Afstudeerrichting van de professionele bachelor Bedrijfsmanagement
- Wie marketing zegt, zegt merken. Leren hoe je sterke merken bouwt, dat is de kern van je opleiding.
- Welkom in het tijdperk van digital marketing: we focussen op het online luik om je up-to-date te hebben voor elke werksituatie.
- Via real-life projecten, creatieve opdrachten, gastcolleges, bedrijfsbezoeken en stages ontdek je marketing in al zijn facetten.
- Bepaal je eigen weg met een ruim aanbod keuzevakken, én een traject dat bij je past: Digital Marketing, Innovation & Entrepreneurship of Sales & Business development.
- Je docenten hebben bakken ervaring in de marketing- en saleswereld.
- Een diploma Marketing opent heel wat deuren. Bekijk de vacaturewebsites maar: digital marketeer, content marketeer, marketing strateeg, sales manager, brand manager... Jij kan meteen aan de slag.
- Liever verder studeren? Na je opleiding Marketing schakel je probleemloos naar Handelswetenschappen of een andere masteropleiding.
Al gekozen? Start je inschrijving
Meer weten over deze opleiding?
- Infodag op zaterdag 15 maart: ontvang een reminder
- Volg een les mee
- Chat met Morgan, studente Marketing
- Download of bestel een brochure
Hoe ziet de opleiding eruit?
Marketing is een afstudeerrichting van de bachelor Bedrijfsmanagement. Er is geen gemeenschappelijk jaar, je kiest meteen waar je focus ligt.
Eerste jaar
- De grote marketingprincipes, bedrijfsmanagement en taalvaardigheid staan met stip op de agenda.
- Je zet ook de eerste stappen in de boeiende praktijk van de marketing en schrijft teksten voor radio, sociale media en digitale campagnes. Van een idee een opportuniteit maken? Hier leer je hoe je dat doet!
Tweede jaar
- Je neemt een stevige duik in digitale marketing en sales.
- Je werkt aan echte opdrachten voor bedrijven en analyseert hun data.
- Je werkt als online marketeer aan je eigen digitale marketingproject en ontwikkelt een strategie voor je social media marketing.
- Words, words, words … tijd om je verbale talent en je persoonlijk profiel scherp te stellen.
Derde jaar
- Het beroepsleven lonkt en dus schakelen we een versnelling hoger: praktijkgerichte vakken die je straks direct kan toepassen.
- Je specialiseert je als marketeer in Digital marketing, Innovation & Entrepreneurship of Sales & Business development.
- Je bijt je vast in een concreet marktonderzoek, je neemt goed onderbouwde beslissingen als salesmanager en je communiceert als marketeer in het Frans en het Engels.
- Afronden doe je met een stage van 14 weken in binnen- of buitenland.
Inhoud en studiepunten
Marketing
Flow Marketing
(5 studiepunten)
Kennis opbouwen, toepassingen kunnen maken en veel goesting opdoen voor marketing. Dat is de bedoeling van het vak. Flow Marketing reikt je een model aan dat je de rijkdom van marketing laat doorgronden en ervaren.
Consumer Insights
(4 studiepunten)
Wie is dé consument? Hoe gedraagt hij zich? En hoe neemt hij zijn beslissingen? Met inzichten uit de psychologie en de sociologie achterhaal je het antwoord op deze vragen.
Analytics
Business metrics (Excel)
(3 studiepunten)
Beheers je gegevens als Marketeer!
Je verwerft een praktisch inzicht in gegevens waarbij je gebruik maakt van Excel.
Hiervoor werken we met casussen uit het bedrijfsleven en ga je in kleine groepjes aan de slag om samen deze gegevens te analyseren. Je staat er natuurlijk niet alleen voor … wij coachen jullie zodat je op een professionele wijze Excel leert inzetten als Marketeer.
Conversation
Le français des affaires
(5 studiepunten)
Maak kennis met het Frans uit de bedrijfswereld. Met luister-, schrijf- en spreekoefeningen krijg je veelgebruikte zinnen onder de knie. Kom op, aan de slag! Je leert zakelijke e-mails te schrijven. Je leert correct en vlot te communiceren in het Frans. Een bestelling plaatsen, klanten ontvangen op je bedrijf of solliciteren? Alle gesprekssimulaties grijpen we uit het bedrijfsleven.
