra frisse inzichten en ervaringen, maar ook voor extra jobkansen!
Inhoud en studiepunten
Cluster Input
Ontwikkelingspsychologie
(3 studiepunten)
Je bestudeert de ontwikkeling van de baby, de peuter, de kleuter, en het lagereschoolkind. Natuurlijk ligt de klemtoon op het ontwikkelingsverloop van de peuter en de kleuter. We kijken hierbij naar alle mogelijke ontwikkelingsdomeinen: lichamelijk, motorisch, cognitief, maar ook de tekenontwikkeling, de taalontwikkeling, de spelontwikkeling, enzovoort.
Zodra je de ontwikkeling van kleuters in kaart hebt gebracht kan je als leerkracht krachtige speelleeromgevingen creëren, waarin kinderen op hun niveau uitgedaagd worden om verder te groeien.
Ervaringsgericht onderwijs
(5 studiepunten)
Je duikt in de wereld van het ervaringsgericht kleuteronderwijs. Je leert hoe je de kleuterklas omtovert tot een stimulerende speelleeromgeving, waar kinderen zich op alle domeinen kunnen ontwikkelen. Welbevinden en betrokkenheid van de kleuters zijn hierbij essentieel. Kinderen kunnen pas écht leren als ze zich veilig voelen in de klas en geïnteresseerd bezig zijn met een activiteit. Hoe tover jij je klas om tot een rijke ontdekplek?
Kleuterdidactiek
(5 studiepunten)
Je ontdekt hoe je boeiende en leerrijke activiteiten opstelt die van je klas een uitdagende speelleeromgeving maken. De belevingswereld en de beginsituatie (wat kennen en kunnen je kleuters al?) zijn hierbij het vertrekpunt. Hoe breng jij kleuters op een doelgerichte manier tot ontwikkeling?
Kleuters in de maatschappij
(3 studiepunten)
Je verkent actuele maatschappelijke thema’s (kansarmoede, grootstedelijke diversiteit) die een invloed hebben op de brede onderwijscontext vanuit historisch en sociologisch perspectief …
Je maakt kennis met basiskaders en past deze toe op de onderwijscontext.
Je reflecteert actief over hoe je als leerkracht je perspectief kan verbreden en jezelf kan openstellen voor de diversiteit aan kinderen en gezinnen op school en in de klas.
Taal
(3 studiepunten)
Je maakt kennis met uiteenlopende manieren om de taalontwikkeling van kleuters te stimuleren.
Hoe voer je boeiende gesprekken met kleuters? Wat zijn goede kinderboeken? Hoe zorg je ervoor dat kleuters geboeid zijn door je verhaal?
Verder leer je ook hoe je zelf een correcte en uitdagende taal gebruikt die de kinderen tot verdere ontwikkeling stimuleert.
Wereldoriëntatie
(3 studiepunten)
Je ontdekt hoe je met kleuters aan de slag kan gaan binnen het domein wereldoriëntatie. Op welke manieren kan je met kleuters de wereld rondom je gaan verkennen? Wat is het technisch proces juist en hoe begeleid je dat bij je kleuters? Waar moet je bijvoorbeeld rekening mee houden als je met de kleuters wil koken?
Wiskundige initiatie
(3 studiepunten)
Je verdiept je in de wondere wereld van de wiskundige initiatie. Hoe leer je kleuters tellen, meten of bouwen? Hoe zorg je ervoor dat kleuters wiskundige denkers en doeners worden en plezier ervaren tijdens wiskundige activiteiten? Je ontdekt dat wiskundige initiatie op alle mogelijke momenten van een klasdag aan bod kan komen.
Beweging
(3 studiepunten)
In dit vak leer je boeiende bewegingslessen organiseren en begeleiden, waarin kleuters zowel motorisch als cognitief en emotioneel geprikkeld worden. We beginnen al spelenderwijs, om je inzicht te geven in de aanpak en organisatie die nodig is om activiteiten in de turnzaal vlot en veilig te laten verlopen. We doorlopen aan de hand van verschillende werkvormen de motorische ontwikkeling van kleuters. En we staan stil bij tussenkomsten die we kunnen doen waardoor we kleuters stimuleren en verder uitdagen.
