Projecten

Projects

30 projects found
We willen hier met onderzoek en vernieuwende zorgconcepten bijdragen aan kwaliteitsvolle en geïntegreerde eerstelijnszorgverlening voor personen met een zorg- en ondersteuningsnood, met ook aandacht voor hun naaste omgeving.
date_range
Duur:
Apr 2024 - Maa 2029
attach_money
Financiering:
Fonds Daniël De Coninck (KBS)
SIMNPACT is interprofessioneel simulatieonderwijs en bestaat uit een groep studenten geneeskunde (UA) en studenten verpleegkunde (KdG) die leren samenwerken om hun kennis en vaardigheden over collaboratieve zorg te verbeteren.
date_range
Duur:
Sep 2024 - Aug 2027
attach_money
Financiering:
Erasmus+
Het LEAD-IN-project ontwikkelt een trainingsprogramma voor schoolleiders in sociaal kwetsbare scholen om hen beter voor te bereiden op hun uitdagingen en deelt de resultaten met beleidsmakers en opleiders.
date_range
Duur:
Sep 2024 - Sep 2026
attach_money
Financiering:
Erasmus+
In DECIDE gaan we op zoek gaan naar de meest effectieve en efficiënte strategieën die bijdragen aan een nieuwe competentie, de 'de-biasing & life-skills competence, met bijzondere relevantie voor het onderwijs en voor beroepen en beroepssituaties waar onbevooroordeelde besluitvorming van cruciaal belang is.
date_range
Duur:
Sep 2023 - Aug 2026
attach_money
Financiering:
Europese Commissie Erasmus+
Hoe kunnen onderwijs en jeugdhulp beter samenwerken om kwetsbare kinderen en jongeren met complexe noden te ondersteunen? Dit praktijkgericht onderzoek biedt concrete inzichten en tools voor een optimale interprofessionele samenwerking.
date_range
Duur:
Sep 2024 - Aug 2026
attach_money
Financiering:
PWO
Hoe bespreek je als leerkracht controversiële topics in de klas (zoals de situatie in het Midden-Oosten, gender, klimaatverandering)? We ontwikkelen een VR-toolkit, lesplannen en trainingen en een digitaal leerplatform.
date_range
Duur:
Sep 2023 - Aug 2026
attach_money
Financiering:
Europese Commissie Erasmus+
Leerkrachten moderne vreemde talen in het secundair onderwijs worstelen met evaluatie- en rapporteringsmanieren. Met onze inspiratiegids willen we hen handvaten geven om hier effectief mee aan de slag te gaan.
date_range
Duur:
Sep 2023 - Aug 2025
attach_money
Financiering:
PWO
TIMSS is een internationaal vergelijkend onderzoek naar de wiskunde- en wetenschapprestaties van leerlingen in het vierde leerjaar. In dit project slaan de Universiteit Antwerpen en KdG de handen in elkaar om te zorgen voor een optimale relevantie van TIMSS voor het Vlaamse onderwijsbeleid en de onderwijspraktijk.
date_range
Duur:
Jan 2021 - Jun 2025
attach_money
Financiering:
Departement Onderwijs & Vorming (Vlaamse Overheid)
In DECIDE gaan we op zoek gaan naar de meest effectieve en efficiënte strategieën die bijdragen aan een nieuwe competentie, de 'de-biasing & life-skills competence, met bijzondere relevantie voor het onderwijs en voor beroepen en beroepssituaties waar onbevooroordeelde besluitvorming van cruciaal belang is.
date_range
Duur:
Jun 2024 - Feb 2025
attach_money
Financiering:
Leerpunt
We brengen in kaart welke kennis er in de literatuur en praktijk ontbreekt over wat goed werkt in de klas, vooral binnen de brede basiszorg voor alle leerlingen en verhoogde zorg voor leerlingen die meer ondersteuning nodig hebben.
date_range
Duur:
Jun 2024 - Feb 2025
attach_money
Financiering:
Leerpunt
De inspiratiegids over effectief klasmanagement biedt een praktisch en onderbouwd raamwerk voor effectief klasmanagement, met negen bouwstenen en aanbevelingen voor beleid en praktijk in het Vlaamse onderwijs.
date_range
Duur:
Okt 2022 - Sep 2024
attach_money
Financiering:
OBPWO
Het thema burgerschap wordt steeds belangrijker in het onderwijs. Het onderzoekscentrum Toekomstgedreven Onderwijs ontwikkelt reflectie- en begeleidingsinstrumenten om schoolteams te ondersteunen in de kwaliteitsvolle integratie van burgerschap in het curriculum.
