Marketing

Afstudeerrichting van professionele bachelor Bedrijfsmanagement

  • Wie marketing zegt, zegt merken. Leren hoe je sterke merken bouwt, dat is de kern van je opleiding.
  • Welkom in het tijdperk van digital marketing: we focussen op het online luik om je up-to-date te hebben voor elke werksituatie.
  • Via real-life projecten, creatieve opdrachten, gastcolleges, bedrijfsbezoeken en stages ontdek je marketing in al zijn facetten.
  • Een ruim aanbod keuzevakken en -trajecten: jij geeft je opleiding marketing zelf vorm.
  • Je docenten hebben bakken ervaring in de marketing- en saleswereld.
  • Een diploma Marketing opent heel wat deuren. Bekijk de vacaturewebsites maar: digital marketeer, content marketeer, marketing strateeg, sales manager, brand manager... Jij kan meteen aan de slag.
  • Liever verder studeren? Na je opleiding Marketing schakel je probleemloos naar Handelswetenschappen of een andere masteropleiding.

Hoe ziet de opleiding eruit?

Je opleiding in vogelvlucht

Eén bachelor - 7 afstudeerrichtingen

Marketing is een afstudeerrichting van de bachelor Bedrijfsmanagement. Er is geen gemeenschappelijk jaar, je kiest meteen waar je focus ligt. Digitale Marketing krijgt wel een zekere focus in elk jaar. 

Eerste jaar

  • De focus ligt op de grote marketingprincipes, bedrijfsmanagement en taalvaardigheid.
  • Van een idee een opportuniteit maken, je leert hoe je dat doet. Je zet de eerste stappen in de boeiende wereld van de marketing en schrijft teksten voor radio, sociale media en digitale campagnes.

Tweede jaar

  • Je neemt een stevige duik in digitale marketing en sales.
  • Je werkt aan echte opdrachten voor bedrijven en analyseert hun data.
  • Je werkt als online marketeer aan je eigen digitale marketingproject en ontwikkelt een strategie voor je social media marketing.
  • Words, words, words … tijd om je verbale talent en je persoonlijk profiel scherp te stellen.

​Derde jaar

  • Het beroepsleven lonkt en dus schakelen we een versnelling hoger: praktijkgerichte vakken die je straks direct kan toepassen.
  • Je specialiseert je als marketeer in Digital marketing, Innovation & entrepreneurship of Sales consultancy.
  • Je bijt je vast in een concreet marktonderzoek, je neemt goed onderbouwde beslissingen als salesmanager en je communiceert als marketeer in het Frans en het Engels.
  • Afronden doe je met een stage van 14 weken in binnen- of buitenland.

Inhoud en studiepunten

Eerste jaar

Marketing
9 studiepunten
Marketing Fundamentals : Flow Marketing & Digital Marketing Lab
(
6 studiepunten
)

Kennis opbouwen, toepassingen kunnen maken en veel goesting opdoen voor marketing. Dat is de bedoeling van het vak Marketing Fundamentals. Dit bestaat uit twee deelvakken:

  • Flow Marketing reikt je een model aan dat je de rijkdom van marketing laat doorgronden en ervaren.  
  • Digital Marketing Lab daagt je uit om zelf je eerste stappen in digitale marketing te zetten. ‘Ontwikkel een adwords campagne’ en ‘maak een slim websdesign’  zijn voorbeelden van opdrachten die jou op weg zetten om je digital skills stap voor stap te ontwikkelen.
Consumer Insights
(
3 studiepunten
)

Wie is dé consument? Hoe gedraagt hij zich? En hoe neemt hij zijn beslissingen? Met inzichten uit de psychologie en de sociologie achterhaal je het antwoord op deze vragen.

Analytics
3 studiepunten
Business metrics (Excel)
(
3 studiepunten
)

Beheers je gegevens als Marketeer!
Je verwerft een praktisch inzicht in gegevens waarbij je gebruik maakt van Excel.
Hiervoor werken we met casussen uit het bedrijfsleven en ga je in kleine groepjes aan de slag om samen deze gegevens te analyseren. Je staat er natuurlijk niet alleen voor … wij coachen jullie zodat je op een professionele wijze Excel leert inzetten als Marketeer.