Muzische vorming
(6 studiepunten)
In dit vak gaan we aan de slag met de vier muzische domeinen: beeld, taal, muziek en dans. Je leert muzische activiteiten voor kleuters ontwikkelen en begeleiden. Hoe ondersteun je de exploratiedrang van kinderen tijdens beeldende activiteiten? Hoe kan je kinderen zich laten inleven in een rol? Welke manieren zijn er om de muzikale ontwikkeling van kinderen te stimuleren? Hoe pak je een dansles voor kleuters aan?
Godsdienst
(3 studiepunten)
Tijdens het eerste jaar van de opleiding richten we ons op het verkennen van de levensbeschouwelijke en religieuze ontwikkeling van kinderen. Je krijgt inzicht in de diverse aspecten van levensbeschouwelijke groei en gaat actief aan de slag met verschillende leermiddelen. We besteden speciale aandacht aan waarde- en Bijbelverhalen, en we duiken in het kerkelijk jaar, met bijzondere focus op de paascyclus.
Cluster Regie
Professionele identiteit
(4 studiepunten)
In dit opleidingsonderdeel staat jouw groei als toekomstige professional centraal. We nemen een diepe duik in jouw persoonlijke identiteit, met bijzondere aandacht voor zelfbeeld, veerkracht, en zelfsturing. Ontdek de specifieke taken van een kleuteronderwijzer en verfijn jouw reflectievaardigheden voor voortdurende ontwikkeling.
Samenwerken, het bijhouden van onderwijsactualiteit, het aannemen van een onderzoekende houding, en het tonen van feedbackgeletterdheid vormen eveneens essentiële pijlers. Dit opleidingsonderdeel biedt een gestructureerde aanpak om zowel jouw persoonlijke als professionele identiteit te versterken, zodat je goed voorbereid bent op de boeiende dynamiek van het kleuteronderwijs.
Communicatieve vaardigheden
(4 studiepunten)
Als leraar heb je dagelijks contact met collega’s en ouders. Je voert gesprekken aan de klasdeur en op de speelplaats. Daarnaast mail je over het klas- en schoolgebeuren met de verschillende betrokkenen. In dit opleidingsonderdeel leer je hoe je die communicatie op een professionele manier aanpakt.
Leerroutes
Tijdens onze leerroutes werken we aan een aantal vaardigheden die je als student én als leerkracht hard nodig hebt. Deze leerroutes hebben geen studiepunten en worden dus ook niet geëxamineerd, maar ze zullen je wél helpen om betere resultaten te halen in al je andere vakken.
- Taal en studeren: In zes lessen krijg je een groot aantal tips & tricks voor het verwerken van de leerstof en de cursussen. Daarbij richten we ons op verschillende vaardigheden zoals samenvatten, notities maken, examenvragen beantwoorden en helder en gestructureerd schrijven. We maken uiteraard gebruik van lesmaterialen uit de vakken die je op dat moment krijgt, waardoor je eigenlijk al direct voor je volgende examens aan het studeren bent.
- Stem en spraak: Een gezond stemgebruik en een verzorgde uitspraak zijn onmisbaar voor een leraar. Aan het begin van de opleiding word je daarom gescreend door een logopedist. Blijkt er na die screening dat je aan je stemgebruik en/of uitspraak moet werken, dan kan je je inschrijven voor vier lessen. In die lessen krijg je tal van tips en oefeningen om je stemgebruik en uitspraak te verbeteren.
- Digitale vaardigheden: Om de opleiding te volgen, word je verwacht de nodige professionele ICT-skills te bezitten. In vier lessen werken we aan enkele ICT-basisvaardigheden, zodat je met vertrouwen kunt werken met OneDrive, Word, Teams, Outlook en Canvas. Je leert ook schermopnames te maken, printen en scannen op campus en je weg te vinden in de bibliotheekcatalogus.
- Plannen en organiseren: In deze leerroute gaan we samen aan de slag om jouw plannings- en organisatievaardigheden bij te spijkeren. Wat is het verschil tussen een maand-, week- en dagplanning? Waar vind je de jaarplanning van kleuteronderwijs? Hoe combineer je de stagevoorbereidingen met alle andere deadlines en je hobby’s? Hoe giet je al je to do’s in één mooi overzicht? Je leert het allemaal in de leerroute ‘Plannen en organiseren’.