Business English
(5 studiepunten)
Spreken, luisteren en schrijven – je duikt in het Engels. Een correcte grammatica en de zakelijke termen uit het bedrijfsleven krijgen in het eerste jaar je aandacht.
Copy & content: Copywriting en Digilab
(5 studiepunten)
- Copywriting: Schuilt er een copywriter in jou? Je ontdekt het wanneer je vlot en wervend leert schrijven. Radiospot, website, persbericht of direct mail? Schrijven maar!
- DigiLab daagt je uit om zelf je eerste stappen in digitale marketing te zetten. ‘Ontwikkel een adwords campagne’ en ‘maak een slim websdesign’ zijn voorbeelden van opdrachten die jou op weg zetten om je digital skills stap voor stap te ontwikkelen.
Management en communicatie: teammanagement
(4 studiepunten)
De naam van dit vak spreekt boekdelen: je werkt in team en leidt een project in goede banen. Daarbij vertrek je vanuit een onderzoeksvraag die je zelf opstelt. Het antwoord vind je door de theorie aan de praktijk te toetsen. Daarom interview je een manager en ploeg je door de vakliteratuur. Zo kom je tot een stevig onderbouwd eindresultaat dat je aan je medestudenten presenteert.
Self Development
Management en communicatie: zelfmanagement
(5 studiepunten)
Zelfmanagement en communicatie
Soft skills zijn onmisbaar voor iedere professional. Daarom leer je jezelf beter kennen met je zelfmanagementportfolio. Je brengt je sterke eigenschappen in kaart en zet die naast je werkpunten. Daarna werk je een actieplan uit en ga je met je sterktes én zwaktes aan de slag. Samen met je lector-coach breng je zo jouw communicatie- en managementvaardigheden tot een stevig professioneel niveau.
Markethon
(3 studiepunten)
Proef van marketing in al zijn facetten. Van marktonderzoek tot businessmodel, van creatief idee tot presentatie. Elke week krijg je een inspiratiesessie en uitdagende groepsopdracht. Het vak mondt uit in een intensieve pitch op locatie. Werk jij ook het nachtje door op jouw marketingidee?
Workshop creativiteit
(3 studiepunten)
Hoe belangrijk is creativiteit voor de marketeer van morgen? Je ontdekt het aan de hand van concrete cases. Je krijgt creatieve technieken aangeleerd. En dan pak je er reële marketingbriefings mee aan.
Management Development
Bedrijfsbeheer
(5 studiepunten)
Geen onderneming zonder boekhouden. Daarom maak je kennis met cost accounting, leer je jaarrekeningen te analyseren en stel je balansen en resultatenrekeningen op.
Bedrijfseconomie
(5 studiepunten)
Je bestudeert belangrijke economische principes zoals prijsvorming, monetair beleid, wisselkoersen en conjunctuur. Je maakt kennis met de organisatie van onze arbeidsmarkt en je werpt ook een blik op de beurs.
Inleiding tot het recht
(5 studiepunten)
Hoe werkt de Belgische en Europese staatsstructuur? Hoe verloopt een rechtsprocedure? En hoe werkt het recht nu concreet in ons dagelijkse leven? Eigendomsrechten, contracten, aansprakelijkheid … De inleiding tot het recht leert het je allemaal.
Religie, zingeving en levensbeschouwing
(3 studiepunten)
Wat kenmerkt onze maatschappij? En welke visie schuilt er achter ons economisch model? Je werkt individueel en in een groep en verwerkt teksten en beeldmateriaal. Zo vorm je een eigen visie op de waarden en normen van ons economisch bezig zijn.
Marketing
Advanced marketing
(10 studiepunten)
De ruggengraat van je opleiding maakt je tot een echte marketeer. Advanced marketing bestaat uit drie delen:
- Strategic marketing geeft je een theoretische kapstok voor een goed marketingplan. Interne en externe analyses, kansen zoeken en benutten, SWOT-analyses en strategische probleemanalyse? Voor jou hebben ze geen geheimen meer.
- Operational marketing behandelt recente trends in productontwikkeling, distributiepolitiek, prijsbeleid en communicatie. Je maakt kennis met klassieke tv-campagnes en nieuwe online technieken.