Conversation
18 studiepunten
Le français des affaires
(
5 studiepunten
)

Maak kennis met het Frans uit de bedrijfswereld. Met luister-, schrijf- en spreekoefeningen krijg je veelgebruikte zinnen onder de knie. Kom op, aan de slag! Je leert zakelijke e-mails te schrijven. Je leert correct en vlot te communiceren in het Frans. Een bestelling plaatsen, klanten ontvangen op je bedrijf of solliciteren? Alle gesprekssimulaties grijpen we uit het bedrijfsleven.

Business English
(
5 studiepunten
)

Spreken, luisteren en schrijven – je duikt in het Engels. Een correcte grammatica en de zakelijke termen uit het bedrijfsleven krijgen in het eerste jaar je aandacht.

Copywriting
(
4 studiepunten
)

Schuilt er een copywriter in jou? Je ontdekt het wanneer je vlot en wervend leert schrijven. Radiospot, website, persbericht of direct mail? Schrijven maar!

Management en communicatie: teammanagement
(
4 studiepunten
)

De naam van dit vak spreekt boekdelen: je werkt in team en leidt een project in goede banen. Daarbij vertrek je vanuit een onderzoeksvraag die je zelf opstelt. Het antwoord vind je door de theorie aan de praktijk te toetsen. Daarom interview je een manager en ploeg je door de vakliteratuur. Zo kom je tot een stevig onderbouwd eindresultaat dat je aan je medestudenten presenteert.

Self Development
11 studiepunten
Management en communicatie: zelfmanagement
(
5 studiepunten
)
Elementaire taalvaardigheden

Schrijf jij foutloos? Dit vak zet de elementaire spellingregels op een rij. Kwestie van zeker te zijn dat je schrijft als een pro.

Zelfmanagement en communicatie

Soft skills zijn onmisbaar voor iedere professional. Daarom leer je jezelf beter kennen met je zelfmanagementportfolio. Je brengt je sterke eigenschappen in kaart en zet die naast je werkpunten. Daarna werk je een actieplan uit en ga je met je sterktes én zwaktes aan de slag. Samen met je lector-coach breng je zo jouw communicatie- en managementvaardigheden tot een stevig professioneel niveau.

Markethon
(
3 studiepunten
)

Proef van marketing in al zijn facetten. Van marktonderzoek tot businessmodel, van creatief idee tot presentatie. Elke week krijg je een inspiratiesessie en uitdagende groepsopdracht. Het vak mondt uit in een intensieve pitch op locatie. Werk jij ook het nachtje door op jouw marketingidee? 

Workshop creativiteit
(
3 studiepunten
)

Hoe belangrijk is creativiteit voor de marketeer van morgen? Je ontdekt het aan de hand van concrete cases. Je krijgt creatieve technieken aangeleerd. En dan pak je er reële marketingbriefings mee aan.

Management Development
19 studiepunten
Bedrijfsbeheer
(
6 studiepunten
)

Geen onderneming zonder boekhouden. Daarom maak je kennis met cost accounting, leer je jaarrekeningen te analyseren en stel je balansen en resultatenrekeningen op.

Bedrijfseconomie
(
5 studiepunten
)

Je bestudeert belangrijke economische principes zoals prijsvorming, monetair beleid, wisselkoersen en conjunctuur. Je maakt kennis met de organisatie van onze arbeidsmarkt en je werpt ook een blik op de beurs.

Inleiding tot het recht
(
5 studiepunten
)

Hoe werkt de Belgische en Europese staatsstructuur? Hoe verloopt een rechtsprocedure? En hoe werkt het recht nu concreet in ons dagelijkse leven? Eigendomsrechten, contracten, aansprakelijkheid … De inleiding tot het recht leert het je allemaal.

Religie, zingeving en levensbeschouwing
(
3 studiepunten
)

Wat kenmerkt onze maatschappij? En welke visie schuilt er achter ons economisch model? Je werkt individueel en in een groep en verwerkt teksten en beeldmateriaal. Zo vorm je een eigen visie op de waarden en normen van ons economisch bezig zijn.

