Projects
23 projects found
We willen hier met onderzoek en vernieuwende zorgconcepten bijdragen aan kwaliteitsvolle en geïntegreerde eerstelijnszorgverlening voor personen met een zorg- en ondersteuningsnood, met ook aandacht voor hun naaste omgeving.
date_range
Duur:
Apr 2024 - Maa 2029
attach_money
Financiering:
Fonds Daniël De Coninck (KBS)
Het LEAD-IN-project ontwikkelt een trainingsprogramma voor schoolleiders in sociaal kwetsbare scholen om hen beter voor te bereiden op hun uitdagingen en deelt de resultaten met beleidsmakers en opleiders.
date_range
Duur:
Sep 2024 - Sep 2026
attach_money
Financiering:
Erasmus+
Hoe kunnen onderwijs en jeugdhulp beter samenwerken om kwetsbare kinderen en jongeren met complexe noden te ondersteunen? Dit praktijkgericht onderzoek biedt concrete inzichten en tools voor een optimale interprofessionele samenwerking.
date_range
Duur:
Sep 2024 - Aug 2026
attach_money
Financiering:
PWO
Hoe hou je zorgpersoneel langer aan zet? Zorg- en welzijnsorganisaties in Nederland en Vlaanderen worstelen met uitstroom en uitval. Dit project focust zich op een oplossing hiervoor.
date_range
Duur:
mei 2023 - mei 2026
attach_money
Financiering:
Interreg Vlaanderen-Nederland
De output van het PWO Kansenpad en het project Born in Brussels hebben veel gelijkenissen. De expertise en inzichten van het PWO Kansenpad worden ingezet in de app Born in Belgium Professionals die voortkomt uit Born in Brussels.
date_range
Duur:
Nov 2024 - Okt 2025
attach_money
Financiering:
Zaaifonds
Leerkrachten moderne vreemde talen in het secundair onderwijs worstelen met evaluatie- en rapporteringsmanieren. Met onze inspiratiegids willen we hen handvaten geven om hier effectief mee aan de slag te gaan.
date_range
Duur:
Sep 2023 - Aug 2025
attach_money
Financiering:
PWO
We brengen in kaart welke kennis er in de literatuur en praktijk ontbreekt over wat goed werkt in de klas, vooral binnen de brede basiszorg voor alle leerlingen en verhoogde zorg voor leerlingen die meer ondersteuning nodig hebben.
date_range
Duur:
Jun 2024 - Feb 2025
attach_money
Financiering:
Leerpunt
De inspiratiegids over effectief klasmanagement biedt een praktisch en onderbouwd raamwerk voor effectief klasmanagement, met negen bouwstenen en aanbevelingen voor beleid en praktijk in het Vlaamse onderwijs.
date_range
Duur:
Okt 2022 - Sep 2024
attach_money
Financiering:
OBPWO
We onderzoeken wat de beste manier is om de perinatale zorg te organiseren en te structureren binnen de vier eerstelijnszones (ELZ) van stad Antwerpen.
date_range
Duur:
Sep 2019 - Jun 2024
attach_money
Financiering:
PWO
Met dit project willen we een implementatiegids ontwerpen en evalueren die ziekenhuizen ondersteunt om zelf het (reeds ontwikkelde) PSG-programma in te bedden binnen de eigen instelling om de emotionele weerbaarheid van de ziekenhuisverpleegkundigen te verhogen.
date_range
Duur:
Okt 2021 - Sep 2023
attach_money
Financiering:
PWO
Hoe kan taalstimulering eruit zien in het georganiseerde vrijetijdsaanbod voor kinderen? Via literatuurstudie en focusgesprekken ontwikkelden we een inspiratiegids voor taalgericht spelen en inspirerende taalactiviteiten.
date_range
Duur:
Dec 2022 - Jul 2023
attach_money
Financiering:
Departement Onderwijs & Vorming (Vlaamse Overheid)
Het onderzoekscentrum Pedagogie in Praktijk begeleidt 19 projecten die verbinding leggen tussen jeugdwerk en kinderen en jongeren die er moeilijk toegang toe krijgen.
