Afstudeerrichting van professionele bachelor Orthopedagogie
- Diefstal, drugsfeiten, risicogedrag, vandalisme, zedenfeiten, prostitutie, radicalisering, steaming, crisishulp … zijn thema’s die jouw aandacht trekken.
- Jongeren die grensoverschrijdende of strafbare feiten plegen, fascineren je. Voor jou zijn dit geen drop-outs, wel mensen voor wie jij op volle toeren wil draaien. Tot ze opnieuw houvast vinden in het leven.
- De afstudeerrichting Toegepaste Jeugdcriminologie is uniek in Vlaanderen.
- Specialiseer je in jeugdcriminologie met een kwalitatief vakkenpakket van ruim 60 studiepunten.
- In onze opleiding besteden we extra aandacht aan de ontwikkeling van je talenten en dit doe je op je eigen tempo.
- Je voelt je gegarandeerd thuis in onze inclusieve opleiding.
- In kleinere klasgroepen leer je je theoretische kennis toepassen op concrete situaties. Je oefent er vaardigheden zoals gespreksvoering, crisishantering, reflecteren ...
- Met je diploma kan je terecht in de brede sociale sector of in die van je afstudeerrichting.
- Oud-studenten zijn aan de slag in de integrale jeugdhulp, (half-)gesloten jeugdinstellingen, drughulpverlening, opvangcentra voor slachtoffers van mensensmokkelaars. Net zo goed kan je aan het werk in centra voor mensen met een beperking, bij gezinsbegeleiding of vluchtelingenwerk.
-
Wil je deze bachelor liever volgen in een rustiger tempo: spreiden over vier jaar in plaats van drie? Kies dan voor Orthopedagogie – rustiger traject.
-
Werk je al in de sector en wil je stappen omhoog zetten? Of switchen naar de sector? Dan is Orthopedagogie voor werkstudenten iets voor jou.
Al gekozen? Start je inschrijving
Meer weten over deze opleiding?
- Infodag op dinsdag 2 september: ontvang een reminder
- Volg een les mee
- Chat met Jana, student Orthopedagogie - Toegepaste Jeugdcriminologie
- Download of bestel een brochure
Hoe ziet de opleiding eruit?
De eerste twee jaren zijn gemeenschappelijk voor alle studenten in de bacheloropleiding Orthopedagogie. In je derde jaar kies je voluit voor:
- Orthopedagogie: Je focust op een brede waaier van complexe begeleidingsvraagstukken bij verschillende doelgroepen.
- Toegepaste Jeugdcriminologie: Je focust op gedragsproblematieken en grensoverschrijdend gedrag bij jongeren van 12 tot 25 jaar.
Eerste jaar
- Je ontwikkelt een brede basiskennis met onder meer aandacht voor filosofie, recht, psychologie, sociologie, doelgroepen en orthopedagogiek.
- Je kijkt in de breedte, zowel naar de normale menselijke ontwikkeling en mogelijke ontsporingen, als naar orthopedagogische denk- en werkkaders.
- Je oefent je communicatievaardigheden, professionele schrijfvaardigheden en ontwikkelt een geschikte beroepsidentiteit.
- Je maakt kennis met het werkveld tijdens een eerste praktijkervaring van 38 u.
Tweede jaar
- Je duikt in jeugdrecht, verschillende verklaringsmodellen, psychopathologie en transculturele hulpverlening.
- Je traint gespreksvaardigheden, je leert hoe je een crisissituatie kan hanteren en je leert zorg- en creatieve vaardigheden.
- Je verdiept je in gezichtsgericht werken, de autismespectrumstoornis, licht verstandelijke beperking en ontwikkelingsdynamische benadering.
- Je duikt 8 weken het werkveld in tijdens je stage.
Derde jaar
Dit jaar kies jij de afstudeerrichting Toegepaste Jeugdcriminologie of Orthopedagogie
- In de afstudeerrichting Toegepaste Jeugdcriminologie verdiep je je in strafrecht, criminologisch werk, crisishulp en bijzondere projecten en thematieken in de sector.
- Je gaat aan de slag met beroepsethische kwesties in het werkveld.
- Je traint in herstelgericht werken, life space crisis intervention of je begeleidt jongeren uit de integrale jeugdhulp tijdens een tiendaagse staptocht in Spanje in het vak outdoorbegeleiding.
- Je leert waarom jongeren feiten plegen en gaat aan de slag met kleine en grote actuele grootstedelijke uitdagingen. Je gaat op zoek naar handvatten indien er sprake is van seksueel grensoverschrijdend gedrag. Je ontdekt de nieuwe autoriteit en je leert omgaan met verslavingsproblematieken.
