Projects
      24 projects found
    
      
      Het LEAD-IN-project ontwikkelt een trainingsprogramma voor schoolleiders in sociaal kwetsbare scholen om hen beter voor te bereiden op hun uitdagingen en deelt de resultaten met beleidsmakers en opleiders.
      
    date_range
    
  
  Duur: 
              
        Sep 2024 - Sep 2026
      
          
    attach_money
    
                                              
      
  Financiering: 
        
          Erasmus+
        
                Hoe kunnen onderwijs en jeugdhulp beter samenwerken om kwetsbare kinderen en jongeren met complexe noden te ondersteunen? Dit praktijkgericht onderzoek biedt concrete inzichten en tools voor een optimale interprofessionele samenwerking.
      
    date_range
    
  
  Duur: 
              
        Sep 2024 - Aug 2026
      
          
    attach_money
    
                                              
      
  Financiering: 
        
          PWO
        
                Digitale media zorgt voor veel vragen en onzekerheid. Binnen een kinderopvang wordt digitale media vaak gebruikt in teken van administratie en contact met ouders. Hoe kunnen ze dit kanaal slim en bewust gebruiken?
      
    date_range
    
  
  Duur: 
              
        Sep 2024 - Aug 2025
      
          
    attach_money
    
                                              
      
  Financiering: 
        
          PWO
        
                Leerkrachten moderne vreemde talen in het secundair onderwijs worstelen met evaluatie- en rapporteringsmanieren. Met onze inspiratiegids willen we hen handvaten geven om hier effectief mee aan de slag te gaan.
      
    date_range
    
  
  Duur: 
              
        Sep 2023 - Aug 2025
      
          
    attach_money
    
                                              
      
  Financiering: 
        
          PWO
        
                Het Decreet Buitenschoolse Opvang en Activiteiten wil opvang en vrije tijd betaalbaar en toegankelijk maken voor iedereen. Wij begeleiden werkgroepen die nadenken over betere toegankelijkheid bij dit proces.
      
    date_range
    
  
  Duur: 
              
        Jun 2022 - Jul 2025
      
          
    attach_money
    
                                              
      
  Financiering: 
        
          Stad Antwerpen
        
                We brengen in kaart welke kennis er in de literatuur en praktijk ontbreekt over wat goed werkt in de klas, vooral binnen de brede basiszorg voor alle leerlingen en verhoogde zorg voor leerlingen die meer ondersteuning nodig hebben.
      
    date_range
    
  
  Duur: 
              
        Jun 2024 - Feb 2025
      
          
    attach_money
    
                                              
      
  Financiering: 
        
          Leerpunt
        
                De inspiratiegids over effectief klasmanagement biedt een praktisch en onderbouwd raamwerk voor effectief klasmanagement, met negen bouwstenen en aanbevelingen voor beleid en praktijk in het Vlaamse onderwijs.
      
    date_range
    
  
  Duur: 
              
        Oct 2022 - Sep 2024
      
          
    attach_money
    
                                              
      
  Financiering: 
        
          OBPWO
        
                Dit onderzoek wil de noodzaak en urgentie van natuurbeleving voor jonge kinderen tijdens de buitenschoolse opvang en activiteiten aantonen en bepleiten. 
      
    date_range
    
  
  Duur: 
              
        Sep 2023 - Aug 2024
      
          
    attach_money
    
                                              
      
  Financiering: 
        
          PWO
        
                Kinderbegeleiders zien weinig pedagogische meerwaarde in digitale media, maar gebruiken het wel voor registratie van zorg voor kinderen en communicatie met ouders. We onderzoeken dat gebruik met een pedagogische bril.
      
    date_range
    
  
  Duur: 
              
        Sep 2023 - Aug 2024
      
          
    attach_money
    
                                              
      
  Financiering: 
        
          PWO
        
                We onderzoeken wat een inclusieve samenleving voor kinderen en jongeren betekent en wat ervoor nodig is. Wat zijn werkzame factoren en strategieën en welke beleidsaanbevelingen kunnen we doen?
      
    date_range
    
  
  Duur: 
              
        Sep 2023 - Jun 2024
      
          
    attach_money
    
                                              
      
  Financiering: 
        
          Departement Jeugd, Cultuur en Media (Vlaamse overheid)
        
                AVDEL is de Academie Voor De Eerste Lijn: 4 universiteiten en 6 hogescholen, waaronder KdG, bundelen hun krachten, middelen en kennis voor de uitbouw van een sterke eerstelijnszorg in Vlaanderen.
      
    date_range
    
  
  Duur: 
              
        Apr 2019 - Mar 2024
      
          
    attach_money
    
                                              
      
  Financiering: 
        
          Fonds Daniël De Coninck (KBS)
        
                In  dit onderzoek zoeken we uit hoe we begeleiders en hun organisaties kunnen versterken in een pedagogisch verantwoorde én praktisch haalbare omgang met digitalisering, in dit project een ‘digitale pedagogie’ (DIGIPED) genoemd. Zo kan de digitale pedagogie het handelingsrepertoire van begeleiders van kinderen van 0 tot 6 jaar uitbreiden.
      
    date_range
    
  
  Duur: 
              
