Projecten

Projects

24 projects found
Het LEAD-IN-project ontwikkelt een trainingsprogramma voor schoolleiders in sociaal kwetsbare scholen om hen beter voor te bereiden op hun uitdagingen en deelt de resultaten met beleidsmakers en opleiders.
date_range
Duur:
Sep 2024 - Sep 2026
attach_money
Financiering:
Erasmus+
Hoe kunnen onderwijs en jeugdhulp beter samenwerken om kwetsbare kinderen en jongeren met complexe noden te ondersteunen? Dit praktijkgericht onderzoek biedt concrete inzichten en tools voor een optimale interprofessionele samenwerking.
date_range
Duur:
Sep 2024 - Aug 2026
attach_money
Financiering:
PWO
bAIcycle laat fietsers zélf de staat van de fietswegen in kaart brengen met enkel een fiets, een smartphone en een app. Met de verzamelde data kunnen overheden de staat van de fietspaden verbeteren.
date_range
Duur:
Sep 2023 - Sep 2025
attach_money
Financiering:
Slimme Regio Provincie Vlaams-Brabant
Leerkrachten moderne vreemde talen in het secundair onderwijs worstelen met evaluatie- en rapporteringsmanieren. Met onze inspiratiegids willen we hen handvaten geven om hier effectief mee aan de slag te gaan.
date_range
Duur:
Sep 2023 - Aug 2025
attach_money
Financiering:
PWO
We brengen in kaart welke kennis er in de literatuur en praktijk ontbreekt over wat goed werkt in de klas, vooral binnen de brede basiszorg voor alle leerlingen en verhoogde zorg voor leerlingen die meer ondersteuning nodig hebben.
date_range
Duur:
Jun 2024 - Feb 2025
attach_money
Financiering:
Leerpunt
De inspiratiegids over effectief klasmanagement biedt een praktisch en onderbouwd raamwerk voor effectief klasmanagement, met negen bouwstenen en aanbevelingen voor beleid en praktijk in het Vlaamse onderwijs.
date_range
Duur:
Okt 2022 - Sep 2024
attach_money
Financiering:
OBPWO
Alle bestaande methoden voor het beoordelen van smaak en geur van producten maken gebruik van een panel van experten. Dit is tijdsintensief en duur. Het onderzoekscentrum Duurzame Industrie van KdG ontwikkelt een methode om op basis van chemische analyses smaak en geur te voorspellen.
date_range
Duur:
Jan 2022 - Dec 2023
attach_money
Financiering:
PWO
In het PWO-onderzoek bekijken we hoe de ontwikkelaar een nauwkeurig, energie-efficiënt machine learning model kan ontwikkelen, d.m.v. tiny machine learning. Een model dat deployed kan worden op een draagbaar end-point device.
date_range
Duur:
Dec 2021 - Nov 2023
attach_money
Financiering:
PWO
De sector van de kinderopvang voor baby’s en peuters verkeert in crisis. We bestuderen hoe kinderbegeleiders en verantwoordelijken er samen toch het beste van maken. We focussen daarbij op processen van informele teamvorming.
date_range
Duur:
Sep 2022 - Aug 2023
attach_money
Financiering:
PWO
Hoe kan taalstimulering eruit zien in het georganiseerde vrijetijdsaanbod voor kinderen? Via literatuurstudie en focusgesprekken ontwikkelden we een inspiratiegids voor taalgericht spelen en inspirerende taalactiviteiten.
date_range
Duur:
Dec 2022 - Jul 2023
attach_money
Financiering:
Departement Onderwijs & Vorming (Vlaamse Overheid)
Het doel van dit project LinkedCar is de Proof-of-Concept van het Connected Mobility Ecosysteem (CME), dat data van personenwagens via een BlackBox device oplaadt naar de cloud, ontcijfert en ter beschikking stelt aan bestuurders (mobile app) en B2B-klanten (dashboard).
date_range
Duur:
mei 2021 - Apr 2023
attach_money
Financiering:
Cofinanciering,
VLAIO ontwikkelingsproject
Het onderzoekscentrum Duurzame Industrie onderzoekt hoe optimale invriesprotocollen voor celtherapie ontwikkeld kunnen worden door cryopreservatiewetenschap toegankelijker te maken en te focussen op maximale celviabiliteit.
date_range
Duur:
Jan 2021 - Dec 2022
attach_money
Financiering:
PWO
Refters en speelplaatsen is een onderzoek naar de organisatie en beleving van middagpauzes in de basisschool. We onderzoeken hoe basisscholen tot een kwaliteitsvolle middagpauze kunnen komen.
date_range
Duur:
Jan 2020 - Dec 2022
attach_money
Financiering:
PWO
De kinderopvangsector is in beweging. Dit onderzoek ontwikkelt een werkpakket om veranderingen in kinderopvangorganisaties beter te begeleiden.
date_range
Duur:
Jan 2021 - Dec 2022
attach_money
Financiering:
PWO
De overgang naar het regulier secundair onderwijs verloopt voor ex-OKAN-leerlingen moeizaam, vooral voor het vak Frans. Met dit onderzoek willen we een antwoord bieden op de noden van leerkrachten Frans met ex-OKAN-leerlingen.
date_range
Duur:
Sep 2020 - Aug 2022
attach_money
Financiering:
PWO
In dit actieonderzoek willen we leerkrachten ondersteunen in het begeleiden van psychosociaal functioneren van leerlingen. We verzamelen en ontwikkelen materiaal rond veerkrachtig omgaan met stress, de groepsdynamiek in de klas en de begeleidershouding van de leerkracht. De deelnemende leerkrachten testen deze methodieken uit en op basis van hun ervaringen sturen we dit materiaal bij.
date_range
Duur:
Jan 2020 - Dec 2021
attach_money
Financiering:
PWO
Met dit project willen we bijdragen aan een verdere integratie van IT en digitalisering in de chemische en farmaceutische industrie, door een methodologie van real-time beeldanalyse te ontwikkelen.
date_range
Duur:
Jan 2019 - Maa 2021
attach_money
Financiering:
PWO
Om de leerresultaten van leerlingen te optimaliseren is het belangrijk dat leerkrachten weten waar leerlingen staan in hun leerproces. Formatieve evaluatie geeft leerkrachten de kans om zicht te krijgen op welke kennis en vaardigheden leerlingen hebben verworven. Het laat toe om leerlingen te informeren welke vooruitgang ze hebben geboekt en hoe ze verder tot leren kunnen komen.
date_range
Duur:
Sep 2017 - Aug 2019
attach_money
Financiering:
PWO
In dit onderzoek bestuderen we diverse vormen van gedifferentieerde instructie in het secundair onderwijs. We gaan in het bijzonder na of leerlingen in de klas die afhaken of dreigen af te haken wegens de moeilijkheidsgraad van de leerstof baat hebben bij de gedifferentieerde instructie.
date_range
Duur:
Sep 2015 - Aug 2017
attach_money
Financiering:
PWO
In dit praktijkgericht onderzoek gaan we na hoe we zowel leraren die in de praktijk staan als leraren in opleiding kunnen helpen bij het realiseren van binnenklasdifferentiatie. We gaan in het bijzonder na wat deze leraren nodig hebben om onderwijs op maat te bieden.
date_range
Duur:
Sep 2014 - Jun 2015