Toekomstgedreven Onderwijs

Onderzoekscentrum

In gepolariseerde VUCA-tijden zien wij onderwijs als een essentiële schakel in het werken aan een duurzame, inclusieve samenleving. We zetten actief in op samenwerking en dialoog, op verbinding met en verankering in het onderwijsveld.

Onderzoek op maat met KdG Research

Heb je een vraag over een onderwijskwestie? Heb je een goed idee voor de onderwijspraktijk, maar wil je weten hoe je dit op een goede manier uitwerkt? Wil je iets op een wetenschappelijk onderbouwde manier uittesten? We ontwikkelen met jou een traject op maat.  

Neem contact met ons op: haydee.deloof@kdg.be

Vorming op maat met KdG Academy

We bieden een gevarieerd aanbod van bijscholingen en lezingen waarin we kennis vanuit onze onderzoeksprojecten met je delen. We doen dit zowel op onze campus als bij jou op de werkvloer.  

Bekijk het aanbod van opleidingen voor professionals, studiedagen en lezingen of contacteer eve.baert@kdg.be voor vormingen op maat.

Dienstverlening op maat

We hebben al heel wat interventies en tools ontwikkeld die jij kunt inzetten in jouw organisatie. Deze interventies worden telkens op maat van jouw noden en organisatievorm afgestemd. 

Contacteer ons voor meer informatie: eve.baert@kdg.be 

Voorbeelden:

  • Hoe pak je je klasmanagement of een kwalitatieve middagpauze aan?
  • Hoe toepassen van simulatieleren?
  • Hoe samen burgerschapseducatie opzetten?
  • Hoe word je een aantrekkelijke werkgever als school?
  • Hoe ontwikkel je schoolleiderschap in de praktijk

Leerklimaat en ondersteuningsnoden van leerlingen 

Een diverse samenleving is een diverse klas. Hoe zorg je dat alle leerlingen zich goed in hun vel voelen in de klas? Wij bieden ondersteuning aan om dit te realiseren. We ontwikkelen tools om cultureel en talig diverse klassen te ondersteunen, en onderzoeken hoe we een positief klasklimaat kunnen stimuleren. 

Voorbeelden

  • Hoe zet je op school optimaal in op een positief klasklimaat? Warm én strikt?
  • Hoe organiseer je een kwalitatieve middagpauze, waarbij iedereen zich samen kan ontspannen?
  • Hoe gaan we op een goede manier om met diversiteit en inclusie in klasgroepen?
  • Hoe organiseer je best je taalonderwijs voor iedereen?

Realisaties

Naar het onderzoeksdomein.

Authentiek en participatief leren voor leerkrachten

Met authentiek leren breng je de echte wereld binnen in je klas, of je zoekt met je klas de echte wereld op. Daardoor liggen relevante uitdagingen en problemen aan de basis van het leerproces. Wat is de meerwaarde van authentiek leren en hoe pas je het toe in je school? 

Voorbeelden

  • Hoe kunnen we duaal en simulatieleren optimaal vormgeven?
  • Hoe evalueer je moeilijker meetbare competenties?
  • Hoe neem je alle leerlingen mee in STEM-didactieken?
  • Hoe bespreek je controversiële thema’s in de klas?
  • Hoe organiseer je als school burgerschapseducatie?

Realisaties

Naar het onderzoeksdomein.

Duurzaam leiderschap en duurzame loopbanen in onderwijs

Leerkrachten aantrekken en houden is geen eenvoudige opdracht. Schoolleiders vinden is dat ook niet. Wij bieden tools en ondersteuning aan om motiverende loopbanen in het onderwijs mogelijk te maken, en leiderschapspotentieel te detecteren. 

Voorbeelden

  • Hoe word je als school een aantrekkelijke werkgever?
  • Wat is een motiverende loopbaan voor een leerkracht?
  • Hoe vind je goede schoolleiders en behoud je ze? 

Realisaties 

  • Inspiratiegids job shadowing voor leiderschap in onderwijs
    Hoe pak je job shadowing aan? Welke methoden zijn er en welke tools kunnen je als school en als schaduwer helpen? In de inspiratiegids staan we stil bij de diversiteit aan manieren om job shadowing in de praktijk te brengen en lichten de succesfactoren toe die in de wetenschappelijke literatuur aangehaald worden.
  • Opvolgingsbeleid voor schoolleiders
    Ben jij lid van een schoolbestuur, HR-medewerker of leidinggevende in het onderwijs? Dan weet je hoe uitdagend het is om schoolleiders aan te trekken, aan te werven en aan boord te houden. We reiken in dit e-book ideeën en denkkaders aan over hoe je een opvolgingsbeleid voor schoolleiders kan vormgeven en proactief en doelgericht kan inzetten op leiderschapsopvolging en -ontwikkeling. We lichten de verschillende onderdelen van een opvolgingsbeleid toe, met praktisch toepasbare tips, getuigenissen en praktijkvoorbeelden.
  • Klasse: Nooit meer directeurs te kort? 6 tips voor proactieve schoolbesturen – Klasse. Hoe kunnen leraren in het basisonderwijs zichzelf als potentieel schooldirecteur zien?
  • E-book Schoolleiderschap 
    Ben jij een schooldirecteur of bepaal je mee het aanwervingsbeleid van een secundaire school? Dan weet je hoe uitdagend het personeels- en loopbaanbeleid is op scholen. Wij schieten je met dit e-book te hulp. We ontwikkelden denkkaders en theorieën die een antwoord bieden op die uitdagingen.
  • Naar een gedeelde visie op gedeeld leiderschap 
    Wil je als directeur nadenken over de mogelijkheden en meerwaarde van gedeeld leiderschap op jouw school, of wil je het gedeeld leiderschap op je school versterken, maar voel je dat je op grenzen botst? Dan bieden we je een 6-stappenplan om samen met je team scherp te krijgen waar jullie vandaag staan met dit thema en hoe jullie verdere stappen kunnen zetten.