- Je sluit de opleiding af met 16 weken stage met jongeren die problematisch gedrag stellen en/of feiten hebben gepleegd.
- Als kers op de taart schrijf je een bachelorproef.
Inhoud en studiepunten
Conceptuele leerlijn
Pedagogiek
(3 studiepunten)
Vanuit onze visie op pedagogisch begeleiden leer je opvoedingssituaties te analyseren in hedendaagse gezinnen (bv. het nieuw samengesteld gezin, eenoudergezin, …).
Biomedisch kader
(5 studiepunten)
Biochemische processen vormen de basis voor het menselijk gedrag. Om goede hulpverlening aan (chronisch) zieke cliënten te kunnen geven is enige kennis van pathologie nodig, en dus een basiskennis van anatomie en fysiologie. Dit behandelen we met oog op de hulpverleningspraktijk.
Psychologie
(3 studiepunten)
Wat is psychologie? Hoe komt psychologische kennis tot stand? Hoe lijnen we dit af van mensenkennis? Op welke terreinen heeft psychologie als wetenschap iets toe te voegen? Dan focussen we op de verschillende leertheorieën. En bepreken we de werking van het geheugen.
Ontwikkelingspsychologie
(3 studiepunten )
Hoe ontwikkelen we ons van baby tot ouderling? Hoe weten we wanneer ons ondersteunend aanbod werkelijk als ondersteunend ervaren wordt? Om dit te weten te komen, is het belangrijk om een zicht te krijgen op de belangrijkste aspecten van de menselijke ontwikkeling. (Motorische, cognitieve en morele ontwikkeling).
Sociale psychologie
(3 studiepunten )
Wat is de invloed van de aanwezigheid van mensen op het denken, voelen en doen van anderen? Je bekijkt hoe eerste indrukken ontstaan, en hoe die verder uitgroeien. Welke dynamieken spelen er in het ontstaan van vriendschap en stabiele liefdesrelaties? Hoe beïnvloedt de omgang met anderen onszelf? Je bestudeert wat mensen aanzet tot hulp en prosociaal gedrag.
Sociologie
(3 studiepunten)
Hoe gaan we in de maatschappij om met mensen die (tijdelijk) in een kwetsbare situatie zitten? Je leert verder kijken dan de doelgroep en zijn voorziening. We bekijken op welke manieren de samenleving zorgt voor ‘solidariteit’.
Orthopedagogiek
(3 studiepunten)
Wat betekent orthopedagogisch kijken, denken en begeleiden? Wat zijn de verschillende sectoren en tendensen in de hulpverlening? Welke diensten en voorzieningen zijn er? We leren je hoe je je cliënten kan ondersteunen.
Doelgroepen
(3 + 3 + 3 studiepunten)
We maken je kennis concreter. Dat doen we voor enkele doelgroepen.
Elke cliënt heeft een eigen orthopedagogische vraagstelling. Je ontwikkelt kennis en inzicht over specifieke begeleiding bij een problematiek. Deze algemene kennis leer je vertalen naar elke individuele cliënt.
- Doelgroepen 1: zintuigelijke beperking, dementie, leerstoornissen en buitenlandse niet-begeleide minderjarigen
- Doelgroepen 2: verstandelijke of lichamelijke of meervoudige beperking, NAH, langdurig zieke kinderen
- Doelgroepen 3: gedrags- of psychosociale problemen, ASS
Cultuur en levensbeschouwing
(3 studiepunten)
Je staat stil bij ethische dilemma's en de manier waarop verschillende (religieuze) gemeenschappen daar naar kijken.
We bekijken de hedendaagse maatschappij en gaan op zoek naar jouw eigen levensbeschouwelijke positie.
Recht
(3 studiepunten)
Hoe is onze samenleving politiek en gerechtelijk georganiseerd? We bekijken een aantal aspecten van het personen-en familierecht. En je krijgt een overzicht van de basisprincipes van het aansprakelijkheidsrecht en het beroepsgeheim.
Vaardighedenleerlijn
Beroepsidentiteit
(10 studiepunten)
Je maakt uitgebreid kennis met de sector en de job. Je leert jezelf kennen als ‘instrument van hulpverlenen’ en je wordt gestimuleerd om individueel en in groep aan de slag te gaan. We doen dit in een ‘veilige experimenteerplek’. Een leergroep met 18 studenten en een docent.
Beroepsgericht schrijven
(3 studiepunten )
Beroepsgericht schrijven en wetenschappelijk schrijven staan centraal. Schriftelijke communicatie met cliënten, met de consulent van de jeugdrechtbank, tot het aanvragen van projectfinanciering, ….
