Projects
18 projects found
Het LEAD-IN-project ontwikkelt een trainingsprogramma voor schoolleiders in sociaal kwetsbare scholen om hen beter voor te bereiden op hun uitdagingen en deelt de resultaten met beleidsmakers en opleiders.
date_range
Duur:
Sep 2024 - Sep 2026
attach_money
Financiering:
Erasmus+
We ontwikkelen een toolkit om een duurzaam loopbaanbeleid in scholen vorm te geven en aantrekkelijke loopbaan- en groeikansen te creëren. We ontwikkelen ook een training voor schoolbesturen, beleidsmedewerkers en leidinggevenden.
date_range
Duur:
Jan 2024 - Jun 2026
attach_money
Financiering:
Interreg Vlaanderen-Nederland
We onderzoeken hoe goed schoolbesturen in Vlaanderen werken en hoe effectief ze zijn. We onderzoeken ook welke maatregelen de Vlaamse overheid kan invoeren om schoolbesturen te ondersteunen en te verbeteren.
date_range
Duur:
Dec 2023 - Sep 2025
attach_money
Financiering:
OBPWO
Een co-leiderschapsteam succesvol vormgeven is niet zo vanzelfsprekend. Een team directeurs samen een school of een groep scholen laten leiden, vindt echter steeds meer en meer zijn ingang. Ook in het Vlaamse basisonderwijs.
date_range
Duur:
Sep 2024 - Aug 2025
attach_money
Financiering:
PWO
In Vlaanderen kiezen steeds meer scholen voor gedeeld leiderschap. Maar hoe gedeeld is onze visie op gedeeld leiderschap? We doen een analyse van de visie van directeurs en hun basisschoolteams.
date_range
Duur:
Sep 2024 - Aug 2025
attach_money
Financiering:
PWO
Ontdek hoe het Erasmus+ project ALiCE leraren ondersteunt bij het formatief evalueren van burgerschapscompetenties. Nationale en internationale trainingen versterken leraren en verbeteren de kwaliteit van burgerschapsonderwijs.
date_range
Duur:
Jan 2022 - Nov 2024
attach_money
Financiering:
Erasmus+
In dit praktijkgericht onderzoek werken we samen met basisscholen acties uit om het leiderschapspotentieel en de leiderschapsambities in het team te ontdekken en te ontwikkelen, met het uiteindelijke doel om de interesse voor de job van schoolleider (bepaald door het ‘kunnen’ en het ‘willen’) te verhogen. De ontwikkelde acties zullen bijdragen aan een gedegen loopbaanbeleid voor leer¬krachten en potentiële schooldirecteurs, en een proactief opvolgingsbeleid voor directeurs.
date_range
Duur:
Jan 2022 - Dec 2023
attach_money
Financiering:
PWO
Het onderzoekscentrum Publieke Impact ontwikkelt praktische tools en informatie om evenementorganisatoren te ondersteunen bij het inschatten en beheren van bezoekersrisico’s en het verhogen van de veiligheid op evenementen.
date_range
Duur:
Sep 2021 - Dec 2023
attach_money
Financiering:
PWO
Het onderzoekscentrum Publieke Impact onderzoekt hoe evenementorganisatoren een modal shift kunnen stimuleren om bezoekers te motiveren voor duurzamer vervoer en biedt praktische richtlijnen voor duurzame mobiliteitsplannen.
date_range
Duur:
Sep 2021 - Aug 2023
attach_money
Financiering:
PWO
Het onderzoekscentrum Pedagogie in Praktijk begeleidt 19 projecten die verbinding leggen tussen jeugdwerk en kinderen en jongeren die er moeilijk toegang toe krijgen.
date_range
Duur:
Jul 2021 - Jun 2023
attach_money
Financiering:
ABB,
JCM
In dit onderzoek willen we samenwerkingspraktijken ontwikkelen en onderzoeken tussen organisaties die werken met kinderen op de vlucht en hun families. Daarnaast willen we kennis vergaren die toekomstig beleid kan informeren over de opvang van kinderen op de vlucht en hun families.
date_range
Duur:
mei 2021 - Apr 2023
attach_money
Financiering:
IOF SEP
Het VRAC project is een Europees project dat een gezinsgerichte geïntegreerde gemeenschapsdienst wil ontwikkelen in achterstandswijken. VRAC is gericht op het verminderen van schooluitval en vroegtijdig schoolverlaten bij kwetsbare kinderen en jongeren.
date_range
Duur:
Jan 2019 - Jan 2023
attach_money
Financiering:
Interreg 2 Zeeën
Dit project onderzoekt de nauwkeurigheid van de manuele klik- en kwadranttellingen, maar ook die van vier technologische telmethoden die vaak op evenementen worden gebruikt: cameratelling, Wi-Fi-telling, mobiele datatelling en radiogolftelling.
date_range
Duur:
Jan 2020 - Dec 2022
attach_money
Financiering:
VLAIO TETRA
Het onderzoekscentrum Publieke Impact onderzoekt de nauwkeurigheid van manuele en technologische methoden voor crowd counting om organisatoren te ondersteunen bij effectief crowd management.
date_range
Duur:
Sep 2020 - Aug 2022
attach_money
Financiering:
VLAIO TETRA
In dit ontwerponderzoek bouwt het onderzoekscentrum Toekomstgedreven Onderwijs een masterclass voor schoolleiders. De klemtoon ligt daarbij op de onderwijsuitdagingen in de VUCA-wereld, en in het bijzonder op het voeren van een duurzaam loopbaanbeleid.
date_range
Duur:
Sep 2019 - Aug 2022
attach_money
Financiering:
PWO
In het leven van kinderen en jongeren speelt zorg een belangrijke rol: ze krijgen, zien en geven het. Toch schermen we hen er zoveel mogelijk van af. Onderzoekers van de Karel de Grote Hogeschool namen enkele praktijken in de vrije tijd onder de loep waar kinderen zorgen voor elkaar en voor anderen.
date_range
Duur:
Sep 2020 - Aug 2021
attach_money
Financiering:
RBV
Scholen geven aan dat het steeds moeilijker wordt om geschikte kandidaten te vinden voor de functie van schooldirecteur. Nochtans is de impact van een sterke schoolleider op de kwaliteit van het onderwijs aanzienlijk en wordt vastgesteld dat de job van schooldirecteur jaar na jaar complexer wordt. Het is dus cruciaal om de best mogelijke schoolleiders in die functie te krijgen, maar een gebrek aan kandidaten legt druk op deze nood aan zorgvuldige selectie. In dit onderzoek gaan we na wat maakt dat een leraar zichzelf al dan niet beschouwt als potentieel schoolleider.
date_range
Duur:
Aug 2018 - Aug 2021
attach_money
Financiering:
PWO
date_range
Duur:
Sep 2015 - Aug 2017