Sociaal-Cultureel Werk

Afstudeerrichting van de professionele bachelor Sociaal Werk

  • Organisatietalent, teamspirit en enthousiasme? Dat zet je in voor anderen: het jeugdhuis, de plaatselijke milieugroep, vluchtelingen in je buurt …

  • Power! Je versterkt individuen, groepen en samenleving: je pleit voor grondrechten, laat mensen schitteren en verandert met hen een stukje wereld.

  • Small is beautiful: vaardigheden train je in kleine groepjes, je docenten zijn je coach.

  • Je werkt met mensen uit alle hoeken van de wereld, stippelt met enkele medestudenten een buitenlandse studiereis uit, loopt een internationale stage: nee, je laat je niet begrenzen.

  • Een bachelordiploma Sociaal Werk opent heel wat deuren, naar en ook buiten de sociaal-culturele sector. We zijn er gerust in: jij vindt je weg wel. Of je baant hem zelf.

Hoe ziet de opleiding eruit?

Je opleiding in vogelvlucht

Sociaal-Cultureel Werk is een van de vijf richtingen waarin je als bachelor in het Sociaal Werk kan afstuderen. Je hoeft zelfs niet meteen te beslissen: die keuze maak je pas na het eerste gemeenschappelijke jaar.

Eerste jaar

Dag één vliegen we er meteen in met een ontmoetingsdag. In kleine groepen leer je andere studenten kennen. En natuurlijk ook je docenten en je campus.

Sociaal Werk Lab: experimenteren en leren
  • Wat kan jij als sociaal werker betekenen? Hoe bereik je je doel? Hoe functioneer je in team? Hoe ga je om met emoties? Hoe voer je een professioneel verbindend gesprek? Je leert en experimenteert erop los. Twee halve dagen per week. In een groep van 18, begeleid door 1 vaste docent-coach. 
  • Vanaf oktober duik je een halve dag per week het werkveld in. Je luistert naar echte verhalen. En je vindt echte oplossingen voor echte noden.
  • Met aulavakken zoals 'De samenleving', 'De mens' en Grondrechten leg je de theoretische basis van Sociaal Werk. Die theorie wordt met veel voorbeelden aan de praktijk gekoppeld. Kennis pas je dus meteen toe.
Proefexamens en vakantiegarantie

Voor je theoretische vakken leg je een proefexamen af. 

  • Geslaagd? Punten tellen mee, vrijstelling voor dat stukje leerstof.
  • Niet geslaagd? Punten tellen niet mee, tijd om bij te sturen.

Op het einde van periode 3, in maart, heb je alle theorie gezien. ‘Echt’ examen nu.

  • Geslaagd? Geef je studie extra glans door een keuzeprogramma.
  • Niet geslaagd? Begeleiding op maat in periode 4 en tweede zit eind juni.

En dan? Tijd voor passies en engagementen, om te werken, te reizen, te leren buiten school. Belangrijk voor sociaal werkers, toch?

Tweede jaar 

  • Vanaf dit jaar ligt de nadruk op verandering begeleiden, teams coachen, activiteiten organiseren …
  • We geven je tips en tricks om het beste uit mensen te halen, acties te ondersteunen … Door je enthousiasme springen heel wat mensen op de kar.
  • Organiseren, plannen, vergaderen, projecten en cursussen opzetten, werken met groepen: het zijn allemaal vaardigheden die je uitgebreid traint. Je maakt een vormingscyclus en geeft zelf workshops aan je medestudenten. Ook bestaande vormingsinitiatieven voor volwassenen neem je onder de loep.

Derde jaar 

  • Het beroepsleven lonkt en dus schakelen we een versnelling hoger: theorievakken waar je straks wat aan hebt en vooral een heel uitgebreide stageperiode.
Remote video URL
Remote video URL

Hoe ziet de opleiding Sociaal Werk eruit? Opleidingshoofd, Veerle Van Gestel legt het snel even uit!

Remote video URL

Inhoud en studiepunten

Eerste jaar

Kennis opbouwen en toepassen
30 studiepunten
Sociaal Werk: op verkenning
(
6 studiepunten
)

Wat doet de sociaal werker, en waarom, en hoe? Welke soorten sociaal werk bestaan er? Je krijgt een inleiding in het begrippenkader van sociaal werk, leert de sociale kaart kennen, ontdekt wat het beroep inhoudt. Dit helpt je om tegen het tweede jaar een goede trajectkeuze te maken: Kunst- en Cultuurbemiddeling, Maatschappelijk Werk, Maatschappelijke Advisering (Sociaal-Juridische Dienstverlening), Personeelswerk of Sociaal-Cultureel Werk?

