Projects
28 projects found
We willen hier met onderzoek en vernieuwende zorgconcepten bijdragen aan kwaliteitsvolle en geïntegreerde eerstelijnszorgverlening voor personen met een zorg- en ondersteuningsnood, met ook aandacht voor hun naaste omgeving.
date_range
Duur:
Apr 2024 - Maa 2029
attach_money
Financiering:
Fonds Daniël De Coninck (KBS)
Het LEAD-IN-project ontwikkelt een trainingsprogramma voor schoolleiders in sociaal kwetsbare scholen om hen beter voor te bereiden op hun uitdagingen en deelt de resultaten met beleidsmakers en opleiders.
date_range
Duur:
Sep 2024 - Sep 2026
attach_money
Financiering:
Erasmus+
We ontwikkelen een toolkit om een duurzaam loopbaanbeleid in scholen vorm te geven en aantrekkelijke loopbaan- en groeikansen te creëren. We ontwikkelen ook een training voor schoolbesturen, beleidsmedewerkers en leidinggevenden.
date_range
Duur:
Jan 2024 - Jun 2026
attach_money
Financiering:
Interreg Vlaanderen-Nederland
We onderzoeken hoe we een bestaande visie op kind- en gezinsvriendelijke opvang verder kunnen uitwerken en toepassen in opvangcentra in Vlaanderen en Wallonië.
date_range
Duur:
Jan 2023 - Dec 2025
attach_money
Financiering:
AMIF
We onderzoeken hoe goed schoolbesturen in Vlaanderen werken en hoe effectief ze zijn. We onderzoeken ook welke maatregelen de Vlaamse overheid kan invoeren om schoolbesturen te ondersteunen en te verbeteren.
date_range
Duur:
Dec 2023 - Sep 2025
attach_money
Financiering:
OBPWO
Een co-leiderschapsteam succesvol vormgeven is niet zo vanzelfsprekend. Een team directeurs samen een school of een groep scholen laten leiden, vindt echter steeds meer en meer zijn ingang. Ook in het Vlaamse basisonderwijs.
date_range
Duur:
Sep 2024 - Aug 2025
attach_money
Financiering:
PWO
date_range
Duur:
Sep 2023 - Aug 2025
attach_money
Financiering:
CERV EU
In Vlaanderen kiezen steeds meer scholen voor gedeeld leiderschap. Maar hoe gedeeld is onze visie op gedeeld leiderschap? We doen een analyse van de visie van directeurs en hun basisschoolteams.
date_range
Duur:
Sep 2024 - Aug 2025
attach_money
Financiering:
PWO
date_range
Duur:
Jan 2021 - Dec 2024
attach_money
Financiering:
AMIF
Ontdek hoe het Erasmus+ project ALiCE leraren ondersteunt bij het formatief evalueren van burgerschapscompetenties. Nationale en internationale trainingen versterken leraren en verbeteren de kwaliteit van burgerschapsonderwijs.
date_range
Duur:
Jan 2022 - Nov 2024
attach_money
Financiering:
Erasmus+
Een deel van de kinderopvangsector doet beroep op pedagogische coach van Mentes vzw. In dit onderzoek evalueren we hoe die opstartfase verloopt en welke factoren bijdragen aan het succes ervan.
date_range
Duur:
Maa 2022 - Dec 2023
attach_money
Financiering:
Contractonderzoek
In dit praktijkgericht onderzoek werken we samen met basisscholen acties uit om het leiderschapspotentieel en de leiderschapsambities in het team te ontdekken en te ontwikkelen, met het uiteindelijke doel om de interesse voor de job van schoolleider (bepaald door het ‘kunnen’ en het ‘willen’) te verhogen. De ontwikkelde acties zullen bijdragen aan een gedegen loopbaanbeleid voor leer¬krachten en potentiële schooldirecteurs, en een proactief opvolgingsbeleid voor directeurs.
date_range
Duur:
Jan 2022 - Dec 2023
attach_money
Financiering:
PWO
De binnenvaart kampt wereldwijd met een nijpend personeelstekort. Om meer jongeren warm te maken voor de binnenvaart, moeten we weten wat hen aantrekt of juist afstoot in de job. We doen hier onderzoek naar.
