Orthopedagogie

Afstudeerrichting van 'professionele bachelor Orthopedagogie'

  • Wat mensen beperkt of het hen moeilijk maakt, daagt jou uit.
  • Ontwrichte gezinnen, ontwikkelingsstoornissen, kindermishandeling, dementie, ingewikkelde opvoedingssituaties, verwaarlozing, grensoverschrijdend gedrag: het zijn thema’s die je interesse wekken.
  • Personen met een mentale en/of fysieke beperking … Jij gelooft in hun mogelijkheden.
  • Wie groeit die bloeit. In deze opleiding besteed je extra veel aandacht aan de ontwikkeling van je talenten.
  • Hou je van een stevige uitdaging? Dan zit je hier helemaal goed.
  • Je gaat aan de slag op je eigen tempo.
  • Je gaat op stap, je ontmoet, je ontdekt, je groeit.
  • Geboeid door culturen? Je voelt je gegarandeerd thuis in deze opleiding waar interculturele ontmoetingen de regel zijn.
  • Met al je vragen en bedenkingen kan je terecht bij studenten, ondersteuners, begeleiders en docenten.

Hoe ziet de opleiding eruit?

Je opleiding in vogelvlucht

De eerste twee jaren zijn gemeenschappelijk voor alle studenten in de bacheloropleiding Orthopedagogie. Bij Orthopedagogie ligt de nadruk op een brede waaier van complexe begeleidingsvraagstukken, bij Toegepaste Jeugdcriminologie focussen we op  gedragsproblematieken en grensoverschrijdend gedrag bij jongeren van 12 tot 25 jaar.

Eerste jaar

  • Je ontwikkelt een brede basiskennis met onder meer aandacht voor filosofie, psychologie, recht en sociologie, doelgroepen en orthopedagogiek …
  • Je kijkt in de breedte, zowel naar de normale menselijke ontwikkeling en mogelijke ontsporingen, als naar orthopedagogische denk- en werkkaders.
  • Je oefent je communicatievaardigheden, professionele schrijfvaardigheden en ontwikkelt een geschikte beroepsidentiteit.
  • Je maakt kennis met het werkveld tijdens een eerste praktijkervaring van 38 u.

Tweede jaar 

  • Filosofie, verschillende verklaringsmodellen, jeugdrecht, psychopathologie en transculturele hulpverlening kennen geen geheimen meer voor jou.
  • Je traint gespreksvaardigheden, crisishantering, zorg- en creatieve vaardigheden.
  • Je verdiept je in gezichtsgericht werken, de autismespectrumstoornis, licht verstandelijke beperking en ontwikkelingsdynamische benadering.  
  • Je duikt 8 weken het werkveld in tijdens de stage.

Derde jaar 

Dit jaar kies jij als afstudeerrichting Orthopedagogie of Toegepaste Jeugdcriminologie.

  • In de afstudeerrichting Orthopedagogie focus je op thema’s zoals rouw, brussen,  ontwrichte gezinnen, meervoudige beperking, kindermishandeling, verwaarlozing, contextbegeleiding, dementie, ingewikkelde opvoedingssituaties, netwerkversterking en maatschappelijke uitdagingen.
  • Je leert interprofessioneel samenwerken met een focus op gezondheidszorg of onderwijs.
  • Je leert enkele bijzondere projecten kennen uit de sector.
  • Je verdiept je in de deontologie van een praktijkgerichte orthopedagoog en traint je muzisch-agogische of ervaringsgerichte vaardigheden.
  • Je sluit de opleiding af met 16 weken stage en een bachelorproef.
Remote video URL
Remote video URL

Inhoud en studiepunten

Eerste jaar

Conceptuele leerlijn
38 studiepunten
Pedagogiek
(
3 studiepunten
)

Vanuit onze visie op pedagogisch begeleiden leer je opvoedingssituaties te analyseren in hedendaagse gezinnen (bv. het nieuw samengesteld gezin, eenoudergezin, …).

Biomedisch kader
(
5 studiepunten
)

Biochemische processen vormen de basis voor het menselijk gedrag. Om goede hulpverlening aan (chronisch) zieke cliënten te kunnen geven is enige kennis van pathologie nodig, en dus een basiskennis van anatomie en fysiologie. Dit behandelen we met oog op de hulpverleningspraktijk.

