Techniek

  • Ben jij gepassioneerd door de (hoog-)technologische wereld waarin we leven, ook al ben je er geen expert in?
  • Wil je jongeren helpen om hun technische geletterdheid te ontwikkelen?
  • Dan ben jij vast en zeker de geknipte Techniek-leraar!

Techniek is een van de belangrijke pijlers binnen STEM (Science, Technology, Engineering, Mathematics).

Experimenteren, onderzoeken, praktijk, wetenschappelijke kennis, projectmatig werken … het komt allemaal aan bod.

Waar mag je lesgeven?

  • 2 uur per week in de eerste graad (behalve leerlingen in het tweede beroepsvoorbereidend jaar)

  • Of je kan samen met collega’s natuurwetenschappen, aardrijkskunde, informatica en wiskunde STEM-projecten op een leuke en attractieve manier uitwerken en zo leerlingen begeleiden in de eerste en de tweede graad.

Je kan als leraar techniek ook aan de slag in het basisonderwijs of als educatief medewerker/edutainer in een museum of doe-centrum (zoals Technopolis, Het Beroepenhuis …), als educatieve projectmedewerker bij overheid, vzw’s of in privésector, als vertegenwoordiger in de privésector (eenvoudige technisch-commerciële diensten) of  in allerhande administratieve, technische en/of leidinggevende functies binnen (niet al te) gespecialiseerde bedrijfsomgevingen.

Er is dus een grote vraag naar goede techniekleraren. Jobkeuze te over!

Inhoud en studiepunten

Eerste jaar

  • Constructie 1 (3 studiepunten)
    Meer dan de helft van de tijd zijn leerlingen tijdens technieklessen aan het ‘hanteren’. We onderzoeken verschillende materialen en gereedschappen en hoe we deze op een veilige manier in de les kunnen gebruiken.
  • Communicatie (5 studiepunten)
    “Een tekening zegt meer dan duizend woorden!” Technische tekeningen helpen ons om op een eenduidige manier te communiceren. Niet enkel met potlood en papier maar ook met eenvoudige tekenprogramma’s.
  • Constructie 2 (3 studiepunten)
    We verdiepen ons verder in het gebruik van verschillende gereedschappen en materialen. We maken een productanalyse van alledaagse toestellen en onderzoeken enkele constructies.
  • Transport (4 studiepunten)
    Overbrengingen, krachten, hefbomen, aandrijvingen … hun geheimen ontrafelen we hier. Samen zoeken we uit hoe we dit kunnen vertalen naar leerinhouden voor de eerste graad, het ‘DID’IT’-concept (Doen Is Denken In Techniek) staat daarbij centraal.

Tweede jaar

  • Energie (3 studiepunten)
    Energie en elektriciteit zijn de hoofdrolspelers in deze lessen. Grootheden, eenheden en hun onderlinge verbanden. Waar/hoe ontstaat het, wat is de geschiedenis, hoe is het nu en waar gaat het naartoe? We onderzoeken ook enkele hedendaagse toepassingen.
  • ICT & Informatie (3 studiepunten)
    Herinner je je nog ‘de blauwe paneeltjes’? NOT, OR, AND, NOR, NAND … Hier gaan we dieper op in met allerhande elektronica- en robotica-toepassingen. Dat kan natuurlijk niet zonder ook ICT verder te verkennen.
  • Biochemie (3 studiepunten)
    Hoe bewaren we levensmiddelen? Wat zijn bacteriën? Hoe gist brood en hoe bakken we een pizza? Ook deze kennis krijgt een plaatsje binnen techniek. Je ontdek zelf hoe tijdens deze lessen.
  • Projectmatig werken (3 studiepunten)
    Je gaat je verdiepen in een ontwikkelingsgebied, en gaat hiervoor projectmatig te werk. Aan de hand van het DID’IT-concept komen we tot mooi en bruikbaar materiaal voor de rest van je carrière.

Derde jaar

  • Beroepsproducten (3 studiepunten)
    Maak je eigen project! Een bundel voor de A-stroom? Of wil je je verdiepen in de B-stroom? Of wat denk je van een STEM-project … het kan allemaal! Alles wat je in de voorgaande modules komt hier samen in een knap eindproduct.