        Jan 2022 - Dec 2023
      
          
    attach_money
    
                                              
      
  Financiering: 
        
          PWO
        
                Het onderzoek richt zich op het ontwikkelen van een leeromgeving waarin sociale professionals gezamenlijk oplossingen vinden voor praktijkuitdagingen, met aandacht voor persoonlijke en gezamenlijke zingeving.
      
    date_range
    
  
  Duur: 
              
        Sep 2021 - Aug 2023
      
          
    attach_money
    
                                              
      
  Financiering: 
        
          PWO
        
                De sector van de kinderopvang voor baby’s en peuters verkeert in crisis. We bestuderen hoe kinderbegeleiders en verantwoordelijken er samen toch het beste van maken. We focussen daarbij op processen van informele teamvorming.
      
    date_range
    
  
  Duur: 
              
        Sep 2022 - Aug 2023
      
          
    attach_money
    
                                              
      
  Financiering: 
        
          PWO
        
                Hoe kan taalstimulering eruit zien in het georganiseerde vrijetijdsaanbod voor kinderen? Via literatuurstudie en focusgesprekken ontwikkelden we een inspiratiegids voor taalgericht spelen en inspirerende taalactiviteiten.
      
    date_range
    
  
  Duur: 
              
        Dec 2022 - Jul 2023
      
          
    attach_money
    
                                              
      
  Financiering: 
        
          Departement Onderwijs & Vorming (Vlaamse Overheid)
        
                Refters en speelplaatsen is een onderzoek naar de organisatie en beleving van middagpauzes in de basisschool. We onderzoeken hoe basisscholen tot een kwaliteitsvolle middagpauze kunnen komen. 
      
    date_range
    
  
  Duur: 
              
        Jan 2020 - Dec 2022
      
          
    attach_money
    
                                              
      
  Financiering: 
        
          PWO
        
                Hoe werk je gedragen en interprofessioneel samen in de ouderenzorg op wijkniveau? We onderzoeken welke proactieve, persoonsgerichte en holistische eerstelijnszorg nodig is voor de steeds complexere zorgnood van ouderen en hun mantelzorgers.
      
    date_range
    
  
  Duur: 
              
        Sep 2020 - Aug 2022
      
          
    attach_money
    
                                              
      
  Financiering: 
        
          PWO
        
                De overgang naar het regulier secundair onderwijs verloopt voor ex-OKAN-leerlingen moeizaam, vooral voor het vak Frans. Met dit onderzoek willen we een antwoord bieden op de noden van leerkrachten Frans met ex-OKAN-leerlingen.
      
    date_range
    
  
  Duur: 
              
        Sep 2020 - Aug 2022
      
          
    attach_money
    
                                              
      
  Financiering: 
        
          PWO
        
                
    date_range
    
  
  Duur: 
              
        Jan 2020 - Mar 2022
      
          
    attach_money
    
                                              
      
  Financiering: 
        
          Europees Sociaal Fonds
        
                In dit actieonderzoek willen we leerkrachten ondersteunen in het begeleiden van psychosociaal functioneren van leerlingen. We verzamelen en ontwikkelen materiaal rond veerkrachtig omgaan met stress, de groepsdynamiek in de klas en de begeleidershouding van de leerkracht. De deelnemende leerkrachten testen deze methodieken uit en op basis van hun ervaringen sturen we dit materiaal bij. 
      
    date_range
    
  
  Duur: 
              
        Jan 2020 - Dec 2021
      
          
    attach_money
    
                                              
      
  Financiering: 
        
          PWO
        
                
    date_range
    
  
  Duur: 
              
        Sep 2015 - Dec 2021
      
          
    attach_money
    
                                              
      
  Financiering: 
        
          PWO
        
                Om de leerresultaten van leerlingen te optimaliseren is het belangrijk dat leerkrachten weten waar leerlingen staan in hun leerproces. Formatieve evaluatie geeft leerkrachten de kans om zicht te krijgen op welke kennis en vaardigheden leerlingen hebben verworven. Het laat toe om leerlingen te informeren welke vooruitgang ze hebben geboekt en hoe ze verder tot leren kunnen komen.
      
    date_range
    
  
  Duur: 
              
        Sep 2017 - Aug 2019
      
          
    attach_money
    
                                              
      
  Financiering: 
        
          PWO
        
                In dit onderzoek bestuderen we diverse vormen van gedifferentieerde instructie in het secundair onderwijs. We gaan in het bijzonder na of leerlingen in de klas die afhaken of dreigen af te haken wegens de moeilijkheidsgraad van de leerstof baat hebben bij de gedifferentieerde instructie.
      
    date_range
    
  
  Duur: 
              
        Sep 2015 - Aug 2017
      
          
    attach_money
    
                                              
      
  Financiering: 
        
          PWO
        
                In dit praktijkgericht onderzoek gaan we na hoe we zowel leraren die in de praktijk staan als leraren in opleiding kunnen helpen bij het realiseren van binnenklasdifferentiatie. We gaan in het bijzonder na wat deze leraren nodig hebben om onderwijs op maat te bieden.
      
    date_range
    
  
  Duur: 
              
        Sep 2014 - Jun 2015
      
           Karel de Grote Hogeschool
    Karel de Grote Hogeschool 
              