Psychologie
(
3 studiepunten
)

Wat is psychologie? Hoe komt psychologische kennis tot stand? Hoe lijnen we dit af van mensenkennis? Op welke terreinen heeft psychologie als wetenschap iets toe te voegen? Dan focussen we op de verschillende leertheorieën. En bepreken we de werking van het geheugen.

Ontwikkelingspsychologie
(
3 studiepunten
)

Hoe ontwikkelen we ons van baby tot ouderling? Hoe weten we wanneer ons ondersteunend aanbod werkelijk als ondersteunend ervaren wordt? Om dit te weten te komen, is het belangrijk om een zicht te krijgen op de belangrijkste aspecten van de menselijke ontwikkeling. (Motorische, cognitieve en morele ontwikkeling).

Sociale psychologie
(
3 studiepunten
)

Wat is de invloed van de aanwezigheid van mensen op het denken, voelen en doen van anderen? Je bekijkt hoe eerste indrukken ontstaan, en hoe die verder uitgroeien. Welke dynamieken spelen er in het ontstaan van vriendschap en stabiele liefdesrelaties? Hoe beïnvloedt de omgang met anderen onszelf? Je bestudeert wat mensen aanzet tot hulp en prosociaal gedrag.

Sociologie
(
3 studiepunten
)

Hoe gaan we in de maatschappij om met mensen die (tijdelijk) in een kwetsbare situatie zitten? Je leert verder kijken dan de doelgroep en zijn voorziening. We bekijken op welke manieren de samenleving zorgt voor ‘solidariteit’.

Orthopedagogiek
(
3 studiepunten
)

Wat betekent orthopedagogisch kijken, denken en begeleiden? Wat zijn de verschillende sectoren en tendensen in de hulpverlening? Welke diensten en voorzieningen zijn er? We leren je hoe je je cliënten kan ondersteunen.

Doelgroepen
(
3 + 3 + 3 studiepunten
)

We maken je kennis concreter. Dat doen we voor enkele doelgroepen.

Elke cliënt heeft een eigen orthopedagogische vraagstelling. Je ontwikkelt kennis en inzicht over specifieke begeleiding bij een problematiek. Deze algemene kennis leer je vertalen naar elke individuele cliënt.

  • Doelgroepen 1: verstandelijke of lichamelijke of meervoudige beperking, NAH, langdurig zieke kinderen
  • Doelgroepen 2: zintuigelijke beperking, dementie, leerstoornissen en buitenlandse niet-begeleide minderjarigen
  • Doelgroepen 3: gedrags- of psychosociale problemen, ASS
Cultuur en levensbeschouwing
(
3 studiepunten
)

Je staat stil bij ethische dilemma's en de manier waarop verschillende (religieuze) gemeenschappen daar naar kijken.

We bekijken de hedendaagse maatschappij en gaan op zoek naar jouw eigen levensbeschouwelijke positie.

Recht
(
3 studiepunten
)

Hoe is onze samenleving politiek en gerechtelijk georganiseerd? We bekijken een aantal aspecten van het personen-en familierecht. En je krijgt een overzicht van de basisprincipes van het aansprakelijkheidsrecht en het beroepsgeheim.

Vaardighedenleerlijn
18 studiepunten
Beroepsidentiteit
(
10 studiepunten
)

Je maakt uitgebreid kennis met de sector en de job. Je leert jezelf kennen als ‘instrument van hulpverlenen’ en je wordt gestimuleerd om individueel en in groep aan de slag te gaan. We doen dit in een ‘veilige experimenteerplek’. Een leergroep met 18 studenten en een docent.

Communicatie
(
3 studiepunten
)

De kern van het werk van opvoeder/begeleiders bestaat uit het opbouwen en hanteren van relaties. We trainen je communicatieve vaardigheden om relatiegericht te werken.

Inzetbaar in relatie met cliënten, maar ook in alle contacten waar cliënten en/of professionals samenwerken en/of invloed uitoefenen.

Observeren en rapporteren
(
3 studiepunten
)

Observeren en rapporteren is één van de orthopedagogische middelen die je inzet voor de hulpverlening aan cliënten. We trainen vaardigheden om op een systematische, methodische manier observatiegegevens te verzamelen, zorgvuldig te registreren én te analyseren.

