Siska van Daele

Onderzoeker

Bio

Siska is linguïste van opleiding en doctoreerde in 2006 met een onderzoek over simultane tweedetaalverwerving bij jongeren. Sinds 2011 werkt ze bij de Karel de Grote Hogeschool als praktijkgericht onderzoeker in het Onderzoekscentrum Pedagogie in Praktijk en als docent in de opleiding Pedagogie van het Jonge Kind. Sinds 2023 is ze voorzitter van het Belgische comité van de NGO OMEP.  In het onderzoekscentrum combineerde actie-onderzoek, belevingsonderzoek met kinderen en designonderzoek in nationale en internationale samenwerkingsverbanden. Ze verdiepte zich in pedagogische documentatie als onderzoeksmethode, kinderen in de asielopvang, migratie, kinderrechten, interculturele dynamieken, duurzaamheid en taalstimulering. 

Publicaties

  • van Daele, S. & Mols S. (Forthcoming). Co-Creating Solutions: A Guide to Inclusive Policy Labs about integration, based on the MUST-a-lab project. 
  • Peeters, J., Pirard, F., van Daele, S., Meessen, S., Maréchal, F. & Lenz, J. (2023) Aanbevelingen voor Opvang en Onderwijs voor Jonge Kinderen in de drie Gemeenschappen van België; Recommendations pour l' Accueil des Jeunes Enfants dans les trois Communautés de Belgique; Empfelungen für die frühkindliche Betreuung und Bildung in den drei Gemeinschaftens Belgiens
  • van Daele, S. & Piessens, A.(2021). Onderweg. Hoe kinderen op de vlucht hun schooltijden hun vrije tijd beleven. Antwerpen: Karel de Grote Hogeschool. Onderzoeksrapport: DOI: 10.13140/RG.2.2.15317.64487 en narratieve website.

Meer publicaties