date_range
Duur:
Jul 2021 - Jun 2023
attach_money
Financiering:
ABB,
JCM
In dit onderzoek willen we samenwerkingspraktijken ontwikkelen en onderzoeken tussen organisaties die werken met kinderen op de vlucht en hun families. Daarnaast willen we kennis vergaren die toekomstig beleid kan informeren over de opvang van kinderen op de vlucht en hun families.
date_range
Duur:
mei 2021 - Apr 2023
attach_money
Financiering:
IOF SEP
Het VRAC project is een Europees project dat een gezinsgerichte geïntegreerde gemeenschapsdienst wil ontwikkelen in achterstandswijken. VRAC is gericht op het verminderen van schooluitval en vroegtijdig schoolverlaten bij kwetsbare kinderen en jongeren.
date_range
Duur:
Jan 2019 - Jan 2023
attach_money
Financiering:
Interreg 2 Zeeën
Refters en speelplaatsen is een onderzoek naar de organisatie en beleving van middagpauzes in de basisschool. We onderzoeken hoe basisscholen tot een kwaliteitsvolle middagpauze kunnen komen.
date_range
Duur:
Jan 2020 - Dec 2022
attach_money
Financiering:
PWO
De overgang naar het regulier secundair onderwijs verloopt voor ex-OKAN-leerlingen moeizaam, vooral voor het vak Frans. Met dit onderzoek willen we een antwoord bieden op de noden van leerkrachten Frans met ex-OKAN-leerlingen.
date_range
Duur:
Sep 2020 - Aug 2022
attach_money
Financiering:
PWO
In dit actieonderzoek willen we leerkrachten ondersteunen in het begeleiden van psychosociaal functioneren van leerlingen. We verzamelen en ontwikkelen materiaal rond veerkrachtig omgaan met stress, de groepsdynamiek in de klas en de begeleidershouding van de leerkracht. De deelnemende leerkrachten testen deze methodieken uit en op basis van hun ervaringen sturen we dit materiaal bij.
date_range
Duur:
Jan 2020 - Dec 2021
attach_money
Financiering:
PWO
date_range
Duur:
Sep 2015 - Dec 2021
attach_money
Financiering:
PWO
In het leven van kinderen en jongeren speelt zorg een belangrijke rol: ze krijgen, zien en geven het. Toch schermen we hen er zoveel mogelijk van af. Onderzoekers van de Karel de Grote Hogeschool namen enkele praktijken in de vrije tijd onder de loep waar kinderen zorgen voor elkaar en voor anderen.
date_range
Duur:
Sep 2020 - Aug 2021
attach_money
Financiering:
RBV
Om de leerresultaten van leerlingen te optimaliseren is het belangrijk dat leerkrachten weten waar leerlingen staan in hun leerproces. Formatieve evaluatie geeft leerkrachten de kans om zicht te krijgen op welke kennis en vaardigheden leerlingen hebben verworven. Het laat toe om leerlingen te informeren welke vooruitgang ze hebben geboekt en hoe ze verder tot leren kunnen komen.
date_range
Duur:
Sep 2017 - Aug 2019
attach_money
Financiering:
PWO
In dit onderzoek bestuderen we diverse vormen van gedifferentieerde instructie in het secundair onderwijs. We gaan in het bijzonder na of leerlingen in de klas die afhaken of dreigen af te haken wegens de moeilijkheidsgraad van de leerstof baat hebben bij de gedifferentieerde instructie.
date_range
Duur:
Sep 2015 - Aug 2017
attach_money
Financiering:
PWO
date_range
Duur:
Sep 2015 - Aug 2017
In dit praktijkgericht onderzoek gaan we na hoe we zowel leraren die in de praktijk staan als leraren in opleiding kunnen helpen bij het realiseren van binnenklasdifferentiatie. We gaan in het bijzonder na wat deze leraren nodig hebben om onderwijs op maat te bieden.
date_range
Duur:
Sep 2014 - Jun 2015