Beroepsgericht schrijven
(
3 studiepunten
)

Beroepsgericht schrijven en wetenschappelijk schrijven staan centraal. Schriftelijke communicatie met cliënten, met de consulent van de jeugdrechtbank, tot het aanvragen van projectfinanciering, …

Leertrajectbegeleiding
3 studiepunten
Leertrajectbegeleiding
(
3 studiepunten
)

Op basis van kritische zelfreflectie, feitenmateriaal en feedback van anderen, werken we aan een sterkte-zwakte analyse van het eigen functioneren op gebied van studievaardigheden.

Tweede jaar

Conceptuele leerlijn
24 studiepunten
Filosofie
(
3 studiepunten
)

Je krijgt een globale introductie in een wijsgerige manier van denken. Je focust op het 'ik' (wie kijkt er naar de wereld) en leert over identiteit. Je leert de mens zien als verhaal, bekijkt de positie van de mens in de wereld, en dat alles binnen de opvatting dat filosofie sterk verbonden is met het menselijke streven naar geluk en wijsheid. Je legt verbanden tussen de opvattingen van verschillende filosofen hierover.

Transculturele hulpverlening
(
5 studiepunten
)

Onze multiculturele samenleving stelt extra eisen aan de competenties van opvoeders-begeleiders. Hoe gaan we best om met culturele diversiteit op samenlevings- en hulpverleningsniveau? Hoe overbrug je cultuurverschillen binnen een hulpverleningscontext?

Beleid
(
3 studiepunten
)

We leren je hoe je op hoogte bent en blijft van recente tendensen, evoluties en ontwikkelingen. Weet hebben van waar je info kan vinden, deze kunnen verstaan en interpreteren is dan ook noodzakelijk. Dit om op maat van je cliënten zorg te dragen, zorg te voorzien en hen op weg te helpen om gepaste zorg te vinden.

Jeugdrecht
(
3 studiepunten
)

Je bestudeert met een juridische bril de jeugdbescherming en het jeugdrecht (de regelgeving, de organisatie, het beleid en de krachtlijnen).

Volgende thema's komen aan bod:

  • het actuele beleid in historisch perspectief
  • de rechtspositie van de minderjarige
  • integrale jeugdhulp in zijn verschillende facetten
  • vrijwillige en gerechtelijke hulp
  • beschermingsmaatregelen
  • voorzieningen en projecten binnen bijzondere jeugdzorg
  • herstelrecht bij minderjarigen...
Psychopathologie
(
5 studiepunten
)

Je leert de betekenis van psychiatrische diagnoses en de evolutie van het psychiatrisch denken. Met behulp van heel wat casussen, beeldmateriaal en actualiteit krijg je een duidelijk zicht op de vorm en het verloop van een aantal psychiatrische stoornissen.

Verklaringmodellen
(
5 studiepunten
)

Je maakt kennis met verschillende verklaringsmodellen, vanuit de proefondervindelijke wetenschap. Je past toe op uiteenlopende probleemsituaties. Zo leer je gaandeweg die probleemsituaties verklaren, begrijpen en er correct in op te treden.

Vaardighedenleerlijn
14 studiepunten
Gespreksvoering en crisishantering
(
8 studiepunten
)

We trainen je skills in professionele gespreksvoering, met cliënt en zijn omgeving. We leren je om te gaan met agressie en crisis op een professionele en veilige manier voor je cliënt, zijn omgeving en jezelf.

Creatieve vaardigheden
(
3 studiepunten
)

Materiaal en rituelen

We gaan aan de slag met klei, hout, metaal, houtskool, textiel, gips, stof, …

Actief in groep, naast, met (en tegen) elkaar. We gaan voor dubbele interactie met het materiaal en met anderen.

Theatervormen

Je maakt kennis, oefent en bezoekt verschillende theatervormen.

We dompelen ons onder in de theaterwereld, maar we gaan ook vooral veel zelf spelen en ontdekken.

Voeding en gezondheid

Samen koken doet een beroep op de sociale vaardigheden en bevordert het leren samenwerken.

Eten is meer is dan alleen maar voedingsstoffen.

Spel

Spelen is van groot belang voor het ontwikkelen van zelfvertrouwen of delen van plezier. Ook tal van andere vaardigheden worden gestimuleerd, zoals denken, zich uitdrukken, creativiteit ontwikkelen, experimenteren met nieuw gedrag, omgaan met anderen, gevoelens en wensen uiten.