Tweede jaar

Marketing
32 studiepunten
Advanced marketing
(
10 studiepunten
)

De ruggengraat van je opleiding maakt je tot een echte marketeer. Advanced marketing bestaat uit drie delen:

  • Strategic marketing geeft je een theoretische kapstok voor een goed marketingplan. Interne en externe analyses, kansen zoeken en benutten, SWOT-analyses en strategische probleemanalyse? Voor jou hebben ze geen geheimen meer.
  • Operational marketing behandelt recente trends in productontwikkeling, distributiepolitiek, prijsbeleid en communicatie. Je maakt kennis met klassieke tv-campagnes en nieuwe online technieken.
  • Met het Marketing project breng jij alles zélf in de praktijk. Je zoekt een bedrijf en ontwikkelt een strategisch vijfjarenplan. Daarna werk je het operationele plan uit. Afsluiten doe je met een tv-campagne of een online stappenplan.

Heb je Advanced marketing achter de rug? Dan denk en praat je als een echte marketeer. Sterker nog: je bent er een

Digital marketing
(
5 studiepunten
)

Een spannend Marketing-domein met 6 essentiële bouwstenen: 

  • Digital Culture: welk effect heeft de digitale cultuur op marketing en communicatie? 
  • Webdesign: Hoe maak je een website met Wordpress? 
  • Content: hoe produceer je knappe beelden en visuals? Hoe ziet een content kalender eruit? 
  • Traffic: Hoe krijg je een constante stroom aan geïnteresseerde websitebezoekers (SEO, adverteren bij o.a. Google en Facebook) 
  • Analytics: Hoe gebruik je Google Analytics?  
  • Social: hoe hou je de conversatie op sociale media aan de gang?
Social media marketing (in het Engels)
(
5 studiepunten
)

Social Media Marketing, dat is meer dan likes, shares en tweets. Als sterkst groeiend digitaal kanaal zijn de sociale platformen niet meer weg te denken uit het marketinglandschap. Tijdens dit vak kijken we naar de sociologische aspecten van sociale media en naar de verschillende strategische manieren waarop dit kanaal door een marketeer kan worden ingezet. Van campagnes voeren op Facebook, Twitter of Instagram - tot podcasts maken, blogs schrijven en vlogs - #kunnenwe. Dit vak wordt in Engels gegeven.

Workshop grafische vormgeving
(
3 studiepunten
)

Beschrijving nog niet beschikbaar.

Voorbereiding op je traject
(
3 studiepunten
)

Beschrijving nog niet beschikbaar.

Marketing keuzevakken
Kies 6 studiepunten
Trends & Innovation
(
3 studiepunten
)

Straffe marketeers zijn in staat om trends te kennen, slim te interpreteren en te zien in welke mate dit het merk versterken. Slim innovatiemanagement vertrekt niet zomaar van een wit blad maar wel vanuit de consument/klant en hoe (nieuwe) trends het merk kunnen versterken.

Fashionmarketing
(
3 studiepunten
)

Ontdek de wereld achter de catwalks, topmodellen en fashion blogs. Wat is de ideale marketing strategie om zowel haute couture als ready to wear collecties in de markt te zetten ? We bieden je inzicht in de modesector.  

Sportmarketing
(
3 studiepunten
)

Sport is emotie, sport brengt mensen bij elkaar. Ontdek de impact en het gebruik van sport als platform voor marketingcommunicatieen creëer een  brand activation plan met toepassingen voor ieder touchpoint binnen de marketing communicatiemix.

Citymarketing
(
3 studiepunten
)

Hoe trek je bewoners, bedrijven, bezoekers en brains aan in je stad? Welke steden voeren de beste imagocampagnes en maken hun belofte ook waar?

Brand strategy
(
3 studiepunten
)

Beschrijving nog niet beschikbaar.