De samenleving
(
6 studiepunten
)

We vertrekken van de vaststelling dat er enige 'orde' in de samenleving is en dat heel wat dingen 'functioneren'. De verklaring ligt o.a. in het belang van cultuur en in het socialiseren. Een tweede vaststelling is dat er naast die orde ook heel wat 'wanorde' en maatschappelijke problemen bestaan. De aandacht gaat naar sociale ongelijkheid in diverse verschijningsvormen. We maken een uitgebreide en kritische analyse vanuit verschillende invalshoeken.

De mens
(
6 studiepunten
)

Hoe geven wij als mensen betekenis aan onze leefwereld?  Na eerst stil te staan bij onze psychologische 'hardware' (bio- en neuropsychologie), gaan we vooral onze 'psychologische software' verkennen. Wij construeren immers zelf de concepten die we over onszelf en onze omgeving hebben. Deze basiskennis wordt uitgebreid met sociaal psychologische aspecten.

Grondrechten
(
6 studiepunten
)

In elke beroepscontext van de sociaal werker komen juridische aspecten voor. Om je daarop voor te bereiden focust deze inleiding recht op de noodzakelijke juridische kennis die je als sociaal werker nodig hebt om de juridische aspecten van een situatie te kunnen herkennen en daar mee aan de slag te gaan.

Welvaart, ongelijkheid en armoede
(
6 studiepunten
)

Er is in de wereld tijdens de laatste decennia heel wat welvaart gecreëerd. Wat zijn hier de achterliggende economische principes? Maar deze welvaart is zowel mondiaal als in onze eigen samenleving ongelijk verdeeld. Heel wat mensen (ook bij ons) leven nog in armoede en zijn maatschappelijk kwetsbaar. We gaan dieper in op deze uitsluitingsmechanismen en de beperkingen van de vrije markt.

Praktijk
15 + 15 studiepunten
Sociaal Werk Lab
(
15 + 15 studiepunten
)

In de Labs Sociaal Werk (deel 1 & 2) leer je al doende, meestal in groepjes van 18 en begeleid door 2 vaste docent-coaches. Een intense samenwerking!

Je gaat op sociale verkenning en traint je sociale vaardigheden. Zo leer je je leergroep, opleiding en campus van binnenuit kennen, maak je verbinding met buurt, stad en werkveld, ontwikkel je een visie en krijg je vat op je beroepsrol. Je oefent in observeren & interpreteren, in actief luisteren, in feedback geven & ontvangen, in je mening geven, beargumenteren & bevragen.

Je smijt je ook in research-opdrachten, analyseert en bespreekt info over het werkveld. Je legt contacten met professionals en laat de ondernemer in jou naar boven komen. Zo ben je extra voorbereid op de échte werkervaring.

Wat je leert in de praktijk, wordt gekoppeld aan de theorie.

Op het einde van het eerste jaar toon je met een portfolio aan dat je op weg bent om een professionele sociaal werker te worden. In dat portfolio stel je jezelf voor, deel je je ervaringen en leerroute en kan je de trajectkeuze voor het tweede jaar motiveren

Tweede jaar

Praktijk – loopbaan
15 studiepunten
Stage en terugkomdagen
(
15 studiepunten
)

Een verkenning van de beroepspraktijkplaats en het werkveld in de breedte: 

  • Doelstellingen en structuur 
  • Doelpubliek 
  • Taakinhouden en opdrachten
  • Profiel van de werker
Kennis verbreden
27 studiepunten
Cultuur en levensbeschouwing
(
3 studiepunten
)

We behandelen volgende thema’s in hun onderlinge samenhang: multiculturaliteit, identiteit, levensbeschouwing en sociale rechtvaardigheid. 

Diversiteit en armoede in de stad
(
3 studiepunten
)

We zoeken naar antwoorden op uitdagingen verbonden aan diversiteit, armoede en grootstedelijkheid. Specifieke maatschappelijke uitdagingen die we behandelen zijn armoedebestrijding en intra-Europese migratie. 
Naast de nodige basiskennis (concepten en realiteiten) over deze thema’s, komen in de lessen ook prikkelende (nationale en internationale) initiatieven uit het werkveld aan bod. Als onderbouw bespreken we enkele belangrijke kaders waarbinnen die antwoorden gezocht (kunnen) worden.