Lichaam en gevoel

Gevoelens hebben hun weerslag op de ademhaling. Wanneer mensen uit balans zijn blijkt dat ook in hun lichaamshouding. Leren stil te staan bij wat het lichaam “zegt” is belangrijk. Door samen te gaan bewegen kunnen studenten op een positieve manier aandacht hebben voor hun eigen lichaam.

Sport en buitenspel

We leren sport en buitenspel zien als een manier om in relatie te treden. We leren je hoe je spelen creatief kan uitwerken, ev. aanpassen en begeleiden. We leren misschien nieuwe sporten kennen of presenteren onze sport aan medestudenten.

Zorgvaardigheden
(
3 studiepunten
)

Je traint skills om zorg te dragen voor anderen en voor jezelf. Door veel te oefenen raak je vertrouwd met het proces van eerste hulpverlening bij kleine en bij ernstige ongevallen. Je leert ook bewegingstechnieken om je rug te sparen en basiskennis over medicatie.

Integrale leerlijn
11 studiepunten
Gezinsgericht werken en armoede
(
5 studiepunten
)

Je leert je begeleidingsaanbod af te stemmen op de cliënt en zijn omgeving. Door te kijken naar de cliënt als onderdeel van en in interactie met het gezinssysteem.

We zoomen in op opvoeden, opgroeien, en leven in (kans)armoede.

Autismespectrumstoornis en licht verstandelijke beperking
(
3 studiepunten
)

Je gaat aan de slag met specifieke vraagstukken. Je verkent, individueel en in groep, manieren om tegemoet te komen aan de specifieke noden van de cliënt. Je gaat op zoek naar de juiste diensten en organisaties voor je doelgroep en houden rekening met tendensen binnen het werkveld.

Ontwikkelingsdynamische benadering
(
3 studiepunten
)

De kinderen, jongeren of volwassenen die je gaat begeleiden kunnen het moeilijk hebben om hun emoties te uiten, of om hun gedrag te sturen, of om zich aan afspraken te houden.

We leren je begrijpen hoe dat komt. Als je weet hoe je vanuit ontwikkelingspsychologie het gedrag van personen kan verklaren, kan je je ook beter aanpassen aan hun noden.

Praktijkleerlijn
11 studiepunten
Stage
(
11 studiepunten
)

Je gaat 8 weken op stage, een unieke kans om de praktijk ten volle te beleven.

Derde jaar

Conceptuele leerlijn
11 studiepunten
Orthopedagogische thema’s
(
3 studiepunten
)

Je verdiept je kennis in de  algemene orthopedagogiek en leert deze inzetten voor een praktijkgerichte casus. Hoe zet je actuele vakliteratuur en wetenschappelijke studies in?

Bachelorproef
(
5 studiepunten
)

De bachelorproef is een theoretisch gefundeerde en praktijkgerichte opdracht. Je kiest een case. Je zet je kennis in om je professioneel oordeel en advies over de vraagstelling te onderbouwen.

Bijzondere thema's en projecten
(
3 studiepunten
)

Van bezielde gastsprekers uit uiteenlopende settings, leer je de variatie aan organisaties kennen. We gaan vooral samen je durf aanwakkeren om verder te kijken en je stimuleren om creatief te blijven zoeken naar een passend ondersteuningsaanbod.

Vaardighedenleerlijn
6 studiepunten
Beroepsethiek
(
3 studiepunten
)

We leren je wat ethiek is en hoe je ethische kwesties kan herkennen. We trainen aan de hand van één model hoe je kan wikken en wegen in de zorg om te komen tot een genuanceerde oordeelsvorming en professionele visie.

Keuzevakken
(
3 studiepunten
)
  • Muzisch agogische vaardigheden

Muzisch- agogische vaardigheden als een middel om op een speelse en creatieve manier te werken aan de ontwikkeling van een cliënt of cliëntgroep.

  • Ervaringsgerichte begeleiding 

Je gaat een fysieke uitdaging aan met deze ervaringsgerichte trektocht in de Ardennen. Een persoonsvormende, interactieve en confronterende periode in de natuur in  groep (samen met medestudenten, mensen uit een voorziening, docenten en opvoeders).

Je krijgt opdrachten en verantwoordelijkheden voor en tijdens de tocht. De tocht is een dynamisch gegeven: je legt de weg fysiek af, maar ook mentaal en in interactie met de omgeving.

