Godsdienst als levensbeschouwing is niet weg te denken uit onze samenleving en onderwijswereld. In de lerarenopleiding diepen we het vak Rooms-katholieke godsdienst uit.
In een ontvankelijke, kritisch-vormende en zelflerende houding leiden we mensen op tot professionals vanuit een christelijk zinperspectief, met een hart voor leerlingen, met een open blik naar zingevingsvragen en andere geloofstradities.

Nog vragen over het onderwijsvak Godsdienst?
Annemiet Geldof
annemiet.geldof@kdg.be
Inhoud en studiepunten
Eerste jaar
- Christendom en bijbel (6 studiepunten)
Je bestudeert de ontstaansgeschiedenis van het christendom en van de bijbelse geschriften. Ook leer je historisch gegroeide kerkelijke geloofsverwoordingen naar waarde schatten. Je ontdekt hoe een christelijke/bijbelse zinhorizon ook vandaag te denken geeft. - Introductie in de wereldgodsdiensten (6 studiepunten)
In deze inleiding is er aandacht voor de betekeniskaders van de wereldgodsdiensten, maar ook de nieuw-religieuze bewegingen. Je verwerft de kennis om aan de slag te gaan in multireligieuze en multiculturele klassen en om interlevensbeschouwelijke competenties te integreren in het vak godsdienst. We doen hierbij uitstappen naar centra in Antwerpen en daarbuiten. Op deze manier verwerf je ook inzichten interreligieuze dialoog in de klas. - Godsdienstige ontwikkelingspsychologie (3 studiepunten)
We verdiepen ons in de sociologische rol van religie en verschuivingen hierin (cultuur vs religie, etc…). De rol van media en religie wordt naderbij bekeken alsook de religieuze en levensbeschouwelijke ontwikkeling van jongeren.
Tweede jaar
- Bijbelse uitdieping (6 studiepunten)
Via een intercommunicatieve setting brengen we bijbelverhalen ter sprake, om zo de vakinhoudelijke en didactische competentieverwerving te versterken. - Filosofische perspectieven en actualiteit 2 (3 studiepunten)
Je ontwikkelt hier je algemeen filosofisch denken, verdiept je in de filosofische denkrichtingen, met aandacht voor levensbeschouwelijke en culturele argumentatiewijzen.
Je verwerft de nodige competenties om een analyse te maken van de actualiteit m.b.t. godsdienstonderwijs en methodes om actualiteit integreren binnen de godsdienstles. Praktisch gezien leer je filosoferen en theologiseren met jongeren en werken met Socratisch denken. - Methodes voor communicatief-hermeneutisch godsdienstonderwijs (3 studiepunten)
Je verkent perspectieven en inhouden van het vak rooms-katholieke godsdienst. Je verwerft hier inzicht op de methodes die raadzaam zijn om tot een hermeneutisch-communicatieve en hedendaagse godsdienstles te komen. Je persoonlijke religieuze ontwikkeling en de professionele identiteit van de godsdienstleraar krijgen hier vanuit pedagogisch oogpunt een plaats.
Derde jaar
- Vakgericht vernieuwen 3 (4 studiepunten)
Je krijgt hier de relevante informatie die je nodig hebt om christendom, religie en godsdienst te linken met wetenschap en met de actualiteit. Hoe ga je als godsdienstleerkracht om met wat er in de media verschijnt? Je verwerft hier de competenties om een beroepsproduct te ontwikkelen waarbij je je verdiept in de actualiteit en op blijvend leren door gepaste nascholingen, vakliteratuur (fiction, non-fiction) op te zoeken.

Leer het jodendom kennen tijdens een rondleiding in de synagoge.

Tijdens de boeddhistische meditatie ontwikkel je je bewustzijn.
Waar mag je lesgeven?
- Eerste graad A- en B-stroom
- Tweede graad aso, tso, kso en bso
- Derde graad bso, BUSO en Onthaalklassen voor Anderstalige Nieuwkomers (OKAN)
Je kan deze opleiding ook volgen als voorbereiding op een master, bv. aan de KU Leuven. Je kan ook terecht in kerkelijke context: diensten van het bisdom, zoals Centrum voor christelijk vormingswerk of in parochieverband. Of in (pluralistische) organisaties zoals Broederlijk Delen, Pax Christi, Welzijnszorg e.a.
Meer weten?
- Leraar Secundair Onderwijs (algemeen)
- Mogelijke combinaties onderwijsvakken
- Inhoud van de onderwijsvakken: Aardrijkskunde, Bewegingsrecreatie, Economie, Engels, Frans, Geschiedenis, Informatica, Lichamelijke opvoeding, Maatschappelijke Vorming (MAVO), Natuurwetenschappen, Nederlands, Plastische opvoeding, Project kunstvakken, Rooms-katholieke godsdienst, Techniek en Wiskunde