Observeren en rapporteren
(3 studiepunten )
Observeren en rapporteren is één van de orthopedagogische middelen die je inzet voor de hulpverlening aan cliënten. We trainen vaardigheden om op een systematische, methodische manier observatiegegevens te verzamelen, zorgvuldig te registreren én te analyseren.
Communicatie
(3 studiepunten)
De kern van het werk van opvoeder/begeleiders bestaat uit het opbouwen en hanteren van relaties. We trainen je communicatieve vaardigheden om relatiegericht te werken.
Inzetbaar in relatie met cliënten, maar ook in alle contacten waar cliënten en/of professionals samenwerken en/of invloed uitoefenen.
Leertrajectbegeleiding
Leertrajectbegeleiding
(3 studiepunten )
Op basis van kritische zelfreflectie, feitenmateriaal en feedback van anderen, werken we aan een sterkte-zwakte analyse van het eigen functioneren op gebied van studievaardigheden.
Conceptuele leerlijn
Verklaringsmodellen 1
(3 studiepunten)
In het vak Verklaringsmodellen 1 nemen we relaties en de verbondenheid tussen mensen onder de loep. We proberen iets onzichtbaars als een relatie tastbaarder en begrijpbaarder te maken. We doen dat aan de hand van het contextueel kader van Nagy. Dit bevat 5 dimensies (of ook wel deelaspecten) waarin we inzoomen op de eerste 4. We laten ons ook inspireren door verschillende systemische modellen uit de vorige en deze eeuw.
Filosofie
(3 studiepunten)
Je krijgt een globale introductie in een wijsgerige manier van denken. Je focust op het 'ik' (wie kijkt er naar de wereld) en leert over identiteit. Je leert de mens zien als verhaal, bekijkt de positie van de mens in de wereld, en dat alles binnen de opvatting dat filosofie sterk verbonden is met het menselijke streven naar geluk en wijsheid. Je legt verbanden tussen de opvattingen van verschillende filosofen hierover.
Jeugdrecht
( 3 studiepunten)
Je bestudeert met een juridische bril de jeugdbescherming en het jeugdrecht (de regelgeving, de organisatie, het beleid en de krachtlijnen).
Volgende thema's komen aan bod:
- het actuele beleid in historisch perspectief
- de rechtspositie van de minderjarige
- integrale jeugdhulp in zijn verschillende facetten
- vrijwillige en gerechtelijke hulp
- beschermingsmaatregelen
- voorzieningen en projecten binnen bijzondere jeugdzorg
- herstelrecht bij minderjarigen...
Transculturele modellen
(3 studiepunten)
Onze multiculturele samenleving stelt extra eisen aan de competenties van opvoeders-begeleiders. Hoe gaan we best om met culturele diversiteit op samenlevings- en hulpverleningsniveau? Hoe overbrug je cultuurverschillen binnen een hulpverleningscontext?
Beleid
(3 studiepunten)
We leren je hoe je op hoogte bent en blijft van recente tendensen, evoluties en ontwikkelingen. Weet hebben van waar je info kan vinden, deze kunnen verstaan en interpreteren is dan ook noodzakelijk. Dit om op maat van je cliënten zorg te dragen, zorg te voorzien en hen op weg te helpen om gepaste zorg te vinden.
Psychopathologie
(5 studiepunten)
Je leert de betekenis van psychiatrische diagnoses en de evolutie van het psychiatrisch denken. Met behulp van heel wat casussen, beeldmateriaal en actualiteit krijg je een duidelijk zicht op de vorm en het verloop van een aantal psychiatrische stoornissen.
Verklaringsmodellen 2
(3 studiepunten)
Soms komt gedrag over als onbegrijpelijk of onbevattelijk waardoor we ons vaak machteloos voelen en niet durven te handelen. Maar dat gedrag onbegrijpelijk is wil niet zeggen dat er geen reden voor is. In dit vak bieden we een aantal modellen waarmee we gedrag in al haar complexiteit proberen te verklaren.
We bekijken gedrag vanuit verschillende invalshoeken, zoals:
- Nieuwe autoriteit en geweldloos verzet: hoe je op een rustige en duidelijke manier grenzen kunt stellen zonder geweld of straf.
- Life Space Crisis Intervention: hoe je iemand kunt helpen op het moment dat die persoon boos of overstuur is.
- Cognitieve psychologie en schematherapie: hoe gedachten en ervaringen uit het verleden invloed hebben op hoe iemand zich nu voelt en gedraagt.
- Hechting en psychodynamiek: hoe de band die iemand als kind met anderen had, invloed kan hebben op gedrag nu.
