Geschiedenis

  • Schuilt er een tijdreiziger in jou en dompel jij mensen graag mee onder in het verleden?
  • Word jij ook wild van de Romeinen, de Vikingen of de Franse revolutie? En draag jij graag die passie over?
  • Ga dan de uitdaging aan om van geschiedenis het boeiendste vak te maken!

Waar mag je lesgeven?

  • Wij leiden jou op tot een leraar geschiedenis die lesgeeft in de 1ste en 2de graad van het secundair onderwijs.

  • Daarnaast kan je met dit diploma ook maatschappelijke vorming geven in de drie graden van het BSO en kan je aan de slag als (educatief) medewerker in de culturele sector en uitgeverswereld.

Inhoud en studiepunten

Eerste jaar

  • Pre- en protohistorie 1 (6 studiepunten)
    We gaan terug naar het oudste verleden van de mens: de prehistorie. In het museum voor natuurwetenschappen te Brussel maken we kennis met onze voorouders. We onderzoeken de oorsprong en evolutie van de mens en bekijken hoe de levenswijze van de mens doorheen de prehistorie is geëvolueerd. Vervolgens zoomen we in op enkele van de oudste sedentaire samenlevingen ter wereld: Mesopotamië met het oudste schrift, de Assyrische strijders en Babylonische wetenschappers, en het Egypte van de farao’s met de beroemde piramides, mummies en Vallei der Koningen.
  • Klassieke oudheid 1 (6 studiepunten)
    In dit vak verdiepen we ons in de rijke geschiedenis en cultuur van de Grieken, de Romeinen en de Kelten. Hierbij gaan we op excursie en nodigen we een Romeinse soldaat uit in de klas. We gaan terug naar de wortels van de democratie in het oude Athene en bekijken hoe de Romeinse republiek na een periode van burgeroorlogen en de moord op Caesar evolueerde naar een keizerrijk. Via een creatieve opdracht leven jullie je in in het Griekse theaterleven, de Romeinse gladiatorenspelen of het leven in de stad Pompeï.
  • Middeleeuwen 1 (3 studiepunten) 
    We maken komaf met het cliché van de ‘donkere middeleeuwen’, ontdekken hoe de middeleeuwse mensen naar de wereld rondom hen keken, en welke voor dit tijdvak de grote ontwikkelingslijnen zijn op cultureel, politiek en socio-economisch vlak. Tijdens een archiefbezoek aanschouwen we documenten van meer dan 800 jaar oud en we nodigen een spreker uit die ons de geschiedenis vertelt van de graven van Vlaanderen.

Tweede jaar

  • Middeleeuwen en nieuwe tijd 2 (6 studiepunten)
    Absolutisme, reformatie of heksenvervolging: fenomenen uit de nieuwe tijd die hun wortels hebben in de late middeleeuwen. De scheiding tussen beide tijdvakken bestaat dan ook louter op papier. Toch valt niet te ontkennen dat het Europa van 1789 er anders uitzag dan enkele eeuwen ervoor: koloniale wedijver, revolutionaire en verlichte denkers, wetenschappelijke ontdekkingen, godsdienstoorlogen en nieuwe staten…. Welkom in de bewogen nieuwe tijd.
  • Wereldgeschiedenis 2 (3 studiepunten)
    We verruimen onze blik door in dit vak de geschiedenis vanuit wereldperspectief te bekijken. In groep onderzoeken jullie een niet-Europese cultuur, terwijl we samen op zoek gaan naar onderlinge verbanden en uitwisselingen tussen volkeren en culturen uit het verleden.  De roofbouw op onze planeet is geen fenomeen van de laatste 100 jaar, evenmin als de globalisering, migratiebewegingen en ‘botsingen’ tussen ‘beschavingen’, als je deze thema’s vanuit wereldperspectief bekijkt. Think global!
  • Denken en doen over het verleden 2 (3 studiepunten)
    Hoe dachten mensen vroeger over het verleden? Met welke blik wordt er vandaag naar geschiedenis gekeken? En bestaat dat wel, ‘het’ verleden? In dit vak bespreken we de verschillende aspecten van historisch denken en redeneren. Daarnaast gaan we ook zelf geschiedenis ‘maken’ met een mondeling geschiedenisproject en verdiepen we ons in de herinneringseducatie.

Derde jaar

  • Geschiedenis van de nieuwste en eigen tijd 3 (3 studiepunten) 
    Om de actuele samenleving en wereldproblemen te begrijpen, is een kennis van de grote ontwikkelingslijnen uit de 19e en 20e eeuw noodzakelijk. We schrijven zelf onze cursus en gaan hierbij op zoek naar verschillen en overeenkomsten in maatschappelijke processen en structuren uit heden en verleden.