Projects
22 projects found
Het LEAD-IN-project ontwikkelt een trainingsprogramma voor schoolleiders in sociaal kwetsbare scholen om hen beter voor te bereiden op hun uitdagingen en deelt de resultaten met beleidsmakers en opleiders.
date_range
Duur:
Sep 2024 - Sep 2026
attach_money
Financiering:
Erasmus+
We ontwikkelen een toolkit om een duurzaam loopbaanbeleid in scholen vorm te geven en aantrekkelijke loopbaan- en groeikansen te creëren. We ontwikkelen ook een training voor schoolbesturen, beleidsmedewerkers en leidinggevenden.
date_range
Duur:
Jan 2024 - Jun 2026
attach_money
Financiering:
Interreg Vlaanderen-Nederland
We onderzoeken hoe goed schoolbesturen in Vlaanderen werken en hoe effectief ze zijn. We onderzoeken ook welke maatregelen de Vlaamse overheid kan invoeren om schoolbesturen te ondersteunen en te verbeteren.
date_range
Duur:
Dec 2023 - Sep 2025
attach_money
Financiering:
OBPWO
Een co-leiderschapsteam succesvol vormgeven is niet zo vanzelfsprekend. Een team directeurs samen een school of een groep scholen laten leiden, vindt echter steeds meer en meer zijn ingang. Ook in het Vlaamse basisonderwijs.
date_range
Duur:
Sep 2024 - Aug 2025
attach_money
Financiering:
PWO
Digitale media zorgt voor veel vragen en onzekerheid. Binnen een kinderopvang wordt digitale media vaak gebruikt in teken van administratie en contact met ouders. Hoe kunnen ze dit kanaal slim en bewust gebruiken?
date_range
Duur:
Sep 2024 - Aug 2025
attach_money
Financiering:
PWO
In Vlaanderen kiezen steeds meer scholen voor gedeeld leiderschap. Maar hoe gedeeld is onze visie op gedeeld leiderschap? We doen een analyse van de visie van directeurs en hun basisschoolteams.
date_range
Duur:
Sep 2024 - Aug 2025
attach_money
Financiering:
PWO
Het Decreet Buitenschoolse Opvang en Activiteiten wil opvang en vrije tijd betaalbaar en toegankelijk maken voor iedereen. Wij begeleiden werkgroepen die nadenken over betere toegankelijkheid bij dit proces.
date_range
Duur:
Jun 2022 - Jul 2025
attach_money
Financiering:
Stad Antwerpen
Ontdek hoe het Erasmus+ project ALiCE leraren ondersteunt bij het formatief evalueren van burgerschapscompetenties. Nationale en internationale trainingen versterken leraren en verbeteren de kwaliteit van burgerschapsonderwijs.
date_range
Duur:
Jan 2022 - Nov 2024
attach_money
Financiering:
Erasmus+
Dit onderzoek wil de noodzaak en urgentie van natuurbeleving voor jonge kinderen tijdens de buitenschoolse opvang en activiteiten aantonen en bepleiten.
date_range
Duur:
Sep 2023 - Aug 2024
attach_money
Financiering:
PWO
Kinderbegeleiders zien weinig pedagogische meerwaarde in digitale media, maar gebruiken het wel voor registratie van zorg voor kinderen en communicatie met ouders. We onderzoeken dat gebruik met een pedagogische bril.
date_range
Duur:
Sep 2023 - Aug 2024
attach_money
Financiering:
PWO
We onderzoeken wat een inclusieve samenleving voor kinderen en jongeren betekent en wat ervoor nodig is. Wat zijn werkzame factoren en strategieën en welke beleidsaanbevelingen kunnen we doen?
date_range
Duur:
Sep 2023 - Jun 2024
attach_money
Financiering:
Departement Jeugd, Cultuur en Media (Vlaamse overheid)
In dit onderzoek zoeken we uit hoe we begeleiders en hun organisaties kunnen versterken in een pedagogisch verantwoorde én praktisch haalbare omgang met digitalisering, in dit project een ‘digitale pedagogie’ (DIGIPED) genoemd. Zo kan de digitale pedagogie het handelingsrepertoire van begeleiders van kinderen van 0 tot 6 jaar uitbreiden.