Het doel van dit vak is om je sterker en zekerder te maken in hoe je met moeilijk gedrag omgaat.
Vaardighedenleerlijn
Crisishantering
(3 studiepunten)
We leren je om te gaan met agressie en crisis op een professionele en veilige manier voor je cliënt, zijn omgeving en jezelf.
Gespreksvoering
(5 studiepunten)
We trainen je skills in professionele gespreksvoering, met cliënt en zijn omgeving.
Creatieve vaardigheden
(3 studiepunten)
In dit vak maak je kennis met de muzische domeinen: beeld, drama, muziek, taalexpressie, beweging en media. Via de muzische domeinen komen we in verbinding met elkaar op een niet-talige manier en dat stelt ons in staat om mekaar te begrijpen, te waarderen, aan te voelen, … Creativiteit is immers een universele taal. Via de muzische domeinen kan je soms meer ‘vertellen’ dan gewoon met woorden.
We drukken ons bijvoorbeeld beeldend uit om onze emoties te verwerken of we vertellen via muziek aan anderen wat we ervaren hebben tijdens een moeilijke situatie. Het is belangrijk om als praktijkgerichte orthopedagoog deze vaardigheden te ontdekken en in te zetten om in relatie en communicatie te gaan met je cliënten.
Daarnaast leer je via deze weg ook reflecteren over je begeleidershouding en ga je ermee aan de slag. Zo leer je hoe je als begeleider voor een groep staat, hoe je een activiteit in elkaar steekt, …
Je wordt uitgedaagd om uit je comfortzone te komen in die muzische domeinen.
Zorgvaardigheden
(3 studiepunten)
Je traint skills om zorg te dragen voor anderen en voor jezelf. Door veel te oefenen raak je vertrouwd met het proces van eerste hulpverlening bij kleine en bij ernstige ongevallen. Je leert ook bewegingstechnieken om je rug te sparen en basiskennis over medicatie.
Integrale leerlijn
Contextgericht werken
(3 studiepunten)
In dit vak leer je hoe belangrijk het is om niet alleen naar de cliënt zelf te kijken, maar ook naar zijn of haar familie en omgeving. Dit noemen we de ‘context’.
In dit vak werken we meer specifiek rond vaardigheden en ingangspoorten die nodig zijn om contact te maken met de familie van de client en hen bij jouw hulp kunt betrekken, bijvoorbeeld op school, in een voorziening of thuis.
We houden daarbij rekening met de huidige maatschappelijke invloeden (zoals armoede, diversiteit of sociale druk).
Daarnaast bekijken we ook hoe jouw eigen achtergrond en familie je manier van helpen kunnen beïnvloeden. Je leert dus ook veel over jezelf.
Autismespectrumstoornis en licht verstandelijke beperking
(3 studiepunten)
Je gaat aan de slag met specifieke vraagstukken. Je verkent, individueel en in groep, manieren om tegemoet te komen aan de specifieke noden van de cliënt. Je gaat op zoek naar de juiste diensten en organisaties voor je doelgroep en houden rekening met tendensen binnen het werkveld.
Ontwikkelingsdynamische benadering
(3 studiepunten)
De kinderen, jongeren of volwassenen die je gaat begeleiden kunnen het moeilijk hebben om hun emoties te uiten, of om hun gedrag te sturen, of om zich aan afspraken te houden.
We leren je begrijpen hoe dat komt. Als je weet hoe je vanuit ontwikkelingspsychologie het gedrag van personen kan verklaren, kan je je ook beter aanpassen aan hun noden.
Maatschappelijke kwetsbaarheid
(3 studiepunten)
Praktijkgerichte orthopedagogen komen dagelijks in contact met verschillende doelgroepen. Deze doelgroepen zijn in veel gevallen maatschappelijk kwetsbaar. In dit opleidingsonderdeel kijk je naar je eigen maatschappelijke positie. We onderzoeken samen wat maatschappelijke kwetsbaarheid voor anderen kan betekenen en wat je nodig hebt om hiermee als praktijkgerichte orthopedagoog aan de slag te gaan.
We vertrekken vanuit de inhouden die je hebt meegekregen in onder andere de opleidingsonderdelen sociologie en transculturele modellen.
Praktijkleerlijn
Stage
(11 studiepunten)
Je gaat 8 weken op stage, een unieke kans om de praktijk ten volle te beleven.
Conceptuele leerlijn
Criminologie
(3 studiepunten)
Waarom plegen pubers, adolescenten en jongvolwassenen delicten? Hoe gaat het juridische beleid en het rechtssysteem hiermee om? Vroeger en vandaag. In de (groot)stad en daarbuiten.