Workshop e-commerce
(
3 studiepunten
)

In de workshops E-Commerce ga je aan de slag met een case van een bestaande Belgische E-Commerce .  Je werkt zelf een concreet verbetervoorstel  uit en maakt zo het verschil voor deze e-commerce speler. In E-commerce staat een omnichannel aanpak centraal, wat wil zeggen dat je de merkpositionering en dienstverlening per kanaal volledig op punt zet. Na deze workshops heb je alle tools op zak om zelf aan de slag te gaan!

Masterclass copywriting
(
3 studiepunten
)

Beschrijving nog niet beschikbaar.

Business Development
4 studiepunten
Sales skills
(
3 studiepunten
)

Verkopen in een business-to-businessomgeving? Dat krijg je hier onder de knie. Hoe zoek je nieuwe klanten? Of hoe maak je een afspraak? En vooral: hoe bouw je het verkoopgesprek zo op dat je resultaten boekt? Met rollenspelen zet je theorie om in praktijk.

  • Sales skills
    Iedereen komt in aanraking met verkoop. Sales skills legt uit waarom klanten kopen en hoe jij het best kan inspelen op hun behoeften. Door efficiënt te argumenteren en af te sluiten. Zowel de traditionele verkoop modellen als de nieuwe online technieken worden besproken en ingeoefend.
  • Observatiestage
Analytics
8 studiepunten
Research & Analytics - toolkit
(
3 studiepunten
)

Je leert de basistechnieken van diepte-interviews en groepsgesprekken en je gaat er zelf mee aan de slag. Eerst oefen je met je medestudenten, dan volgt het echte werk.  Daarnaast verdiep je je ook in basisstatistiek nodig om een onderzoek voor te bereiden en uit te werken. Geen ingewikkelde statistische formules maar concrete toepassingen.       

Marketing metrics
(
5 studiepunten
)

Meten is weten. En daarom leer je ruwe gegevens te verwerken tot bruikbare informatie. Zo krijg je een stevige basis waarmee je marketingbeslissingen voorbereidt, verfijnt en controleert. Je leert welke cijfers je als marketeer in het oog moet houden en ontdekt de nuances die achter de getallen schuilgaan. En zo breng je de voor- en nadelen van strategische opties in geen tijd in kaart.

Conversation
10 studiepunten
Le français des affaires
(
5 studiepunten
)

Vergroot je kennis van het marketingjargon en oefen de Franse zakelijke taal. Hoe je dat doet? Met zakelijke teksten, telefoongesprekken, presentaties en debatten. Je leert efficiënt informatie te verwerven en gestructureerd te communiceren. Spreekoefeningen zijn een belangrijk deel van je permanente evaluatie.

Pitch & presentatie
(
5 studiepunten
)

"Spreken is zilver, zwijgen is goud." Ken je dat gezegde? In marketing geldt vaak het omgekeerde. Boeiend spreken voor publiek is van onschatbare waarde. Hoe overtuig je klanten van je concept? Hoe geef je meer plakfactor aan je boodschap? Hoe breng je een pakkende speech met ondersteunende lichaamstaal? Volg dit persoonlijke coachingstraject en buig je spreekangst om in spreekplezier.

Self Development
4 studiepunten
Personal profiling
(
4 studiepunten
)

Wat zijn jouw unieke talenten, je passies en je waarden? Waarin wil je betekenisvol zijn? Een goede match tussen jouw waarden en het DNA van een onderneming zal resulteren in een maximale ontwikkeling van jouw talenten.

Management Development
3 studiepunten
Juridische aspecten van marketing
(
3 studiepunten
)

Je bestudeert relevante topics uit het handelsrecht met voorbeelden en wetteksten. De nadruk ligt op de Wet Marktpraktijken en Consumentenbescherming. Maar ook de Privacywet, het Mediadecreet en merkenbescherming komen aan bod.

Derde jaar

Marketing of Business development
Kies je traject
Digital marketing project met stage
(
28 studiepunten
)

Online communicatie is onmisbaar voor een bedrijf. Maar welke online tools kies je en hoe combineer je ze met je offlineaanpak? Hoe schakel je de sociale media in? En wat doe je dan met negatieve berichten? Wat is het geheim van een succesvolle e-mailcampagne? En hoe ga je aan de slag met Google Adwords en Google Analytics?
Je docenten en enkele spraakmakende gastsprekers loodsen je de digitale communicatiewereld in. Geen droge theorie, maar uitdagende praktijk in opdracht van echte bedrijven. Vind ik leuk!