Psychologie
(
3 studiepunten
)

In deze cursus staat de evolutie van de psychologische functies gedurende de levensloop centraal.  Wat is vanuit ontwikkelingspsycholische invalshoek te verwachten in een bepaalde leeftijdsfase.  In die zin krijgt de student telkens een beeld voorgeschoteld van te verwachten mogelijkheden, onmogelijkheden en levensthema's die eigen zijn aan de betreffende leeftijdsfase. De docent tracht hierbij zoveel mogelijk aansluiting te maken met de toekomstige doelgroepen waar de toekomstige sociaal werker in zijn professionele loopbaan mee te maken zal krijgen. De inhouden zijn opgebouwd rond belangrijke levensthema's die zich naar gelang de leeftijdsfase anders manifesteren.
De cursus start met inleidende beschouwingen over tijd, mensbeeld, en opvoeding.  Daarna volgen hoofdstukken waarin de focus zich verlegd van de 'psychische geboorte', naar 'basisveiligheid', 'taal en denken',  'magie en zelfexpressie' en 'sociale relaties'. Het hoofdstuk 'wie ben ik' vertrekt vanuit de zoektocht in de adolescentie, en gaat over in 'de zoektocht naar zelfrealisatie' wat zich vooral tijdens de volwassenheid afspeelt, om te eindigen bij 'wijsheid en integriteit'.

Sociaal werk
(
3 studiepunten
)
  • Schets van de basis theoretische onderbouw van sociaal werk 
  • Hoe gebeurt de theorieontwikkeling in sociaal werk?
  • De concrete theoretische onderbouw van sociaal werk vanuit Payne’s (2005) ‘politics of theory’. 
  • De verbinding tussen theorie en praktijk door in te zoomen op sociaal werkmethoden. 
  • Helicopterperspectief ten aanzien van het sociaal werk met betrekking tot de vraag: wat zijn uitdagingen voor de toekomst?
Sociaal-cultureel werk ontdekken
(
6 studiepunten
)

Je krijgt een overzicht en ontwikkelt een visie op het brede sociaal-cultureel werkveld. Je reflecteert kritisch op de methoden die gehanteerd worden, de uitdagingen die gezien of niet gezien worden … Je leert over de belangrijkste wetgevende kaders (vrijwilligerswetgeving, vzw-wetgeving …). Je verwerft basisinzichten in organisatieleer en maakt een uitgebreide organisatieverkenning van je stageplaats of een andere organisatie.

Sociaal-cultureel handelen I
(
6 studiepunten
)

Je verwerft de basisinzichten van de leer-, cultuur-, en gemeenschapsvormende functie van het sociaal-culturele werkveld. Iedere functie heeft haar eigen kaders, methoden en technieken om in te zetten in de praktijk.

Sociaal-cultureel handelen II
(
3 studiepunten
)

Je gaat in op de activeringsfunctie van het sociaal-cultureel werk. Je behandelt de verschillende invullingen van activering en participatie. Je beoordeelt deze invullingen kritisch en plaats ze in hun maatschappelijke context. Aan de hand van praktijkvoorbeelden leer je de theoretische basis en onderliggende visie herkennen en benoemen, de doelstellingen identificeren, de werkwijze doorgronden en de resultaten evalueren.

Trainen en toepassen
18 studiepunten
Gespreksvoering
(
3 studiepunten
)

Vaak leeft de perceptie dat Sociaal-Cultureel Werkers geen hulpverlenende of ondersteunende tweegesprekken voeren. Terwijl er net binnen het SCW-werkveld veel kansen en mogelijkheden zijn om mensen te ondersteunen via informele babbels. Deze gesprekken bewust bekwaam voeren, is de focus van dit opleidingsonderdeel. We oefenen basisvaardigheden met casussen uit de SCW-praktijk. Houdingsaspecten komen voortdurend aan bod.  We bouwen in dit OLOD verder op communicatietraining uit het eerste jaar.

Interculturele vaardigheden
(
3 studiepunten
)

Deze training bevat een praktijk- en een theoretisch deel. Beide worden parallel aan elkaar aangeboden. Het verbinden van de theorie en praktijk is de kern van de training.  Spoor 1: 
Bij de start van deze training werk je aan de bewustwording van je eigen cultuur en identiteit. Je gaat daarna verdiepend aan de slag door mee te stappen in een project met nieuwkomers of gespreksgroepen met nieuwkomers te begeleiden. Binnen deze projecten heb je een wekelijks contact met nieuwkomers. Tijdens de ingeroosterde intervisies krijg je coaching en gaan we samen met de opgedane ervaringen aan de slag.  Spoor 2: Tijdens de opstart van de training en gedurende de intervisies bieden we jou een beknopt basiskader aan waarin een aantal relevante begrippen en principes uitgewerkt worden: identiteit, diversiteit, cultuur (verschillen en overeenkomsten), cultuurevolutionisme,ethocentrisme, cultuurrelativisme, omgekeerd etnocentrisme, pluralisme, deculturalisering, multi- en interculturaliteit, discriminatie en racisme, inburgering, superdiversiteit, ... Er zal aandacht worden besteed aan de concretisering van bovenstaande theoretische noties in methodologische beschouwingen en werkvormen. Aan de hand van concrete casestudies uit diverse praktijkrelevante settings zullen we werken rond interculturele communicatie en agogische processen in een reëele pluralistische context op microniveau. Tegelijk zullen we de meso- en macrocontext van deze interacties op microniveau benoemen.