Strafrecht
(3 studiepunten)
Je krijgt een kort overzicht van de basisbeginselen van het strafrecht en de recente hervormingen. Ook de internationale mensenrechten en hun belang voor het Belgische strafrecht komen aan bod.
We bespreken verdiepende strafrechtelijke thema’s, zoals internering en de interne rechtspositie van een gedetineerde, en bekijken wat hierbij het belang is van mensenrechten.
Bachelorproef
(5 studiepunten)
Je bachelorproef is een theoretisch gefundeerde en praktijkgerichte opdracht. Je kiest een case. Je zet je kennis in om je professioneel oordeel en advies over de vraagstelling te onderbouwen.
Bijzondere thema's en projecten
(3 studiepunten)
Van bezielde gastsprekers uit uiteenlopende settings, leer je de variatie aan organisaties kennen. We gaan vooral samen je durf aanwakkeren om verder te kijken en je stimuleren om creatief te blijven zoeken naar een passend ondersteuningsaanbod.
Vaardighedenleerlijn
Beroepsethiek
(3 studiepunten)
We leren je wat ethiek is en hoe je ethische kwesties kan herkennen. We trainen aan de hand van één model hoe je kan wikken en wegen in de zorg om te komen tot een genuanceerde oordeelsvorming en professionele visie.
Outdoorbegeleiding (of Herstelgericht werken en LSCI uit de Integrale leerlijn)
(3 studiepunten)
We stappen een deel van de bekende Camino, gemiddeld 20 km per dag mét rugzak. Een aantal jongeren en hun begeleiders zijn onze tochtgenoten. Al doende maak je kennis met ervaringsleren en het organiseren van een expeditie.
Integrale leerlijn
Verslaving
(3 studiepunten)
Verslaving, wat is dat? Waarom wordt de ene verslaafd en de andere niet? Welke factoren/kenmerken spelen hier een rol? Waarom is er zoveel terugval? Hoe begeleid je een “gebruiker” en zijn omgeving?
Verschillende theorieën en methodieken komen aan bod, onder andere motivationele gesprekstechnieken om client en zijn/haar omgeving doelgericht te leren begeleiden. Maar ook een gedragsexperiment waarbij je de complexiteit van het begrip verslaving aanvoelt en van daaruit leert begrijpen.
Daderschap bij jongeren
(3 studiepunten )
In het vak daderschap bij jongeren, maak je kennis met jongeren die een als misdrijf omschreven feit pleegden (MOF). Je zoomt in op de leefwereld van deze jongeren: wie zijn ze, wat maken ze mee, welke (psychosociale) moeilijkheden moeten ze overwinnen...?
Je leert om het verhaal van de jongeren vanuit verschillende perspectieven te bekijken om het beter te begrijpen en kritisch te kijken naar de bestaande hulpverlening.
Seksueel overschrijdend gedrag
(3 studiepunten )
Je leert in dit opleidingsonderdeel seksueel (grensoverschrijdend) gedrag inschatten en nadenken over welke pedagogisch antwoorden er mogelijk zijn. We starten hierbij vanuit casussen uit het werkveld.
Je maakt kennis met het kader van waarden en normen, definities en vormen van seksueel grensoverschrijdend gedrag, kwetsbare groepen en methodieken om met thema aan de slag te gaan.
Nieuwe autoriteit
(3 studiepunten)
Nieuwe autoriteit leert leerkrachten, opvoeders en ouders op een krachtdadige manier omgaan met destructief gedrag. Niet boven of naast het kind of jongere maar vanuit een volhardende aanwezigheid. We oefenen de basishouding binnen onze intiem netwerk. En we leren hoe we de verschillende technieken binnen het professioneel netwerk kunnen toepassen.
Herstelgericht werken en LSCI (of Outdoorbegeleiding uit de Vaardighedenleerlijn)
(3 studiepunten)
Vanuit een theoretische kijk op conflicthantering gaan we aan de slag met LSCI, een therapeutische techniek die volwassenen leert omgaan met crisissen van kinderen en jongeren.
We onderzoeken hoe we vanuit een visie op herstel verder kunnen na een conflict en maken kennis met de bemiddelingsmethodiek. Tijdens de lessen ligt de focus op het toepassen van theoretische inzichten en gesprektechnieken in complexe ‘levensechte’ casussen.
Keuzevakken
(3 studiepunten)
- Grootstedelijke uitdagingen
In dit keuzevak staan we bewust stil bij je verontwaardiging over afstudeerspecifieke thema’s die in onze samenleving spelen. We kijken naar ons streven naar een rechtvaardige samenleving en je rol om aan beleidsbeïnvloeding te doen. Thema’s als sociale ongelijkheid, privileges, kruispuntdenken en empathie staan centraal.