Innovation & Entrepreneurship met stage
(
28 studiepunten
)

Onze media berichten vaak over Startups die het maken, waarbij transformatie disruptie of growth hacking mee aan de basis liggen van het succes. Technologie zorgt voor snelle nieuwe mogelijkheden, kleine nieuwe bedrijven kunnen hier wendbaar op inspelen (entrepreneurship).
Daarnaast heb je bestaande bedrijven die ook gebruik willen maken van de nieuwe marktmogelijkheden maar hier mee worstelen omdat strategie, cultuur noch organisatie erop afgestemd zijn. Deze hebben nood aan intrapreneurship.
Startup Marketing is dé manier om in de nieuwe omgeving van vandaag en morgen om te gaan met de mogelijkheden die de markt biedt. Voor bestaande én voor nieuwe bedrijven.

Sales consultancy met stage
(
28 studiepunten
)

Beschrijving nog niet beschikbaar.

Business Development
5 studiepunten
Sales management
(
5 studiepunten
)

Van marketing strategie naar klantbeheer, van omzet naar winst. We bespreken hoe klanten evolueren, hoe hun omzet en winst te maximaliseren en de winstgevendheid van je onderneming verhogen. Deze strategie wordt vervolgens in een onderhandelingsmodel toegepast waar je zelf aan de slag gaat met de geleerde technieken.

Analytics
14 studiepunten
Research & Analytics – Project
(
10 studiepunten
)

Telenet, Boekenbeurs, Waasland Shopping Center, Electrabel, Pink Ribbon, Katoennatie zijn maar enkele van de bedrijven die hun onderzoeksvraag hebben toevertrouwd aan toekomstige marketeers. Jij leert immers welke onderzoeksmethodes er zijn en beheerst zo de basis van kwalitatief en kwantitatief onderzoek.  Je kent de meest recente ontwikkelingen op het vlak van marktonderzoek en weet dus perfect wat een bedrijf nodig heeft om een onderzoeksvraag te beantwoorden.  In team voer je een onderzoek uit van A tot Z, van briefing tot eindpresentatie. Hierbij maak je gebruik van professionele software. Zo zorg jij voor een tevreden klant!

Sales metrics
(
4 studiepunten
)

Is goed verkopen en winst maken een kwestie van geluk? Nee, je bereikt het met planmatig en strategisch doordacht werken. En daar zorg jij als salesmanager voor. Je rekruteert, selecteert en motiveert een team vertegenwoordigers. Hoe je dat het beste doet? Dat ontdek je met deze denk-en-doecursus.
Je meet de verkoopefficiëntie met verschillende modellen. Je stelt prognoses op en je coacht je verkopers. Strategisch accountmanagement staat hier centraal: je balanceert voortdurend tussen de wensen van je klanten en die van je organisatie.
Hoe hou je klanten tevreden? Hoe haal je meer winst uit een account? En hoe bewaar je het moeilijke evenwicht tussen zakendoen en peoplemanagement? Blader maar eens door Vacature of Job@. Wie dit vak beheerst, is snel van de baan.

Conversation
10 studiepunten
Le français des affaires
(
5 studiepunten
)

Marketingjargon en Franse commerciële taal zijn je tweede natuur in het derde jaar. En je verbetert je vaardigheden voor onderhandelingen, vergaderingen en sollicitatiegesprekken. Ook nu zijn de spreekoefeningen een belangrijk deel van de permanente evaluatie.

Business English
(
5 studiepunten
)

Verscherp je onderhandelings- en vergadertechnieken in het Engels. Je leert rapporten schrijven en professionaliseert je commerciële communicatie. Je voelt je al snel helemaal thuis in het marketingjargon.