Integrale leerlijn
18 studiepunten
Maatschappelijke uitdagingen
(
3 studiepunten
)

We staan bewust stil bij je verontwaardiging over afstudeerspecifieke thema’s die in onze samenleving spelen. Streven naar een rechtvaardige samenleving en je rol om aan beleidsbeïnvloeding te doen. Thema’s als sociale ongelijkheid, privileges, kruispuntdenken en empathie staan centraal.

Keuzevakken
(
3 studiepunten
)
  • Interprofessioneel samenwerken in de gezondheidszorg

Tijdens een intensieve projectweek werk je samen met studenten uit andere opleidingen (oa geneeskunde, verpleegkunde, …) met reële stagecasussen, waarbij je vanuit de verschillende disciplines samen een zorgplan voor een cliënt opmaakt.

  • Interprofessioneel samenwerken in educatie

Leren samenwerken om optimale groeikansen voor kinderen en jongeren in educatie/opvoeding te creëren in het doel.

Tijdens deze projectweek ga je samen aan de slag met studenten van andere opleidingen (leerkrachten lager en kleuteronderwijs, maatschappelijk werk).

Kindermishandeling
(
3 studiepunten
)

Over de verschillende sessies heen krijg je op verschillende manieren zuurstof (vaardigheidstraining, theorie, klasdiscussie) om je  kijk op situaties van geweld te beïnvloeden. De veiligheid van het kind zetten we centraal, maar we gaan ook op zoek naar hoe we vanuit ‘partnerschap’ kunnen kijken naar ouders die hun kind geweld aandoen.

Contextbegeleiding bij jonge kinderen
(
3 studiepunten
)

Je werkt een handelingsplanning uit.

In co-creatie met het werkveld. We leren je hoe je belevingsgericht kan werken met gezinnen met opvoedingsproblemen bij jonge kinderen.

Netwerkversterkend werken
(
3 studiepunten
)

We vertrekken vanuit een levensechte opdracht. Je verruimt het netwerk, zoekt naar bruggenbouwers en tracht zo cliënten en organisaties mee in beweging te zetten.

Keuzevakken
(
3 studiepunten
)
  • Dementie

Hoe kan je als professionele hulpverlener de persoon met dementie en zijn omgeving ondersteunen?  We leren je kritisch kijken naar de zorg en toe te passen in een reële context. We behandelen dementie bij ouderen, maar ook  dementie bij jonge mensen, mensen met een beperking, mensen in armoede en mensen met migratie-achtergrond.

  • Meervoudige beperking

Je maakt kennis met de doelgroep van mensen met een meervoudige beperking.   We gaan aan de slag met casussen en getuigenissen van ouders. We gaan op zoek naar wat bv. haalbaar is bij thema’s zoals euthanasie. Welke methodieken zet jij in om ontwikkelingsdoelen bij deze doelgroep te bereiken?

Praktijkleerlijn
25 studiepunten
Stage
(
25 studiepunten
)

De student functioneert 560 uren gespreid over 19 weken in een voorziening en voert gekoppeld daaraan een aantal opdrachten uit. Hij / zij wordt daarbij begeleid door een stagementor van de voorziening en een praktijklector (stagebegeleider en coach) van de opleiding.

De stagebegeleider is ook de leertrajectbegeleider van de student.

Wanneer heb je les?

  • Je start op vrijdag 18 september met een geweldige startdag. 

  • Vanaf 21 september starten de lessen.

  • Later inspringen kan, en wel tot eind maart.

  • Per week volg je gemiddeld 20 uur les.

  • Je hebt weinig springuren.

Bekijk een voorbeeldlessenrooster.

Jaarindeling

  • Het academiejaar is opgesplitst in 4 periodes. Een dubbel voordeel: je spreidt je studielast en je leert plannen. Dus ook: duidelijke afbakening van de leerstof, snelle feedback, en een evaluatie op het einde van elke periode.
  • Bij sommige vakken is het proces belangrijk: je moet iets in de vingers krijgen, je kennis en vaardigheden groeien gaandeweg. Voor die vakken krijg je tussentijdse feedback en een evaluatie na 2 of meer periodes.

Bekijk de jaarindeling

Vlot functioneren in leer- en klasgroep

Leergroepen hebben hun naam niet gestolen: je leert er alles over je toekomstige beroep en je doelgroepen. Je groep telt hooguit 18 studenten, een ideaal aantal voor experimenten, oefeningen en directe feedback. Je traint er vaardigheden en een juiste beroepsattitude. Je oefent in contact leggen, gesprekken voeren (ook als je slecht nieuws moet brengen), omgaan met emoties en reflecteren op ervaringen.

