Projects
21 projects found
In DECIDE gaan we op zoek gaan naar de meest effectieve en efficiënte strategieën die bijdragen aan een nieuwe competentie, de 'de-biasing & life-skills competence, met bijzondere relevantie voor het onderwijs en voor beroepen en beroepssituaties waar onbevooroordeelde besluitvorming van cruciaal belang is.
date_range
Duur:
Jun 2024 - Feb 2025
attach_money
Financiering:
Leerpunt
We brengen in kaart welke kennis er in de literatuur en praktijk ontbreekt over wat goed werkt in de klas, vooral binnen de brede basiszorg voor alle leerlingen en verhoogde zorg voor leerlingen die meer ondersteuning nodig hebben.
date_range
Duur:
Jun 2024 - Feb 2025
attach_money
Financiering:
Leerpunt
COSMOS zet in op het creëren van schoolorganisatiestructuren die het leren van de leerlingen duurzaam kunnen oriënteren op het bijdragen aan het oplossen van maatschappelijk relevante wetenschapskwesties.
date_range
Duur:
Jan 2022 - Dec 2024
attach_money
Financiering:
Europese Commissie H2020
Ontdek hoe het Erasmus+ project ALiCE leraren ondersteunt bij het formatief evalueren van burgerschapscompetenties. Nationale en internationale trainingen versterken leraren en verbeteren de kwaliteit van burgerschapsonderwijs.
date_range
Duur:
Jan 2022 - Nov 2024
attach_money
Financiering:
Erasmus+
De inspiratiegids over effectief klasmanagement biedt een praktisch en onderbouwd raamwerk voor effectief klasmanagement, met negen bouwstenen en aanbevelingen voor beleid en praktijk in het Vlaamse onderwijs.
date_range
Duur:
Okt 2022 - Sep 2024
attach_money
Financiering:
OBPWO
Het thema burgerschap wordt steeds belangrijker in het onderwijs. Het onderzoekscentrum Toekomstgedreven Onderwijs ontwikkelt reflectie- en begeleidingsinstrumenten om schoolteams te ondersteunen in de kwaliteitsvolle integratie van burgerschap in het curriculum.
date_range
Duur:
Apr 2022 - Maa 2024
attach_money
Financiering:
PWO
In dit praktijkgericht onderzoek werken we samen met basisscholen acties uit om het leiderschapspotentieel en de leiderschapsambities in het team te ontdekken en te ontwikkelen, met het uiteindelijke doel om de interesse voor de job van schoolleider (bepaald door het ‘kunnen’ en het ‘willen’) te verhogen. De ontwikkelde acties zullen bijdragen aan een gedegen loopbaanbeleid voor leer¬krachten en potentiële schooldirecteurs, en een proactief opvolgingsbeleid voor directeurs.
date_range
Duur:
Jan 2022 - Dec 2023
attach_money
Financiering:
PWO
The Sustainable Industries research centre is investigating how to develop optimal freezing protocols for cell therapy by making cryopreservation science more accessible and focusing on maximum cell viability.
date_range
Duur:
Jan 2021 - Dec 2022
attach_money
Financiering:
PWO
GHLOBO staat voor Grensoverstijgend Hybride Leeromgevingen in het Beroepsgericht Onderwijs en is een samenwerkingsverband tussen de Provincie Antwerpen, Karel de Grote Hogeschool (VL) en Curio (NL). Samen willen we onderwijs en arbeidsmarkt dichter bij elkaar brengen in de sectoren zorg, logistiek en energietransitie. Bekijk de hiervoor ontwikkelde tools en de eindrapportage.
date_range
Duur:
Jan 2021 - Dec 2022
attach_money
Financiering:
Interreg Vlaanderen-Nederland,
Provincie Antwerpen,
Provincie Noord-Brabant (NL)
MyT Learning-app wil meertalige leerlingen sneller aansluiting laten maken bij hun klasgenoten door de lessen live te ondertitelen in het Nederlands. De live ondertiteling gebeurt door een AI Speech-To-Text-applicatie op de laptop van de leerling.
date_range
Duur:
Jan 2022 - Dec 2022
attach_money
Financiering:
Amai!
