Projects
39 projects found
In DECIDE gaan we op zoek gaan naar de meest effectieve en efficiënte strategieën die bijdragen aan een nieuwe competentie, de 'de-biasing & life-skills competence, met bijzondere relevantie voor het onderwijs en voor beroepen en beroepssituaties waar onbevooroordeelde besluitvorming van cruciaal belang is.
date_range
Duur:
Jun 2024 - Feb 2025
attach_money
Financiering:
Leerpunt
We brengen in kaart welke kennis er in de literatuur en praktijk ontbreekt over wat goed werkt in de klas, vooral binnen de brede basiszorg voor alle leerlingen en verhoogde zorg voor leerlingen die meer ondersteuning nodig hebben.
date_range
Duur:
Jun 2024 - Feb 2025
attach_money
Financiering:
Leerpunt
Hoe (on)veilig voelen mensen zich in de publieke ruimte? Vanuit Publieke Impact onderzoeken we onveiligheidsgevoelens, de prevalentie van seksueel grensoverschrijdend gedrag en hoe burgers dit ervaren en erop reageren.
date_range
Duur:
Maa 2024 - Feb 2025
attach_money
Financiering:
PWO
COSMOS zet in op het creëren van schoolorganisatiestructuren die het leren van de leerlingen duurzaam kunnen oriënteren op het bijdragen aan het oplossen van maatschappelijk relevante wetenschapskwesties.
date_range
Duur:
Jan 2022 - Dec 2024
attach_money
Financiering:
Europese Commissie H2020
Een co-leiderschapsteam succesvol vormgeven is niet zo vanzelfsprekend. Een team directeurs samen een school of een groep scholen laten leiden, vindt echter steeds meer en meer zijn ingang. Ook in het Vlaamse basisonderwijs.
date_range
Duur:
Jan 2024 - Dec 2024
attach_money
Financiering:
PWO
Ontdek hoe het Erasmus+ project ALiCE leraren ondersteunt bij het formatief evalueren van burgerschapscompetenties. Nationale en internationale trainingen versterken leraren en verbeteren de kwaliteit van burgerschapsonderwijs.
date_range
Duur:
Jan 2022 - Nov 2024
attach_money
Financiering:
Erasmus+
De inspiratiegids over effectief klasmanagement biedt een praktisch en onderbouwd raamwerk voor effectief klasmanagement, met negen bouwstenen en aanbevelingen voor beleid en praktijk in het Vlaamse onderwijs.
date_range
Duur:
Okt 2022 - Sep 2024
attach_money
Financiering:
OBPWO
Het thema burgerschap wordt steeds belangrijker in het onderwijs. Het onderzoekscentrum Toekomstgedreven Onderwijs ontwikkelt reflectie- en begeleidingsinstrumenten om schoolteams te ondersteunen in de kwaliteitsvolle integratie van burgerschap in het curriculum.
date_range
Duur:
Apr 2022 - Maa 2024
attach_money
Financiering:
PWO
In dit praktijkgericht onderzoek werken we samen met basisscholen acties uit om het leiderschapspotentieel en de leiderschapsambities in het team te ontdekken en te ontwikkelen, met het uiteindelijke doel om de interesse voor de job van schoolleider (bepaald door het ‘kunnen’ en het ‘willen’) te verhogen. De ontwikkelde acties zullen bijdragen aan een gedegen loopbaanbeleid voor leer¬krachten en potentiële schooldirecteurs, en een proactief opvolgingsbeleid voor directeurs.
date_range
Duur:
Jan 2022 - Dec 2023
attach_money
Financiering:
PWO
Het onderzoekscentrum Publieke Impact ontwikkelt praktische tools en informatie om evenementorganisatoren te ondersteunen bij het inschatten en beheren van bezoekersrisico’s en het verhogen van de veiligheid op evenementen.
date_range
Duur:
Sep 2021 - Dec 2023
attach_money
Financiering:
PWO
Het doel van dit onderzoek is kennis over evenementenmobiliteit te vergroten door op zoek te gaan naar haalbare maatregelen voor de sector die kunnen leiden tot een duurzame modal shift.
date_range
Duur:
Sep 2021 - Aug 2023
attach_money
Financiering:
PWO
Hoe kunnen we duurzamere evenementen organiseren? Dit onderzoek wil handvaten aanreiken voor de organisatie van meer ecologisch duurzame evenementen. We ontwikkelen een online platform met een scan die inschat hoe ecologisch duurzaam een evenement is.
date_range
Duur:
Sep 2021 - Aug 2023
attach_money
Financiering:
PWO
Het onderzoekscentrum Publieke Impact onderzoekt hoe publieke evenementen toegankelijker en aantrekkelijker kunnen worden gemaakt voor vrouwen, met bijzondere aandacht voor vrouwen met een migratieachtergrond.
