Projects
32 projects found
Het LEAD-IN-project ontwikkelt een trainingsprogramma voor schoolleiders in sociaal kwetsbare scholen om hen beter voor te bereiden op hun uitdagingen en deelt de resultaten met beleidsmakers en opleiders.
date_range
Duur:
Sep 2024 - Sep 2026
attach_money
Financiering:
Erasmus+
Hoe kunnen onderwijs en jeugdhulp beter samenwerken om kwetsbare kinderen en jongeren met complexe noden te ondersteunen? Dit praktijkgericht onderzoek biedt concrete inzichten en tools voor een optimale interprofessionele samenwerking.
date_range
Duur:
Sep 2024 - Aug 2026
attach_money
Financiering:
PWO
We onderzoeken hoe we een bestaande visie op kind- en gezinsvriendelijke opvang verder kunnen uitwerken en toepassen in opvangcentra in Vlaanderen en Wallonië.
date_range
Duur:
Jan 2023 - Dec 2025
attach_money
Financiering:
AMIF
Leerkrachten moderne vreemde talen in het secundair onderwijs worstelen met evaluatie- en rapporteringsmanieren. Met onze inspiratiegids willen we hen handvaten geven om hier effectief mee aan de slag te gaan.
date_range
Duur:
Sep 2023 - Aug 2025
attach_money
Financiering:
PWO
date_range
Duur:
Sep 2023 - Aug 2025
attach_money
Financiering:
CERV EU
We brengen in kaart welke kennis er in de literatuur en praktijk ontbreekt over wat goed werkt in de klas, vooral binnen de brede basiszorg voor alle leerlingen en verhoogde zorg voor leerlingen die meer ondersteuning nodig hebben.
date_range
Duur:
Jun 2024 - Feb 2025
attach_money
Financiering:
Leerpunt
date_range
Duur:
Jan 2021 - Dec 2024
attach_money
Financiering:
AMIF
We onderzoeken de impact van zes gesubsidieerde projecten die ondersteuningsnetwerken opbouwen voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt in arbeidsmatige activiteiten en sociale economie.
date_range
Duur:
Dec 2021 - Dec 2024
attach_money
Financiering:
Provincie Antwerpen
De inspiratiegids over effectief klasmanagement biedt een praktisch en onderbouwd raamwerk voor effectief klasmanagement, met negen bouwstenen en aanbevelingen voor beleid en praktijk in het Vlaamse onderwijs.
date_range
Duur:
Okt 2022 - Sep 2024
attach_money
Financiering:
OBPWO
Het Vlaams Agentschap Maritieme Dienstverlening en Kust (MDK) vraagt ons te onderzoeken welke factoren invloed hebben op hoe gelijkwaardig en tevreden medewerkers zich voelen in de organisatie.
date_range
Duur:
Sep 2023 - Aug 2024
attach_money
Financiering:
Vlaams Agentschap Maritieme Dienstverlening en Kust
Een deel van de kinderopvangsector doet beroep op pedagogische coach van Mentes vzw. In dit onderzoek evalueren we hoe die opstartfase verloopt en welke factoren bijdragen aan het succes ervan.
date_range
Duur:
Maa 2022 - Dec 2023
attach_money
Financiering:
Contractonderzoek
Ongezond financieel gedrag leidt tot schulden en schulden leiden tot meer ongezond financieel gedrag. Hoe doorbreek je de cirkel? We deden samen met de stad Antwerpen impactonderzoek naar het project Schuldsanering.
date_range
Duur:
Jan 2022 - Nov 2023
attach_money
Financiering:
Stad Antwerpen
Hoe kan taalstimulering eruit zien in het georganiseerde vrijetijdsaanbod voor kinderen? Via literatuurstudie en focusgesprekken ontwikkelden we een inspiratiegids voor taalgericht spelen en inspirerende taalactiviteiten.