date_range
Duur:
Apr 2022 - Maa 2024
attach_money
Financiering:
PWO
De binnenvaart kampt wereldwijd met een nijpend personeelstekort. Om meer jongeren warm te maken voor de binnenvaart, moeten we weten wat hen aantrekt of juist afstoot in de job. We doen hier onderzoek naar.
date_range
Duur:
Dec 2022 - Nov 2023
attach_money
Financiering:
Sociaal Fonds voor de Rijn en Binnenvaart
Het doel van dit onderzoek is het specificeren van instrumentele en procesmatige criteria noodzakelijk voor migratie- en cultuursensitieve reminiscentie als betekenisvolle activiteit zodat het kan ingezet worden in dementiezorg voor Vlaamse ouderen met een (arbeids)migratie-achtergrond.
date_range
Duur:
Sep 2021 - Aug 2023
attach_money
Financiering:
PWO
We onderzoeken hoe professionals en vrijwilligers van specifieke sociaal-sportieve praktijken aan de slag gaan met welzijnsnoden van hun (jonge) deelnemers, op welke (peer)ondersteuningsgrenzen ze botsen en wat zij nodig hebben om meer ruimte te creëren voor welzijnsvragen en verbinding te maken met lokale, ondersteunende welzijnsactoren.
date_range
Duur:
Sep 2022 - Aug 2023
attach_money
Financiering:
PWO
Hoe kan taalstimulering eruit zien in het georganiseerde vrijetijdsaanbod voor kinderen? Via literatuurstudie en focusgesprekken ontwikkelden we een inspiratiegids voor taalgericht spelen en inspirerende taalactiviteiten.
date_range
Duur:
Dec 2022 - Jul 2023
attach_money
Financiering:
Departement Onderwijs & Vorming (Vlaamse Overheid)
GHLOBO staat voor Grensoverstijgend Hybride Leeromgevingen in het Beroepsgericht Onderwijs en is een samenwerkingsverband tussen de Provincie Antwerpen, Karel de Grote Hogeschool (VL) en Curio (NL). Samen willen we onderwijs en arbeidsmarkt dichter bij elkaar brengen in de sectoren zorg, logistiek en energietransitie. Bekijk de hiervoor ontwikkelde tools en de eindrapportage.
date_range
Duur:
Jan 2021 - Dec 2022
attach_money
Financiering:
Interreg Vlaanderen-Nederland,
Provincie Antwerpen,
Provincie Noord-Brabant (NL)
MyT Learning-app wil meertalige leerlingen sneller aansluiting laten maken bij hun klasgenoten door de lessen live te ondertitelen in het Nederlands. De live ondertiteling gebeurt door een AI Speech-To-Text-applicatie op de laptop van de leerling.
date_range
Duur:
Jan 2022 - Dec 2022
attach_money
Financiering:
Amai!
Refters en speelplaatsen is een onderzoek naar de organisatie en beleving van middagpauzes in de basisschool. We onderzoeken hoe basisscholen tot een kwaliteitsvolle middagpauze kunnen komen.
date_range
Duur:
Jan 2020 - Dec 2022
attach_money
Financiering:
PWO
De overgang naar het regulier secundair onderwijs verloopt voor ex-OKAN-leerlingen moeizaam, vooral voor het vak Frans. Met dit onderzoek willen we een antwoord bieden op de noden van leerkrachten Frans met ex-OKAN-leerlingen.
date_range
Duur:
Sep 2020 - Aug 2022
attach_money
Financiering:
PWO
Het huidige versnipperde aanbod aan welzijnsvoorzieningen zorgt ervoor dat kwetsbare gezinnen hun weg naar of in de jeugdhulp niet vinden.
date_range
Duur:
Sep 2019 - Aug 2022
attach_money
Financiering:
PWO
In dit actieonderzoek willen we leerkrachten ondersteunen in het begeleiden van psychosociaal functioneren van leerlingen. We verzamelen en ontwikkelen materiaal rond veerkrachtig omgaan met stress, de groepsdynamiek in de klas en de begeleidershouding van de leerkracht. De deelnemende leerkrachten testen deze methodieken uit en op basis van hun ervaringen sturen we dit materiaal bij.
date_range
Duur:
Jan 2020 - Dec 2021
attach_money
Financiering:
PWO