Theoretische achtergronden en denkkaders verwerf je tijdens de hoorcolleges. Die kennis neem je mee naar je klasgroep (max. 36 studenten). Je past ze toe op concrete gevallen en in oefeningen

Orthopedagogie kamperen met jongeren

Je medestudenten (en docenten) hebben, net als jij, een hart op de juiste plaats.

Remote video URL

Studenten Orthopedagogie in Lapland

Remote video URL

Mathlda vertelt over haar ervaring binnen de opleiding.

Extra veel praktijk

Weten is belangrijk, doen zo mogelijk nog meer. Tijdens je stages werk je nauw samen met medestudenten, mentoren, collega’s, stagebegeleiders... Je leert jezelf beter kennen en toetst je kennis en vaardigheden bij jezelf en je omgeving. Je staat ook regelmatig stil bij de vorderingen die je maakt. Je groeit persoonlijk en professioneel. Je leert, je past toe en je ervaart.

  • 250 uur stage in het 2de jaar
  • 500 uur stage in het 3de jaar

Goed omringd

Je krijgt je eigen leertrajectbegeleider. Die volgt je resultaten op, adviseert, schudt je wakker indien nodig. In het begin is er vaak heel wat sturing, gaandeweg neem je zelf meer verantwoordelijkheid op.

Je kan ook rekenen op je docenten. Die coachen je door je studieparcours.

Tijdens je stage heb je een dubbele coach: je stagebegeleider (KdG-docent) en je mentor (professional op je stageplek).

Remote video URL

Onze docenten: professionals en lesgevers

Go international!

Wil jij je blik op de wereld verruimen en jouw interculturele competenties op scherp stellen? Grijp dan je kans en loop stage of volg les in het buitenland. Trek de wereld in, leer een nieuwe taal, maak nieuwe vrienden, word zelfstandiger, maak vrienden, werk aan een uniek cv, bouw een internationaal netwerk uit en beleef de tijd van je leven.

  • Als student kan je vanaf het tweede jaar via Erasmus studeren bij een Europese partnerhogeschool of universiteit.
  • In het laatste jaar kan je stage lopen in het buitenland.
  • Wij zorgen alvast voor een kwalitatieve voorbereiding van onze studenten buitenlandse stage in het opleidingsonderdeel Transculturele uitdagingen.
  • Je kan ook kiezen voor een internationale ervaring dichtbij huis en samen met internationale studenten het Engelstalige programma Crossing Borders.

Nog vragen? Contacteer international.ortho@kdg.be

Remote video URL

Rienke doet haar stage in Benin. In het Frans én in gebarentaal.

Remote video URL

Voorbeelden van cursussen, lessen, projecten ...

Voorbeeldcursussen

  • Pedagogiek
    Vanuit onze visie op pedagogisch begeleiden leer jeopvoedingssituaties te analyseren in hedendaagse
    gezinnen (bv. het nieuw samengesteld gezin, eenoudergezin, …).
  • Sociologie
    Hoe gaan we in de maatschappij om met mensen die in een kwetsbare situatie zitten? Je leert verder kijken dan de doelgroep en zijn voorziening. We bekijken op welke manieren de samenleving zorgt voor ‘solidariteit’.
  • Criminologie
    Waarom plegen pubers, adolescenten en jongvolwassenen delicten? Hoe gaat het juridische beleid
    en het rechtssysteem hiermee om? Vroeger en vandaag. In de (groot)stad en daarbuiten.
  • Doelgroepen 3
    Met deze cursus leer je aan de hand van voorbeelden over werken met personen met een specifieke nood aan begeleiding vanuit een beperking of psychosociale problematiek.
  • Psychologie
    Als student Orthopedagogie krijg je ook het vak Psychologie. Kennis van psychologie kan je helpen om als orthopedagogisch begeleider te begrijpen waarom een cliënt in een situaties bepaald gedrag stelt of net niet stelt en handvaten aanreiken om hier mee om te gaan. 
  • Oefening Observeren en rapporteren
    Observeren en rapporteren is één van de orthopedagogische middelen die je inzet voor de hulpverlening aan cliënten. Je traint vaardigheden om op een systematische, methodische manier observatiegegevens te verzamelen, zorgvuldig te registreren én te analyseren.