Cluster Praktijk
Stage
De stage in de kleuterschool wordt geleidelijk opgebouwd. Je start met het meespelen en observeren in de verschillende klassen en eindigt met het volledig overnemen van een klas gedurende een week.
Leertrajectbegeleiding
In kleine groep sta je samen met je leertrajectbegeleider stil bij je leerproces. Je reflecteert over je stage-ervaringen, waardoor je kan groeien in je rol van kleuteronderwijzer. Je leertrajectbegeleider volgt je functioneren op stage van dichtbij op.
Projectweken
De projectweken gaan meestal vooraf aan een stageperiode. Tijdens zo’n projectweek bereiden wij je dan ook telkens voor op je volgende stage. Hierbij focussen we steeds op een ander aspect van het lesgeven in de kleuterklas. Wat je tijdens de projectweken leert kan je dus onmiddellijk uitproberen tijdens je stage.
- Projectweek 1: Warm welkom
- Projectweek 2: Doelgericht spel in hoeken
- Projectweek 3: Sterke activiteiten begeleiden
- Projectweek 4: Samenhangend aanbod
- Projectweek 5: Ervaringsgerichte praktijk
Cluster Input
Zorg
(3 studiepunten)
Je maakt kennis met het zorglandschap binnen het onderwijs: onderwijswetgeving, decreten, kaders…
We gaan kritisch kijken naar actuele praktijken binnen zorg in het onderwijslandschap en zullen vervolgens op zoek gaan naar concrete acties die tot meer inclusie leiden.
Je leert hiervoor onderwijsbehoeften, ondersteuningsnoden en talenten van kleuters systematisch in kaart te brengen waarna je haalbare en concrete doelen zal formuleren om hierop een antwoord te bieden.
We gaan steeds aan de slag volgens de uitgangspunten van het handelingsgericht werken. Je leert SMARTI-doelstellingen formuleren en werkt systematisch en transparant door middel van het cyclisch proces van handelingsplanmatig werken.
Kleuterdidactiek
(3 studiepunten)
Je verdiept je in het uitwerken van een krachtige leeromgeving met de focus op differentiatie en talentgerichte benadering van kleuters. Hoe zorg jij voor ondernemende kleuters die op verkenning gaan in jouw belevingsvolle klas?
Kleuters in de maatschappij
(4 studiepunten)
Je verdiept je in actuele maatschappelijke thema’s die een invloed hebben op het (kleuter)onderwijs zoals kansarmoede, grootstedelijke diversiteit …
Je reflecteert over je rol als leerkracht en hoe een school een hefboom kan zijn in het versterken van onderwijskansen voor kwetsbare kleuters en het creëren van een inclusieve onderwijscontext.
Je denkt kritisch na over de maatschappelijke verantwoordelijkheid van het kleuteronderwijs en de rol van de kleuteronderwijzer in het creëren van gelijke onderwijskansen.
Taal
(4 studiepunten)
In dit vak bouwen we voort op taal uit het eerste jaar. We breiden de basisvaardigheden die je daar leerde uit met de kennis en vaardigheden die je nodig hebt wanneer je bijvoorbeeld een boekenhoek inricht, een rollenspel begeleidt of vertelt, taalbeschouwings- of talensensibiliseringsactiviteiten voorziet of taalspelletjes en talige tussendoortjes bedenkt. We werken opnieuw met de leerplannen Nederlands van de verschillende netten.
Wereldoriëntatie
(3 studiepunten)
In het tweede deel van wereldoriëntatie verruimen we je blik op de wereld en de maatschappij. We bekijken globalisering, andersglobalisme en multiculturalisme en hoe je rond deze begrippen kan werken in de kleuterklas. We zullen ook werken rond systeemdenken en de principes van omgevingsonderwijs. Tot slot gaan we dieper in op hoe je de natuur in de klas (en erbuiten) kan brengen door een groenere speelplaats te ontwerpen en rond buitenspelen te werken.