Projectmatig werken
(
6 studiepunten
)

In dit opleidingsonderdeel leren studenten projectmatig werken binnen een beroepscontext. In kleine groepjes (+/- 6 studenten) wordt een opdracht van een organisatie uit het werkveld uitgevoerd. Hierbij worden zij enerzijds begeleid door een coach binnen de school en anderzijds krijgen zij gerichte informatie en ondersteuning vanuit de partnerorganisatie. De opdracht mondt uit in een draaiboek, communicatiemiddelen en een schriftelijk eindverslag.

Beroepsethiek
(
3 studiepunten
)

Vanuit de praktijk van de maatschappelijk assistent staan we stil bij ethische, deontologische en juridische dimensies van het vak. We onderzoeken welke invalshoeken het werk op het terrein ondersteunen op moreel gebied. Het vak van maatschappelijk assistent brengt immers morele aspecten mee, waarop studenten zich leren verhouden. We houden hierbij rekening met het perspectief van verschillende belanghebbenden.

Wetenschappelijke vaardigheden
(
3 studiepunten
)

Je zoekt vakliteratuur in wetenschappelijke databanken om het onderwerp van je paper te verkennen, om vervolgens het onderwerp in een probleemstelling te gieten. Via literatuuronderzoek zoek je een antwoord op je probleemstelling.

Derde jaar

Praktijk - loopbaan
30 studiepunten
Stage en bachelorproef
(
30 studiepunten
)

Doorheen de beroepspraktijk en persoonlijke studie verwerf je de noodzakelijke competenties voor het uitoefenen van de functie ‘sociaal werker’:

  • Grondige kennismaking met het werkveld en situering van de stageplaats
  • Verdieping in de organisatiestructuur, doelstellingen, doelgroepen en samenwerkingsverbanden
  • Verdieping in het profiel van de professionele werker
  • Zelfstandig uitvoeren van het volledige takenpakket van een professionele sociaal werker

Je behandelt in je bachelorproef een onderwerp uit het werkterrein van het sociaal-cultureel werk. Je integreert opgedane praktijkervaring en theoretisch verworven inzichten.

Kennis verdiepen
15 studiepunten
Beleidskaders voor sociaal werk
(
3 studiepunten
)

Vanuit de internationale definitie van sociaal werk schetsen we het belang van signalering,  onderzoeken we het belang van de actuele beleidskaders en van politiserend werken vanuit een structureel perspectief. Inzicht in de werking van beleidscycli is cruciaal om vanuit agogisch perspectief hierop te kunnen inspelen.
In een tweede deel analyseren we het politieke veld, met aandacht voor de ideologische keuzes achter de beleidskaders. We bestuderen de belangrijkste hedendaagse ideologieën en hun impact op de beleidskaders voor sociaal werk. Standpunten in actuele sociale beleidsdebatten worden gekaderd in onderliggende ideologieën. In het derde deel zetten we de stap naar beleidsvoorbereidend, beleidsondersteunend en/of beleidsbeïnvloedend werken, aan de hand van actuele thema's in het sociaal en welzijnsbeleid.

Werken aan verandering
(
6 studiepunten
)

Sociaal werkers zijn gericht op verandering en sociaal werk is ook altijd "werken aan verandering". Zeker in een ‘risicosamenleving’ is dit een belangrijke opdracht.
De overheid, sociale organisaties en de bedrijfswereld kunnen een beroep doen op sociaal werkers om veranderingsprocessen mee aan te sturen, te begeleiden. 
De belangrijkste theoretische achtergronden bij verandering worden behandeld op 3 niveaus.

  • We bekijken verandering op individueel niveau en gaan na in welke mate bepaalde patronen een rol spelen in het gedrag van mensen.
  • Op het niveau van een organisatie bekijken we de analyse en de sturing van verandering aan de hand van het "kleurdrukdenken". 
  • We bestuderen verandering op het niveau van de samenleving als geheel en staan onder meer stil bij "sociale bewegingen". Het thema “tijdsbesteding en tijdsbeleving” wordt gekozen als verbindingsthema om te verduidelijken en te illustreren hoe de verschillende niveaus aan elkaar gerelateerd zijn en in voortdurende interactie staan. Dit thema schetst actuele tendensen in de samenleving en creëert de mogelijkheid om daar kritisch bij stil te staan.
Wereldbrede uitdagingen
(
3 studiepunten
)