Voorbeeldlessen

Remote video URL

Cognitieve themas kleuter en fantasie

Remote video URL

Cultuur en levensbeschouwing, Ethische kwesties

Remote video URL

Rollenspel Conflict

Wat heb je nodig?

Een laptop: om te noteren, projecten uit te werken, te communiceren, examens af te leggen ... 

  • Kies een recent toestel
  • Met wifi-specificaties 'A' (bv. Wifi A, Wireless A, Wifi AC, Wireless AC). Deze netwerkkaarten kunnen zowel 2.4 als 5Ghz aan.

  • Of een Mac laptop met Windows (8 of hoger). Dit is legaal te installeren via Boot Camp. Hiervoor moet je Mac minimaal beschikken over: Intel iCore3 (gen6), 8GB DDR RAM en 265GB SSD schijf.

Voor wie?

Je profiel

  • Je houdt van mensen, met al hun goede en slechte kanten, met al hun mogelijkheden en beperkingen. En je gelooft dat iedereen kan groeien en veranderen.
  • Niet iedereen heeft het geluk om in het ideale gezin op te groeien. Maar moeilijk gaat ook: je bent er rotsvast van overtuigd dat je met geduld en een aangepaste en krachtgerichte begeleiding al heel wat situaties kan rechttrekken.
  • Op elk moment wil je het verschil maken voor dat ene kind, die ene jongere, dat ene gezin.

Voorwaarden

  • Je hebt een Vlaams diploma secundair onderwijs
  • Of je hebt een ander toegelaten diploma of gelijkgesteld toelatingsbewijs én voldoet aan de taalvoorwaarde (lees meer over de toelatingsvoorwaarden)
Remote video URL

Campus Zuid

Brusselstraat 45
2018 ANTWERPEN

+32 3 613 13 13
info@kdg.be

Meer info

  • Nieuwe campus op 't Antwerpse Zuid
  • Vlot bereikbaar met trein, tram, bus, fiets, step ...
  • Overdekte fietsenstalling
  • Gezellige koffiebar
  • Studentenrestaurant in foodmarket style
  • Veel studieplekken

Na je studie

Aan het werk

Je kan zowel in het domein van je afstudeerrichting als in de ruimere sociale sector aan de slag.

Als orthopedagogisch begeleider werk je rechtstreeks met cliënten, maar ook in teamverband, samen met artsen, psychologen, orthopedagogen, sociaal werkers … En je beseft maar al te goed dat je een belangrijke bijdrage kan leveren aan het resultaat.

Onze oud-studenten werken overal waar mensen met een beperking werken, wonen, leven en leren. Soms is dat in thuisbegeleiding, soms in dagcentra of residentiële voorzieningen. Maar ook elders wordt hun inzet enorm geapprecieerd. In de Integrale jeugdhulp binnen open en gesloten voorzieningen bijvoorbeeld, bij gezinsbegeleiding of in centra waar niet-begeleide minderjarige vluchtelingen worden opgevangen.

Verder studeren

  • Een master behalen? Via een schakelprogramma stroom je vlot door naar o.a. de master Orthopedagogie of Criminologie.

  • Extra bachelor? De opleidingen Toegepaste Psychologie, Sociaal Werk, Lerarenopleiding, Pedagogie van het Jonge Kind, Ergotherapie of Logopedie sluiten mooi aan bij je opleiding. Vaak heb je heel wat vrijstellingen en kan je inschrijven voor een verkort programma.

  • Ook tal van postgraduaten zijn een optie.

Flexibel studeren

Vrijstellingen

Heb je in een vorige opleiding voor bepaalde vakken al enkele credits verdiend? Dan kom je waarschijnlijk in aanmerking voor vrijstellingen.

Check hoe je vrijstellingen aanvraagt voor deze opleiding

Combinatie studie + deeltijds werk en/of tweede diploma

Voor wie?

  • Je wil studeren en deeltijds werken (minstens 80 u./maand) combineren.
  • Je gaat voor een tweede diploma hoger onderwijs, al dan niet in combinatie met deeltijds werken.

Wanneer heb je les?

  • Verplichte lessen kunnen geroosterd staan op dinsdagavond en vrijdag overdag.
  • Bij andere vakken heb je de keuze tussen zelfstudie of les met reguliere studenten.
  • Stage timing leg je vast tijdens je opleiding.

