Onderzoeker en lector
Bio
An heeft haar hart verloren aan het praktijkgericht onderzoek in pedagogische praktijken. Ze breekt een lans voor participatief werken met degenen die minder vaak aan het woord komen, is nieuwsgierig naar de perspectieven van kinderen, en vindt dat ouders meer ondersteuning kunnen gebruiken in de combinatie tussen gezin, werk en andere levenskeuzes.
De passie voor participatie komt naar voor in het Europese GOTALK project, dat kinderparticipatie op scholen duurzamer en inclusiever wil maken. Participatie en kindvriendelijke informatie komen eveneens aan bod in het AMIF-project ‘Kansen van kinderen in opvang versterken’, waarin de Odisee Hogeschool de leiding neemt.
An werkte mee aan een belevingsonderzoek bij kinderen in asielcentra, ‘Onderweg met kinderen op de vlucht’. Naast de output in een rapport en artikels, leidde het onderzoek tot een verhalende en informatieve website over kinderen in een asielcentrum.
Ze werkte mee aan het PACE project dat de toegang tot kinderopvang én tot werk wou verhogen voor kwetsbare gezinnen. De materialen van PACE zijn vrij beschikbaar op de projectwebsite. Uit het project vloeide tevens een reflectietool voor opvanginitiatieven (Droomm), over de omgang met ouders.
Omdat maatschappelijke ontwikkelingen vaak lastige pedagogische vraagstukken worden, voert ze nu al enkele jaren onderzoek naar het gebruik van digitale media in de opvang van jonge kinderen, zoals in de projecten DIGIPED en DIGIPIP. Participatief en met aandacht voor verschillende perspectieven.
An is sociaal pedagoog van opleiding en doctoreerde in 2007 aan de Universiteit Gent met een onderzoek over denk- en werkpatronen in het algemeen welzijnswerk. Sindsdien werkte ze aan het Instituut voor Tropische Geneeskunde en bij Onderzoekscentrum Kind & Samenleving. Sinds 2016 werkt ze voor KdG Hogeschool.
Onderzoeksaffiliaties
Thema’s onderzoek
- Onderzoeksdomein: Interacties in pedagogische praktijken (digitale media in de opvang van jonge kinderen)
- Participatief werken met kinderen in asielcentra en op school,
Enkele referenties
- De Groot, T., Piessens, A., De Haan, M., Van Der Hof, S., Van Der Stigchel, S., & Leurs, K. (2024). De ouderapp in de kinderopvang. Overwegingen vanuit verschillende disciplines. Pedagogiek, 44(1), 54-67. https://doi.org/10.5117/PED2024.1.006.GROO
- Piessens, A. (2024). Wie moet er voor de eerste 1000 dagen zorgen? Systeemtheoretisch Bulletin, 1(42), 135-144. Download
- Raes, A., Piessens, A., & Willockx, D. (2020). Flexibiliteit in de kinderopvang. Download
- van Daele, S., & Piessens, A. (2021). Onderweg. Hoe kinderen op de vlucht hun schooltijd en hun vrije tijd beleven. (p. 78). Karel de Grote Hogeschool. Download