Mondiale uitdagingen:

  1. Kennis en technologie: grenzen aan kennis, technologie en wetenschap
  2. Economische crisis: werkloosheid, private schuld, overheidsschuld en ecologische schade
  3. Grondstoffencrisis: energie en piekolie, metalen, mineralen en voedsel
  4. Ecologische crisis: klimaatsverandering, biodiversiteitsverlies, verzuring van oceanen
  5. Demografische crisis: overbevolking, vergrijzing en verstedelijking in de wereld
  6. Socio-economische crisis: ongelijkheid binnen samenlevingen en tussen samenleving

En de antwoorden:

  1. Lokaal innoveren en internationaal samenwerken: peer-to-peer netwerken en Noord-Zuid
  2. Globalisering, neoliberalisme en anders globaliseren (o.a. Buen Vivir)
  3. Transitie: energie-transitie, alternatieven voor materialen en sociale verandering
  4. Duurzame ontwikkeling: antwoorden op onrechtvaardigheid, divergentie, convergentie en ontgroeien
  5. Synthese en samenhang tussen mondiale uitdagingen en antwoorden: systeemdenken en veerkracht
Psychische stoornissen
(
3 studiepunten
)

Kernthema’s:

  1. Wat is  ‘normaal’ gedrag' en wanneer evolueren psychische moeilijkheden naar een 'psychische stoornis'? Wat is 'normaal' psychisch functioneren en wat kunnen we verstaan onder 'het psychisch lijden' van cliënten?
  2. De focus ligt op op 'psychiatrische ziektebeelden'. Wat wordt juist verstaan onder een 'psychische stoornis'? Welke criteria worden hierbij gehanteerd en hoe worden deze 'stoornissen' geordend in een breder referentiekader? Welke plaats hebben diagnoses in onze huidige maatschappij en wat is de invloed hiervan op de individuele cliënt?
  3. Overlopen van de belangrijkste, meest voorkomende syndromen (stemmingsstoornissen, angststoornissen, psychotische stoornissen, persoonlijkheidsstoornissen, eetstoornissen en stoornissen bij kinderen,  verslaving, dissociatieve stoornissen en somatoforme stoornissen)
  4. Bespreken van de mogelijke behandelingen en psychotherapie
Trainen en toepassen
15 studiepunten
Internationalisering
(
3 studiepunten
)

Hoe ziet het werkveld er uit in het buitenland? Welke gelijkenissen en verschillen zijn er? En hoe organiseert men dit? Je neemt je eigen leerproces in handen. In kleine groepjes teken je een internationale studiereis uit op maat van je leerbehoeften en gekoppeld aan het thema van het project van jouw groep in het opleidingsonderdeel Project. Je ontwikkelt een programma voor jezelf en jouw groep in een internationale setting. Het bezoeken en bevragen van de geplande organisaties in binnen- en buitenland draagt bij tot een beter beeld van het concrete werkveld. Je wordt tijdens deze bezoeken geconfronteerd met andere basisopstellingen van sociale werkers. Dit zorgt voor reflectie op de eigen opstelling als sociaal werker en meer in het algemeen voor reflectie op de basishouding, beroepshouding van een ideaal typische sociaal werker.

Project
(
6 studiepunten
)

In dit opleidingsonderdeel leren studenten projectmatig werken binnen een beroepscontext. In kleine groepjes (+/- 6 studenten) wordt een opdracht van een organisatie uit het werkveld uitgevoerd. Hierbij worden zij enerzijds begeleid door een coach binnen de school en anderzijds krijgen zij gerichte informatie en ondersteuning vanuit de partnerorganisatie. De opdracht mondt uit in een draaiboek, communicatiemiddelen en een schriftelijk eindverslag.

Werken met groepen
(
6 studiepunten
)

Je leert hoe een groep werkt, en hoe je deze als begeleider kan ‘lezen’, om dan een groepsproces te kunnen begeleiden naar een bepaald doel. Door eerst te ervaren, dan te reflecteren (a.d.h.v. je eigen proces én het proces van een 'externe' groep) en vervolgens te verdiepen (inoefenen), krijg je ‘goesting’ om groepen te begeleiden, en jezelf hier verder in te ontwikkelen.

Remote video URL

Claudia werkt bij Recht-Op vzw als jongerenbegeleider.

Remote video URL

Filmpje: Blerina studeert Sociaal Werk

Remote video URL

Stage in een vluchtelingenkamp in Palestina? Fedor deed het …

Wanneer heb je les?

  • Startdag op 16 september, start lessen vanaf 20 september.
  • Later inspringen kan. Tot februari.
  • Gemiddeld 26 uur les per week.
  • Vanaf oktober duik je een halve dag per week het werkveld in.
  • Vaak heb je één tot anderhalve dag per week vrij. Ideaal om projecten uit te werken.
  • Je hebt weinig springuren.