Management development
3 studiepunten, 1 vak te kiezen
Marketing in een superdiverse samenleving
(
3 studiepunten
)

Beschrijving nog niet beschikbaar.

Corporate video
(
3 studiepunten
)

Beschrijving nog niet beschikbaar.

Workshop non-profit campagne
(
3 studiepunten
)

Om maximale impact te hebben op consumenten, moet je als organisatie creatief uit de hoek komen. Dit geldt voor alle merken en bedrijven, maar zeker voor non-profit organisaties. Veel budget hebben ze niet, relevantie des te meer. Ontwikkel een creatieve campagne om consumenten maximaal te betrekken bij deze good cause.

Remote video URL

Video: de bachelor Marketing in 1 minuut!

Remote video URL
Remote video URL

Wat hebben corona en digitale marketing gemeen? Je ontdekt het in deze homevideo, die de lectoren vanuit hun kot maakten.

Wanneer heb je les?

  • Je start in september, bij aanvang van het academiejaar. Later inspringen kan, en wel tot februari.
  • Per week volg je gemiddeld 22 uur les.
  • Je hebt weinig springuren.

Bekijk een voorbeeldlessenrooster.
Bekijk de jaarindeling.

Marketing leer je door 'te doen'

  • We dompelen je vanaf het eerste jaar onder in de praktijk.
  • Met laptop en veel goede ideeën trek je als eerstejaarsstudent naar de Markethon: 24 uur aan een stuk werken aan je eerste marketing-project.
  • In de workshops werk je aan je eigen campagne, ontwikkel je een e-commerce plan, ontdek je de meerwaarde van corporate video’s en krijg je de basis van grafisch ontwerp mee.
  • Wees gerust, na 14 weken stage vind je zeker je plekje op de arbeidsmarkt.
Remote video URL

Markethon: 24 uur aan een stuk werken aan je eerste online marketingproject

Marketing: masterclass copywriting

Masterclass copywriting: het lokaal wordt een schrijfatelier en studenten met straffe pennen verzamelen zich rond de tafel.

Remote video URL

Amira vertelt over haar ervaring binnen de opleiding.

Ruimte voor interactie

Een goede wisselwerking tussen studenten en docenten staat centraal tijdens de lessen, maar ook daarbuiten.

Je ontmoet professionals. Je werkt samen met andere studenten en – tijdens je stage – met collega's. Je bouwt een goede relatie op met docenten en studiebegeleiders. Je staat er dus niet alleen voor.

Radicaal digitaal

  • Een van de meest gevraagde marketingfuncties = Digital Marketeer  
  • Onze focus ligt op digital marketing met vakken als Digital marketing lab, Social media marketing, Digital Culture, Webdesign, Analytics …  
  • Behaal tijdens je opleiding je Google Certification voor Google Analytics en Adwords.
Marketing is als een lief. Je flirt wat, je leert haar (of hem) wat kennen met de nodige strubbelingen en voor je het weet ben je verliefd en helemaal verkocht.
Evert Vermeire

Extra ondersteuning voor student ondernemers

Wil je een eigen onderneming opstarten tijdens je studie? Dankzij Startup @ Marketing krijg je de volledige steun van het KdG Ondernemerscentrum.

Maar er is meer, je kan tot 20% van je studiepunten behalen met opdrachten over je eigen onderneming. Je past dus theorie toe op je eigen startup en krijgt feedback waarmee je direct aan de slag kan. (Geen nood, ook wanneer je na je eerste bachelorjaar start met je eigen bedrijf, kan je rekenen op Startup @ Marketing.)

Keuzetrajecten in het 2de en 3de jaar

Je carrière, die begint al tijdens je opleiding. En die kan net zoveel kanten opgaan als je loopbaan.

