- Ben je zo gebeten door kunst en cultuur dat je aan de slag wilt gaan met jongeren in onderwijs en in een kunsteducatieve setting?
- Heb je zin om actief workshops te bedenken en te begeleiden waarbij jij de brug slaat tussen kunst en de leefwereld van jongeren?
- Ben je zelf artistiek aangelegd en wil je aan de hand van muzische werkvormen samen met jongeren een expressief proces afleggen?
Kies dan voor Project Kunstvakken!
Nog vragen over het onderwijsvak Project Kunstvakken?
Pieter Van den Broeck
pieter.vandenbroeck@kdg.be
Inhoud en studiepunten
Eerste jaar
- Kunsteducatie (6 studiepunten)
Je onderzoekt het culturele landschap met een focus op kunsteducatie. Je gaat intens kijken naar kunst en leert kunst analyseren. Je leert de basisprincipes van het kunstfilosofisch gesprek. Je werkt een muzisch project uit vanuit erfgoededucatie. Je gaat samen met andere studenten actief aan de slag met kunsteducatie, ook in interactie met jongeren. - De muzische school (6 studiepunten)
Je leert een variëteit aan educatietheorieën en wat jouw begeleidersrol is als PKV-er. Je leert de methodieken van muziekinitiatie en vertaalt deze naar de andere muzische domeinen. Je zet in op je eigen kunstzinnige talenten. Je zet deze inzichten om in een schoolproject in de vorm van een dramavoorstelling. - Kunstinitiatie
Je scherpt je eigen theoretische kennis inzake kunst aan en verwerft inzichten in de canon van de kunstgeschiedenis. Je doet dit vanuit de muzische domeinen naar de kunstdomeinen toe. Je leert artistieke content samen te stellen in functie van muzische workshops. - Artistiek project geluid en media
Je leert de methodieken van muziekinitiatie en vertaalt deze naar de andere muzische domeinen. Je werkt op eigen niveau en geeft blijk van een autodidactische attitude. Je verzorgt een toonmoment en een presenteerbaar eindresultaat.
Tweede jaar
- Muzisch-creatief project (4 studiepunten)
Je onderzoekt projectwerking in secundair onderwijs. Je leert meerdaagse projecten uitwerken en uitvoeren. Kunst en cultuur zijn telkens de aanzet van de muzische sessies en kunstprojecten. Je ontwikkelt en geeft vorm aan bemiddelings-instrumenten. - Projectmanagement (4 studiepunten)
Je leert artistieke inhoud via kunstmedia om te zetten in een muziekfestival. Je werkt met externen en voor een groot publiek. Je zet in op het totale PKV-profiel met de focus op organisator en creatieve kracht. Als eindvorm organiseer je samen met de klasgroep een cultureel evenement. - Kunstbeschouwing (4 studiepunten)
Je scherpt je eigen theoretische kennis inzake kunst aan en verwerft inzichten in de canon van de hedendaagse kunsten. Je doet dit vanuit de muzische domeinen naar de kunstdomeinen toe. Je leert artistieke content samen te stellen in functie van muzische workshops.
Derde jaar
- Kunsteducatief project (3 studiepunten)
Je onderzoekt een specifieke kunsteducatieve context. Je bent de aansturende kracht in een team voor een persoonlijk project in een educatieve context. Je leert een subsidieaanvraag schrijven en een projectdraaiboek samenstellen.
Waar komen onze studenten Project Kunstvakken zoal terecht? Francesca (Secundair Onderwijs, PKV & Engels) loopt stage bij kunstorganisatie RASA en maakte er een kortfilm.
Studenten uit het 2e jaar Project Kunstvakken maken een 'escapebox' en maken gebruik van het materiaal en expertise van hun collega's van het vak Techniek.
Waar mag je lesgeven?
- In het secundair onderwijs ASO, TSO, BSO en BUSO (ook de derde graad) begeleid je kunstprojecten.
- In de lagere graad in het deeltijds kunstonderwijs geef je beeld, drama, woord en/of muziek.
- In de eerste en de tweede graad secundair onderwijs geef je expressie en project kunstvakken (PKV).
- In de drie graden van het lager onderwijs kan je muzisch-creatieve projecten bedenken en uitvoeren.
- In het lager onderwijs ga je aan de slag als bijzondere leermeester muzische vorming.
Daarnaast zijn onze afgestudeerden ook aan de slag als educatief medewerker in een museum of in erfgoededucatie, in kunsteducatieve organisaties en in de bredere culturele sector. Of als kunsteducator en workshopgever in het jeugdwerk en de sociaal-artistieke praktijk.
Hoe ervaren OKAN-leerlingen poëzie? Op campus Zuid gingen de leerlingen van de onthaalklas voor anderstalige nieuwkomers aan de slag met het thema van de poëzieweek 2018: ‘theater’.
Ze werden eerst begeleid door de studenten Nederlands, waarna ze samen met de studenten Project Kunstvakken hun creativiteit de vrije loop mochten laten op de drukpers.
Al hun kunstwerken werden daarna gebundeld in een échte expositie, op Campus Zuid én in het Letterenhuis.
Eerstejaars studenten Project Kunstvakken begeleiden leerlingen van het Stedelijk Lyceum Waterbaan (Deurne) bij het project Kunstkuur.
In dit project wordt kunst ingezet om STEM- en taalvakken te ondersteunen. Leerlingen onthouden meer door op verschillende manieren om te gaan met de lesstof.
Samen realiseerden ze 20 schilderijen in het thema eARTh: de Aarde waarop we leven. Deze komen aan de gevel van het lyceum in de Waterbaan te Deurne te hangen.
Meer weten?
- Leraar Secundair Onderwijs (algemeen)
- Mogelijke combinaties onderwijsvakken
- Inhoud van de onderwijsvakken: Aardrijkskunde, Bewegingsrecreatie, Economie, Engels, Frans, Geschiedenis, Informatica, Lichamelijke opvoeding, Maatschappelijke Vorming (MAVO), Natuurwetenschappen, Nederlands, Plastische opvoeding, Project kunstvakken, Rooms-katholieke godsdienst, Techniek en Wiskunde