Jaarindeling

Periodesysteem: 1 academiejaar = 4 periodes 

  • De leerstof is duidelijk afgebakend.
  • Je krijgt regelmatig feedback.
  • Je leert plannen.

Bekijk de jaarindeling

Jij weet van aanpakken

Er is geen sociaal restaurant in je stad, maar de nood is groot? Dan start je tijdens je stage toch gewoon zelf een eigen volkskeuken op. En komt het jeugdhuis vrijwilligers te kort, dan onderzoek je meteen hoe je jongeren kan bereiken en welke taken ze willen opnemen. De originele wervingscampagne die je vervolgens opzet doet gegarandeerd wonderen.

Remote video URL

Wil jij ook een job met veel afwisseling, net als Jan die bij JES werkt?

De studenten starten een aantal projecten op rond gezonde voeding en vrije tijd voor senioren in Antwerpen. 

Remote video URL

5 studenten Sociaal-Cultureel Werk brachten de noden van amateurkunstenaars in Berchem in kaart voor Fameus.

Projecten op maat

Je hoeft maar even rondom je te kijken en de projecten dienen zich aan, vaak zelfs meer dan je kan behappen.

Neem nu die bewonersgroep bij jou in de buurt, die graag meer groen in het straatbeeld wil. Je belegt een meeting, brengt mensen samen, schetst de problematiek, neemt contact op met overheidsdiensten en zet een actie op.

Steentje bijdragen om de opwarming van de aarde tegen te gaan? Je lanceert Donderdag Veggiedag in scholen en je ondersteunt vrijwilligers bij de organisatie van veggie-kookworkshops.

Extra veel praktijk

Geen theorie zonder (een massa) praktijk. Vanaf dag één zelfs, niet alleen tijdens je twee intensieve stageperiodes.

Altijd leuk trouwens als je kunt werken op een concreet project en je gespreksvaardigheden kunt oefenen op ‘echte’ mensen met ‘echte’ problemen. Bij de Dienst Vreemdelingenzaken bijvoorbeeld, de Huurdersbond, een vakbond …

Remote video URL

Het leven zoals het écht is: les krijgen van ervaringsdeskundigen. 92 % van onze studenten vindt dit een meerwaarde.

Go international

Je blik op de wereld verruimen? Grijp je kans en loop stage of volg les in het buitenland. Maak internationale vrienden, leer een nieuwe taal, werk aan een sterker cv, word zelfstandiger, maar beleef vooral de tijd van je leven!

  • Als laatstejaarsstudent kan je met Erasmus aan een Europese hogeschool of universiteit studeren: leef minstens 3 maanden in Denemarken, Tsjechië, Spanje, Finland …
  • Wil je stage lopen buiten de Europese grenzen? Laat het beste van jezelf zien in Nieuw-Zeeland, Canada, Australië ...  We zorgen voor een goede voorbereiding met vakken zoals Interculturele competenties, Global challenges, Kosmoshock …
  • Zin om aan de slag te gaan in een project internationale samenwerking? Zet mee je schouders onder projecten in Colombia, Peru, Zuid-Afrika, Ghana, Tanzania, Indonesia, India …
  • Of doe je liever internationale ervaring op dichtbij huis? Volg dan tijdens je opleiding in Antwerpen samen met internationale studenten het Engelstalige programma Crossing Borders.

‘Luck is what happens when preparation meets opportunity’, Seneca.

Coaching

  • Elke student heeft een persoonlijke leertrajectbegeleider. Die volgt je resultaten op, geeft goede raad, biedt een luisterend oor en schudt je af en toe wakker.
  • Onze docenten staan dichtbij hun studenten. Ze coachen je door je studieparcours. En stap voor stap neem je zelf steeds meer verantwoordelijkheid op.
  • Als je stage loopt, kan je rekenen op 2 coaches: je stagebegeleider (KdG-docent) en je mentor (professional op je stageplek).
  • Moeilijkheden met taal? Onze taalcoach helpt je graag, in groep of individueel.
  • Bepaalde leerstof die je moeilijk onder de knie krijgt? Schrijf je in voor een extra werkcollege.
  • Voor sommige vakken zijn er proefexamens: je kan dan al eens testen of je de leerstof onder de knie hebt.
  • Schort er iets aan je studiemethode? In de sessies studiemethodebegeleiding geven we je tips & tricks.

Voorbeelden van cursussen, lessen, projecten ...