Wiskundige initiatie
(3 studiepunten)
Je leert hoe je de verschillen op vlak van wiskundige ontwikkeling bij kleuters kan observeren. Hoe kan je je voorbereiding en aanpak differentiëren, zodat alle kleuters maximaal kunnen ontwikkelen?
Beweging
(3 studiepunten)
Bij beweging kijken we gerichter naar de neuromotorische ontwikkeling van kleuters. Om rond de leerdoelen op motorisch vak te werken, zoomen we in op het verfijnen van de motoriek en op gedifferentieerde bewegingslandschappen, waarbij alle kleuters op hun niveau geprikkeld worden. Maar beweging, dat is ook sociaal- emotionele ontwikkeling. Daarom gaan we in op stoeispelen en de bewegingspedagogiek van Veronica Sherborne. Dit academiejaar gaan we ook zwemmen! We staan stil bij de nieuwe leerlijn zwemmen in functie van watergewenning. En ook jij zal je zwemvaardigheden moeten aantonen.
Muzische vorming
(6 studiepunten)
In het tweede jaar Muzische vorming gaan we aan de slag met liedjes! Hoe kan je een lied aan kleuters aanleren en waar vind je goede liederen? En hoe pas je lied aan zodat het past binnen het belangstellingscentrum waar je op dat moment rond werkt?
Je krijgt een berg inspiratie om vanuit de verschillende muzikale werkvormen activiteiten voor kleuters te ontwerpen. Als finale opdracht nemen we een prentenboek als uitgangspunt voor een activiteit vol muzikale spelideeën.
Media
(4 studiepunten)
In dit opleidingsonderdeel krijg je inzicht in de mediakundige ontwikkeling van kleuters. Vanuit de leerplandoelen media wordt duidelijk hoe je hun mediacompetenties kan stimuleren. Daarnaast ligt in dit opleidingsonderdeel ook de focus op hoe media en technologie als krachtig hulpmiddel kan ingezet worden om het leerproces (ook van andere leergebieden) te versterken, te innoveren of om te differentiëren. Omdat een toekomstige leraar over de nodige digitale competenties moet beschikken, versterken we ook je eigen mediawijsheid en -vaardigheden, steeds met een link naar de klaspraktijk.
Godsdienst
(3 studiepunten)
In het tweede jaar zal jij je verder bekwamen in het stimuleren van de levensbeschouwelijke, religieuze en godsdienstige groei van kleuters. We zetten in op werken aan verbondenheid, symbolen en gebeden, vieren, godsdiensthoek en muzisch aan de slag met Bijbelverhalen. Daarnaast staan we stil bij de thema’s rouw en verdriet en filosoferen met kinderen en krijg je handvaten om om te gaan met moeilijke levensbeschouwelijke vragen van kinderen. Eindigen doen we met Kerstmis (en lichtfeesten), een kerkelijk feest waaraan we elk jaar opnieuw de nodige aandacht dienen te besteden en dit op maat van de verschillende leeftijdsgroepen.
Cluster Regie
Professionele identiteit
(5 studiepunten)
In dit opleidingsonderdeel staat jouw professionele groei centraal. We onderzoeken je persoonlijk interpretatiekader, reflecteren op uitdagingen en kwaliteiten, ontwikkelen samenwerkingsvaardigheden, leren een onderbouwde mening te vormen over onderwijsactualiteit, verkennen praktijkonderzoek in groep en bevorderen feedbackgeletterdheid. Dit traject biedt een gestructureerde benadering om jouw professionele identiteit te versterken en je voor te bereiden op de dynamiek van het kleuteronderwijs.
Verdiepingstraject (kies één van de drie)
Je kiest uit één van deze drie vaardigheidstrainingen:
- Durf/persoonlijk leiderschap
- Klasmanagement
- Uitpakken met verrassende activiteiten
Leerroute muziek
Deze leerroute is een vrijwillig pakket om je muzikale vaardigheden bij te spijkeren. We werken vooral op zangvaardigheden én helpen je als de durf ontbreekt om voluit te zingen. Ook als je gewoon veel interesse hebt in muzische vaardigheden kan deze leerroute een verrijking zijn, want we geven een initiatie ukelele, gitaar of keyboard.