- Met het Marketing project breng jij alles zélf in de praktijk. Je zoekt een bedrijf en ontwikkelt een strategisch vijfjarenplan. Daarna werk je het operationele plan uit. Afsluiten doe je met een tv-campagne of een online stappenplan.
Heb je Advanced marketing achter de rug? Dan denk en praat je als een echte marketeer. Sterker nog: je bent er een.
Digital marketing
(5 studiepunten)
Als marketeer zet je digitale kanalen slim in. In dit vak ontdek je hoe je digitale marketing strategisch aanpakt én doe je waardevolle praktijkervaring op.
- Je maakt een online marketing plan en verkent het Belgische digital landschap.
- Je maakt je eigen website en past alles wat je weet over online marketing toe.
- Wordpress installeren, HTML en CSS tweaken, je gaat vooral dingen doén.
- Je ontrafelt de geheimen van SEO en maakt kennis met een hele reeks andere digitale marketing kanalen.
- Je analyseert resultaten en prestaties met knappe tools als Google Analytics en Microsoft Clarity.
Social media marketing (in het Engels)
(5 studiepunten)
Social Media Marketing, dat is meer dan likes, shares en tweets. Als sterkst groeiend digitaal kanaal zijn de sociale platformen niet meer weg te denken uit het marketinglandschap. Tijdens dit vak kijken we naar de sociologische aspecten van sociale media en naar de verschillende strategische manieren waarop dit kanaal door een marketeer kan worden ingezet. Van campagnes voeren op Facebook, Twitter of Instagram - tot podcasts maken, blogs schrijven en vlogs - #kunnenwe. Dit vak wordt in Engels gegeven.
Workshop grafische vormgeving
(3 studiepunten)
We doorlopen het hele grafische proces, van moodboard tot eindontwerp. Je maakt je eerste grafische ontwerpen met gebruik van juiste typografie, kleur en beeld. Je leert werken met Indesign, Illustrator en Photoshop.
Voorbereiding op je traject
(3 studiepunten - kies je traject)
Digital Marketing XPRT
Dit vak bereidt je verder voor op een job als online marketeer, bijvoorbeeld in een agency. De vraag is groot!
Je maakt kennis met meer geavanceerde technieken in SEO, Analytics en dashboards. Je goochelt al snel met woorden als multichannel attributie, rel=nofollow en tag management.
Saai? Nee, want je pakt alles meteen praktisch aan. Met tools die het bedrijfsleven ook gebruikt, zoals Screaming Frog of Google Data Studio.
Het examen is jouw kans om te tonen dat je al heel wat digitale vaardigheden in de vingers hebt.
Innovation & Entrepreneurship XPRT
XPRT Innovation & Entrepreneurship laat je kennismaken met de kracht van innovatie. En, je gaat zelf innoveren via een kort en krachtig stappenplan. Via een idee kom je tot een business case en een marketingplan.
Sales XPRT
Met Sales XPRT start je sales carrière pas echt. Alle aspecten van klantenwerving of prospectie worden besproken: prospectieplanning en -targetting, we bespreken en oefenen het prospectiegesprek en gaan dieper in op klantenopvolging zowel via de traditionele saleskanalen als de nieuwe social selling kanalen.
Na dit vak hebben begrippen als upsell, crossell, retentie en cold call geen geheimen meer voor je én kan je alles netjes toepassen.
Marketing keuzevakken
Trends & Innovation
(3 studiepunten)
Straffe marketeers zijn in staat om trends te kennen, slim te interpreteren en te zien in welke mate dit het merk versterken. Slim innovatiemanagement vertrekt niet zomaar van een wit blad maar wel vanuit de consument/klant en hoe (nieuwe) trends het merk kunnen versterken.
Fashionmarketing
(3 studiepunten)
Ontdek de wereld achter de catwalks, topmodellen en fashion blogs. Wat is de ideale marketing strategie om zowel haute couture als ready to wear collecties in de markt te zetten ? We bieden je inzicht in de modesector.
Sportmarketing
(3 studiepunten)
Sport is emotie, sport brengt mensen bij elkaar. Ontdek de impact en het gebruik van sport als platform voor marketingcommunicatieen creëer een brand activation plan met toepassingen voor ieder touchpoint binnen de marketing communicatiemix.
