Hoofd onderzoekscentrum
Bio
Bea Van Robaeys (° 29/08/1975) is van opleiding licentiate in de vergelijkende cultuurwetenschap (Universiteit Gent). Ze behaalde een aanvullende studie in de internationale politiek (Universiteit Antwerpen) en een doctoraat in de sociale wetenschappen: sociaal werk (Universiteit Antwerpen). Zij was als sociaal werker actief voor Samenlevingsopbouw Gent (1999 – 2003) en als onderzoekster verbonden aan de Onderzoeksgroep Armoede, Sociale Uitsluiting en de Stad van de Universiteit Antwerpen (2003 – 2008). Sinds 2008 werkt ze aan de Karel de Grote Hogeschool als lector en onderzoeker. Vanaf 2022 leidt ze het onderzoekscentrum Sociale Inclusie. Haar onderzoeksexpertise betreft de thema’s armoede, superdiversiteit, sociaal werk, inclusief, kwalitatief en etnografisch onderzoek en evaluatie-onderzoek. Zij is tevens redacteur bij het onlineplatform Sociaal.net, een kennisplatform rond sociaal werk, welzijn en gezondheid.
Onderzoeksaffiliaties
Thema’s onderzoek
- Armoede en superdiversiteit
- Divers-sensitief en complex-sensitief werken in het sociaal werk
- Buddywerkingen
- Zinzoekende professionaliteit: existentiële vragen in de sociaal werk praktijk
- Inclusieve onderzoeksmethodologieën
Voorbeelden van samenwerkingen met terreinpartners
Buddy@School: samen met Kompanjon vzw ontwikkelden we een Community-Service Learning praktijk aan de Karel de Grote Hogeschool. Studenten uit de opleidingen onderwijs, zorg en welzijn nemen een ondersteunend engagement op ten aanzien van anderstalige nieuwkomers in het vijfde en zesde leerjaar van het basisonderwijs, om hen tot een positieve en geïnformeerde school- en studiekeuze te stimuleren bij overgang naar het secundair onderwijs. Dit project ontwikkelde zich vanuit de inzichten over buddywerkingen en een actie-onderzoek naar de implementatie van de methodiek in het veld van onderwijs.
Enkele referenties
- Van Robaeys, B., Kennedy, R., de Groot, E. & Peys, C. (2024). Emergent: een exploratief onderzoek naar de ontwikkeling van zinzoekende professionaliteit in het sociaal werk. Antwerpen: Karel de Grote Hogeschool.
- Van Robaeys, B., Van Hoorick, S. & Lyssens-Danneboom, V. (2022). Van zoekende student naar gedreven professional. Community Service Learning: een ervaringsgerichte onderwijsvorm. Leuven: Lannoo Campus.
- Van Robaeys, B. & Lyssens-Danneboom, V. (2018). Kwetsbaar verbonden. De duomethodiek in Vlaanderen. Leuven: Lannoo Campus.
- Van Robaeys, B.; Raeymaeckers, P.; van Ewijk, H. (2018). Contextual-transformational social work in superdiverse contexts: an evaluative perspective by clients and social workers. In Qualitative Social Work, 17(5): 676-691.
- Van Robaeys, B., van Ewijk, H., Dierckx, D. (2018). The challenge of superdiversity for the identity of the social work profession: Experiences of social workers in ‘De Sloep’ in Ghent, Belgium. In International Social Work, 61(2): 274-288.
- Van Robaeys, B. (2016). At the heart of complexity is simplicity. De uitdaging van armoede en superdiversiteit voor het sociaal werk. Doctoraal proefschrift in de sociale wetenschappen (sociaal werk). Antwerpen: Universiteit Antwerpen.
- Van Robaeys, B. (2014). Verbinden vanuit diversiteit : krachtgericht werken in een context van armoede en culturele diversiteit. Leuven: LannooCampus, Bind-Kracht Cahier 2, 89 p.
- Van Robaeys, B. & Driessens, K. (2011). Gekleurde armoede en hulpverlening: sociaal werkers en cliënten aan het woord. Leuven: Lannoo Campus, 144 p.