Cluster Praktijk
Stage
De stage in het tweede opleidingsjaar bestaat uit twee delen. In periode een en twee leggen we de focus op diversiteit in de klas. Hoe ga je om met grotere klassen, anderstaligheid … Om extra sterk in je schoenen te staan word je voor deze stages per twee gekoppeld aan één stageklas. En natuurlijk word je weer intensief begeleid door ons. Het wordt sowieso een héél leerrijke ervaring.
In periode drie en vier loop je nog individueel stage in een andere klas of school.
Leertrajectbegeleiding
Reflectie is de motor tot het verwerven van de nodige basiscompetenties en attitudes als leerkracht. Tijdens de sessies leertrajectbegeleiding, individueel of in kleine groep, helpt je leertrajectbegeleider je reflectievermogen verder te ontwikkelen. We maken hierbij gebruik van de reflectiemethodiek Wanda, een waarderende praktijkanalyse. Je leert terugblikken op eigen ervaringen in je stage en initiatieven nemen om je handelen te optimaliseren. Door te reflecteren kun je je eigen stijl onderkennen, ontwikkelen en zicht krijgen op je sterke en zwakke punten.
Projectweken
De projectweken gaan meestal vooraf aan een stageperiode. Tijdens zo’n projectweek bereiden wij je dan ook telkens voor op je volgende stage. Hierbij focussen we steeds op een ander aspect van het lesgeven in de kleuterklas. Wat je tijdens de projectweken leert kan je dus onmiddellijk uitproberen tijdens je stage.
- Muzisch in de stad
- Differentiatie
- Internationalisering
- Leefwereld van de kleuters
- Prentenboeken
Cluster Input
Zorg
(4 studiepunten)
Hoe ga je om met leer- en ontwikkelingsmoeilijkheden bij kinderen? Hoe vang je hen op bij verlies of verdriet? Je verkent heel wat mogelijkheden om in te gaan op extra zorgvragen van kleuters en leerlingen. Uiteraard staan we ook stil bij samenwerking met collega’s, ouders en externen in functie van de zorgvraag van een kind.
Vloeiend van 3 naar 1
(5 studiepunten)
We streven een vloeiende overgang na van de derde kleuterklas naar het eerste leerjaar. Dit doen we zowel op pedagogisch-didactisch, als op organisatorisch vlak. We onderzoeken de eigenheid van 5-6-jarige kinderen. Je verwerft inzichten en vaardigheden in de methodieken van ontluikend en aanvankelijk lezen en schrijven, ontluikend en aanvankelijk rekenen en school(on)rijpheid. Tijdens de workshops maken jullie kennis met specifieke werkvormen en didactische materialen die de leerprocessen kunnen ondersteunen.
Interprofessioneel samenwerken in educatie
(3 studiepunten)
In het opleidingsonderdeel ‘Interprofessioneel samenwerken in Educatie’ word je een week lang ondergedompeld in de sfeer, cultuur en dialoog van interprofessioneel samenwerken. Zo werk je bijvoorbeeld samen met collega-studenten uit de opleiding Pedagogie van het Jonge Kind of Orthopedagogie.
Kijk over de grenzen van je eigen vakgebied heen en ervaar dat we het fundament van onze beroepsidentiteit delen: het kind, de jongere centraal stellen!
Maatschappelijk engagement
(3 studiepunten)
In dit vak verruim je jouw maatschappelijk bewustzijn en versterk je jouw burgerzin. Je gaat hiervoor 35 uur meedraaien in een organisatie die zich richt op kwetsbare doelgroepen. In dit engagement oefenen we onze leiderschaps-, communicatie en teamwerkvaardigheden en -attitudes.
Religie, zingeving en levensbeschouwing
(3 studiepunten)
Vakbeschrijving nog niet beschikbaar.
Cluster Regie
Professionele identiteit: visies op onderwijs
(4 studiepunten)
In dit opleidingsonderdeel laat je het klasniveau even achter je en mag je je verdiepen in het ruimere schoolniveau. Wat zijn de kenmerken van en voorwaarden voor een sterk schoolbeleid? Wat verstaan we onder ‘de katholieke dialoogschool’? Hoe verloopt een doorlichting door de onderwijsinspectie? Hoe pakken ze onderwijs aan in methodescholen of in andere landen? Als sluitstuk van dit opleidingsonderdeel en de opleiding in zijn geheel mag je al deze inspiratie vertalen naar jouw ideale basisschool.