Citymarketing
(3 studiepunten)
Hoe trek je bewoners, bedrijven, bezoekers en brains aan in je stad? Welke steden voeren de beste imagocampagnes en maken hun belofte ook waar?
Brand strategy
(3 studiepunten)
Brand Strategy is het vak waarin je leert nadenken over wat een merk betekent voor consumenten. Hoe kan je merkproblemen oplossen? En vooral, hoe word je als merk opgemerkt door consumenten die bedolven worden onder een tsunami aan merkboodschappen?
Masterclass copywriting
(3 studiepunten)
Je vond copywriting een tof vak? Smul dan van deze masterclass waarin je (nog) meer leert over tone of voice, storytelling en content marketing. Na elke workshop volgt een concrete schrijfopdracht, gegrepen uit het schrijversleven van je lectoren. We trakteren je nadien op persoonlijke feedback, zodat jij je writing skills verder perfectioneert. We leren je ook hoe je als copywriter kan starten. Ready, set, go!
Sales automation
(3 studiepunten)
Technologie verandert vandaag vliegensvlug. Ook in sales. Als jij ze kent en méé bent, heb je een schat in handen die alle bedrijven en sectoren doet watertanden.
In dit vak werk je een top notch digitale verkoopstrategie uit met concrete KPI’s. En bereik je commerciële doelstellingen met de juiste marketing- en sales automation technieken.
Business Development
Sales Fundamentals
(3 studiepunten )
Verkopen in een business-to-businessomgeving? Dat krijg je hier onder de knie. Hoe zoek je nieuwe klanten? Of hoe maak je een afspraak? En vooral: hoe bouw je het verkoopgesprek zo op dat je resultaten boekt? Met rollenspelen zet je theorie om in praktijk.
- Sales skills
Iedereen komt in aanraking met verkoop. Sales skills legt uit waarom klanten kopen en hoe jij het best kan inspelen op hun behoeften. Door efficiënt te argumenteren en af te sluiten. Zowel de traditionele verkoop modellen als de nieuwe online technieken worden besproken en ingeoefend. - Workshop e-commerce
In de workshops E-Commerce ga je aan de slag met een case van een bestaande Belgische E-Commerce. Je werkt zelf een concreet verbetervoorstel uit en maakt zo het verschil voor deze e-commerce speler. In E-commerce staat een omnichannel aanpak centraal, wat wil zeggen dat je de merkpositionering en dienstverlening per kanaal volledig op punt zet. Na deze workshops heb je alle tools op zak om zelf aan de slag te gaan!
Analytics
Research & Analytics - toolkit
(3 studiepunten)
Je leert de basistechnieken van diepte-interviews en groepsgesprekken en je gaat er zelf mee aan de slag. Eerst oefen je met je medestudenten, dan volgt het echte werk. Daarnaast verdiep je je ook in basisstatistiek nodig om een onderzoek voor te bereiden en uit te werken. Geen ingewikkelde statistische formules maar concrete toepassingen.
Marketing metrics
(5 studiepunten)
Meten is weten. En daarom leer je ruwe gegevens te verwerken tot bruikbare informatie. Zo krijg je een stevige basis waarmee je marketingbeslissingen voorbereidt, verfijnt en controleert. Je leert welke cijfers je als marketeer in het oog moet houden en ontdekt de nuances die achter de getallen schuilgaan. En zo breng je de voor- en nadelen van strategische opties in geen tijd in kaart.
Conversation
Le français des affaires
(5 studiepunten)
Vergroot je kennis van het marketingjargon en oefen de Franse zakelijke taal. Hoe je dat doet? Met zakelijke teksten, telefoongesprekken, presentaties en debatten. Je leert efficiënt informatie te verwerven en gestructureerd te communiceren. Spreekoefeningen zijn een belangrijk deel van je permanente evaluatie.
Pitch & presentatie
(5 studiepunten)
"Spreken is zilver, zwijgen is goud." Ken je dat gezegde? In marketing geldt vaak het omgekeerde. Boeiend spreken voor publiek is van onschatbare waarde. Hoe overtuig je klanten van je concept? Hoe geef je meer plakfactor aan je boodschap? Hoe breng je een pakkende speech met ondersteunende lichaamstaal? Volg dit persoonlijke coachingstraject en buig je spreekangst om in spreekplezier.