  • Je kiest in het 2de en 3de jaar 3 keuzevakken: Trends & Innovation, Brand strategy, Workshop e-commerce, Fashionmarketing, Sportmarketing, Citymarketing, Masterclass Copywriting, Corporate video, Marketing in een superdiverse samenleving of Non-profit campagne.
  • En in je 3de jaar volgt the real thing: een verdiepend traject met keuze uit: Digital Marketing Project, Innovation & entrepreneurship en Sales consultancy.
In het traject Innovation & entrepreneurship leer je niet alleen denken en durven, maar ook doen! Interessante en inspirerende gastsprekers geven je alle tips en tricks om jouw plan tot een fantastisch einde te brengen.
Jens Van Daele
Remote video URL

Ons nieuwste afstudeertraject: Sales consultancy

Periodesysteem: 1 academiejaar = 4 periodes

  • 1 periode is 6 weken les, 1 week examenvoorbereiding en 1 tot 3 weken examens.
  • Je krijgt regelmatig feedback over je resultaten, vorderingen en werkpunten.
  • Voordeel: je spreidt je studielast over een heel jaar en je leert plannen.

Bovendien kan je rekenen op heel wat coaching.

Go international!

Je blik op de wereld verruimen? Grijp je kans en loop stage of volg les in het buitenland. Maak internationale vrienden, leer een nieuwe taal, werk aan een sterker cv, word zelfstandiger en vooral … beleef de tijd van je leven.

  • Als laatstejaarsstudent volg je via Erasmus les aan een Europese hogeschool of universiteit: spendeer minstens 3 maanden in Madrid, Belfast, Örebro, Amsterdam …
  • Wil je je grenzen nog verder verleggen? Ga dan voor een uitwisseling met 1 van onze niet-Europese partners, zoals Canada, Chili, Taiwan …
  • Liever stage lopen in het buitenland? Ook dat kan. Populaire bestemmingen: Duitsland, Spanje, UK, Frankrijk, VS, China ...

"In Taiwan vind je prachtige natuur en interessante cultuur: Sun Moon Lake, Kaohsiung, Kenting, Song Luang Yan Waterfall ..."

"Valencia is dé perfecte studentenstad. Het is niet klein en ook niet groot."

"Allemaal landen waar ik voordien nooit geweest ben en nu mijn hart hebben gestolen."

Voorbeelden van cursussen, lessen, projecten ...

Opdrachten en presentaties

  • Opdracht Webcopy
    Als marketeer is het natuurlijk belangrijk dat je wervende webteksten kan schrijven. Dit leer je natuurlijk tijdens je opleiding, bijvoorbeeld aan de hand van dit soort opdrachten. 
  • Voorbeeld presentatie Sportmarketing
    Je hebt natuurlijk heel wat verschillende soorten marketing. In je tweedejaar kan je kiezen om de focus te leggen op Sportmarketing. Bekijk hier alvast een korte presentatie van dit keuzevak.

Voorbeeldlessen

Digital Marketing Lab: online adverteren

Sales skills: argumenteren

Remote video URL

Tone of voice, schrijfpatronen en aandacht van vasthouden.

Wat heb je nodig?

Je hebt een recente laptop nodig om te noteren, projecten uit te werken, examens af te leggen ...

  • Wifi-specificaties: een toestel met 'A'-vermelding (bv. Wifi A, Wireless A, Wifi AC, Wireless AC)
  • Kan ik een Mac gebruiken? Ja, maar om je examens af te leggen, moet je een legale versie van Windows 7 (of hoger) via Boot Camp installeren. Hiervoor moet je Mac minstens aan deze specificaties voldoen: Intel iCore3 (gen6) / 8GB DDR RAM / 265GB SSD schijf
  • Gratis software? Als student van deze opleiding krijg je gratis Windows en Office 365.

Voor wie?

Je profiel

  • Nieuwsgierig, creatief, ondernemend, flexibel: check!

  • Je bent iemand met een feilloos communicatietalent en commerciële flair.

  • Je vertrouwt op je buikgevoel, jij weet dat je van nature een trendspotter bent.

Kom jij binnenkort Marketing studeren in Antwerpen? Of heb je last van keuzestress? Onze Dr. Phil weet raad! KdG-marketingdocent Philip De Cleen deelde zijn tips op MNM ...

