Projects
27 projects found
We willen hier met onderzoek en vernieuwende zorgconcepten bijdragen aan kwaliteitsvolle en geïntegreerde eerstelijnszorgverlening voor personen met een zorg- en ondersteuningsnood, met ook aandacht voor hun naaste omgeving.
date_range
Duur:
Apr 2024 - Maa 2029
attach_money
Financiering:
Fonds Daniël De Coninck (KBS)
Het LEAD-IN-project ontwikkelt een trainingsprogramma voor schoolleiders in sociaal kwetsbare scholen om hen beter voor te bereiden op hun uitdagingen en deelt de resultaten met beleidsmakers en opleiders.
date_range
Duur:
Sep 2024 - Sep 2026
attach_money
Financiering:
Erasmus+
Hoe kunnen onderwijs en jeugdhulp beter samenwerken om kwetsbare kinderen en jongeren met complexe noden te ondersteunen? Dit praktijkgericht onderzoek biedt concrete inzichten en tools voor een optimale interprofessionele samenwerking.
date_range
Duur:
Sep 2024 - Aug 2026
attach_money
Financiering:
PWO
Digitale media zorgt voor veel vragen en onzekerheid. Binnen een kinderopvang wordt digitale media vaak gebruikt in teken van administratie en contact met ouders. Hoe kunnen ze dit kanaal slim en bewust gebruiken?
date_range
Duur:
Sep 2024 - Aug 2025
attach_money
Financiering:
PWO
Leerkrachten moderne vreemde talen in het secundair onderwijs worstelen met evaluatie- en rapporteringsmanieren. Met onze inspiratiegids willen we hen handvaten geven om hier effectief mee aan de slag te gaan.
date_range
Duur:
Sep 2023 - Aug 2025
attach_money
Financiering:
PWO
Het Decreet Buitenschoolse Opvang en Activiteiten wil opvang en vrije tijd betaalbaar en toegankelijk maken voor iedereen. Wij begeleiden werkgroepen die nadenken over betere toegankelijkheid bij dit proces.
date_range
Duur:
Jun 2022 - Jul 2025
attach_money
Financiering:
Stad Antwerpen
We brengen in kaart welke kennis er in de literatuur en praktijk ontbreekt over wat goed werkt in de klas, vooral binnen de brede basiszorg voor alle leerlingen en verhoogde zorg voor leerlingen die meer ondersteuning nodig hebben.
date_range
Duur:
Jun 2024 - Feb 2025
attach_money
Financiering:
Leerpunt
De inspiratiegids over effectief klasmanagement biedt een praktisch en onderbouwd raamwerk voor effectief klasmanagement, met negen bouwstenen en aanbevelingen voor beleid en praktijk in het Vlaamse onderwijs.
date_range
Duur:
Okt 2022 - Sep 2024
attach_money
Financiering:
OBPWO
Dit onderzoek wil de noodzaak en urgentie van natuurbeleving voor jonge kinderen tijdens de buitenschoolse opvang en activiteiten aantonen en bepleiten.
date_range
Duur:
Sep 2023 - Aug 2024
attach_money
Financiering:
PWO
Kinderbegeleiders zien weinig pedagogische meerwaarde in digitale media, maar gebruiken het wel voor registratie van zorg voor kinderen en communicatie met ouders. We onderzoeken dat gebruik met een pedagogische bril.
date_range
Duur:
Sep 2023 - Aug 2024
attach_money
Financiering:
PWO
We onderzoeken wat een inclusieve samenleving voor kinderen en jongeren betekent en wat ervoor nodig is. Wat zijn werkzame factoren en strategieën en welke beleidsaanbevelingen kunnen we doen?
date_range
Duur:
Sep 2023 - Jun 2024
attach_money
Financiering:
Departement Jeugd, Cultuur en Media (Vlaamse overheid)
In dit onderzoek zoeken we uit hoe we begeleiders en hun organisaties kunnen versterken in een pedagogisch verantwoorde én praktisch haalbare omgang met digitalisering, in dit project een ‘digitale pedagogie’ (DIGIPED) genoemd. Zo kan de digitale pedagogie het handelingsrepertoire van begeleiders van kinderen van 0 tot 6 jaar uitbreiden.
date_range
Duur:
Jan 2022 - Dec 2023
attach_money
Financiering:
PWO
De binnenvaart kampt wereldwijd met een nijpend personeelstekort. Om meer jongeren warm te maken voor de binnenvaart, moeten we weten wat hen aantrekt of juist afstoot in de job. We doen hier onderzoek naar.