- IPSIE (Interprofessioneel samenwerken in Educatie)
Leren samenwerken om optimale groeikansen voor kinderen en jongeren in educatie/opvoeding te creëren in het doel.
Tijdens deze projectweek ga je samen aan de slag met studenten van andere opleidingen (leerkrachten lager en kleuteronderwijs, maatschappelijk werk).
Praktijkleerlijn en leetrajectbegeleiding
Stage
(25 studiepunten)
De student functioneert 500u gespreid over negentien weken in een voorziening en voert gekoppeld daaraan een aantal opdrachten uit. Hij / zij wordt daarbij begeleid door een stagementor van de voorziening en een praktijklector (stagebegeleider en coach) van de opleiding.
De stagebegeleider is ook de leertrajectbegeleider van de student.
Wanneer heb je les?
- Startdag op 19 september 2025, start lessen vanaf maandag 22 september 2025
- Later inspringen kan, en wel tot eind maart.
- Per week volg je gemiddeld 20 uur les.
- Je hebt weinig springuren.
Bekijk een voorbeeldlessenrooster.
Jaarindeling
- Het academiejaar is opgesplitst in 4 periodes. Een dubbel voordeel: je spreidt je studielast en je leert plannen. Dus ook: duidelijke afbakening van de leerstof, snelle feedback, en een evaluatie op het einde van elke periode.
- Bij sommige vakken is het proces belangrijk: je moet iets in de vingers krijgen, je kennis en vaardigheden groeien gaandeweg. Voor die vakken krijg je tussentijdse feedback en een evaluatie na 2 of meer periodes.
Krijg les van docenten Carry, Glenn en Anis
Vlot functioneren in leer- en klasgroep
Leergroepen hebben hun naam niet gestolen: je leert er alles over je toekomstige beroep en je doelgroepen. Je groep telt hooguit 18 studenten, een ideaal aantal voor experimenten, oefeningen en directe feedback. Je traint er vaardigheden en een juiste beroepsattitude. Je oefent in contact leggen, gesprekken voeren (ook als je slecht nieuws moet brengen), omgaan met emoties en reflecteren op ervaringen.
Theoretische achtergronden en denkkaders verwerf je tijdens de hoorcolleges. Die kennis neem je mee naar je klasgroep (max. 36 studenten). Je past ze toe op concrete gevallen en in oefeningen.
Tijdens deze opleiding mixen we dus verschillende leervormen. Je krijgt zowel les in kleine leergroepen, middelgrote klasgroepen, als in grote aula’s. Bovendien zal je ook enkele vakken zelfstandig thuis verwerken, via ons online leerplatform. Dat zorgt ervoor dat je minder naar de campus moet komen. Natuurlijk voorzien we voor de lessen die je zelfstandig verwerkt achteraf altijd een vragenmoment, online of op de campus.
Heb je bepaalde leerstof niet direct onder de knie? Of wil je gewoon meer weten over een onderwerp dat je interesseert? Op onze digitale leeromgeving vind je over alle lessen extra achtergrondinfo en oefeningen!
Extra veel praktijk
Weten is belangrijk, doen zo mogelijk nog meer. Tijdens je stages werk je nauw samen met medestudenten, mentoren, directie, stagebegeleiders ... Je leert jezelf beter kennen en toetst je kennis en vaardigheden bij jezelf en je omgeving. Je staat ook regelmatig stil bij de vorderingen die je maakt. Je groeit persoonlijk en professioneel. Je leert, je past toe en je ervaart.
- 250 uur stage in het 2de jaar
- 500 uur stage in het 3de jaar
Goed omringd
Je krijgt je eigen leertrajectbegeleider. Die volgt je resultaten op, adviseert, schudt je wakker indien nodig. In het begin is er vaak heel wat sturing, gaandeweg neem je zelf meer verantwoordelijkheid op.
Je kan ook rekenen op je docenten. Die coachen je door je studieparcours.
Tijdens je stage heb je een dubbele coach: je stagebegeleider (KdG-docent) en je mentor (professional op je stageplek).

Met geplaatste jongeren op trektocht door Spanje? Yes! Op avontuur, met als bonus professionele en persoonlijke groei.

Je talenten ontwikkelen. Daar draait het om. Op de campus en daarbuiten.
Go international!