Self Development
Personal profiling
(4 studiepunten )
Wat zijn jouw unieke talenten, je passies en je waarden? Waarin wil je betekenisvol zijn? Een goede match tussen jouw waarden en het DNA van een onderneming zal resulteren in een maximale ontwikkeling van jouw talenten.
Management Development
Juridische aspecten van marketing
(3 studiepunten)
Je bestudeert relevante topics uit het handelsrecht met voorbeelden en wetteksten. De nadruk ligt op de Wet Marktpraktijken en Consumentenbescherming. Maar ook de Privacywet, het Mediadecreet en merkenbescherming komen aan bod.
Marketing of Business development
Digital Marketing MSTR & stage
(32 studiepunten)
Dit traject is jouw springplank naar een job als online marketeer, performance marketeer of content strateeg. Je werkt in 3 maanden een volledig digitaal marketingplan uit voor een échte KMO. Op het programma: SEO op masterlevel, content marketing in alle fases (see-think-do-care), Google Analytics 4 (brand new!), strategie, UX en conversie, adverteren met Google Ads, …
Hands-on opdrachten wisselen elkaar af met gastlezingen van experts met wereldfaam. Je kiest ook zelf in welk thema je jezelf extra wil verdiepen. Op het einde presenteer je jouw advies aan een expertjury. Leuk om te weten: de online marketing agencies smeken elk jaar om KdG-studenten van het traject door te sturen.
Innovation & Entrepreneurship MSTR & stage
(32 studiepunten)
MSTR Innovation & Entrepreneurship geeft jou en je team de teugels in handen. Je werkt een innovatief idee volledig uit, checkt dit in de markt, ontwikkelt de business case alsook de volledige communicatie en go-to-market strategie. Voor een bestaand bedrijf of voor een volledig nieuw startup-idee.
Sales MSTR & stage
(32 studiepunten)
Sales is volop in verandering onder invloed van de digitalisering van klanten en processen. Het écht begrijpen van je klant, deze bijstaan in zijn toekomstige ontwikkelingen en doelgericht zijn klantenreis (customer journey) kunnen verbeteren zijn essentiële skills voor de professional van morgen.
Binnen Sales Consultancy analyseer en verbeter je Customer Experience journeys, ondersteund door externe experts uit gerenommeerde bedrijven zoals Skondras Sales Outsourcing, Attitudo en Amazon Web Services. Deze opleiding wordt bovendien gesteund door de Belgian Sales Management Association.
Business Development
Sales Advanced (in het Engels)
(6 studiepunten)
Van marketingstrategie naar klantbeheer, van omzet naar winst. We bespreken hoe klanten evolueren, hoe hun omzet en winst te maximaliseren en de winstgevendheid van je onderneming verhogen. Deze strategie wordt vervolgens in een onderhandelingsmodel toegepast waar je zelf aan de slag gaat met de geleerde technieken.
Analytics
Research & Analytics – Project
(10 studiepunten)
Telenet, Boekenbeurs, Waasland Shopping Center, Electrabel, Pink Ribbon, Katoennatie zijn maar enkele van de bedrijven die hun onderzoeksvraag hebben toevertrouwd aan toekomstige marketeers. Jij leert immers welke onderzoeksmethodes er zijn en beheerst zo de basis van kwalitatief en kwantitatief onderzoek. Je kent de meest recente ontwikkelingen op het vlak van marktonderzoek en weet dus perfect wat een bedrijf nodig heeft om een onderzoeksvraag te beantwoorden. In team voer je een onderzoek uit van A tot Z, van briefing tot eindpresentatie. Hierbij maak je gebruik van professionele software. Zo zorg jij voor een tevreden klant!
Sales metrics
(4 studiepunten)
Is goed verkopen en winst maken een kwestie van geluk? Nee, je bereikt het met planmatig en strategisch doordacht werken. En daar zorg jij als salesmanager voor. Je rekruteert, selecteert en motiveert een team vertegenwoordigers. Hoe je dat het beste doet? Dat ontdek je met deze denk-en-doecursus.