Professionele identiteit: de onderzoekende leraar (bachelorproef)
(5 studiepunten)
In dit opleidingsonderdeel ga je aan de slag met een authentieke praktijksituatie. Je voert in samenwerking met het werkveld een praktijkonderzoek uit om deze situatie te optimaliseren. Je zet hiervoor je samenwerkingsvaardigheden, zelfsturing en onderzoekende houding in.
Cluster Praktijk
Stage
Stage in het derde jaar bestaat uit twee grote delen.
In het eerste deel ligt de nadruk op de overgang tussen kleuterschool en lagere school. Je gaat twee weken in co-teaching met een medestudent, één week in de derde kleuterklas en één week in het eerste leerjaar. Daarna volgt nog een week individuele stage in de derde kleuterklas. Een alternatieve stage geef je vervolgens, zelf vorm: in functie van je bachelorproef, eigen interesses (methodeschool, zorg, GON, …), of om de nodige competenties te verwerven in de derde kleuterklas of het eerste leerjaar als de eerste stage minder vlot verliep.
Het tweede luik van de stage is de zelfstandige eindstage. Gedurende zes weken neem je zelfstandig de klas over. Deze stage bereidt je voor op de overstap naar het werkveld.
Leertrajectbegeleiding
Vakbeschrijving nog niet beschikbaar.
Projectweken
De projectweken gaan meestal vooraf aan een stageperiode. Tijdens zo’n projectweek bereiden wij je dan ook telkens voor op je volgende stage. Hierbij focussen we steeds op een ander aspect van het lesgeven in de kleuterklas. Wat je tijdens de projectweken leert kan je dus onmiddellijk uitproberen tijdens je stage.
- Startklare leerkracht
- Muzisch gemixt
Wanneer heb je les?
- Maandag 16 september 2024 starten we het academiejaar met een onthaalweek om je wegwijs te maken op de campus en in de opleiding.
- Later inspringen na de herfstvakantie kan met een beperkt vakkenpakket.
- Per week volg je gemiddeld 20 uur les.
- Heb je eens een springuur? Leuke plekjes zat op onze campus om rustig te werken of gezellig bij te praten met je studiegenoten.
Bekijk een voorbeeldlessenrooster.
Bekijk de jaarindeling.
Onderwijs op maat
Niet iedereen start aan de opleiding met dezelfde kennis en skills. Daarom kan je in de opleiding Kleuteronderwijs tal van leerroutes volgen om jouw basiskennis bij te spijkeren en jouw slaagkansen te verhogen. Een greep uit het aanbod: taal, plannen en organiseren, ICT …
Je staat er niet alleen voor
Je eerste aanspreekpunt tijdens je bachelor kleuteronderwijs is je leertrajectbegeleider, die je coacht bij je stages en die je studieresultaten mee opvolgt. Jullie staan samen regelmatig stil bij de vorderingen die je maakt. Omdat je geen les volgt in grote aula’s maar in kleine klasgroepen, kunnen alle vakdocenten je leerproces op de voet volgen. En bijsturen als het nodig is.
Leraren zijn super! Dat vinden deze kinderen toch ...
Docente Liesbeth Kustermans legt in één minuut uit waarom spelen in de kleuterklas ook leren is.
Wij lieten juf Enya reageren op clichés uit het kleuteronderwijs.
Extra veel praktijk
Je ervaart pas écht wat het is om kleuterleidster of -leider te zijn als je in de klas staat. Tussen de kleuters. Weten, leren en doen gaan hand in hand tijdens je opleiding. We duiken vanaf dag één in de praktijk. Gespreid over drie jaar, volg je liefst twintig weken stage. In totaal bijna vijf maanden.
Tijdens die stages werk je nauw samen met je medestudenten. In het tweede en derde jaar sta je zelfs met zijn tweeën in de klas. We geloven dat co-teaching dé toekomst is. Je vult elkaar aan, je maakt elkaar sterker. Eén plus één is meer dan twee voor de kleuters in je klas!