Wil jij je blik op de wereld verruimen en jouw interculturele competenties op scherp stellen? Grijp dan je kans en loop stage of volg les in het buitenland. Trek de wereld in, leer een nieuwe taal, maak nieuwe vrienden, word zelfstandiger, maak vrienden, werk aan een uniek cv, bouw een internationaal netwerk uit en beleef de tijd van je leven.
- Als student kan je vanaf het tweede jaar via Erasmus studeren bij een Europese partnerhogeschool of universiteit.
- In het laatste jaar kan je stage lopen in het buitenland.
- Wij zorgen alvast voor een kwalitatieve voorbereiding van onze studenten buitenlandse stage in het opleidingsonderdeel Transculturele uitdagingen.
- Je kan ook kiezen voor een internationale ervaring dichtbij huis en samen met internationale studenten het Engelstalige programma Crossing Borders.
Nog vragen? Contacteer international.ortho@kdg.be
Rienke doet haar stage in Benin. In het Frans én in gebarentaal.
Studenten Orthopedagogie in Lapland
Kwaliteitsrapport van deze opleiding
Wat heb je nodig?
Je hebt een recente laptop nodig om te noteren, projecten uit te werken, examens af te leggen ...
- Wifi-specificaties: een toestel met 'A'-vermelding (bv. Wifi A, Wireless A, Wifi AC, Wireless AC).
- Kan ik een Chromebook gebruiken?
Nee, je hebt Office nodig voor opdrachten en examen. Dit wordt sinds september 2021 niet meer ondersteund door Chromebooks. - Kan ik een Mac gebruiken?
- Je krijgt les in een Windows-omgeving. Je Macbook zal werken maar soms ga je via de Citrix-omgeving een kleine omweg moeten nemen.
- Zorg daarnaast dat je Macbook minimaal MacOS 10.14 (Mojave) draait, en minimaal een intel i5/M1 chip en 256GB opslag heeft.
- Gratis software? Als student van deze opleiding krijg je gratis Windows en Office 365.
Voor wie?
Je profiel
- Groei en evolutie, mogelijkheden en uitdagingen. Dat is waar je in gelooft.
- Je wil Iets betekenen voor jongeren met een specifieke ondersteuningsnood; jongeren die mentaal beperkter zijn en risicogedrag vertonen, jongeren met een verslavingsproblematiek of zij die (seksueel) grensoverschrijdend gedrag vertonen, jongeren die een misdrijf omschreven feit pleegden of zij die een ontwrichte thuissituatie hebben waardoor ontwikkelingskansen belemmerd worden, …
- Je beseft hoe belangrijk communicatie is. De juiste woorden kiezen, de gepaste toon aanslaan, het is cruciaal om je begeleiding te doen slagen.
- Met een diploma bso, tso of aso maak je een vlotte overstap naar deze bacheloropleiding.
Voorwaarden
- Je hebt een Vlaams diploma secundair onderwijs
- Of je hebt een ander toegelaten diploma of gelijkgesteld toelatingsbewijs én voldoet aan de taalvoorwaarde (lees meer over de toelatingsvoorwaarden)
Campus Zuid
- Nieuwe campus op 't Antwerpse Zuid
- Vlot bereikbaar met trein, tram, bus, fiets, step ...
- Overdekte fietsenstalling
- Gezellige koffiebar en
- Studentenrestaurant in foodmarket style
- Veel studieplekken
Na je studie
Aan het werk
Je kan zowel in het domein van je afstudeerrichting als in de ruimere sociale sector aan de slag.
Je werkt in de eerste plaats met jongeren, maar ook met hun ouders en hun omgeving. Dat doe je deels individueel, deels in team. Samen ondersteun je kwetsbare jongeren bij het ontwikkelen van hun positieve krachten. In een residentiële setting voor drugverslaafde jongeren bijvoorbeeld, of in een time-outproject waar je je ontfermt over pubers die risicogedrag vertonen.
Onze oud-studenten werken bij diverse, (half-)gesloten jeugdinstellingen, de Integrale Jeugdhulp, de drughulpverlening, opvangcentra voor slachtoffers van mensensmokkelaars ...
Dankzij hun brede orthopedagogische kennis draaien ze ook perfect mee als orthopedagogisch begeleider in voorzieningen voor andere doelgroepen.
Verder studeren
- Een master behalen? Via een schakelprogramma stroom je vlot door naar o.a. de masters Criminologie en Orthopedagogie.
- Extra bachelor? De opleidingen Toegepaste Psychologie, Sociaal Werk, Lerarenopleiding, Pedagogie van het Jonge Kind, Ergotherapie of Logopedie sluiten mooi aan bij je opleiding. Vaak heb je heel wat vrijstellingen en kan je inschrijven voor een verkort programma.