Refters en speelplaatsen is een onderzoek naar de organisatie en beleving van middagpauzes in de basisschool. We onderzoeken hoe basisscholen tot een kwaliteitsvolle middagpauze kunnen komen.
date_range
Duur:
Jan 2020 - Dec 2022
attach_money
Financiering:
PWO
Citizen Science wil de participatie van lagere en secundaire scholieren in Citizen Science-projecten optimaliseren door concrete tools aan te reiken voor zowel afnemers (scholen) als aanbieders (wetenschappers) van zulke projecten.
date_range
Duur:
Sep 2020 - Aug 2022
attach_money
Financiering:
PWO
In dit ontwerponderzoek bouwt het onderzoekscentrum Toekomstgedreven Onderwijs een masterclass voor schoolleiders. De klemtoon ligt daarbij op de onderwijsuitdagingen in de VUCA-wereld, en in het bijzonder op het voeren van een duurzaam loopbaanbeleid.
date_range
Duur:
Sep 2019 - Aug 2022
attach_money
Financiering:
PWO
De overgang naar het regulier secundair onderwijs verloopt voor ex-OKAN-leerlingen moeizaam, vooral voor het vak Frans. Met dit onderzoek willen we een antwoord bieden op de noden van leerkrachten Frans met ex-OKAN-leerlingen.
date_range
Duur:
Sep 2020 - Aug 2022
attach_money
Financiering:
PWO
In dit actieonderzoek willen we leerkrachten ondersteunen in het begeleiden van psychosociaal functioneren van leerlingen. We verzamelen en ontwikkelen materiaal rond veerkrachtig omgaan met stress, de groepsdynamiek in de klas en de begeleidershouding van de leerkracht. De deelnemende leerkrachten testen deze methodieken uit en op basis van hun ervaringen sturen we dit materiaal bij.
date_range
Duur:
Jan 2020 - Dec 2021
attach_money
Financiering:
PWO
date_range
Duur:
Sep 2015 - Dec 2021
attach_money
Financiering:
PWO
Scholen geven aan dat het steeds moeilijker wordt om geschikte kandidaten te vinden voor de functie van schooldirecteur. Nochtans is de impact van een sterke schoolleider op de kwaliteit van het onderwijs aanzienlijk en wordt vastgesteld dat de job van schooldirecteur jaar na jaar complexer wordt. Het is dus cruciaal om de best mogelijke schoolleiders in die functie te krijgen, maar een gebrek aan kandidaten legt druk op deze nood aan zorgvuldige selectie. In dit onderzoek gaan we na wat maakt dat een leraar zichzelf al dan niet beschouwt als potentieel schoolleider.
date_range
Duur:
Aug 2018 - Aug 2021
attach_money
Financiering:
PWO
Om de leerresultaten van leerlingen te optimaliseren is het belangrijk dat leerkrachten weten waar leerlingen staan in hun leerproces. Formatieve evaluatie geeft leerkrachten de kans om zicht te krijgen op welke kennis en vaardigheden leerlingen hebben verworven. Het laat toe om leerlingen te informeren welke vooruitgang ze hebben geboekt en hoe ze verder tot leren kunnen komen.
date_range
Duur:
Sep 2017 - Aug 2019
attach_money
Financiering:
PWO
In dit onderzoek bestuderen we diverse vormen van gedifferentieerde instructie in het secundair onderwijs. We gaan in het bijzonder na of leerlingen in de klas die afhaken of dreigen af te haken wegens de moeilijkheidsgraad van de leerstof baat hebben bij de gedifferentieerde instructie.
date_range
Duur:
Sep 2015 - Aug 2017
attach_money
Financiering:
PWO
In dit praktijkgericht onderzoek gaan we na hoe we zowel leraren die in de praktijk staan als leraren in opleiding kunnen helpen bij het realiseren van binnenklasdifferentiatie. We gaan in het bijzonder na wat deze leraren nodig hebben om onderwijs op maat te bieden.
date_range
Duur:
Sep 2014 - Jun 2015
date_range
Duur:
Sep 2012 - Aug 2013