Voorwaarden

  • Je hebt een Vlaams diploma secundair onderwijs
  • Of je hebt een ander toegelaten diploma of gelijkgesteld toelatingsbewijs én voldoet aan de taalvoorwaarde (lees meer over de toelatingsvoorwaarden)
Remote video URL
Infomoment op campus Groenplaats
Aula Campus Groenplaats - Karel de Grote Hogeschool

Waar heb je les?

  • Centrale ligging in hartje Antwerpen
  • Vlot bereikbaar met trein, tram, bus, fiets, step ...
  • Winkels, terrasjes, koffiebars ... naast de deur
  • Studieruimte met zicht op de kathedraal

Campus Groenplaats is je hoofdcampus, al kan het zijn dat je af en toe ook les hebt op campus Stadswaag of campus Pothoek.

Campus Groenplaats

Nationalestraat 5
2000 ANTWERPEN

+32 3 613 16 00
info.mit@kdg.be

Meer info

Na je studie

Aan het werk

  • Na je opleiding Marketing kan je meteen aan de slag als digital marketeer in een reclamebureau, salesmanager, productmanager … Probeer je het liever als zelfstandig ondernemer? Kan ook!

  • Voorgangers die aan onze hogeschool Marketing studeerden, werken nu bij bedrijven als Duval Guillaume, Tomorrowland, Jupiler, Unilever, BMW, Flanders Fashion Institute, BBDO, Wijs, IBM, Telenet, Bloovi, Colgate, Deloitte, Boss Data, Design is dead, Samsung, Mercedes, Duvel...

Verder studeren

  • Via een schakelprogramma stroom je vlot door naar bijvoorbeeld een master in Handels- of Communicatiewetenschappen.

  • Extra bachelor? Je kan (meestal) in één jaar tijd een tweede bachelordiploma behalen in de afstudeerrichtingen van Bedrijfsmanagement en Office Management.

  • Lesgeven is ook een optie. Misschien is Leraar Secundair Onderwijs (Economie) wel iets voor jou?

Meer weten?

Kom naar een infodag

  • Krijg een rondleiding op de campus
  • Ontdek de KdG-opleidingen
  • Spreek met studenten en docenten

 

Download of bestel een brochure

Dan kan je alle details nog eens rustig doornemen wanneer jij dat wil: download of bestel een brochure.

 

Chat met een student

Vraag je het liever aan een medestudent?
Chat met Lise en Laure, studentes Biomedische Laboratoriumtechnologie

 

Contacteer de opleiding

Vraag het aan opleidingshoofd Annette Höhner via marketing.mit@kdg.be of +32 3 613 16 68

Waarom KdG?

  • Coaching
    We begeleiden je van student tot professional, moedigen je aan om het verschil te maken.

  • Real life
    We mixen theorie en praktijk. Je leert een vak en een job.

  • Stevig diploma
    Onze oud-studenten zijn graag geziene sollicitanten en slimme ondernemers

  • Grensverleggende innovatie en experiment
    We creëren, bouwen verder op het bestaande, doen je over muren kijken.

  • Open huis
    Iedereen is welkom

Meer redenen om voor KdG te kiezen

Kwaliteitsvol onderwijs

  • KdG streeft topkwaliteit na.
  • We gaan voor duurzame ontwikkeling: van studenten, medewerkers en samenleving. Om telkens weer het beste uit iedereen te halen en die samenleving vorm te geven en te dragen.
  • Kwaliteitszorg is het geheel van middelen en systemen dat we inzetten om dat doel te bereiken.

Lees meer over Kwaliteitsvol onderwijs op KdG
Bekijk de beknopte rapporten per opleiding

Voor bedrijven en organisaties

Wat onze studenten zoal bezighoudt? Projecten, gastcolleges, stages … Neem een kijkje op hun blog: www.theschoolofmarketing.be.

Je zult zien: ze hebben alles in huis om jouw onderneming een nieuwe boost te geven.

Op zoek naar …

  • een straffe marketeer?
  • een stagestudent?
  • studenten die een kwantitatief marktonderzoek kunnen uitvoeren?
  • advies over je marketing- en communicatieplan?
  • een doorlichting van je online marketingplan?

Stuur een mailtje naar marketing.heb@kdg.be.