date_range
Duur:
Dec 2022 - Jul 2023
attach_money
Financiering:
Departement Onderwijs & Vorming (Vlaamse Overheid)
De Meetschaal Buddy-Empowerment (MBE) meet de impact van vrijwilligerswerk met mensen in kwetsbare posities. We ontwikkelen een methode om deze impact vast te leggen en te onderzoeken welke factoren en mechanismen hierbij een rol spelen.
date_range
Duur:
Sep 2019 - Dec 2022
attach_money
Financiering:
PWO
Refters en speelplaatsen is een onderzoek naar de organisatie en beleving van middagpauzes in de basisschool. We onderzoeken hoe basisscholen tot een kwaliteitsvolle middagpauze kunnen komen.
date_range
Duur:
Jan 2020 - Dec 2022
attach_money
Financiering:
PWO
We schreven een visienota over impactgericht handelen in sociaal werk en een rapport met conclusies gebaseerd op praktijkervaringen uit vijf sociaalwerkpraktijken.
date_range
Duur:
Jan 2021 - Nov 2022
attach_money
Financiering:
Departement Welzijn, Volksgezondheid en Gezin,
Vlaams Agentschap Maritieme Dienstverlening en Kust
De overgang naar het regulier secundair onderwijs verloopt voor ex-OKAN-leerlingen moeizaam, vooral voor het vak Frans. Met dit onderzoek willen we een antwoord bieden op de noden van leerkrachten Frans met ex-OKAN-leerlingen.
date_range
Duur:
Sep 2020 - Aug 2022
attach_money
Financiering:
PWO
Met dit onderzoek willen we inzicht verwerven in de jobbeleving van kinderbegeleiders en manieren ontwikkelen om die jobbeleving op verschillende niveaus zichtbaar te maken. Het doel is om een set aan narratieven te ontwikkelen over de jobbeleving van kinderbegeleiders.
date_range
Duur:
Sep 2020 - Aug 2022
attach_money
Financiering:
PWO
In dit actieonderzoek willen we leerkrachten ondersteunen in het begeleiden van psychosociaal functioneren van leerlingen. We verzamelen en ontwikkelen materiaal rond veerkrachtig omgaan met stress, de groepsdynamiek in de klas en de begeleidershouding van de leerkracht. De deelnemende leerkrachten testen deze methodieken uit en op basis van hun ervaringen sturen we dit materiaal bij.
date_range
Duur:
Jan 2020 - Dec 2021
attach_money
Financiering:
PWO
Met het project Onderweg van het expertisecentrum Pedagogische Ondersteuning in Kinderopvang en School van KdG zochten we een antwoord op de vraag hoe kinderen op de vlucht hun schooltijd en hun vrije tijd beleven en hoe die sectoren kunnen bijdragen aan hun welbevinden en ‘sense of belonging’.
date_range
Duur:
Jan 2019 - Dec 2021
attach_money
Financiering:
PWO
date_range
Duur:
Sep 2015 - Dec 2021
attach_money
Financiering:
PWO
date_range
Duur:
Jul 2016 - Sep 2020
attach_money
Financiering:
Interreg 2 Zeeën
Met dit onderzoek willen we nagaan hoe zorg- en/of ondersteuningsteams uit verschillende settings in de gezondheids- en welzijnssector het persoonsgerichte handelen kunnen integreren, bewaken en versterken.
date_range
Duur:
Okt 2018 - Aug 2020
attach_money
Financiering:
PWO
Om de leerresultaten van leerlingen te optimaliseren is het belangrijk dat leerkrachten weten waar leerlingen staan in hun leerproces. Formatieve evaluatie geeft leerkrachten de kans om zicht te krijgen op welke kennis en vaardigheden leerlingen hebben verworven. Het laat toe om leerlingen te informeren welke vooruitgang ze hebben geboekt en hoe ze verder tot leren kunnen komen.
date_range
Duur:
Sep 2017 - Aug 2019
attach_money
Financiering:
PWO
date_range
Duur:
Sep 2016 - Aug 2019
attach_money
Financiering:
PWO