date_range
Duur:
Dec 2022 - Nov 2023
attach_money
Financiering:
Sociaal Fonds voor de Rijn en Binnenvaart
Het doel van dit onderzoek is het specificeren van instrumentele en procesmatige criteria noodzakelijk voor migratie- en cultuursensitieve reminiscentie als betekenisvolle activiteit zodat het kan ingezet worden in dementiezorg voor Vlaamse ouderen met een (arbeids)migratie-achtergrond.
date_range
Duur:
Sep 2021 - Aug 2023
attach_money
Financiering:
PWO
De sector van de kinderopvang voor baby’s en peuters verkeert in crisis. We bestuderen hoe kinderbegeleiders en verantwoordelijken er samen toch het beste van maken. We focussen daarbij op processen van informele teamvorming.
date_range
Duur:
Sep 2022 - Aug 2023
attach_money
Financiering:
PWO
We onderzoeken hoe professionals en vrijwilligers van specifieke sociaal-sportieve praktijken aan de slag gaan met welzijnsnoden van hun (jonge) deelnemers, op welke (peer)ondersteuningsgrenzen ze botsen en wat zij nodig hebben om meer ruimte te creëren voor welzijnsvragen en verbinding te maken met lokale, ondersteunende welzijnsactoren.
date_range
Duur:
Sep 2022 - Aug 2023
attach_money
Financiering:
PWO
Hoe kan taalstimulering eruit zien in het georganiseerde vrijetijdsaanbod voor kinderen? Via literatuurstudie en focusgesprekken ontwikkelden we een inspiratiegids voor taalgericht spelen en inspirerende taalactiviteiten.
date_range
Duur:
Dec 2022 - Jul 2023
attach_money
Financiering:
Departement Onderwijs & Vorming (Vlaamse Overheid)
Refters en speelplaatsen is een onderzoek naar de organisatie en beleving van middagpauzes in de basisschool. We onderzoeken hoe basisscholen tot een kwaliteitsvolle middagpauze kunnen komen.
date_range
Duur:
Jan 2020 - Dec 2022
attach_money
Financiering:
PWO
De overgang naar het regulier secundair onderwijs verloopt voor ex-OKAN-leerlingen moeizaam, vooral voor het vak Frans. Met dit onderzoek willen we een antwoord bieden op de noden van leerkrachten Frans met ex-OKAN-leerlingen.
date_range
Duur:
Sep 2020 - Aug 2022
attach_money
Financiering:
PWO
Het huidige versnipperde aanbod aan welzijnsvoorzieningen zorgt ervoor dat kwetsbare gezinnen hun weg naar of in de jeugdhulp niet vinden.
date_range
Duur:
Sep 2019 - Aug 2022
attach_money
Financiering:
PWO
date_range
Duur:
Jan 2020 - Maa 2022
attach_money
Financiering:
Europees Sociaal Fonds
In dit actieonderzoek willen we leerkrachten ondersteunen in het begeleiden van psychosociaal functioneren van leerlingen. We verzamelen en ontwikkelen materiaal rond veerkrachtig omgaan met stress, de groepsdynamiek in de klas en de begeleidershouding van de leerkracht. De deelnemende leerkrachten testen deze methodieken uit en op basis van hun ervaringen sturen we dit materiaal bij.
date_range
Duur:
Jan 2020 - Dec 2021
attach_money
Financiering:
PWO
date_range
Duur:
Sep 2015 - Dec 2021
attach_money
Financiering:
PWO
We ontwikkelen handvaten voor opbouwwerkers voor binnenschippers om hun aanbod beter af te stemmen op de noden en behoeften van de varende gemeenschap. Lees het eindrapport.
date_range
Duur:
Dec 2020 - Nov 2021
attach_money
Financiering:
De Schroef vzw,
Departement Zorg (Vlaamse overheid)
Om de leerresultaten van leerlingen te optimaliseren is het belangrijk dat leerkrachten weten waar leerlingen staan in hun leerproces. Formatieve evaluatie geeft leerkrachten de kans om zicht te krijgen op welke kennis en vaardigheden leerlingen hebben verworven. Het laat toe om leerlingen te informeren welke vooruitgang ze hebben geboekt en hoe ze verder tot leren kunnen komen.
date_range
Duur:
Sep 2017 - Aug 2019
attach_money
Financiering:
PWO