Projecten

Projects

91 projects found
We willen hier met onderzoek en vernieuwende zorgconcepten bijdragen aan kwaliteitsvolle en geïntegreerde eerstelijnszorgverlening voor personen met een zorg- en ondersteuningsnood, met ook aandacht voor hun naaste omgeving.
date_range
Duur:
Apr 2024 - Mar 2029
attach_money
Financiering:
Fonds Daniël De Coninck (KBS)
In dit longitudinale onderzoek volgen we de eerste cohorte schoolleiders die deelnemen aan het postgraduaat ‘schoolleider in het basisonderwijs’. We onderzoeken hun motieven, self-efficacy en retentie, hoe deze evolueren in hun eerste 3 jaar (of 1000 dagen) als schoolleider, en welke factoren hierin een rol spelen.
date_range
Duur:
Sep 2025 - Aug 2028
attach_money
Financiering:
PWO
Dit project versterkt het begrijpend vermogen van kinderen door filosofische gesprekken in de klas.
date_range
Duur:
Sep 2025 - Aug 2028
attach_money
Financiering:
Erasmus+,
KdG
Pancake Science laat kinderen op een speelse manier STEM ontdekken via kookexperimenten met pannenkoeken. Met workshops en duidelijke instructievideo’s kunnen ze thuis of op locatie aan de slag, gebruikmakend van simpel keukengerei en ingrediënten.
date_range
Duur:
Sep 2025 - Aug 2027
attach_money
Financiering:
VLAIO ontwikkelingsproject
SIMNPACT is interprofessioneel simulatieonderwijs en bestaat uit een groep studenten geneeskunde (UA) en studenten verpleegkunde (KdG) die leren samenwerken om hun kennis en vaardigheden over collaboratieve zorg te verbeteren.
date_range
Duur:
Sep 2024 - Aug 2027
attach_money
Financiering:
Erasmus+
Met RU-STRESSed? onderzoeken we hoe stresswearables zorgverleners kunnen ondersteunen om stress op het werk nauwkeuriger in kaart te brengen. Deze sensoren registreren continu lichamelijke signalen, zoals hartritme, hartslagvariabiliteit en fysieke inspanning. Door deze objectieve data te combineren met persoonlijke ervaringen en AI-toepassingen willen we beter begrijpen én kunnen voorspellen wat stress doet ontstaan, en nagaan welke technieken doeltreffend zijn om stress te verminderen en veerkracht te versterken.
date_range
Duur:
Sep 2025 - Dec 2026
attach_money
Financiering:
PWO,
VLAIO TETRA
Het LEAD-IN-project ontwikkelt een trainingsprogramma voor schoolleiders in sociaal kwetsbare scholen om hen beter voor te bereiden op hun uitdagingen en deelt de resultaten met beleidsmakers en opleiders.
date_range
Duur:
Sep 2024 - Sep 2026
attach_money
Financiering:
Erasmus+
In DECIDE gaan we op zoek gaan naar de meest effectieve en efficiënte strategieën die bijdragen aan een nieuwe competentie, de 'de-biasing & life-skills competence, met bijzondere relevantie voor het onderwijs en voor beroepen en beroepssituaties waar onbevooroordeelde besluitvorming van cruciaal belang is.
date_range
Duur:
Sep 2023 - Aug 2026
attach_money
Financiering:
Europese Commissie Erasmus+
Hoe kunnen onderwijs en jeugdhulp beter samenwerken om kwetsbare kinderen en jongeren met complexe noden te ondersteunen? Dit praktijkgericht onderzoek biedt concrete inzichten en tools voor een optimale interprofessionele samenwerking.
date_range
Duur:
Sep 2024 - Aug 2026
attach_money
Financiering:
PWO
Hoe bespreek je als leerkracht controversiële topics in de klas (zoals de situatie in het Midden-Oosten, gender, klimaatverandering)? We ontwikkelen een VR-toolkit, lesplannen en trainingen en een digitaal leerplatform.