Voor elk van deze onderwerpen kunnen we onderzoek op maat opzetten en een evaluatie ontwerpen. Contacteer ons via eve.baert@kdg.be 

Dit project versterkt het begrijpend vermogen van kinderen door filosofische gesprekken in de klas.
date_range
Duur:
Sep 2025 - Aug 2028
attach_money
Financiering:
Erasmus+,
KdG
In dit longitudinale onderzoek volgen we de eerste cohorte schoolleiders die deelnemen aan het postgraduaat ‘schoolleider in het basisonderwijs’. We onderzoeken hun motieven, self-efficacy en retentie, hoe deze evolueren in hun eerste 3 jaar (of 1000 dagen) als schoolleider, en welke factoren hierin een rol spelen.
date_range
Duur:
Sep 2025 - Aug 2028
attach_money
Financiering:
PWO
Pancake Science laat kinderen op een speelse manier STEM ontdekken via kookexperimenten met pannenkoeken. Met workshops en duidelijke instructievideo’s kunnen ze thuis of op locatie aan de slag, gebruikmakend van simpel keukengerei en ingrediënten.
date_range
Duur:
Sep 2025 - Aug 2027
attach_money
Financiering:
VLAIO ontwikkelingsproject
SIMNPACT is interprofessioneel simulatieonderwijs en bestaat uit een groep studenten geneeskunde (UA) en studenten verpleegkunde (KdG) die leren samenwerken om hun kennis en vaardigheden over collaboratieve zorg te verbeteren.
date_range
Duur:
Sep 2024 - Aug 2027
attach_money
Financiering:
Erasmus+

Hoofd onderzoekscentrum

dr. Haydée De Loof
Hoofd onderzoekscentrum
haydee.deloof@kdg.be
+32 3 613 10 78

Onderzoekers

Ayla De Schepper

Senior Onderzoeker

Ayla De Schepper
Debbie De Neve

Verantwoordelijke onderzoeksdomein Ondersteuningsnoden Leerlingen en Senior

Debbie De Neve
Julie Willems

Lector natuurwetenschappen, domeinpedagoog en iSTEM-coach

Julie Willems
Kathleen Bodvin

Senior Onderzoeker

Kathleen Bodvin
Lien Fret

Onderzoeker, stagebegeleider VEBASO en leerondersteuner

Loth Van Den Ouweland

Senior Onderzoeker

Loth Van Den Ouweland
Mart Doms

Senior Onderzoeker – Lector lerarenopleiding lager onderwijs

Mart Doms
Saar Bevernage

Onderzoeker en docent

Saar Bevernage

 

Onderzoekers per onderzoeksdomein

Onderzoeksdomein Ondersteuningsnoden Leerlingen

  • dr. Kathleen Bodvin
    Verantwoordelijke onderzoeksdomein Ondersteuningsnoden Leerlingen
    kathleen.bodvin@kdg.be
  • dr. Wim Tops 
    Ondersteuningsnoden Leerlingen en klasmanagement
  • An Leroy 
    Klasmanagement
  • Joëlle Verelst
    Taalondersteuning diverse klassen

Onderzoeksdomein Authentiek Leren

  • Dr. Ayla De Schepper
    Verantwoordelijke onderzoeksdomein Authentiek Leren
    ayla.deschepper@kdg.be
  • Sien Coenen
    Authentiek leren in het basisonderwijs
  • Linde Van Reusel
    Authentiek leren in het kleuteronderwijs
  • dr. Kendra Geeraerts
    Simulatieleren
  • dr. Deborah Hilderson
    Simulatieleren
  • Geert Van de Weyer
    Simulatieleren
  • Philippe Bastiaenssens
    STEM
  • Julie Willems
    STEM
  • dr. Ama Amitai 
    Burgerschap
  • Ruben Macquoy 
    Burgerschap
  • Mart Doms
    Burgerschap

Onderzoeksdomein Duurzaam leiderschap en loopbanen in onderwijs

  • dr. Loth Van Den Ouweland
    Verantwoordelijke onderzoeksdomein Duurzaam leiderschap en loopbanen in onderwijs
    loth.vandenouweland@kdg.be
  • dr. Katelijne Barbier 
    Duurzaam leiderschap en loopbanen in onderwijs
  • Hannelore De Greve 
    Duurzaam leiderschap en loopbanen in onderwijs
  • Saar Bevernage
    Duurzaam leiderschap en loopbanen in onderwijs

Meer weten of samenwerken?

Je kan bij ons onderzoekscentrum Toekomstgedreven Onderwijs bijvoorbeeld terecht voor:

  • Onderzoek en ondersteuning in kwaliteitsvol onderwijs - ook vanuit de (groot)stedelijke context.
  • Expertise in duurzaam onderwijs, leerklimaat en participatief leren en in schoolleiderschap 

Vragen over ons onderzoek?

Wil je meer meten over de inhoud van ons onderzoek?
Contacteer ons hoofd, dr. Haydée De Loof 

Vragen over tools en communicatie?

Wil je meer meten over valorisatie en communicatie, over specifieke output en tools?
Contacteer onze verantwoordelijke voor communicatie en valorisatie, dr. Leen Adams

Vragen over ons aanbod voor scholen, over vorming en dienstverlening op maat? 

Contacteer onze business developer en matchmaker Eve Baert of ontdek ons huidig aanbod hier