date_range
Duur:
Apr 2022 - Aug 2023
attach_money
Financiering:
Agentschap Binnenlands Bestuur
Hoe kunnen we veiligere evenementen organiseren? Dit onderzoek wil de evenementensector helpen om de verschillende veiligheidsrisico’s op een evenement in kaart te brengen, zodat ze beter beheerst kunnen worden. Het doel van dit onderzoek is de ontwikkeling van een integraal veiligheidsmodel voor evenementen.
date_range
Duur:
Sep 2021 - Aug 2023
attach_money
Financiering:
PWO
Het onderzoekscentrum Publieke Impact onderzoekt hoe evenementorganisatoren een modal shift kunnen stimuleren om bezoekers te motiveren voor duurzamer vervoer en biedt praktische richtlijnen voor duurzame mobiliteitsplannen.
date_range
Duur:
Sep 2021 - Aug 2023
attach_money
Financiering:
PWO
Dit project onderzoekt de nauwkeurigheid van de manuele klik- en kwadranttellingen, maar ook die van vier technologische telmethoden die vaak op evenementen worden gebruikt: cameratelling, Wi-Fi-telling, mobiele datatelling en radiogolftelling.
date_range
Duur:
Jan 2020 - Dec 2022
attach_money
Financiering:
VLAIO TETRA
Dit project werkt samen met de culturele en evenementensector aan een inclusief personeelsbeleid, zowel op het vlak van structuur als cultuur. Met dit project willen we bedrijven binnen deze sector de weg tonen naar een meer divers-sensitieve rekrutering en selectie.
date_range
Duur:
Feb 2020 - Dec 2022
attach_money
Financiering:
Europees Sociaal Fonds
GHLOBO staat voor Grensoverstijgend Hybride Leeromgevingen in het Beroepsgericht Onderwijs en is een samenwerkingsverband tussen de Provincie Antwerpen, Karel de Grote Hogeschool (VL) en Curio (NL). Samen willen we onderwijs en arbeidsmarkt dichter bij elkaar brengen in de sectoren zorg, logistiek en energietransitie. Bekijk de hiervoor ontwikkelde tools en de eindrapportage.
date_range
Duur:
Jan 2021 - Dec 2022
attach_money
Financiering:
Interreg Vlaanderen-Nederland,
Provincie Antwerpen,
Provincie Noord-Brabant (NL)
MyT Learning-app wil meertalige leerlingen sneller aansluiting laten maken bij hun klasgenoten door de lessen live te ondertitelen in het Nederlands. De live ondertiteling gebeurt door een AI Speech-To-Text-applicatie op de laptop van de leerling.
date_range
Duur:
Jan 2022 - Dec 2022
attach_money
Financiering:
Amai!
Refters en speelplaatsen is een onderzoek naar de organisatie en beleving van middagpauzes in de basisschool. We onderzoeken hoe basisscholen tot een kwaliteitsvolle middagpauze kunnen komen.
date_range
Duur:
Jan 2020 - Dec 2022
attach_money
Financiering:
PWO
Citizen Science wil de participatie van lagere en secundaire scholieren in Citizen Science-projecten optimaliseren door concrete tools aan te reiken voor zowel afnemers (scholen) als aanbieders (wetenschappers) van zulke projecten.
date_range
Duur:
Sep 2020 - Aug 2022
attach_money
Financiering:
PWO
Het onderzoekscentrum Publieke Impact onderzoekt de nauwkeurigheid van manuele en technologische methoden voor crowd counting om organisatoren te ondersteunen bij effectief crowd management.
date_range
Duur:
Sep 2020 - Aug 2022
attach_money
Financiering:
VLAIO TETRA
In dit ontwerponderzoek bouwt het onderzoekscentrum Toekomstgedreven Onderwijs een masterclass voor schoolleiders. De klemtoon ligt daarbij op de onderwijsuitdagingen in de VUCA-wereld, en in het bijzonder op het voeren van een duurzaam loopbaanbeleid.
date_range
Duur:
Sep 2019 - Aug 2022
attach_money
Financiering:
PWO
De overgang naar het regulier secundair onderwijs verloopt voor ex-OKAN-leerlingen moeizaam, vooral voor het vak Frans. Met dit onderzoek willen we een antwoord bieden op de noden van leerkrachten Frans met ex-OKAN-leerlingen.
date_range
Duur:
Sep 2020 - Aug 2022
attach_money
Financiering:
PWO
Het onderzoekscentrum Publieke Impact onderzoekt hoe bedrijven in de evenementensector divers talent kunnen aantrekken, behouden en inclusief samenwerken door middel van praktische tools en activiteiten.
date_range
Duur:
Sep 2020 - Aug 2022
attach_money
Financiering:
Europees Sociaal Fonds