Je kan uiteraard ook altijd rekenen op de steun van je mentoren, van ervaren leerkrachten en directies, van leerlingenbegeleiders. Je draait mee op de kleuterschool, je maakt echt deel uit van het team. Je leert je vak kennen, maar je leert vooral jezelf beter kennen.
Go international
Kleuters verkennen graag de wereld, jij ook. Aan KdG krijg je de kans om te gaan kijken hoe kleuterscholen aan de andere kant van de wereld eruitzien. Je draagt je steentje bij aan lokale projecten in ontwikkelingslanden. Je leert kleuters nieuwe dingen. Maar wedden dat zij jou nog veel meer leren?

Wat heb je nodig?
Je hebt een recente laptop nodig om te noteren, projecten uit te werken, examens af te leggen ...
- Wifi-specificaties: een toestel met 'A'-vermelding (bv. Wifi A, Wireless A, Wifi AC, Wireless AC).
- Kan ik een Chromebook gebruiken?
Nee, je hebt Office nodig voor opdrachten en examen. Dit wordt sinds september 2021 niet meer ondersteund door Chromebooks. - Kan ik een Mac gebruiken?
- Je krijgt les in een Windows-omgeving. Je Macbook zal werken maar soms ga je via de Citrix-omgeving een kleine omweg moeten nemen.
- Zorg daarnaast dat je Macbook minimaal MacOS 10.14 (Mojave) draait, en minimaal een intel i5/M1 chip en 256GB opslag heeft.
- Gratis software? Als student van deze opleiding krijg je gratis Windows en Office 365.
Voor wie?
Je profiel
- Je bent dol op kinderen, de leefwereld van kleuters boeit je.
- Je bent expressief, creatief en taalvaardig. Een klas vol vrolijke kleuters schrikt je niet af, maar geeft je net energie.
- Je bereidt kleuters op een speelse manier voor op de wereld die aan hun voeten ligt. Ze gaan nog volop op ontdekkingstocht, je kan je niks mooier voorstellen dan hun ‘reisbegeleider’ te mogen zijn.
- Ondernemend? Ruimdenkend? Sociaal? Sterk organisatievermogen? Fan van teamwerk? Check!
- Je bent leergierig en nieuwsgierig. Wat je zelf bijleert, verwerk je met veel plezier in leuke, uitdagende activiteiten voor kleuters.
Voorwaarden
- Je hebt een Vlaams diploma secundair onderwijs
- Of je hebt een ander toegelaten diploma of gelijkgesteld toelatingsbewijs én voldoet aan de taalvoorwaarden (lees meer over de toelatingsvoorwaarden)
- Je hebt de starttoets van de Vlaamse overheid afgelegd.
Campus Zuid
- Nieuwe campus op 't Antwerpse Zuid
- Vlot bereikbaar met trein, tram, bus, fiets, step ...
- Overdekte fietsenstalling
- Gezellige koffiebar en
- Studentenrestaurant in foodmarket style
- Veel studieplekken
Na je studie
Aan het werk
Je kan aan de slag in een kleuterschool. Als kleuteronderwijzer, maar evengoed als bewegingsleerkracht, als zorgleerkracht, als zorgcoördinator,… Merk je tijdens je studies dat iets oudere kinderen je nog beter liggen? Met je diploma kleuteronderwijs mag je lesgeven in het eerste leerjaar! Ook daar liggen dus kansen. De basisscholen in en rond Antwerpen – van alle netten - hebben een berg openstaande vacatures. Je gaat niet lang zonder werk zitten!
Sla je toch liever een andere richting in? Dan biedt je diploma en de kennis en ervaring die je aan KdG opdeed ook heel wat mogelijkheden in de kinderopvang en de sociale/culturele sector.
Verder studeren
- Een master behalen? Via een schakelprogramma stroom je vlot door naar heel wat masteropleidingen. Van Pedagogische Wetenschappen tot Opleidings- en Onderwijswetenschappen en zelfs Theaterwetenschappen, En zowat alles daar ergens tussenin.