Voorbeeldcursussen

  • Sociaal werk: op verkenning
    Wat doet de sociaal werker, en waarom, en hoe? Welke soorten sociaal werk bestaan er? Je krijgt een inleiding in het begrippenkader van sociaal werk, leert de sociale kaart kennen, ontdekt wat het beroep inhoudt.
  • De Samenleving
    We vertrekken van de vaststelling dat er enige 'orde' in de samenleving is en dat heel wat dingen 'functioneren'. Een tweede vaststelling is dat er naast die orde ook heel wat 'wanorde' en maatschappelijke problemen bestaan. De aandacht gaat naar sociale ongelijkheid. We maken een uitgebreide en kritische analyse vanuit verschillende invalshoeken.
  • Grondrechten
    In elke beroepscontext van de sociaal werker komen juridische aspecten voor. Om je daarop voor te bereiden focust deze inleiding recht op de noodzakelijke kennis die je als sociaal werker nodig hebt om de juridische aspecten van een situatie te kunnen herkennen en daar mee aan de slag te gaan.
  • Inleiding recht
    Elke sociaal werker komt in aanraking met situaties waar ook juridische kwesties meespelen. Deze cursus biedt je de noodzakelijke kennis die je als sociaal werker nodig hebt om de juridische aspecten van een situatie te kunnen herkennen en daarmee kritisch aan de slag te gaan.
  • Sociologie
    In deze cursus ligt de focus op sociale ongelijkheid in diverse verschijningsvormen. Je maakt een uitgebreide en kritische analyse vanuit verschillende invalshoeken.

Voorbeeldlessen

Remote video URL

Maatschappelijk Werk: financiële en materiële hulverlening, personen met een handicap

Personeelswerk: personeelsplanning opstart en oefeningen

Remote video URL

Sociaal-Cultureel Werk: wat is Sociaal-Cultureel Werk?

Remote video URL

Sociaal-Juridische Dienstverlening: Familierecht


Economie: wat is economie en wat denken economen?

Wat heb je nodig?

Een laptop: om te noteren, projecten uit te werken, te communiceren, examens af te leggen ... 

  • Kies een recent toestel
  • Met wifi-specificaties 'A' (bv. Wifi A, Wireless A, Wifi AC, Wireless AC). Deze netwerkkaarten kunnen zowel 2.4 als 5Ghz aan.

  • Of een Mac laptop met Windows (8 of hoger). Dit is legaal te installeren via Boot Camp. Hiervoor moet je Mac minimaal beschikken over: Intel iCore3 (gen6), 8GB DDR RAM en 265GB SSD schijf.

Voor wie?

Je profiel

  • Je bent een sociaal dier, iemand die mensen verbindt en kan samenbrengen.
  • Van sociaal onrecht ga je steigeren. Je grijpt elke kans aan om de wereld mooier te maken.
  • Je schopt jezelf een geweten, wakkert het kritische bewustzijn van je omgeving aan, zoekt samen met anderen naar mogelijkheden om het leven zo goed mogelijk vorm te geven.
  • Je bent enthousiast, inventief en sociaal bewogen.
  • Je legt makkelijk contact en je bent vlot in de omgang.

Voorwaarden

  • Je hebt een Vlaams diploma secundair onderwijs
  • Of je hebt een ander toegelaten diploma of gelijkgesteld toelatingsbewijs én voldoet aan de taalvoorwaarde (lees meer over de toelatingsvoorwaarden)
Remote video URL

Campus Zuid

Brusselstraat 45
2018 ANTWERPEN

+32 3 613 13 13
info@kdg.be

Meer info

  • Nieuwe campus op 't Antwerpse Zuid
  • Vlot bereikbaar met trein, tram, bus, fiets, step ...
  • Overdekte fietsenstalling
  • Gezellige koffiebar
  • Studentenrestaurant in foodmarket style
  • Veel studieplekken

Na je studie

Aan het werk

  • Een bachelordiploma Sociaal Werk is een breed inzetbaar diploma met veel toekomstmogelijkheden.
  • Je gaat voor een job die je nauw aan het hart ligt. Het is vaak keihard werken, maar je krijgt er veel voor in de plaats.
  • Je kan meteen aan de slag op de meest uiteenlopende plekken: bij jeugd- en buurthuizen, vormings- en ontmoetingscentra, volkshogescholen, culturele centra, steunpunten samenlevingsopbouw, milieu-educatieve diensten, asielcentra, straathoekwerk, bijzondere jeugdzorg ...
  • Je voorgangers zijn actief bij Service Punt Vrijwilligers Antwerpen, Integratie en Inburgering Antwerpen, beweging.net, het asielcentrum in Kapellen, de cultuurdienst van Grobbendonk, 11.11.11, Sensoa, De Kei, Samenlevingsopbouw Borgerhout …