Jaarindeling: periodesysteem

Het academiejaar is opgesplitst in 4 periodes van 8 weken:

  • 6 lesweken
  • 1 flexweek
  • 1 examenweek

Hoelang duurt de opleiding?

Afhankelijk van je vooropleiding duurt deze bachelor minimum 3 of 2 academiejaren.

Je volgt één van de vijf trajecten:

In traject 2, 3, 4 en 5 zijn vrijstellingen reeds verwerkt en moeten dus niet aangevraagd worden.

  1. Heb je een diploma secundair onderwijs en/of een bachelor- of masterdiploma dat niet verwant is met orthopedagogie? Volg traject 1:
  2. Heb je een graduaatsdiploma Orthopedagogie? Volg traject 2:
  3. Heb je een verwant diploma professionele bachelor sociaal werk, gezinswetenschappen, Pedagogie van het Jonge Kind, sociale readaptatiewetenschappen of toegepaste psychologie? Volg traject 3:
  4. Heb je een verwant diploma professionele bachelor onderwijs, maatschappelijke veiligheid, verpleegkunde of vroedkunde? Of een diploma academische bachelor psychologie? Volg traject 4:
  5. Heb je een verwant masterdiploma in een menswetenschappelijke richting? Volg traject 5:

Meer weten over de inhoud van de opleiding?

Check de inhoud van het reguliere programma Orthopedagogie.

Rustiger traject (4 x 45)

Je wil een gespecialiseerd orthopedagogisch begeleider (van kinderen, jongeren, volwassenen, gezinnen ...) worden maar je vindt de stap naar het hoger onderwijs te groot? Of je kan studie en andere engagementen moeilijk combineren, beheerst het Nederlands minder goed, hebt meer tijd nodig om de leerstof te verwerken?

Wat de reden ook is, je kan deze professionele bachelor in een rustiger tempo volgen: je spreidt je studie netjes over vier in plaats van drie jaar: 4 x 45 (in plaats van 3 x 60) studiepunten. Minder opleidingsonderdelen per jaar dus, meer tijd om ze te verwerken.

Download de brochure met lessentabel

Meer info? Mail ingrid.vanpeteghem@kdg.be of bel +32 3 3 613 12 71.

Vlaams opleidingsverlof (VOV)

Deze opleiding geeft recht op Vlaams opleidingsverlof (VOV).

Inschrijven

Wil je inschrijven voor een flexibel traject? Contacteer ingrid.vanpeteghem@kdg.be

Meer weten?

Kom naar een infodag

  • Krijg een rondleiding op de campus
  • Ontdek de KdG-opleidingen
  • Spreek met studenten en docenten

 

Download of bestel een brochure

Dan kan je alle details nog eens rustig doornemen wanneer jij dat wil: download of bestel een brochure.

 

Chat met een student

Vraag je het liever aan een medestudent?
Chat met EllenZara of Wietske, studentes Orthopedagogie

 

Contacteer de opleiding
  • 1ste jaar orthopedagogie en vrijstellingen: Sofie Demeuse
  • Werkstudenten, tweede diploma en andere vragen: Ingrid Van Peteghem

Via stip.zuid@kdg.be of +32 3 613 13 03

Waarom KdG?

  • Coaching
    We begeleiden je van student tot professional, moedigen je aan om het verschil te maken.

  • Real life
    We mixen theorie en praktijk. Je leert een vak en een job.

  • Stevig diploma
    Onze oud-studenten zijn graag geziene sollicitanten en slimme ondernemers

  • Grensverleggende innovatie en experiment
    We creëren, bouwen verder op het bestaande, doen je over muren kijken.

  • Open huis
    Iedereen is welkom

Meer redenen om voor KdG te kiezen

Kwaliteitsvol onderwijs

  • KdG streeft topkwaliteit na.
  • We gaan voor duurzame ontwikkeling: van studenten, medewerkers en samenleving. Om telkens weer het beste uit iedereen te halen en die samenleving vorm te geven en te dragen.
  • Kwaliteitszorg is het geheel van middelen en systemen dat we inzetten om dat doel te bereiken.

Lees meer over Kwaliteitsvol onderwijs op KdG
Bekijk de beknopte rapporten per opleiding

Voor Organisaties en bedrijven

Onze studenten en medewerkers zijn vaak experts in hun vakgebied. En ze delen graag hun kennis met bedrijven en organisaties.

  • Een vorming op maat?
  • Begeleiding bij jouw innovatief project?

Maak gebruik van onze expertise.