date_range
Duur:
Sep 2023 - Aug 2026
attach_money
Financiering:
Europese Commissie Erasmus+
We ontwikkelen een toolkit om een duurzaam loopbaanbeleid in scholen vorm te geven en aantrekkelijke loopbaan- en groeikansen te creëren. We ontwikkelen ook een training voor schoolbesturen, beleidsmedewerkers en leidinggevenden.
date_range
Duur:
Jan 2024 - Jun 2026
attach_money
Financiering:
Interreg Vlaanderen-Nederland
Voogden spelen een cruciale rol bij het waarborgen van de rechten van niet begeleide minderjarigen. Met dit verkennend onderzoek brengen we het perspectief van vrijwillige voogden in kaart: wat motiveert hen om deze taak op zich te nemen, hoe vullen zij hun rol in, welke taken nemen zij op en hoe beleven zij hun werk als begeleider? Op basis van de verhalen van vrijwillige voogden brengt het onderzoek hun complexe en moeilijke rol in beeld en belicht het belang van hun positie als vrijwilliger.
date_range
Duur:
Sep 2023 - Dec 2025
attach_money
Financiering:
PWO
We onderzoeken hoe goed schoolbesturen in Vlaanderen werken en hoe effectief ze zijn. We onderzoeken ook welke maatregelen de Vlaamse overheid kan invoeren om schoolbesturen te ondersteunen en te verbeteren.
date_range
Duur:
Dec 2023 - Dec 2025
attach_money
Financiering:
OBPWO
Leerkrachten moderne vreemde talen in het secundair onderwijs worstelen met evaluatie- en rapporteringsmanieren. Met onze inspiratiegids willen we hen handvaten geven om hier effectief mee aan de slag te gaan.
date_range
Duur:
Sep 2023 - Aug 2025
attach_money
Financiering:
PWO
Wil je als directeur nadenken over hoe gedeeld leiderschap waardevol kan zijn voor jouw school of hoe je het verder kunt versterken? Met dit 6-stappenproces ontdek je samen met je team waar jullie nu staan en hoe jullie verdere stappen kunnen zetten.
date_range
Duur:
Sep 2024 - Aug 2025
attach_money
Financiering:
PWO
Het onderzoek heeft als doel inzicht te verwerven in de meerwaarde van het AJO-traject, een intensief inburgeringstraject voor jonge nieuwkomers (17 tot 19 jaar) binnen Atlas, met specifieke aandacht voor de sociale en maatschappelijke participatie van deze jongeren.
date_range
Duur:
Jun 2024 - Aug 2025
TIMSS is een internationaal vergelijkend onderzoek naar de wiskunde- en wetenschapprestaties van leerlingen in het vierde leerjaar. In dit project slaan de Universiteit Antwerpen en KdG de handen in elkaar om te zorgen voor een optimale relevantie van TIMSS voor het Vlaamse onderwijsbeleid en de onderwijspraktijk.
date_range
Duur:
Jan 2021 - Jun 2025
attach_money
Financiering:
Departement Onderwijs & Vorming (Vlaamse Overheid)
Samen met Leerpunt hertalen we de E.E.F.-leidraad ‘Improving Secondary Science’ naar de Vlaamse onderwijscontext. Via de output van het project ondersteunen we wetenschapsleerkrachten bij effectief en inclusief onderwijs.
date_range
Duur:
Jun 2024 - Feb 2025
attach_money
Financiering:
Leerpunt
We brengen in kaart welke kennis er in de literatuur en praktijk ontbreekt over wat goed werkt in de klas, vooral binnen de brede basiszorg voor alle leerlingen en verhoogde zorg voor leerlingen die meer ondersteuning nodig hebben.
date_range
Duur:
Jun 2024 - Feb 2025
attach_money
Financiering:
Leerpunt
We onderzoeken de impact van zes gesubsidieerde projecten die ondersteuningsnetwerken opbouwen voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt in arbeidsmatige activiteiten en sociale economie.
date_range
Duur:
Dec 2021 - Dec 2024
attach_money
Financiering:
Provincie Antwerpen