Verder studeren

  • Een master behalen? Via een schakelprogramma stroom je vlot door naar o.a. de master Sociaal Werk.
  • Extra bachelor? De opleidingen Orthopedagogie, Lerarenopleiding, Verpleegkunde, Pedagogie van het Jonge Kind, Bedrijfsmanagement (met o.a. Marketing en Rechtspraktijk) en Office Management (met o.a. HR & Sales) sluiten mooi aan bij je opleiding. Vaak heb je heel wat vrijstellingen en kan je inschrijven voor een verkort programma.
  • Ook tal van postgraduaten zijn een optie.
Ruben

Ruben Grietens, sportcoördinator op KdG Stuvo 
Afgestudeerd in Sociaal Werk, afstudeerrichting Sociaal-Cultureel Werk

  • Spoort sport aan bij onze studenten. Een beetje de mannelijke sporty Spice van KdG, dus.

  • Gaat skiën, surfen, zeilen, bowlen, voetballen ... met studenten. Want hoe kan je beter vrienden maken dan door elkaar te ontmoeten, samen te sporten, of samen een overwinning te vieren.

  • Droomt van sportvelden rond elke campus, een klimmuur of een fitness.

  • Ziet de kansen van de diversiteit van Antwerpen in plaats van struikelblokken.
     

Flexibel studeren

Vrijstellingen

Heb je in een vorige opleiding voor bepaalde vakken al enkele credits verdiend? Dan kom je waarschijnlijk in aanmerking voor vrijstellingen.

Check hoe je vrijstellingen aanvraagt voor deze opleiding

Verkort traject

Behaalde je al een diploma hoger onderwijs in een verwant studiegebied? Dan kan je de opleiding Sociaal Werk in een verkort traject volgen.

Welke vakken moet je nog volgen?
Download de programma's die al uitgewerkt zijn (in Google Drive).

  • Staat je behaald diploma er niet bij?
  • Wil je inschrijven?
  • Of heb je meer info nodig? 

Contacteer mieke.wouters@kdg.be of +32 3 613 18 29.

Meer gespreid studeren?

Dat kan, we werken namelijk met een systeem van 4 periodes.

  • Afgebakende leerstof en regelmatige feedback verhogen je slaagkans.
  • Per theoretisch vak heb je een proefexamen. Dit telt enkel mee als je geslaagd bent.
  • Op het einde van periode 3 (maart) leg je voor alle theoretische vakken examen af (30 studiepunten).
  • Moet een resultaat omhoog, dan helpen we je met remediëring in periode 4 en leg je je tweede zit af eind juni.

Vlaams opleidingsverlof (VOV)

Deze opleiding geeft recht op Vlaams opleidingsverlof (VOV).

Meer weten?

Kom naar een infodag

  • Krijg een rondleiding op de campus
  • Ontdek de KdG-opleidingen
  • Spreek met studenten en docenten

 

Download of bestel een brochure

Dan kan je alle details nog eens rustig doornemen wanneer jij dat wil: download of bestel een brochure.

 

Chat met een student

Vraag je het liever aan een medestudent?
Chat met Chelsae of Tiago, studenten Maatschappelijk Werk

 

Contacteer de opleiding

Vraag het aan Mieke Wouters via stip.zuid@kdg.be of +32 3 613 13 03

Waarom KdG?

  • Coaching
    We begeleiden je van student tot professional, moedigen je aan om het verschil te maken.

  • Real life
    We mixen theorie en praktijk. Je leert een vak en een job.

  • Stevig diploma
    Onze oud-studenten zijn graag geziene sollicitanten en slimme ondernemers

  • Grensverleggende innovatie en experiment
    We creëren, bouwen verder op het bestaande, doen je over muren kijken.

  • Open huis
    Iedereen is welkom

Meer redenen om voor KdG te kiezen

Kwaliteitsvol onderwijs

  • KdG streeft topkwaliteit na.
  • We gaan voor duurzame ontwikkeling: van studenten, medewerkers en samenleving. Om telkens weer het beste uit iedereen te halen en die samenleving vorm te geven en te dragen.
  • Kwaliteitszorg is het geheel van middelen en systemen dat we inzetten om dat doel te bereiken.

Lees meer over Kwaliteitsvol onderwijs op KdG
Bekijk de beknopte rapporten 'opleidingskwaliteit' per opleiding

Voor organisaties en bedrijven

Op zoek naar een stagiair? Stuur een mailtje naar elke.dewinter@kdg.be.

Onze studenten en medewerkers zijn vaak experts in hun vakgebied. En ze delen graag hun kennis met bedrijven en organisaties.

  • Een vorming op maat?
  • Begeleiding bij jouw innovatief project?

Maak gebruik van onze expertise.