- Voor een extra bachelor gaan? Met je diploma Kleuteronderwijs kan je in één jaar tijd een diploma Lager Onderwijs of Secundair Onderwijs behalen. Maar ook een hele reeks bachelor-na-bachelors zijn mogelijk: Buitengewoon onderwijs, Intercultureel management, Internationale samenwerking Noord-Zuid, Ouderencoaching,… Ook postgraduaten als Autismespectrumstoornissen zijn een mogelijkheid.
Flexibel studeren
Verkort flextraject Leraar Kleuteronderwijs
Heb je al een diploma van een professionele of academische bachelor of master op zak? Dan kan je deze opleiding in een verkort flextraject volgen.
Vrijstellingen
Misschien heb je in je vorige opleiding voor bepaalde vakken al enkele credits verdiend? Dan kom je waarschijnlijk in aanmerking voor vrijstellingen.
Check hoe je vrijstellingen aanvraagt voor deze opleiding
Vlaams opleidingsverlof (VOV)
Deze opleiding geeft recht op Vlaams opleidingsverlof (VOV).
Schrijf je in op onze nieuwsbrief
Laat ons weten welke opleidingen jij interessant vindt, dan sturen we je de juiste informatie op. Ik kies mijn favoriete opleidingen ...
Contacteer de opleiding
Vraag het aan Jessica Wyckmans via jessica.wyckmans@kdg.be of +32 3 613 16 18
Inschrijven
Inschrijven voor volgend academiejaar 2025-2026
STAP 1: start je inschrijving
- Duurt maar 1 minuutje en is nog volledig vrijblijvend.
- Je ontvangt eind juni 2025 een uitnodiging om je inschrijving af te ronden.
- Hou je brievenbus in de gaten voor een kleine verrassing.
Ja, ik start mijn inschrijving voor 2025-2026
STAP 2: rond je inschrijving af
- Voor deze opleiding moet je de verplichte starttoets van de Vlaamse overheid afleggen.
- Eind juni 2025 sturen we je een mail met de uitnodiging om je inschrijving af te ronden, online of op de campus:
- Als je je online inschrijft, betaal je meteen een voorschot. De resterende studiekosten betaal je later via factuur.
- Bij inschrijving op de campus betaal je meteen alle studiekosten, of je kiest voor gespreide betaling.
STAP 3: start met je opleiding
- Startdagen mogelijk vanaf 8 september 2025.
- Lessen beginnen vanaf 15 september 2025.
- Meer info over de onthaaldag, startdagen, boekenverkoop ... krijg je als je ingeschreven bent.
Meer info
Inschrijven voor huidig academiejaar 2024-2025
- Vaak kan je ook in de loop van het academiejaar nog starten.
- Afhankelijk van wanneer je start, kan je meer of minder vakken volgen.
- Na inschrijving krijg je via mail de contactgegevens van een KdG-medewerker om je persoonlijk studieprogramma samen te stellen.
Waarom KdG?
-
Coaching
We begeleiden je van student tot professional, moedigen je aan om het verschil te maken. -
Real life
We mixen theorie en praktijk. Je leert een vak en een job. -
Stevig diploma
Onze oud-studenten zijn graag geziene sollicitanten en slimme ondernemers. -
Grensverleggende innovatie en experiment
We creëren, bouwen verder op het bestaande, doen je over muren kijken. -
Open huis
Iedereen is welkom.
Kwaliteitsvol onderwijs
- KdG streeft topkwaliteit na.
- We gaan voor duurzame ontwikkeling: van studenten, medewerkers en samenleving. Om telkens weer het beste uit iedereen te halen en de samenleving vorm te geven en te dragen.
- Kwaliteitszorg is het geheel van middelen en systemen dat we inzetten om dat doel te bereiken.
Lees meer over kwaliteitsvol onderwijs op KdG
Bekijk de beknopte rapporten 'opleidingskwaliteit' per opleiding
Open aanbod KdG Academy
Een postgraduaat? Verkorte bachelor? Of studiedag? Vind de opleiding die bij je past.
Opleidingen op maat
Liever een opleiding afgestemd op de noden van je bedrijf of organisatie?
Contacteer Eve Baert via eve.baert@kdg.be of +32 3 613 14 68.