date_range
Duur:
Jan 2022 - Dec 2023
attach_money
Financiering:
PWO
In dit praktijkgericht onderzoek werken we samen met basisscholen acties uit om het leiderschapspotentieel en de leiderschapsambities in het team te ontdekken en te ontwikkelen, met het uiteindelijke doel om de interesse voor de job van schoolleider (bepaald door het ‘kunnen’ en het ‘willen’) te verhogen. De ontwikkelde acties zullen bijdragen aan een gedegen loopbaanbeleid voor leer¬krachten en potentiële schooldirecteurs, en een proactief opvolgingsbeleid voor directeurs.
date_range
Duur:
Jan 2022 - Dec 2023
attach_money
Financiering:
PWO
Het onderzoekscentrum Publieke Impact ontwikkelt praktische tools en informatie om evenementorganisatoren te ondersteunen bij het inschatten en beheren van bezoekersrisico’s en het verhogen van de veiligheid op evenementen.
date_range
Duur:
Sep 2021 - Dec 2023
attach_money
Financiering:
PWO
De sector van de kinderopvang voor baby’s en peuters verkeert in crisis. We bestuderen hoe kinderbegeleiders en verantwoordelijken er samen toch het beste van maken. We focussen daarbij op processen van informele teamvorming.
date_range
Duur:
Sep 2022 - Aug 2023
attach_money
Financiering:
PWO
Het onderzoekscentrum Publieke Impact onderzoekt hoe evenementorganisatoren een modal shift kunnen stimuleren om bezoekers te motiveren voor duurzamer vervoer en biedt praktische richtlijnen voor duurzame mobiliteitsplannen.
date_range
Duur:
Sep 2021 - Aug 2023
attach_money
Financiering:
PWO
Hoe kan taalstimulering eruit zien in het georganiseerde vrijetijdsaanbod voor kinderen? Via literatuurstudie en focusgesprekken ontwikkelden we een inspiratiegids voor taalgericht spelen en inspirerende taalactiviteiten.
date_range
Duur:
Dec 2022 - Jul 2023
attach_money
Financiering:
Departement Onderwijs & Vorming (Vlaamse Overheid)
Dit project onderzoekt de nauwkeurigheid van de manuele klik- en kwadranttellingen, maar ook die van vier technologische telmethoden die vaak op evenementen worden gebruikt: cameratelling, Wi-Fi-telling, mobiele datatelling en radiogolftelling.
date_range
Duur:
Jan 2020 - Dec 2022
attach_money
Financiering:
VLAIO TETRA
Het onderzoekscentrum Publieke Impact onderzoekt de nauwkeurigheid van manuele en technologische methoden voor crowd counting om organisatoren te ondersteunen bij effectief crowd management.
date_range
Duur:
Sep 2020 - Aug 2022
attach_money
Financiering:
VLAIO TETRA
In dit ontwerponderzoek bouwt het onderzoekscentrum Toekomstgedreven Onderwijs een masterclass voor schoolleiders. De klemtoon ligt daarbij op de onderwijsuitdagingen in de VUCA-wereld, en in het bijzonder op het voeren van een duurzaam loopbaanbeleid.
date_range
Duur:
Sep 2019 - Aug 2022
attach_money
Financiering:
PWO
date_range
Duur:
Jan 2020 - Maa 2022
attach_money
Financiering:
Europees Sociaal Fonds
Scholen geven aan dat het steeds moeilijker wordt om geschikte kandidaten te vinden voor de functie van schooldirecteur. Nochtans is de impact van een sterke schoolleider op de kwaliteit van het onderwijs aanzienlijk en wordt vastgesteld dat de job van schooldirecteur jaar na jaar complexer wordt. Het is dus cruciaal om de best mogelijke schoolleiders in die functie te krijgen, maar een gebrek aan kandidaten legt druk op deze nood aan zorgvuldige selectie. In dit onderzoek gaan we na wat maakt dat een leraar zichzelf al dan niet beschouwt als potentieel schoolleider.
date_range
Duur:
Aug 2018 - Aug 2021
attach_money
Financiering:
PWO