Je meet de verkoopefficiëntie met verschillende modellen. Je stelt prognoses op en je coacht je verkopers. Strategisch accountmanagement staat hier centraal: je balanceert voortdurend tussen de wensen van je klanten en die van je organisatie.
Hoe hou je klanten tevreden? Hoe haal je meer winst uit een account? En hoe bewaar je het moeilijke evenwicht tussen zakendoen en peoplemanagement? Blader maar eens door Vacature of Job@. Wie dit vak beheerst, is snel van de baan.
Conversation
Le français des affaires
(5 studiepunten)
Marketingjargon en Franse commerciële taal zijn je tweede natuur in het derde jaar. En je verbetert je vaardigheden voor onderhandelingen, vergaderingen en sollicitatiegesprekken. Ook nu zijn de spreekoefeningen een belangrijk deel van de permanente evaluatie.
Management development
Marketing projectweek: responsible marketing
(3 studiepunten)
Gedurende een week al je marketingskills inzetten om een goed doel vooruit te helpen? Da's wat je tijdens de Responsible Marketing Week doet. Alles start met een echte klantenbriefing en jij doet de rest: een strategie neerpennen, een creatief concept bedenken, dat creatief concept aftoetsen bij je klant om het vervolgens te perfectioneren, presenteren én realiseren. Hoe cool is dat?! Mooi meegenomen: je doet dat in team, zodat je nog een laatste keer samenwerkt met je medestudenten, vooraleer je op stage vertrekt!
Video: de bachelor Marketing in 1 minuut!
Tijdens het marketingcongres RoaR hoor je inspirerende marketingverhalen van experts.
Wanneer heb je les?
- Je lessen starten vanaf maandag 16 september. Later inspringen kan, en wel tot februari.
- Per week volg je gemiddeld 22 uur les.
- Je hebt weinig springuren.
Bekijk een voorbeeldlessenrooster.
Bekijk de jaarindeling.
Marketing leer je door 'te doen'
- We dompelen je vanaf het eerste jaar onder in de praktijk.
- Met laptop en veel goede ideeën trek je als eerstejaarsstudent naar de Markethon: 24 uur aan een stuk werken aan je eerste marketing-project.
- In de workshops werk je aan je eigen campagne, ontwikkel je een e-commerce plan, ontdek je de meerwaarde van corporate video’s en krijg je de basis van grafisch ontwerp mee.
- Wees gerust, na 14 weken stage vind je zeker je plekje op de arbeidsmarkt.
Markethon: 24 uur aan een stuk werken aan je eerste online marketingproject
Amira vertelt over haar ervaring binnen de opleiding.
Een nieuwe taal leren is altijd spannend. Onze docenten stellen je dan ook graag gerust en helpen je bij elke stap die je zet.
Masterclass copywriting: het lokaal wordt een schrijfatelier en studenten met straffe pennen verzamelen zich rond de tafel.
Ruimte voor interactie
Een goede wisselwerking tussen studenten en docenten staat centraal tijdens de lessen, maar ook daarbuiten.
Je ontmoet professionals. Je werkt samen met andere studenten en – tijdens je stage – met collega's. Je bouwt een goede relatie op met docenten en studiebegeleiders. Je staat er dus niet alleen voor.
Radicaal digitaal
- Een van de meest gevraagde marketingfuncties = Digital Marketeer
- Onze focus ligt op digital marketing met vakken als Digital marketing lab, Social media marketing, Digital Culture, Webdesign, Analytics …
- Behaal tijdens je opleiding je Google Certification voor Google Analytics en Adwords.
Extra ondersteuning voor student-ondernemers
Wil je een eigen onderneming opstarten tijdens je studie? Dankzij Startup @ Marketing krijg je de volledige steun van het KdG Ondernemerscentrum.
Maar er is meer, je kan tot 20% van je studiepunten behalen met opdrachten over je eigen onderneming. Je past dus theorie toe op je eigen startup en krijgt feedback waarmee je direct aan de slag kan. (Geen nood, ook wanneer je na je eerste bachelorjaar start met je eigen bedrijf, kan je rekenen op Startup @ Marketing.)