date_range
Duur:
Dec 2022 - Nov 2023
attach_money
Financiering:
Sociaal Fonds voor de Rijn en Binnenvaart
Het doel van dit onderzoek is het specificeren van instrumentele en procesmatige criteria noodzakelijk voor migratie- en cultuursensitieve reminiscentie als betekenisvolle activiteit zodat het kan ingezet worden in dementiezorg voor Vlaamse ouderen met een (arbeids)migratie-achtergrond.
date_range
Duur:
Sep 2021 - Aug 2023
attach_money
Financiering:
PWO
We onderzoeken hoe professionals en vrijwilligers van specifieke sociaal-sportieve praktijken aan de slag gaan met welzijnsnoden van hun (jonge) deelnemers, op welke (peer)ondersteuningsgrenzen ze botsen en wat zij nodig hebben om meer ruimte te creëren voor welzijnsvragen en verbinding te maken met lokale, ondersteunende welzijnsactoren.
date_range
Duur:
Sep 2022 - Aug 2023
attach_money
Financiering:
PWO
In dit ontwerponderzoek bouwt het onderzoekscentrum Toekomstgedreven Onderwijs een masterclass voor schoolleiders. De klemtoon ligt daarbij op de onderwijsuitdagingen in de VUCA-wereld, en in het bijzonder op het voeren van een duurzaam loopbaanbeleid.
date_range
Duur:
Sep 2019 - Aug 2022
attach_money
Financiering:
PWO
Het huidige versnipperde aanbod aan welzijnsvoorzieningen zorgt ervoor dat kwetsbare gezinnen hun weg naar of in de jeugdhulp niet vinden.
date_range
Duur:
Sep 2019 - Aug 2022
attach_money
Financiering:
PWO
Met dit onderzoek willen we inzicht verwerven in de jobbeleving van kinderbegeleiders en manieren ontwikkelen om die jobbeleving op verschillende niveaus zichtbaar te maken. Het doel is om een set aan narratieven te ontwikkelen over de jobbeleving van kinderbegeleiders.
date_range
Duur:
Sep 2020 - Aug 2022
attach_money
Financiering:
PWO
Met het project Onderweg van het expertisecentrum Pedagogische Ondersteuning in Kinderopvang en School van KdG zochten we een antwoord op de vraag hoe kinderen op de vlucht hun schooltijd en hun vrije tijd beleven en hoe die sectoren kunnen bijdragen aan hun welbevinden en ‘sense of belonging’.
date_range
Duur:
Jan 2019 - Dec 2021
attach_money
Financiering:
PWO
We ontwikkelen handvaten voor opbouwwerkers voor binnenschippers om hun aanbod beter af te stemmen op de noden en behoeften van de varende gemeenschap. Lees het eindrapport.
date_range
Duur:
Dec 2020 - Nov 2021
attach_money
Financiering:
De Schroef vzw,
Departement Zorg (Vlaamse overheid)
Scholen geven aan dat het steeds moeilijker wordt om geschikte kandidaten te vinden voor de functie van schooldirecteur. Nochtans is de impact van een sterke schoolleider op de kwaliteit van het onderwijs aanzienlijk en wordt vastgesteld dat de job van schooldirecteur jaar na jaar complexer wordt. Het is dus cruciaal om de best mogelijke schoolleiders in die functie te krijgen, maar een gebrek aan kandidaten legt druk op deze nood aan zorgvuldige selectie. In dit onderzoek gaan we na wat maakt dat een leraar zichzelf al dan niet beschouwt als potentieel schoolleider.
date_range
Duur:
Aug 2018 - Aug 2021
attach_money
Financiering:
PWO
date_range
Duur:
Jul 2016 - Sep 2020
attach_money
Financiering:
Interreg 2 Zeeën
Met dit onderzoek willen we nagaan hoe zorg- en/of ondersteuningsteams uit verschillende settings in de gezondheids- en welzijnssector het persoonsgerichte handelen kunnen integreren, bewaken en versterken.
date_range
Duur:
Okt 2018 - Aug 2020
attach_money
Financiering:
PWO
date_range
Duur:
Sep 2016 - Aug 2019
attach_money
Financiering:
PWO
Indyspel is een spel om interculturele dynamieken bespreekbaar te maken in teams in kinderdagverblijven, buitenschoolse opvang en basisscholen. We testen het spel uit bij verschillende teams op verschillende plaatsen.
date_range
Duur:
Sep 2016 - Aug 2017