- Ook tal van postgraduaten zijn een optie.
Flexibel studeren
Vrijstellingen
Heb je in een vorige opleiding voor bepaalde vakken al enkele credits verdiend? Dan kom je waarschijnlijk in aanmerking voor vrijstellingen.
Orthopedagogie voor werkstudenten/als tweede diploma
- Je werkt al in de sector en wil stappen omhoog zetten?
- Of werkt ergens anders en wil eindelijk die job met impact?
Bekijk het flextraject Orthopedagogie voor werkstudenten/als tweede diploma
Rustiger traject (4 x 45 studiepunten)
- Vind je de stap naar het hoger onderwijs te groot?
- Moet je je studie combineren met andere activiteiten?
- Beheers je het Nederlands minder goed?
- Of wil je gewoon meer tijd om de leerstof te verwerken?
Wat de reden ook is, je kan deze opleiding in een rustiger tempo volgen: vier in plaats van drie jaar ofwel ongeveer 4 x 45 studiepunten in plaats van 3 x 60.
Vlaams opleidingsverlof (VOV)
Deze opleiding geeft recht op Vlaams opleidingsverlof (VOV).
Volgende infodag
Schrijf je in op onze nieuwsbrief
Laat ons weten welke opleidingen jij interessant vindt, dan sturen we je de juiste informatie op. Ik kies mijn favoriete opleidingen ...
Chat met een student
Vraag je het liever aan een medestudent?
Chat met Jana, student Orthopedagogie - Toegepaste Jeugdcriminologie.
Contacteer de opleiding
- 1ste jaar orthopedagogie en vrijstellingen: Sofie Demeuse
- Werkstudenten, tweede diploma en andere vragen: Ingrid Van Peteghem
Via stip.zuid@kdg.be of +32 3 613 13 03
Inschrijven
Hoe inschrijven?
- Je hebt (of behaalt binnenkort) een diploma secundair onderwijs.
- Je houdt je identiteitskaart (en eventueel een e-ID reader) en bankkaart klaar.
- Je betaalt meteen een voorschot van 136,50 euro.
- De resterende studiekosten betaal je later via factuur.
- Gespreide betaling is mogelijk.
- Nog vragen? Contacteer de helpdesk.
Lukt het inschrijven niet zoals verwacht? Neem contact op met ons, we helpen je graag verder.
Specifieke gevallen
- Inschrijven met vrijstellingen / persoonlijk deeltraject (PDT)
- Inschrijven met een Nederlands diploma
- Inschrijven met een niet-Vlaams of niet-Nederlands diploma
- Herinschrijven (je was ooit al ingeschreven)
Start van je opleiding
- Introdagen: 9 en 10 september 2025 (niet verplicht)
- Startdag van je opleiding en start lessen: mogelijk vanaf 15 september 2025, zie bovenaan deze pagina voor concrete info van je opleiding
- Alle info over boekenverkoop, je account, intranet ... krijg je als je ingeschreven bent.
Meer info
Als eerste nieuwtjes van KdG ontvangen?
Blijf op de hoogte van:
- Infodagen, open lessen, gratis infosessies ...
- Nieuwe opleidingen
- En alle andere fijne weetjes van KdG
Waarom KdG?
- Coaching
We begeleiden je van student tot professional, moedigen je aan om het verschil te maken. - Real life
We mixen theorie en praktijk. Je leert een vak en een job. - Stevig diploma
Onze oud-studenten zijn graag geziene sollicitanten en slimme ondernemers. - Grensverleggende innovatie en experiment
We creëren, bouwen verder op het bestaande, doen je over muren kijken. - Open huis
Iedereen is welkom.
Kwaliteitsvol onderwijs
- KdG streeft topkwaliteit na.
- We gaan voor duurzame ontwikkeling: van studenten, medewerkers en samenleving. Om telkens weer het beste uit iedereen te halen en de samenleving vorm te geven en te dragen.
- Kwaliteitszorg is het geheel van middelen en systemen dat we inzetten om dat doel te bereiken.
Lees meer over kwaliteitsvol onderwijs op KdG
Bekijk de beknopte rapporten 'opleidingskwaliteit' per opleiding
Voor organisaties en bedrijven
- Op zoek naar een 2de jaars stagiair? Mail naar stage2.ortho@kdg.be.
- Op zoek naar een 3de jaars stagiair? Mail naar stage3.ortho@kdg.be.
Onze studenten en medewerkers zijn vaak experts in hun vakgebied. En ze delen graag hun kennis met bedrijven en organisaties.
- Een vorming op maat?
- Begeleiding bij jouw innovatief project?