Keuzevakken en keuzetrajecten
Je carrière, die begint al tijdens je opleiding. Je kan vele kanten uit!
- Je kiest in het tweede en derde jaar 3 keuzevakken: Trends & innovation, Masterclass copywriting, Brand strategy, Sales automation, Citymarketing, Fashionmarketing, Sportmarketing, Inclusieve marketing, Video content en Non-profit campagne.
- En in je derde jaar volg je the real thing: een verdiepend traject, met keuze tussen Digital marketing, Innovation & Entrepreneurship en Sales Development.
Ons nieuwste afstudeertraject: Sales consultancy
Periodesysteem: 1 academiejaar = 4 periodes
- 1 periode is 6 weken les, 1 week examenvoorbereiding en 1 tot 3 weken examens.
- Je krijgt regelmatig feedback over je resultaten, vorderingen en werkpunten.
- Voordeel: je spreidt je studielast over een heel jaar en je leert plannen.
Bovendien kan je rekenen op heel wat begeleiding en ondersteuning.
Studeren én ondernemen
Een eigen business uit de grond stampen én studeren? Dat vinden wij de normaalste zaak van de wereld!
Ga dus eens kijken in het KdG-ondernemerscentrum.
In het buitenland studeren en stage lopen
Je blik op de wereld verruimen? Grijp je kans en loop stage of volg les in het buitenland. Maak internationale vrienden, leer een nieuwe taal, werk aan een sterker cv, word zelfstandiger en vooral … beleef de tijd van je leven.
- Als laatstejaarsstudent volg je via Erasmus les aan een Europese hogeschool of universiteit: spendeer minstens 3 maanden in Madrid, Belfast, Örebro, Amsterdam …
- Wil je je grenzen nog verder verleggen? Ga dan voor een uitwisseling met 1 van onze niet-Europese partners, zoals Canada, Chili, Taiwan …
- Liever stage lopen in het buitenland? Ook dat kan. Populaire bestemmingen: Duitsland, Spanje, UK, Frankrijk, VS, China ...
Wat heb je nodig?
Je hebt een recente laptop nodig om te noteren, projecten uit te werken, examens af te leggen, te communiceren ...
- Minimumvereisten: processor: i5 / Ryzen 5, RAM: 8GB, opslagcapaciteit: 256GB, Wifi: toestel met 'A'-vermelding (bv. Wifi A, Wireless A, Wifi AC, Wireless AC) en webcam.
- Je kan je Mac gebruiken, maar soms zal je een kleine omweg moeten nemen om hetzelfde resultaat als je medestudenten te behalen.
- Je kan geen Chromebook of Linux gebruiken (ondersteunt MS Office niet meer).
- Je hoeft zelf geen software aan te schaffen. Alles wat je tijdens je opleiding nodig hebt, krijg je gratis van ons (Word, Excel …).
Voor wie?
Je profiel
-
Nieuwsgierig, creatief, ondernemend, flexibel: check!
-
Je bent iemand met een feilloos communicatietalent en commerciële flair.
-
Je vertrouwt op je buikgevoel, jij weet dat je van nature een trendspotter bent.
Kom jij binnenkort Marketing studeren in Antwerpen? Of heb je last van keuzestress? Onze Dr. Phil weet raad! KdG-marketingdocent Philip De Cleen deelde zijn tips op MNM ...
Voorwaarden
- Je hebt een Vlaams diploma secundair onderwijs
- Of je hebt een ander toegelaten diploma of gelijkgesteld toelatingsbewijs én voldoet aan de taalvoorwaarde (lees meer over de toelatingsvoorwaarden)
Waar heb je les?
Campus Groenplaats
Campus Groenplaats is je hoofdcampus, al kan het zijn dat je af en toe ook les hebt op campus Stadswaag of campus Pothoek.
- Centrale ligging in hartje Antwerpen
- Vlot bereikbaar met trein, tram, bus, fiets, step ...
- Winkels, terrasjes, koffiebars ... naast de deur
- Studieruimte met zicht op de kathedraal
- Dalton is de campushond van campus Groenplaats
Locatie
Nationalestraat 5
2000 ANTWERPEN
+32 3 613 16 00
info.mit@kdg.be
Na je studie
Aan het werk
-
Na je opleiding Marketing kan je meteen aan de slag als digital marketeer in een reclamebureau, salesmanager, productmanager … Probeer je het liever als zelfstandig ondernemer? Kan ook!
-
Voorgangers die aan onze hogeschool Marketing studeerden, werken nu bij bedrijven als Duval Guillaume, Tomorrowland, Jupiler, Unilever, BMW, Flanders Fashion Institute, BBDO, Wijs, IBM, Telenet, Bloovi, Colgate, Deloitte, Boss Data, Design is dead, Samsung, Mercedes, Duvel...
Verder studeren
-
Via een schakelprogramma stroom je vlot door naar bijvoorbeeld een master in Handels- of Communicatiewetenschappen.
-
Extra bachelor? Je kan (meestal) in één jaar tijd een tweede bachelordiploma behalen in de afstudeerrichtingen van Bedrijfsmanagement en Organisatie en Management.
Flexibel studeren
Vrijstellingen
- Heb je al een diploma hoger onderwijs op zak?
- Of heb je in je vorige opleiding voor bepaalde vakken al credits verdiend?
Dan kom je waarschijnlijk in aanmerking voor vrijstellingen.
Check hoe je vrijstellingen aanvraagt
Studie combineren met job
-
Je kan deze opleiding combineren met een job. Velen deden het je al voor, met succes!
Lees meer over studeren en werken -
Deze opleiding geeft recht op Vlaams opleidingsverlof (VOV).
Schrijf je in op onze nieuwsbrief
Laat ons weten welke opleidingen jij interessant vindt, dan sturen we je de juiste informatie op. Ik kies mijn favoriete opleidingen ...
Contacteer de opleiding
Vraag het aan opleidingshoofd Annette Höhner via annette.hohner@kdg.be of +32 3 613 16 68
Inschrijven
Ja, ik start mijn inschrijving voor 2024-2025
Betaling
- Als je je online inschrijft, betaal je meteen een voorschot. De resterende studiekosten betaal je later via factuur.
- Bij inschrijving op de campus betaal je meteen alle studiekosten, of kiest voor gespreide betaling.
De start van je opleiding
- Startdagen mogelijk vanaf 9 september 2024.
- Lessen beginnen vanaf 16 september 2024.
- Meer info over de onthaaldag, startdagen, boekenverkoop ... krijg je als je ingeschreven bent.
Meer info
Waarom KdG?
-
Coaching
We begeleiden je van student tot professional, moedigen je aan om het verschil te maken. -
Real life
We mixen theorie en praktijk. Je leert een vak en een job. -
Stevig diploma
Onze oud-studenten zijn graag geziene sollicitanten en slimme ondernemers. -
Grensverleggende innovatie en experiment
We creëren, bouwen verder op het bestaande, doen je over muren kijken. -
Open huis
Iedereen is welkom.
Kwaliteitsvol onderwijs
- KdG streeft topkwaliteit na.
- We gaan voor duurzame ontwikkeling: van studenten, medewerkers en samenleving. Om telkens weer het beste uit iedereen te halen en de samenleving vorm te geven en te dragen.
- Kwaliteitszorg is het geheel van middelen en systemen dat we inzetten om dat doel te bereiken.
Lees meer over kwaliteitsvol onderwijs op KdG
Bekijk de beknopte rapporten 'opleidingskwaliteit' per opleiding
Voor bedrijven en organisaties
Wat onze studenten zoal bezighoudt? Projecten, gastcolleges, stages … Neem een kijkje op hun blog: www.theschoolofmarketing.be.
Je zult zien: ze hebben alles in huis om jouw onderneming een nieuwe boost te geven.
Op zoek naar …
- een straffe marketeer?
- een stagestudent?
- studenten die een kwantitatief marktonderzoek kunnen uitvoeren?
- advies over je marketing- en communicatieplan?
- een doorlichting van je online marketingplan?
Stuur een mailtje naar marketing.mit@kdg.be
Open aanbod KdG Academy
Een postgraduaat? Verkorte bachelor? Of studiedag? Vind de opleiding die bij je past.
Opleidingen op maat
Liever een opleiding afgestemd op de noden van je bedrijf of organisatie?
Contacteer Nina Peeters via nina.peeters@kdg.be of +32 3 613 10 93.